Beantwoord

Vragen over SuperWiFi's

  • 12 March 2023
  • 5 reacties
  • 190 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb nog een meer technische vraag. Ik begreep dat de Superwifi tri band is.

Bron:
https://tweakers.net/nieuws/193334/kpn-brengt-vernieuwde-superwifi-2-punten-uit-met-wi-fi-6-en-tweede-ethernetpoort.html

Er zit een AX6600 chip in die tri band ondersteuning heeft. Ik ga er even vanuit dat de KPN firmware deze tri band dan ook benut. Wat ik lees is dat de wireless backhaul bij een tri band bestaat uit 1 2GHz en 2 5GHz banden. Met de aanname in het hoofd vraag ik me af:

  1. Werkt de Wireless backhaul bij Superwifi 2 inderdaad over een aparte 5GHz band?
  2. Sinds de modeminterface van de v10a en Superwifi samengevoegd zijn (ik kan bij mijn weten de Superwifi interface niet meer apart benaderen) vraag ik me af of de Wireless setting die je maakt (en daarmee geldig zijn voor de modem en Superwifi 2 ook gelden voor de wireless backhaul? Bijvoorbeeld kies ik daar voor kanaal 36 en bandbreedte 40MHz, is dat dan ook geldig voor de Wireless backhaul? Of begrijp ik het niet goed?
  3. Of is het zo dat de Wireless backhaul zelf niet in te stellen is en een soort van default setting bevat hoe deze 5GHz band werkt. Bijvoorbeeld kanaalkeuze auto met band 80MHz?

Waarom deze technische vragen? Ik heb zelf momenteel wat “last” van een superwifi die niet doet wat ik wil. Met enige regelmaat verlaat Superwifi 2 de mesh topology. Mogelijk is de wireless backhaul verbinding dan niet meer goed. Ik heb volgens mij veel last van Radar interferentie hier, daarom dat ik overweeg kanaal 36 met bandbreedte 20Mhz of 40Mhz te kiezen met dus wat inlevering van snelheid. Maar de vraag is of de 5GHz wireless backhaul de settings wel gebruikt. Zeker in combinatie met de Wifi5 v10a is de 80MHz optie wellicht niet zo verstandig omdat er:

  • Meer overlap is met andere kanalen
  • Potentieel meer interferentie is
  • Meer ruis is.
  • Het zendvermogen bij wifi5 in tegenstelling tot wifi6 over de compounded banden schijnt te worden verdeeld wat mogelijk een slechtere verbinding kan opleveren.

Ik ben geen wifi deskundige maar dit is wat ik lees als ik zoek op deze technologie. Corrigeer me vooral als er iets niet klopt. Als de wireless backhaul de standaard auto kanaal optie gebruikt dan kan ik in de interface natuurlijk kiezen wat ik wil maar wordt er niets aangepast.

Wellicht iemand die me helderheid kan verschaffen? Of anders kunnen de moderators deze vragen wellicht “droppen” bij de technische inhoudsdeskundige mensen van KPN?

 

Edit: als het plaatje in het topology overzicht klopt dan lijkt de wireless backhaul snelheid fors terug te lopen bij keuze voor kanaal 36 en bandbreedte 20MHz. De settings in de modeminterface lijken dus ook van toepassing op de wireless backhaul 5GHz band. Liever zag ik dat gescheiden van de andere 5GHz band natuurlijk omdat je dan de verbinding device - AP wel kan voorzien van meer bandbreedte.

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 14 March 2023, 18:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +24

 Hi @Roy74. Ik heb dit uitgezet bij onze technische collega's. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier weinig kaas van heb gegeten. 

Om het overzichtelijk te houden heb ik van jouw reactie een nieuw topic gemaakt. Ik wacht een reactie af en kom hierop terug. 

Reputatie 7
Badge +7

@Alex_P top, ik was aan het twijfelen of ik het op de goede plek had gezet. Bedankt voor de correctie en hopelijk voorzie je me van deze informatie.

Reputatie 7
Badge +24

HI Roy, ik heb een aantal antwoorden voor je. Dit is wat ik met je ken delen: 

 

De Super WiFi’s (1 en 2) zijn geen tri bands! Het feit dat een bepaalde chip in gebruik is wil niet zeggen dat alle capabilities in gebruik zijn. Er dient dan ook de front-end hardware aanwezig te zijn voor deze extra wifi interface. 

De SW1 heeft een 4x4 (4 antennes) 2,4 GHz en een 4x4 5 GHz band.. De SW2 (WiFi 6) heeft een 4x4 (4 antennes) 5 Ghz band en een 2x2 2,4 GHZ band.

Zie verdere antwoorden hieronder:

  1. Werkt de Wireless backhaul bij Superwifi 2 inderdaad over een aparte 5GHz band? Ja, mocht deze niet sterk genoeg zijn valt hij terug op de 2,4 band.
  2. Sinds de modeminterface van de v10a en Superwifi samengevoegd zijn (ik kan bij mijn weten de Superwifi interface niet meer apart benaderen) vraag ik me af of de Wireless setting die je maakt (en daarmee geldig zijn voor de modem en Superwifi 2 ook gelden voor de wireless backhaul? Bijvoorbeeld kies ik daar voor kanaal 36 en bandbreedte 40MHz, is dat dan ook geldig voor de Wireless backhaul? Of begrijp ik het niet goed? Ja, als je de instelling op de master aanpast (in dit geval de v10A) dan worden deze setting over het Wifi netwerk gesynchroniseerd en zal alles op de ingestelde waarde werken.
  3. Of is het zo dat de Wireless backhaul zelf niet in te stellen is en een soort van default setting bevat hoe deze 5GHz band werkt. Bijvoorbeeld kanaalkeuze auto met band 80MHz? De WB werkt op de ingestelde waarde in de SW of RG. Deze kan wel terugvallen naar een 2,4GHz moet het signaal niet goed genoeg zijn. Zodat de werking gewaarborgd blijft.
  4. Als de wireless backhaul de standaard auto kanaal optie gebruikt dan kan ik in de interface natuurlijk kiezen wat ik wil maar wordt er niets aangepast? Als je bijvoorbleeld manueel het kannaal en de bandbreedte aanpast zal dat voor het hele netwerk gelden. Dit kan voor sommige situaties uitkomst bieden.

Ik hoop dat je voldoende aan hebt, meer informatie heb ik niet. 

 

Reputatie 7
Badge +7

HI Roy, ik heb een aantal antwoorden voor je. Dit is wat ik met je ken delen: 

 

De Super WiFi’s (1 en 2) zijn geen tri bands! Het feit dat een bepaalde chip in gebruik is wil niet zeggen dat alle capabilities in gebruik zijn. Er dient dan ook de front-end hardware aanwezig te zijn voor deze extra wifi interface. 

De SW1 heeft een 4x4 (4 antennes) 2,4 GHz en een 4x4 5 GHz band.. De SW2 (WiFi 6) heeft een 4x4 (4 antennes) 5 Ghz band en een 2x2 2,4 GHZ band.

Zie verdere antwoorden hieronder:

  1. Werkt de Wireless backhaul bij Superwifi 2 inderdaad over een aparte 5GHz band? Ja, mocht deze niet sterk genoeg zijn valt hij terug op de 2,4 band.
  2. Sinds de modeminterface van de v10a en Superwifi samengevoegd zijn (ik kan bij mijn weten de Superwifi interface niet meer apart benaderen) vraag ik me af of de Wireless setting die je maakt (en daarmee geldig zijn voor de modem en Superwifi 2 ook gelden voor de wireless backhaul? Bijvoorbeeld kies ik daar voor kanaal 36 en bandbreedte 40MHz, is dat dan ook geldig voor de Wireless backhaul? Of begrijp ik het niet goed? Ja, als je de instelling op de master aanpast (in dit geval de v10A) dan worden deze setting over het Wifi netwerk gesynchroniseerd en zal alles op de ingestelde waarde werken.
  3. Of is het zo dat de Wireless backhaul zelf niet in te stellen is en een soort van default setting bevat hoe deze 5GHz band werkt. Bijvoorbeeld kanaalkeuze auto met band 80MHz? De WB werkt op de ingestelde waarde in de SW of RG. Deze kan wel terugvallen naar een 2,4GHz moet het signaal niet goed genoeg zijn. Zodat de werking gewaarborgd blijft.
  4. Als de wireless backhaul de standaard auto kanaal optie gebruikt dan kan ik in de interface natuurlijk kiezen wat ik wil maar wordt er niets aangepast? Als je bijvoorbleeld manueel het kannaal en de bandbreedte aanpast zal dat voor het hele netwerk gelden. Dit kan voor sommige situaties uitkomst bieden.

Ik hoop dat je voldoende aan hebt, meer informatie heb ik niet. 

 

@Alex_P Super bedankt voor deze informatie. Dat is zeker voldoende. Twijfel alleen of ik het stukje over tri band helemaal kan rijmen met de extra 5G band, maar dat heeft met mijn kennisniveau te maken over de hardware. Ik kreeg vandaag ook in mijn Superwifi topic al een reactie van iemand en daarin werden ongevraagd al wat zaken beschreven. De antwoorden hier komen daarmee exact overeen. De informatie is een bevestiging van mijn vermoeden en ik kan nu weer vooruit met wat experimenten op mijn superwifi stabiel te krijgen! Hopelijk ook zinvol voor eenieder die dezelfde uitdaging heeft.

Reputatie 7
Badge +24

Top, graag gedaan uiteraard!Â