Beantwoord

Dagelijks gebeld door onbekende nummers

  • 17 May 2024
  • 13 reacties
  • 124 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

sinds mijn overstap enkele maanden geleden naar KPN wordt ik meerdere keren bijna dagelijks gebeld door onbekenden, ik heb mijn telefoon standaard op stil gezet voor nummers die mij bellen en niet in mijn contacten lijst staan, wat zeer hinderlijk is..als ik dan terug bel want het is altijd met een herkenbaar nummer dan krijg ik altijd iemand aan de andere kant die van niks weet..

wordt er stapel gek van!

hoe kan dit!??

icon

Beste antwoord door PeterG 17 May 2024, 15:43

Bekijk origineel

13 reacties

Mogelijk wordt je mobiele nummer momenteel gespoofd. 

Gewoon onbekende herkenbare nummers niet terugbellen. Doe ik ook nooit.

Tenzij je normaal gesproken nogal eens gebeld door mensen die niet in je lijst staan. Dan wordt het lastiger. 

sinds mijn overstap enkele maanden geleden naar KPN

Kreeg je een nieuw nummer van KPN ?
Mogelijk was dat al eerder van iemand anders.

Maar :

als ik dan terug bel want het is altijd met een herkenbaar nummer dan krijg ik altijd iemand aan de andere kant die van niks weet..

Dat kan dan eigenlijk ook niet.

Of heb je een nummer wat je al had meegenomen, vanaf andere telefoon aanbieder ?

OF, wilde gedachte, de mensen die jou lijken te bellen zouden mogelijk een nummer bellen wat staat doorgeschakeld naar jouw nummer.
Bel zo iemand terug en vraag of hij/zij op de tijd dat je de oproep kreeg een nummer belde.

Is dit logica ? Welk nummer wordt er getoond bij doorschakelen ? Dat van de oorspronkelijke beller ?

Reputatie 7

Hoi @zijksnor, als je zo vaak gebeld wordt is dat niet fijn inderdaad! Het kan zijn dat de situaties die Peter en KeesYagi noemen hier van toepassing zijn. Als je het nummer al langer hebt, is het vermoedelijk het scenario wat Peter noemt. Het kan zijn dat jouw nummer gespoofed wordt, of dat andere nummers gespoofed worden waardoor jij door hen gebeld wordt. Meer over spoofing kan je hier lezen: Spoofing: wat is het, hoe werkt het en hoe kan je het voorkomen?

Reputatie 3
Badge

mijn nummer heb ik al meer dan 10 jaar, maar spoofing (spam calls) is het zeker niet.

gewoon een bericht op mijn telefoon… missed calls..

soms bel ik uit frustratie terug en neemt de andere kant wel op, en die zeggen van niks te weten.

lijkt meer een technisch probleempje van KPN en of het mobiele netwerk...

mijn nummer heb ik al meer dan 10 jaar, maar spoofing (spam calls) is het zeker niet.

gewoon een bericht op mijn telefoon… missed calls..

Het is volgens mij wel spoofing. Die mensen zijn gebeld met als nummerweergave jouw nummer en hebben niet opgenomen of niet kunnen opnemen. Vervolgens bellen ze 'terug’ maar dat ben jij dan.

Je kunt instellen dat je alleen gebeld kunt worden door de nummers in je contactenlijst…

Reputatie 3
Badge

Beetje vreemd verhaal… dus iemand belt een wild vreemde met mijn nummer als afzender .. die bellen mij dan weer en komen automatisch bij mijn voicemail en als ik ze terug bel weten ze van niks ??

ra ra hoe kan dat dan

ik filter dus zoals al eerder gemeld alle oproepen door naar mijn vm om niet dagelijks gestoord te worden als ik werk maar dit is zeer onwenselijk 

Toch is dat zoals het is. En “iemand” is eigenlijk altijd een malafide partij uit landen als India of Bangladesh e.d.

dit is zeer onwenselijk

Mee eens. Maar de providers kunnen het niet voorkomen.

Meestal 'gebruiken’ ze een nummer maar enkele dagen. Maar in die tijd zijn er wel 1000-en mee gebeld…. Mensen bellen terug omdat ze niet de kans kregen op te nemen, ze komen dan uiteraard bij jou terecht. Soms gaat ie maar 1 tot 3 x over. Er wordt per medewerker vaak een 1000 tal mensen tegelijk gebeld. Er is altijd wel iemand die opneemt. Zodat de telefonist weer iemand kan oplichten met een Microsoft of ander verhaal. Bij de overige 999 stopt de telefoon dan. Maar ondertussen staat je nummer (wat ze ten onrechte meesturen) wel in hun bellijst.

Van mij zul je geen last hebben. Ik bel nooit onbekende nummers terug.

Reputatie 7

Het klinkt inderdaad juist als spoofing, ik ben het eens met Peter. Dat is heel vervelend maar daar kunnen wij helaas niets tegen doen. In het artikel wat ik eerder noemde worden een aantal opties genoemd die je zelf kunt doen in z'n geval. Vaak houdt het na een tijdje op, dan gaan ze verder met een ander nummer en stoppen ze met jouw nummer.

 Wat ik mij nog afvraag :

Welk nummer wordt er getoond bij doorschakelen ? Dat van de oorspronkelijke beller ?

 

Reputatie 3
Badge

vindt het allemaal wel vergezocht, wat is hier het verdien model überhaupt ? als ik het goed begrijp wordt er dan dus rond gebeld met mijn nummer als afzender??

hoe dan? de persoon die ik bel weet werkelijk van niks is die dan gebeld met mijn nummer?

waarom heb ik een nummer van iemand anders als oproep gemist in mijn scherm…

lijkt me eerder dat die nummers gespoofed zijn ik snap het echt niet

Reputatie 7
Badge +9

Het is eigenlijk heel simpel. Jouw nummer wordt gespoofd door een scammer, waarmee ze bijvoorbeeld de bekende Microsoft-scam uitvoeren om te vertellen dat je computer gevaar loopt. 

Mogelijkheid 1: Diegene die gebeld wordt ziet een vertrouwd Nederlands nummer, en neemt op. Als deze goedgelovig is, en in de scam trapt, zal diegene dus opgelicht worden. Of ze zijn op hun hoede en breken de verbinding af.

Mogelijkheid 2: Ze zitten bijvoorbeeld in vergadering en nemen hun telefoon niet op aks de scammer belt. Nou afloop zien ze dat er gebeld is door een legitiem-lijkend telefoonnummer. Uit interesse bellen ze terug, en komen vervolgens bij jou uit. Met verbazing alom.…

Als ik zo lees heb ik eerder het idee dat jij gebeld wordt door scammers, niet opneemt, en dat jij uit interesse terug belt naar iemand die gespoofed is. 

Als het buitenlandse nummers zijn, zou ik zeker niet terugbellen, tenzij je echt wat verwacht. Check in zulke gevallen altijd even het landnummer. 

Reputatie 3
Badge

hmm ok bij de volgende call bel ik terug en ga ik even  serieus doorvragen en bovenstaand staven…

wil dit gewoon opgelost hebben en of in ieder geval duidelijkheid hebben

hoe dan ook, als het scenario 1 is, en er is een poging gedaan om hen iets proberen te verkopen, en dan heb je mijn nummer waarom zou je dan niet eens terug bellen uit nieuwsgierigheid en zeggen, he, je belde mij met een bla bla lul verhaal.. dat zou ik dus wel doen, maar niemand die er een bal mee opschiet, zowiezo als je als scammer iemand belt,om iemand op te lichten of ander scam, dan kan je toch beter een willekeurige prepaid kaart nemen zodat je ook echt terug gebeld kan worden? (de scammer dan die doet alsof hij een bank is of zo)

 

Reputatie 7
Badge +9

Een prepaid card vanuit Nigeria of een ander obscuur land? Deze scammers gebruiken vaak VOIP. 

Reageer