Dwaling/Dubio/Quiz Donderdag 20 April 2023

  • 20 April 2023
  • 21 reacties
  • 230 keer bekeken
Dwaling/Dubio/Quiz Donderdag 20 April 2023
Reputatie 7
Badge +8

Hoewel lastig, toch ook wel leuk om een dwaling (achtig iets) neer te mogen zetten. In deze gekozen voor filmtrivia vanwege wat raakvlakken met mijn werkzaamheden als ook liefhebber. Mogelijk dat er een paar kleine spoilers in verwerkt zitten voor degene die de films nog op de kijklijst hebben staan (of ze hierdoor juist gaan kijken).

 

1 van mijn all time favourites is toch wel 'Blues Brothers'. Naast de heerlijke muziek ook een sterrencast. Er zit echter ook een vreemde eend in de bijt. Iemand die niet als acteur bekend is, maar als regisseur. Tevens heeft deze film heel lang het record van meeste gecrashte auto’s gehad. In de film sneuvelen er welgeteld 104 auto’s.

Vraag 1: Welke regisseur had aan het einde van de film een cameo?

Vraag 2: Welke film (uit 1998) verbak het record aantal gecrashte auto’s? (huidig record is 105)

 

Een andere film waar ik veel waardering voor heb is ‘Pulp Fiction’. Ook hier geen gebrek aan bekende acteurs als ook een mooie keuze in muziek (hoewel het daar in de film totaal niet om draait). De niet chronologica waarmee de film bekeken wordt als ook de verschillende verhaallijnen die los van elkaar toch samenkomen/raakvlakken hebben maken het voor mij een pareltje.

Vraag 3: Ja, de film heeft een sterrencast, maar ook andere welbekende acteurs. Hieronder een scene met Uma Thurman, John Travolta en “Buddy Holly”. De vraag is dan ook: Herkennen jullie de acteur?

 

Vraag 4: In de openingsscene overvallen Pumpkin en Honey Bunny een diner. De zin die Honey Bunny gebruikt om de overval te openen wordt tevens gebruikt als opening in een lied van de ‘Fun Lovin' Criminals’. Welk nummer is dit?

 

Een ander soort films waar ik graag naar kijk zijn parodieën. Niet alle films binnen dit genre zijn leuk, hoewel dat natuurlijk kijker afhankelijk is. Voor deze trivia sessie is de keuze gevallen op ‘Spaceballs’. Naast de link met SciFi waar ik ook graag naar kijk zitten er (in mijn optiek) briljante grappen in. Dit werd toen al gewaardeerd, maar ook recentelijk zijn de invloeden van deze film terug te vinden.

Vraag 5: Op onderstaande foto uit de film is een space diner met parking te zien. Hierop is duidelijk de waardering van toen te vinden. Zien jullie waar ik op doel?

 

(Voor degene die een kleine hint willen: Spaceballs is in de basis een parodie op Star Wars)

Vraag 6: Zoals gezegd is ook tegenwoordig de invloed van de film terug te vinden.

 

Welk automerk voorziet ook in de optie “Ludicrous Speed”?

 

En om af te sluiten dan nog een vraag, waarvan ik zeker weet dat iedereen deze goed heeft.

Vraag 7: Welke film moet ik absoluut gekeken hebben?

 

Uiteraard graag de antwoorden in het wit 😊. Succes/Veel plezier.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Dol op films! Ik waag een poging, maar kom niet heel ver haha:

  1. Een fast en furious film!
  2. Steve Buscemi
  1. The Rock
Reputatie 7
Badge +28

Ik kijk al heel lang geen films meer, maar in mijn jeugd: 

 

  1. De films van Bud Spencer en Terence Hill.

 

Reputatie 7
Badge +8

@Marcia_ : Komt 23 april op TV :) . Zeer leuke film met ook een mooie soundtrack. 

Reputatie 7
Badge +8

@Noordzee: Wel eens een verdwaalde film gezien, maar het is me niet per se bij gebleven. Heb je een specifieke titel die absoluut bekeken moet worden?

Reputatie 7
Badge +28

 

Poeh, er zijn heel veel leuke films van dat duo. Deze dan maar : 

https://deviervuisten.nl/film/pas-op-of-we-slaan-erop/

(Heeft maar liefst vijf jaar in de bioscopen gedraaid!)

 

Hier vind je een verhaal over de geschiedenis:

 https://deviervuisten.nl/de-geschiedenis-van-de-vier-vuisten-films-in-nederland/

Reputatie 7
Badge +8

@Noordzee : Er is zelfs een nieuwe versie (remake/vervolg?)

https://www.imdb.com/title/tt14845950/

Reputatie 7
Badge +30

Ik waag een bescheiden poging:

 

vraag 2: Rush Hour? (heb een beetje gecheat door vluchtig te kijken naar een lijstje met films uitgebracht in ‘98)

vraag 3: ik vind het lijken op Jeff Golfdblum

vraag 5: Han en Chewy zijn blijkbaar ook een hapje komen eten :)

vraag 6: DeLorean?

vraag 7: Hmmm, van (relatief) recente films die ik heb gezien zou ik zeggen The Father, en The Favourite. Beiden met Olivia Colman, een van mijn favoriete actrices. En als je nog wat meer keus wilt: mijn 5-sterren ratings.

Reputatie 7
Badge +8

@Erik_ , Van de suggesties springt 'The Father’ er uit voor me, vooral door Sir Anthony eigenlijk. Hij staat op de lijst 😎(en is te zien in het Pluspakket 😀). En wat een mooie mix van 5 star ratings ook, daar ga ik er wellicht ook nog wel een paar uit stelen.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben niet zo grote filmkenner, maar vind dit wel leuk.

  1. Steve Buscemi
  1.  Scooby Snacks, te gek nummer overigens!
  1.  Tesla
  1. The Joker, een van de beste films die ik afgelopen jaren heb gezien. En verder Im Westen nichts Neues. Heftig verhaal over de 1e wereldoorlog. 

Laat ik nou toevallig vorige week Blues Brothers hebben gezien en in de aftiteling viel mij ineens de naam van de bekende regisseur → Steven Spielberg ← op 😀

 

Als filmliefhebber van actie, SF en thrillers toch ook maar een poging wagen.

Vraag 1: Die ken ik dan weer wel nl. Steven Spielberg.

Vraag 2: Vast een van de Fast & Furious films

Vraag 3: Jeff Goldblum ?

Vraag 4: ?

Vraag 5: ?

Vraag 6: ?

Vraag 7: Back to the Future 1,2 en 3.

 

 

Reputatie 7
Badge +24
  1. David Lynch 
  2. Transformers
  3. Steve Buscemi
  4. Scooby Snacks
  5. Geen idee
  6. Delorean
  7. Pulp Fiction 
Reputatie 7
Badge +24

Als filmliefhebber van actie, SF en thrillers toch ook maar een poging wagen.

Vraag 1: Die ken ik dan weer wel nl. Steven Spielberg.

Vraag 2: Vast een van de Fast & Furious films

Vraag 3: Jeff Goldblum ?

Vraag 4: ?

Vraag 5: ?

Vraag 6: ?

Vraag 7: Back to the Future 1,2 en 3.

 

 

Mooie films op vraag 7! 😎

Reputatie 7
Badge +17

@TijtheMan wow.. Wat een vragen. Ik ben normaalgesproken wel aardig liefhebber van films. Maar ik merk dat ik toch een hoop kennis mis!

Vraag 1 en 2: echt geen idee.

Vraag 3: Steve Buscemi.

Vraag 4: geen flauw idee.

Vraag 5: Bedoel je de millenium Falcon die daar staat?

Vraag 6: Ik gok dat dit Tesla is. 

Vraag 7: Heb je even?
Hackers. Je zou verwachten dat zo'n film super ‘dated’ is. Maar die film is tijdloos op z'n eigen manier. 
Azumi. Oude vechtfilm. Geweldig om te zien.
Vet Hard. Bewijs dat ook Nederland goeie films kan maken. 
Kung Fu Hustle, Kung Pow : enter the fist, Kung Fury. In willekeurige volgorde. 

Mocht je meer filmtips willen, laat vooral weten. Ik heb een lijstje met ongeveer 50 films die ik zo kan uittypen. 😉

Reputatie 7
Badge +8

En dan nu de antwoorden:

 

Blues Brothers:

Vraag 1: Welke regisseur had aan het einde van de film een cameo?

Jazeker, Steven Spielberg speelde de rol van ambtenaar van het belastingkantoor.

Vraag 2: Welke film (uit 1998) verbak het record aantal gecrashte auto’s? (huidig record is 105)

Het record werd verbroken door het tweede deel: Blues Brothers 2000.

 

Pulp Fiction:

Vraag 3: Ja, de film heeft een sterrencast, maar ook andere welbekende acteurs. Hieronder een scene met Uma Thurman, John Travolta en “Buddy Holly”. De vraag is dan ook: Herkennen jullie de acteur? We hebben het hier over niemand minder dan Steve Buscemi.

Vraag 4: In de openingsscene overvallen Pumpkin en Honey Bunny een diner. De zinnen die gebruikt worden om de overval te openen wordt tevens gebruikt als opening in een lied van de ‘Fun Lovin' Criminals’. Welk nummer is dit? Het gaat om het nummer: Scooby Snacks ( https://www.youtube.com/watch?v=HEMjF2n3-SQ )

 

Spaceballs:

Vraag 5: Op onderstaande foto uit de film is een space diner met parking te zien. Hierop is duidelijk de waardering van toen te vinden. Zien jullie waar ik op doel? Op de parking staat de ‘Millenium Falcon’. Het schip van Han Solo uit de Star Wars saga. Nadat George Lucas het script had gelezen bood hij zelf het team aan welke verantwoordelijk was voor de special effects in de Star Wars films, als dus ook de toestemming om dit schip een kleine rol te geven.

Vraag 6: Zoals gezegd is ook tegenwoordig de invloed van de film terug te vinden.

Welk automerk voorziet ook in de optie “Ludicrous Speed”?

Antwoord: TESLA

 

En dank voor alle leuke/mooie suggesties voor de nog te kijken films. Degene die ik  nog niet bekeken heb staan op de kijklijst. Helaas kan ik ze natuurlijk niet meerekenen voor de eindscore.

 

Dat gezegd hebbende door naar de uitslag. Er zijn 2 winnaars, namelijk: @Bart_Z en @Bram_ . Om de absolute winnaar aan te kunnen wijzen voor hullie nog een benaderingsvraag (tenzij je het antwoord weet natuurlijk). Hoeveel films zijn er te zien/bestellen via Pathé Thuis?

Reputatie 7
Badge +20

Dat gezegd hebbende door naar de uitslag. Er zijn 2 winnaars, namelijk: @Bart_Z en @Bram_ . Om de absolute winnaar aan te kunnen wijzen voor hullie nog een benaderingsvraag (tenzij je het antwoord weet natuurlijk). Hoeveel films zijn er te zien/bestellen via Pathé Thuis?

Ik zeg 124!

 

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_ , Van de suggesties springt 'The Father’ er uit voor me, vooral door Sir Anthony eigenlijk. Hij staat op de lijst 😎(en is te zien in het Pluspakket 😀). En wat een mooie mix van 5 star ratings ook, daar ga ik er wellicht ook nog wel een paar uit stelen.

Sir Anthony is fantastisch hier, heeft er in 2021 ook de Oscar voor beste acteur voor gewonnen.

Reputatie 7
Badge +17

@TijtheMan als dat moet zonder Google dan gok ik 300. Gedeeltelijk omdat 300 een vermakelijke film is. 

Reputatie 7
Badge +8

Dan hebben we bij deze dankzij de film '300’ (die inderdaad erg vermakelijk is) een winnaar. @Bram_ , jij zit met het opgegeven aantal het dichtste bij de 4400 films die te huur zijn. 

 

En als ik de regelementen goed geïnterpreteerd heb, mag jij tevens de nieuwe dwaling organiseren.

Reputatie 7
Badge +8

Sir Anthony is fantastisch hier, heeft er in 2021 ook de Oscar voor beste acteur voor gewonnen.

Ik kan niet anders zeggen dan dat dit volledig terecht is. Wat een ijzersterke film zeg. Niet een film die ik direct vanuit eigen beweging zou kiezen (het is er zo 1 waar je toch een bepaalde stemming voor moet hebben), maar ik ben erg onder de indruk. Niet alleen van Sir Anthony, maar alles eromheen. De locatie(s), de zus/verzorger, indeling van het appartement en zo kan ik nog wel even doorgaan. En ondanks het toch wel (half) weten waar het op uitloopt toch wel een traantje moeten laten. 

Reputatie 7
Badge +17

@TijtheMan 4400? #keuzestress!

Ik ga aanstaande donderdag eens een hopelijk leuke dwaling verzorgen. Al moet ik wel zeggen dat deze erg moeilijk te overtreffen is.