Dwaling op dinsdag 27 oktober 2020

  • 27 October 2020
  • 17 reacties
  • 291 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28

Hallo allemaal, 

Vandaag hebben we een keer een dwaling die door iedereen op te lossen is. 

Het gaat om drie opgaven.

Doe dus vooral mee ! 

Zet de antwoorden in het wit zodat de oplossing niet direct zichtbaar is voor de andere deelnemers. 

Ik tag zoveel mogelijk vaste bezoekers van het forum. Staat jouw naam er per ongeluk niet bij?, doe dan toch vooral mee.  

Heb je bij nader inzien een andere oplossing? Pas jouw eerste oplossing dan niet aan, maar post een nieuwe oplossing. 

Jullie hebben de hele dag de tijd. In de loop van vanavond wordt de winnaar bekend gemaakt. 

 

 

 

@Alex_P  @Alexa_  @Bart_  @Erik_  @Erwin_  @Lisa @Maja_ @Marcia_ 

@Nadia  @Natasja  @Paul_ @Rutger_ 

 @Thomas  @Vikash

@ChrisWissink @Dennis Schreve  @Friesian @genetic @Giant2000 

@Henk2304 @huistijger  @JanD @Joep1965 @Nick83  @Noordzee 

@PeterG @RBxx  @SjorsK  @wjb @obelisk @Alexa_  @Jasper @Bart_Z 

@Heine @wjb @Jeroen_dB @Hoopvol @Ron @Niek_ @Hanna_ 

@Jose_ @Job_ @Marguaritha @Danny @Robin_ @Loes_ @Hoopvol @Anneke-Anna @Denise_ 

 


17 reacties

  1. 67
  2. De ober
  3. 12

Moet ik m'n redeneringen nog opgeven?

Reputatie 7
Badge +10

Raadsel 1: Ik kom op 38 (2 trossen van 3 bananen, 1 keer klok op 2u en afwijkend hoekje waarvan blokje wegvalt) 

1x2= 2+3+3x11=38 

Poging uitleg; 

3 blokjes á 15=45

8+15 is 23

4+2x3 =10 

 

Raadsel 2; schrijver en fotograaf  

 

Raadsel 3; Weet het niet, hersenen ontploft 😅

 

 

Reputatie 7

Dwaling 1: 38 (2 + 3 + (3 x 11))

Dwaling 2: De ober want niet voor niets is de hotelgast even weggelopen zodat hij niet opnieuw het drankje over zich heen gegooid krijgt.

Dwaling 3: Ik gok op 2 zodat de som van de hoekpunten van het grote vierkant ook 17 is.

Reputatie 4
Badge +2
  1. 38
  2. ober
  3. 2
Reputatie 7

Vraag 1 en 3 sla ik bij voorbaat al over, ik ken mezelf :grin:

Vraag 2: De ober, die houdt zijn sterkste hand vrij zodat hij daarmee alles van het dienblad kan halen

Reputatie 6
Badge +10

Raadsel 1: 2 + 3 + (3*10)=35

Raadsel 2: De ober, deze houdt zijn sterke arm (links) vrij om de drankjes te serveren

Raadsel 3: 12

Reputatie 7
Badge +17

De eerste keer dat ik mee doe aan een dwaling op dinsdag!

  1. 2 + 3 + 3 * 10 = 35 (oude rekenstijl) of 80 (nieuwe rekenstijl)
  2. de ober
  3. 2
Reputatie 7
Badge +28
  1. 67
  2. De ober
  3. 12

Moet ik m'n redeneringen nog opgeven?

@MrCable Ja, graag ! 

 

  1. 67
  2. De ober
  3. 12

Moet ik m'n redeneringen nog opgeven?

@MrCable Ja, graag ! 

 


Ik moet bekennen dat ik nog even moest opzoeken hoe dat ook alweer zat met de order of operations. Afijn:
- figuur is 45 / 3 = 15
- banaan is 23 - 15 / 2 = 4
- uurwerk is 10 - 4 / 2 = 3
- ? = 3 + 4 + 4 * 15
    4 * 15 = 60
    60 + 4 + 3 = 67

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf ik te stellen dat de ober linkshandig is. Uit ervaring gebruiken de meeste mensen in de bediening hun dominante hand om het dienblad stabiel te houden.

En als laatste, had ik bedacht dat de rechterzijde 8 + 4 = 12 en de onderste zijde 3 * 4 = 12.

Ik weet niet of ik nog tijd ga vinden voor 3 …

Verder:

1.

diamantje = 45 / 3 = 15
23 - 15 = 8
bananen = 8 / 2 = 4
10 - 4 = 6
klok = 6 / 2 = 3

3 + 4 + 4 * 15 = 3 + 4 + 60 = 67


2.

Afgaande op mezelf zou ik zeggen, de fotograaf.


3.

Ik weet het niet, ik wil het niet weten. En als je dan toch een cijfer wil, een 10 voor de hoofdpijn.

----

Reputatie 7
Badge +28

@Henk2304 @Paul_ @Robin_ @Ron @Bart_Z @Jasper @Joep1965 @Vikash @Jose_ @Jeroen_dB @Niek_ @Erwin_ @Erik_ @JanZ_ 

Kom er maar in met jullie oplossing……..

 

 

Reputatie 5
Badge +8

De hele ochtend en middag over zitten denken :yum:

1. 38
2. De ober
3. 2

Reputatie 7

De hele ochtend en middag over zitten denken :yum: 

Dan snap ik hoe het komt dat de gemiddelde responsetijd op het forum weer naar zeven dagen opgelopen is. :wink:

Reputatie 7
Badge +21

Zo jongens daar was ik dan, had het druk gehad vandaag:

1   3+3+3x15 = 51

2   De ober zodat hij met zijn goede hand kan inschenken.

3   Was ff lastig maar de som van alle lijnen moet volgens mij op 17 eindigen en dan is de uitkomst van de vierkante lijnen is 2+7+4+4 is 17 en de ruit-lijnen 8+7+4+2 = 17
Oplossing is dus 2

  1. 67
  2. De ober
  3. 12

Moet ik m'n redeneringen nog opgeven?

@MrCable Ja, graag ! 

 


Ik moet bekennen dat ik nog even moest opzoeken hoe dat ook alweer zat met de order of operations. Afijn:
- figuur is 45 / 3 = 15
- banaan is 23 - 15 / 2 = 4
- uurwerk is 10 - 4 / 2 = 3
- ? = 3 + 4 + 4 * 15
    4 * 15 = 60
    60 + 4 + 3 = 67

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf ik te stellen dat de ober linkshandig is. Uit ervaring gebruiken de meeste mensen in de bediening hun dominante hand om het dienblad stabiel te houden.

En als laatste, had ik bedacht dat de rechterzijde 8 + 4 = 12 en de onderste zijde 3 * 4 = 12.


Ik heb het bij de lunch nog even besproken en had er helaas de laatste fout :( dat had 2 moeten zijn, want dan zijn beide vierkanten opgeteld 17.

Met dank aan vriendin.

Reputatie 7
Badge +28

@saxman @Robin_ @wjb @Jasper @huistijger @Anneke-Anna @MrCable @obelisk @Denise_ 

Tijd voor de oplossingen en de winnaar van de week ! 

1/ De oplossing is 38

2 + 3 + (3 x 11) = 38   De 11 wordt bepaald door de aantal zijden van de zeskant en de vijfkant. De vierkant zit er niet in. De 2 staat voor twee uur. 

2/ De ober 

Want de ober gebruikt zijn sterke linkerhand om de gasten op een verantwoorde wijze van drankjes te voorzien.

3/ De oplossing is 2

Het vierkant 2-2-4-7 is 17

Het andere vierkant 3-4-8 + 2 levert dan ook 17 op.   

 

Zowel @wjb als @saxman hadden alle antwoorden goed. Een verklaring was niet verplicht. Dat wjb een andere reden opgaf voor de ober is dan ook geen reden om het antwoord af te keuren. 

Maar aangezien @wjb onlangs nog gewonnen had en een dwaling op dinsdag georganiseerd had wijs ik hierbij…..

@saxman aan tot winnaar van de Dwaling op Dinsdag. 

 

Dit betekent tegelijk dat hij volgende week op dinsdag 3 november 2020 de Dwaling op Dinsdag mag organiseren.

 

Reputatie 4
Badge +2

@Noordzee Dank je wel!Leuk om te doen! Ik ga volgende week mijn best doen om er ook weer iets leuks van te maken 

Reageer