Dwaling op donderdag 23 juni 2022!

  • 23 June 2022
  • 7 reacties
  • 163 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Vraag 1:

In een ver land woonde ooit de slimme en dappere prins Paul. Op een zekere dag hoorde hij dat prinses Petra ontvoerd was en dat ze gevangengehouden werd in kasteel Ammersoyen. Hij bedacht zich geen moment, sprong op zijn paard en reed naar het kasteel. Bij het kasteel aangekomen, zag hij dat er een brede slotgracht om het kasteel lag. Verder zag hij in het lege landschap om het kasteel alleen twee planken liggen. Hij ontdekte echter dat beide planken net iets korter waren dan de breedte van de slotgracht, en dus te kort waren om over de slotgracht te leggen.

Hoe kon de slimme prins Paul toch een brug maken over de slotgracht met alleen de twee planken, en zo prinses Petra uit het kasteel redden?

Vraag 2:

Flurkske is een vreemde leugenaar. Zes dagen van de week liegt hij, maar op die ene andere vaste dag spreekt hij altijd de waarheid. De volgende uitspraken deed hij op drie opeenvolgende dagen:

  • Dag 1: “Ik lieg op maandag en dinsdag.”
  • Dag 2: “Vandaag is het donderdag, zaterdag of zondag.”
  • Dag 3: “Ik lieg op woensdag en vrijdag.”

Op welke dag van de week spreekt Flurkske de waarheid?

Vraag 3:

We zien vier kaarten: een 5, een 8, een blauwe kaart en een groene kaart. Boven de kaarten staat: ,,Als een kaart een even getal heeft op één kant, dan is de andere kant van die kaart blauw."

Welke kaart(en) moeten we omdraaien om na te gaan of die verklaring juist is?

Zoals gewoonlijk, vergeet niet om je antwoorden in het wit te plaatsen zodat iedereen kan meedoen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

@Alex_P @Alexandra @Erik_  @Erwin_ @Marcia_ @Rutger_ @Thomas @Giant2000 @Chrizziey @Henk2304 @huistijger @JanD @Joep1965 @Nick83 @Noordzee @RBxx  @saxman @obelisk  @Jasper @Bart_Z @Jeroen_dB @Hoopvol  @Willy22 @Jose_   @Hoopvol    @Denise_ @Michael001  @Bram_  @Shyrin_  @Doornekamp33  @GeSp @joop2011 @Raymondt  @Vikash @NHendriks @LaurensZalm @DennisA78 @Ik_Hussel  @Katana321 @Berteman @Jeroen Ruiter @HansaanZet @Pauwerful  @wjb @Paul_ @Remco_ @JanZ_ @Joris62 @martijn197108 @Dennis Schreve @Dennis ABD @Anneke-Anna

Reputatie 7
Badge +10

1: T splitsing maken 

2: Ik denk dinsdag 

3: geen idee, tijd voor een ijsje

Het was moeilijk kiezen tussen de verschillende antwoorden. @Anneke-Anna jij bent de volgende die een puzzel mag bedenken.

Antwoord 1:

Antwoord 2:

Flurkske spreekt slechts op 1 dag de waarheid. Wanneer de uitspraak op dag 1 onwaar is, betekent dit dus dat hij de waarheid spreekt op maandag of dinsdag. Wanneer de uitspraak op dag 3 onwaar is, betekent dit dat hij de waarheid spreekt op woensdag of vrijdag. Omdat Flurkske op slechts 1 dag de waarheid spreekt, kunnen deze uitspraken niet beide onwaar zijn. Precies één van deze uitspraken moet dus waar zijn, en de uitspraak op dag 2 moet onwaar zijn.

Stel dat de uitspraak op dag 1 waar is. De uitspraak op dag 3 is dan onwaar, waaruit volgt dat Flurkske de waarheid spreekt op woensdag of vrijdag. Dus dag 1 is een woensdag of een vrijdag. Dag 2 is dan dus een donderdag of een zaterdag. Dit zou echter betekenen dat de uitspraak op dag 2 waar is, wat niet kan. Hieruit volgt dat de uitspraak op dag 1 onwaar is.

Dit betekent dat Flurkske de waarheid sprak op dag 3 en dat dit een maandag of dinsdag is. Dag 2 is dus een zondag of een maandag. Omdat de uitspraak op dag 2 onwaar moet zijn, volgt dat dag 2 een maandag is.

Dag 3 is dus een dinsdag. De dag waarop Flurkske de waarheid spreekt is dus dinsdag.

Antwoord 3:

Meer dan 90 procent vindt de juiste oplossing niet, omdat de verwoording misleidend is. De meeste mensen kiezen voor 8 en de blauwe kaart, omdat die in het zinnetje staan.

Het juiste antwoord is 8 en de groene kaart.

Het 'als, dan'-statement kan alleen gevalideerd worden als we een even getal omdraaien én als we een kaart omdraaien die niet blauw is.

De oneven '5' is niet relevant, want die is niet opgenomen in de tekst. Ook de blauwe kaart hoeven we niet om te draaien, want een oneven getal op de achterkant zou de stelling niet ontkrachten.

Als we echter de even '8' omdraaien en de achterkant is niet blauw, dan is de stelling ontkracht. Als we de groene kaart omdraaien en er komt een even getal tevoorschijn, dan is de stelling ook ontkracht.

Simpel! Nu we de oplossing kennen toch...

Reputatie 7
Badge +10

Het was moeilijk kiezen tussen de verschillende antwoorden. @Anneke-Anna jij bent de volgende die een puzzel mag bedenken.  

 

 

 Ik was helaas ook de enige! Mensen waar waren jullie? 🙈
 


Ik ga mijn best doen om een dwaling te maken. 👍

En aangezien het zó rustig was deze keer, wordt dat pas donderdagavond 😎

Reputatie 7
Badge +30

Deze dwaling vond ik echt moeilijk, chapeau Jeroen! Momenteel zijn er in het forumteam wat zieken en mensen met verlof, dus dat kan verklaren waarom het vanuit ons wat rustig was. We gaan morgenavond vol voor jouw dwaling, Anneke-Anna!

Reputatie 7
Badge +10

Deze dwaling vond ik echt moeilijk, chapeau Jeroen! Momenteel zijn er in het forumteam wat zieken en mensen met verlof, dus dat kan verklaren waarom het vanuit ons wat rustig was. We gaan morgenavond vol voor jouw dwaling, Anneke-Anna!

Beterschap aan de zieken! 🍀🍀🍀

Reputatie 7
Badge +20

Ik was 1 van de iemanden met verlof, sorry @Jeroen Ruiter dat ik hem gemist heb! Dit was me er ook wel eentje zeg haha, ik denk dat @Anneke-Anna alsnog had gewonnen ook al had ik wel meegedaan 😅