Beantwoord

Nog steeds ontvangstproblemen met ZXV 7200, ook na installeren nieuwe antenne.

  • 30 March 2023
  • 38 reacties
  • 265 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Hallo, daar ben ik weer. Ik heb een tijdje geleden al geklaagd over de ontvangst van de ZXV 7200. Ik heb toen een nieuwe antenne gekregen, maar ik heb nog steeds ontvangstproblemen. Vooral vlak nadat ik de ontvanger aangezet heb krijg ik ca. 2 minuten haperend beeld en/of geluid, en ook regelmatig de tekst 'geen digitenne signaal’ in beeld. Ik merkte dat het erger was als het langdurig regende. De nieuwe antenne moet volgens de website op een beschutte plek worden geinstalleerd, want is eigenlijk niet geschikt voor buiten. Ik heb er nu een plastic zak overheen gedaan, en dat helpt wel iets. De antenne onder het dak o.i.d. plaatsen zit er voorlopig niet in. Ik kan dit niet zelf, en moet dus iets regelen met vrienden of kennissen die het altijd druk hebben.

Verder nog vermeldenswaardig is dat op RTL 4,5 en 7, SBS 6 en Veronica (kanaal 4 t/m 9 dus) het haperend beeld vaak langer duurt en soms zelfs helemaal niet ophoudt. Op ESPN, waar de problemen mee begonnen, heb ik nu nagenoeg geen last meer.

Wat gaat KPN hier aan doen? Het liefste zou ik weer gewoon een Rebox ontvanger krijgen, want daar had ik deze problemen nooit mee. Die heb ik omgeruild vanwege een defect display, maar dat had ik dus achteraf gezien beter niet kunnen doen.

icon

Beste antwoord door Smaug 30 April 2023, 22:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Smaug ,

Toch maar iets regelen met vrienden of kennissen. Je schreef eerder:

Ik heb de antenne op dezelfde plek aan de schutting gemonteerd, anders moest ik de kabel weer losmaken en opnieuw bevestigen, en dat is geen karweitje voor de winter.. Er staat een nieuwe erfafscheiding in de planning, als die geplaatst wordt ga ik de antenne wel onder de dakgoot of andere beschutte plek monteren.

 

Voor de rest is het een kwestie van de antenne naar de juiste richting uitrichten. Gebruik daarvoor de signaalmeter uit het menu van de ontvanger. 

Reputatie 4
Badge +1

@Noordzee Ik heb de antenne al in alle richtingen gedraaid, de signaalmeter staat altijd op 100%. Zodra het langer dan een paar uur regent (wat de laatste tijd nogal eens voorgekomen is) valt het signaal ineens weg. De eerste 2 minuten na inschakelen heb ik altijd last van haperend beeld, met de Rebox had ik hier nooit last van. Als ik overschakel naar 1 van de kanalen 4 t/m 9 heb ik ook weer minutenlang haperend beeld, op andere kanalen niet. Dit heeft dus niets met de antenne te maken, maar alles met de ontvanger, of de kwaliteit van het uitgezonden signaal.

Als jij denkt dat de antenne hoger plaatsen helpt dan kom jij dat maar doen. Volgens mij maakt het geen snars uit, die ontvanger deugt gewoon niet.

Admin: bericht aangepast i.v.m. forumregels

Reputatie 7
Badge +28

Als ik jouw verhaal zo lees, heb jij inderdaad een minder goed werkende ontvanger gekregen  de laatste keer. 
 

Een nieuwe omruil van jouw ontvanger zal inderdaad aan te raden zijn. De kans dat je een Rebox gaat ontvangen, acht ik niet zo groot. Mogelijk wil een moderator voor jou een omruil in gang zetten? 

Reputatie 4
Badge +1

Als jij denkt dat het helpt mogen ze van mij een andere ontvanger opsturen. Ik heb begrepen uit andere discussies dat de kans dat je een Rebox krijgt erg klein is. Waarom hebben ze die niet meer, die is toch blijkbaar beter dan die ZXV? (Is de Rebox soms veel duurder?).

Reputatie 7
Badge +28

Ze hebben er genoeg, maar verhoudingsgewijs zijn er veel meer ZXV-ontvangers. Het is voor een moderator niet mogelijk om dit eenvoudig te regelen.  Maar de kans dat jij een beter werkende ZXV krijgt in vergelijking met jouw huidige ontvanger is best realistisch. Want er zitten nu eenmaal minder goed werkende ontvangers tussen. Mogelijk heb jij er daar nu eentje van.     

Reputatie 4
Badge +1

Nou bij deze dan: als het enigzins mogelijk is om mij een Rebox op te sturen, dan graag. Afgezien van het defecte display had ik daar nooit ontvangstproblemen mee. En er zit ook nog een klokje op, als de ontvanger niet ingeschakeld is. Ja, ik weet dat dit meer stroom verbruikt, maar dat kan me niet zoveel schelen. Ik ben een beneden gemiddelde stroomverbruiker.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Smaug. Ik heb je vorige berichten gelezen. En je vorige topic. 

Ik ga een wissel voor je aanvragen. Door onderhoud is dat op dit moment alleen niet mogelijk. Maandag ga ik de aanvraag voor je doen. Als het goed is kan je dinsdag dan de ontvanger omwisselen. Hou rekening met een mogelijke dag vertraging. Dit omdat het onderhoud de eerstvolgende dag voor extra drukte kan zorgen.

Zoals @Noordzee aangeeft kan het zijn dat er in de ontvanger die je hebt een defect zit. Mocht de nieuwe ontvanger hetzelfde probleem geven dan is dit uitgesloten. Mocht dit zo zijn dan kijk ik graag met je naar verdere oplossingen. 

 

Reputatie 4
Badge +1

@Bram_ Bedeankt, ik zie het afhaalbericht wel verschijnen. Let aub op het juiste Pakketpunt, Pearl Buck Erf, Dordrecht. De vorige keer werd ik naar het andere eind van de stad gestuurd voor de omruil.

Reputatie 7
Badge +28

@Smaug 

Ik heb begrepen dat er pas komende dinsdag weer vervangende apparatuur verstuurd kan worden.

Wil je sneller een vervangende ontvanger? 

Loop dan langs een KPN-winkel. Als het goed is, hebben ze in de winkels momenteel voldoende reserve-ontvangers liggen. 

  

Reputatie 4
Badge +1

Nee, hoor, stuur maar op. Ik kom bijna nooit in de binnenstad, en ik heb geen zin om voor niks te gaan mochten ze ze toch weer niet hebben.

Hoi @Noordzee ,

Sorry, misschien off topic, maar kan je nu zomaar een KPN winkel binnengaan bij defecte apparatuur?

Voorheen was het zo dat je een notitie van de klantenservice nodig had(tenminste toen ik zo'n ± 1,5 geleden een modem om moest ruilen).

Reputatie 7
Badge +28

@martijn197108

Hoi!  Het gaat nu deze keer om Digitenne-apparatuur. 

@martijn197108

Hoi!  Het gaat nu deze keer om Digitenne-apparatuur. 

Klopt hoor, maar het leek mij logisch dat het beleid voor alle bruikleenapparaten hetzelfde is.

 

Reputatie 7
Badge +17

@martijn197108 we geven altijd voorkeur voor een wissel op locatie. Via een omruilpunt. Maar omdat het door onderhoud nu niet mogelijk is bieden we als alternatief de winkel waar mogelijk. 🙂

Ok @Bram_ 🙂

Maar stel er is geen storing bij jullie en mensen hebben door defecte apparatuur geen diensten, kunnen mensen dan ook gewoon langs zonder aantekening?

 

Reputatie 7
Badge +17

@martijn197108 dat kan wel. Maar we kunnen de voorraad niet garanderen. En gezien in de meeste gevallen na verzenden de ontvanger de volgende dag al aanwezig kan zijn...

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb de nieuwe ontvanger afgehaald en geinstalleerd. (Nieuw is een groot woord, er staat een produktiedatum van juni 2019 op de apparaatsticker). Het rare is dat alles na installatie altijd prima werkt, de problemen ontstaan vaak pas na een paar dagen. Toevallig regent het al weer de hele dag, dus ik kan hem meteen onder regen-omstandigheden testen. We gaan het zien. Wordt vervolgd.

De vorige ontvanger zat volgens mj niet in een plastic zakje, en er zat geen clingfilm op het display, bij deze nieuwe wel. Houdt dat in dat dit een fabrieksnieuwe is, en de vorige een refurbished?

Reputatie 7
Badge +28

Fabrieksnieuw is relatief. Alle ontvangers zijn inmiddels zo'n vier jaar oud. 

Reputatie 4
Badge +1

Ja, dat zeg ik. Ik bedoel dus eigenlijk: nog niet eerder gebruikt. Er werd ook meteen na instellen van de zenders een software-update geinstalleerd. Van wanneer is die?

 

 

Reputatie 7
Badge +28

Ongeveer een jaar geleden. Versie 36. 

Hoi @Smaug ,

Zit aan de zijkant een wit of blauw ZTE stickertje?

Indien het 2e, zal jouw ontvanger nog nieuw zijn.

 

Reputatie 4
Badge +1

Ja, er zit een stickertje met wat lijkt op blauwe QR code.

Ok, dan zal jouw ontvanger nieuw zijn🙂

Reputatie 4
Badge +1

Ik zit nu (11-04, 20:45) naar RTL7 (voorbeschouwing voetbalwedstrijd) te kijken. Het geluid valt constant uit, soms staat het beeld stil, en in het antenne-menu valt het signaal soms weg van 100 naar 0 %, maar vaak ook niet, en dan valt toch het geluid en/of beeld weg. (Vanmiddag heb ik zonder problemen drie uur naar Eurosport zitten kijken). Tijdens de reclame valt het beeld en geluid overigens niet uit, en sinds de voetbalwedstrijd begonnen is heb ik ook geen problemen meer. Het lijkt er dus op dat het probleem bij RTL zit, want er waren dus alleen problemen met de beelden uit de studio. Dit neemt niet weg dat het antenne-signaal dus soms ook weg viel. Waar ligt het nou aan: RTL, Digitenne of de ontvanger?

Reputatie 7
Badge +28

Mocht je in de toekomst meer problemen ondervinden? 

Overweeg dan eens om zelf te investeren in een betere ontvanger. Dat heb ik zelf ook gedaan en dat gaat jou een hoop ergernis schelen. De ontvanger die ik heb gekocht, ondersteunt het CI+-module en met die ontvanger heb ik een prima ontvangst ondanks dat ik in een gebied woon waar officieel geen ontvangst mogelijk is van Digitenne.    

Â