Skip to main content

4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14

4 Gbit/s en een nieuw modem: de KPN Box 14
Toon eerste bericht

  • Topper
  • 24 oktober 2023

Er is gevraagd om meer uitleg, bij deze dan! 

 

Ook ik heb gisteren gebeld met KPN om te vragen of ik mijn lopende Hussel-abonnement (met een lopende contract tot medio januari) kon upgraden naar 4 Gb/s. Ik heb met verschillende medewerkers gesproken en kreeg steeds nul op het rekest. Ze vertelden me dat een lopend contract van een Hussel-abonnement niet kan worden onderbroken en dat ik tot medio januari moest wachten. Er werd wel gezegd dat ik mijn abonnement alvast kon verlengen, maar dat ik geen gebruik kon maken van de 4 Gb/s snelheid.

Vanochtend heb ik opnieuw gebeld en uitgelegd dat het belachelijk is dat de snelheid niet verhoogd kan worden tijdens een lopend contract. Ik sprak met een heel vriendelijke dame die aangaf dat er inderdaad onduidelijkheid bestaat. Ze verzekerde mij dat ik vanaf morgen gebruik kan maken van de snelheid van 4 Gb/s. Ik heb daar inmiddels ook een bevestiging van ontvangen. Mijn contract loopt af in januari, maar vanaf morgen of overmorgen (zodra de modem binnen is) zal ik beschikken over de gewenste snelheid, en niet pas in januari. ik vroeg haar waarom het nu wel kan, ze zei dat ze in een ander systeem kan komen. Ze zou de situatie nog met haar collega's bespreken, aangezien ik had aangegeven dat er op dit forum veel onduidelijkheid is. Ik kan het niet anders omschrijven dan hierboven; het is simpelweg zoals het is!

 

 

 

 


  • Topper
  • 24 oktober 2023
FastSpeed schreef:

Er is gevraagd om meer uitleg, bij deze dan! 

 

Ook ik heb gisteren gebeld met KPN om te vragen of ik mijn lopende Hussel-abonnement (met een lopende contract tot medio januari) kon upgraden naar 4 Gb/s. Ik heb met verschillende medewerkers gesproken en kreeg steeds nul op het rekest. Ze vertelden me dat een lopend contract van een Hussel-abonnement niet kan worden onderbroken en dat ik tot medio januari moest wachten. Er werd wel gezegd dat ik mijn abonnement alvast kon verlengen, maar dat ik geen gebruik kon maken van de 4 Gb/s snelheid.

Vanochtend heb ik opnieuw gebeld en uitgelegd dat het belachelijk is dat de snelheid niet verhoogd kan worden tijdens een lopend contract. Ik sprak met een heel vriendelijke dame die aangaf dat er inderdaad onduidelijkheid bestaat. Ze verzekerde mij dat ik vanaf morgen gebruik kan maken van de snelheid van 4 Gb/s. Ik heb daar inmiddels ook een bevestiging van ontvangen. Mijn contract loopt af in januari, maar vanaf morgen of overmorgen (zodra de modem binnen is) zal ik beschikken over de gewenste snelheid, en niet pas in januari. ik vroeg haar waarom het nu wel kan, ze zei dat ze in een ander systeem kan komen. Ze zou de situatie nog met haar collega's bespreken, aangezien ik had aangegeven dat er op dit forum veel onduidelijkheid is. Ik kan het niet anders omschrijven dan hierboven; het is simpelweg zoals het is!

 

 

 

 

Dan is dit toch exact wat ik telefonisch gisteren te horen kreeg? Jij hebt nu gewoon 90 dagen van te voren verlengd (wat de maximale termijn is om vooraf te verlengen). Ik kan vrijdag terugbellen om dit te doen. En dat gaat dus gewoon gelijk in (zoals mij telefonisch was gemeld), in tegenstelling tot wat hier in dit draadje paar keer is gezegd (dat het na je contract datum pas in zou gaan).


  • Topper
  • 24 oktober 2023
ASNN schreef:

Dan is dit toch exact wat ik telefonisch gisteren te horen kreeg? Jij hebt nu gewoon 90 dagen van te voren verlengd (wat de maximale termijn is om vooraf te verlengen). Ik kan vrijdag terugbellen om dit te doen. En dat gaat dus gewoon gelijk in (zoals mij telefonisch was gemeld), in tegenstelling tot wat hier in dit draadje paar keer is gezegd (dat het na je contract datum pas in zou gaan).

Over die 90 dagen heb ik dan weer niks vernomen, die mevrouw vertelde dat het voor iedereen geldt. Maar goed, eind goed al goed! 


Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 24 oktober 2023

@FastSpeed welk nummer heb jij gebeld?

Bij mij komen ze er niet uit voor alsnog.


  • Topper
  • 24 oktober 2023
5Guru schreef:

@FastSpeed welk nummer heb jij gebeld?

Bij mij komen ze er niet uit voor alsnog.

0800/0402 


Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 24 oktober 2023
FastSpeed schreef:
5Guru schreef:

@FastSpeed welk nummer heb jij gebeld?

Bij mij komen ze er niet uit voor alsnog.

0800/0402 

 

Duidelijk!
Hier deze:
Hulp nodig? Bel KPN:

088-7650017 (ma - zo 08:00 - 20:00u)

Mochten ze er niet uitkomen weet ik nog een optie. Thanks!


Jasper van KPN
Moderator

Je abonnement is daarbij zo te zien wel gewijzigd @FastSpeed, het is nu geen Hussel abonnement meer. Door deze overgang naar de nieuwe samenstelling werd het mogelijk om voor de 4 GB/s optie te kiezen.


  • Topper
  • 24 oktober 2023
Jasper schreef:

Je abonnement is daarbij zo te zien wel gewijzigd @FastSpeed, het is nu geen Hussel abonnement meer. Door deze overgang naar de nieuwe samenstelling werd het mogelijk om voor de 4 GB/s optie te kiezen.

Ja dat klopt, anders ging het niet. Ik heb nu gelijk de nieuwste abbo-vorm. Zie voor de rest hierboven! 


Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 24 oktober 2023
FastSpeed schreef:
Jasper schreef:

Je abonnement is daarbij zo te zien wel gewijzigd @FastSpeed, het is nu geen Hussel abonnement meer. Door deze overgang naar de nieuwe samenstelling werd het mogelijk om voor de 4 GB/s optie te kiezen.

Ja dat klopt, anders ging het niet. Ik heb nu gelijk de nieuwste abbo-vorm. Zie voor de rest hierboven! 



Toevallig de naam van die persoon (niet posten hier)? Die het wel kon aanpassen?
Of het tijdstip van bellen? Dan kunnen ze misschien zien wie die kundige persoon is.

Er werken altijd een paar personen die het snappen, de rest doet maar wat 😅

 

Helaas dus, niet gelukt, meer dan een uur aan de telefoon gezeten.

 

Volgende stap: Klacht consumenten misleiding. Dit is nergens ooit aangegeven dat je muur vast zit.
En 4 Gbps dus NIET beschikbaar op uw adres! Altijd handig, een jurist in het bedrijf.

@FastSpeed dank voor de hulp!


  • Topper
  • 24 oktober 2023
5Guru schreef:
FastSpeed schreef:
Jasper schreef:

Je abonnement is daarbij zo te zien wel gewijzigd @FastSpeed, het is nu geen Hussel abonnement meer. Door deze overgang naar de nieuwe samenstelling werd het mogelijk om voor de 4 GB/s optie te kiezen.

Ja dat klopt, anders ging het niet. Ik heb nu gelijk de nieuwste abbo-vorm. Zie voor de rest hierboven! 



Toevallig de naam van die persoon (niet posten hier)? Die het wel kon aanpassen?
Of het tijdstip van bellen? Dan kunnen ze misschien zien wie die kundige persoon is.

Er werken altijd een paar personen die het snappen, de rest doet maar wat 😅

 

Helaas dus, niet gelukt, meer dan een uur aan de telefoon gezeten.

 

Volgende stap: Klacht consumenten misleiding. Dit is nergens ooit aangegeven dat je muur vast zit.
En 4 Gbps dus NIET beschikbaar op uw adres! Altijd handig, een jurist in het bedrijf.

@FastSpeed dank voor de hulp!

Ik heb vandaag gebeld om 9.06 uur 


  • Topper
  • 24 oktober 2023
5Guru schreef:
FastSpeed schreef:
Jasper schreef:

Je abonnement is daarbij zo te zien wel gewijzigd @FastSpeed, het is nu geen Hussel abonnement meer. Door deze overgang naar de nieuwe samenstelling werd het mogelijk om voor de 4 GB/s optie te kiezen.

Ja dat klopt, anders ging het niet. Ik heb nu gelijk de nieuwste abbo-vorm. Zie voor de rest hierboven! 



Toevallig de naam van die persoon (niet posten hier)? Die het wel kon aanpassen?
Of het tijdstip van bellen? Dan kunnen ze misschien zien wie die kundige persoon is.

Er werken altijd een paar personen die het snappen, de rest doet maar wat 😅

 

Helaas dus, niet gelukt, meer dan een uur aan de telefoon gezeten.

 

Volgende stap: Klacht consumenten misleiding. Dit is nergens ooit aangegeven dat je muur vast zit.
En 4 Gbps dus NIET beschikbaar op uw adres! Altijd handig, een jurist in het bedrijf.

@FastSpeed dank voor de hulp!

Als ik het goed heb, loopt jouw contract tot Juni 2024 (als ik je eerdere post zie). Want het is denk ik gewoon echt al wat ik hier paar keer heb aangegeven. Je kan 90 dagen vooraf verlengen (dat is wat KS mij gister vertelde). FastSpeed zit nu in dat termijn (die van hem loopt medio janauari af zei hij), waardoor hij gewoon zijn contract heeft kunnen verlengen via KS. Zijn abonnement is in die zin dus niet omgezet binnen zijn contract. Je ziet ook dat hij weer een jaarcontract heeft. Als jouw contract nog langer loopt dan 90 dagen, dan kan je ook niet verlengen, dus ook niet over naar de nieuwe vorm. Dus de oplossing voor FastSpeed (en voor mij) is niet hetzelfde voor jou, gezien dat voor jou ergens in maart 2024 zou zijn (90 maanden voor je eind datum).

 

Aanstaande vrijdag is het voor mij 90 dagen (dit heeft de klantenservice gister ook aan mij zo uitgelegd). En dan kan ik al verlengen. Enige verwarring die is ontstaat is dat de KS mij aangaf dat het direct in zou gaan, en hier in dit draadje gaven mensen aan dat het in gaat na de contractperiode. FastSpeed meldt nu echter dat het bij hem direct in gaat, dus lijkt mij dat het verhaal wat ik via KS gisteren kreeg gewoon klopt.

 

Overigens vind ik het bizar dat jij in juni 2023 nog een Hussel abonnement hebt kunnen afsluiten (of hebt gekregen). Die bestaan namelijk sinds eind januari niet meer. Mijn abonnement ging in op de dag dat Hussel verdween en de nieuwe vormen kwamen (24 januari) omdat de aanvraag een maand eerder plaats vond, waardoor ik de pech heb aan Hussel te zitten (en maandelijks €7,50 meer betaal voor letterlijk niks). Misschien dat je dat op deze manier met ze kan regelen, dat jij een abonnement hebt gekregen die niet eens aangeboden werd in juni.


Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 24 oktober 2023
FastSpeed schreef:
5Guru schreef:
FastSpeed schreef:
Jasper schreef:

Je abonnement is daarbij zo te zien wel gewijzigd @FastSpeed, het is nu geen Hussel abonnement meer. Door deze overgang naar de nieuwe samenstelling werd het mogelijk om voor de 4 GB/s optie te kiezen.

Ja dat klopt, anders ging het niet. Ik heb nu gelijk de nieuwste abbo-vorm. Zie voor de rest hierboven! 



Toevallig de naam van die persoon (niet posten hier)? Die het wel kon aanpassen?
Of het tijdstip van bellen? Dan kunnen ze misschien zien wie die kundige persoon is.

Er werken altijd een paar personen die het snappen, de rest doet maar wat 😅

 

Helaas dus, niet gelukt, meer dan een uur aan de telefoon gezeten.

 

Volgende stap: Klacht consumenten misleiding. Dit is nergens ooit aangegeven dat je muur vast zit.
En 4 Gbps dus NIET beschikbaar op uw adres! Altijd handig, een jurist in het bedrijf.

@FastSpeed dank voor de hulp!

Ik heb vandaag gebeld om 9.06 uur 

 

Thanks!
Nog een poging gedaan via opzeggen, via 0800 0402 inderdaad.
Opzeggen mag/kan. Contract afkopen mag/kan.

Dan weer nieuw abo, met 6 maanden 32.5 euro korting elke maand.
Dan valt de schade mee.

 

MAAR, dat lukt alsnog niet! Haha, ze gaan het vandaag/morgen nog een keer proberen.

Systeem crasht constant met de optie 4 Gbps. Ben je dan kansloos of wat? Ik dit geval ben ik dus kansloos! 🤣


Inderdaad net na het lezen van het bericht van @FastSpeed contact gehad. 
 

Nu een keurig gesprek en bevestiging dat ik per 31-10 de nieuwe abonnementsvorm heb met 4Gbit snelheid. 
 

Jammer dat dit zo moet lopen maar eind goed al goed. 


Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 24 oktober 2023

@FastSpeed @ASNN 

 

Startdatum KPN Internet 4 Gbit/s
U hebt ons gevraagd om uw abonnement te starten op 22 november 2023. Wij controleren of dit mogelijk is. U ontvangt nog een aparte e-mail van ons met extra informatie over uw bestelling. Hierin staat ook de definitieve startdatum van uw abonnement.

 

Afkoop minus nieuwe korting, kom ik op zo'n 120 euro schade, valt mee.

En geld is eerlijk gezegd hier geen issue, nooit over gehad. 4 Gbps in upload tijd, is dat in een week allang weer terug verdiend!

 

We wachten af! Dank voor alle hulp!


  • Topper
  • 24 oktober 2023
Baris Kaya schreef:

Inderdaad net na het lezen van het bericht van @FastSpeed contact gehad. 
 

Nu een keurig gesprek en bevestiging dat ik per 31-10 de nieuwe abonnementsvorm heb met 4Gbit snelheid. 
 

Jammer dat dit zo moet lopen maar eind goed al goed. 

Top!


  • Deelnemer
  • 24 oktober 2023

Hoi glasvezel vrienden 😊,

 

Ik heb zoals eerder aangegeven vanaf morgen een nieuwbouw woning en heb gisteren een 1Gbit glasvezel aansluiting aangevraagd, aangezien 4Gbit/s niet beschikbaar was.

De informatie die ik kreeg, was dat mijn nieuwbouw adres een GoF aansluiting had.

 

Aangezien ik hier toch twijfels bij had, nog eens gebeld met een wat meer technisch onderlegd persoon en die gaf aan, nadat hij in mijn order had gekeken, dat het niet om een GoF, maar GPON aansluiting ging. Dit kon hij zien aan de hand van de apparatuur die zou worden aangelegd (TK01). Nu gaf hij aan dat GPON omgezet zou kunnen worden naar XGS.PON via een verzoek (selfservice portal). Daarna zou 4Gbit/s ook beschikbaar moeten zijn.

 

Heeft iemand hier ervaring mee, hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Thanks! 


Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+13
Roy040 schreef:

Hoi glasvezel vrienden 😊,

 

Ik heb zoals eerder aangegeven vanaf morgen een nieuwbouw woning en heb gisteren een 1Gbit glasvezel aansluiting aangevraagd, aangezien 4Gbit/s niet beschikbaar was.

De informatie die ik kreeg, was dat mijn nieuwbouw adres een GoF aansluiting had.

 

Aangezien ik hier toch twijfels bij had, nog eens gebeld met een wat meer technisch onderlegd persoon en die gaf aan, nadat hij in mijn order had gekeken, dat het niet om een GoF, maar GPON aansluiting ging. Dit kon hij zien aan de hand van de apparatuur die zou worden aangelegd (TK01). Nu gaf hij aan dat GPON omgezet zou kunnen worden naar XGS.PON via een verzoek (selfservice portal). Daarna zou 4Gbit/s ook beschikbaar moeten zijn.

 

Heeft iemand hier ervaring mee, hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Thanks! 

Een TK01 zit ook bij GOF. De klantenservice was niet technisch vaardiger. Al helemaal niet als hij of zij over GPON begon wat we eigenlijk niet meer leveren. 


  • Deelnemer
  • 24 oktober 2023
Ik_Combineer schreef:
Roy040 schreef:

Hoi glasvezel vrienden 😊,

 

Ik heb zoals eerder aangegeven vanaf morgen een nieuwbouw woning en heb gisteren een 1Gbit glasvezel aansluiting aangevraagd, aangezien 4Gbit/s niet beschikbaar was.

De informatie die ik kreeg, was dat mijn nieuwbouw adres een GoF aansluiting had.

 

Aangezien ik hier toch twijfels bij had, nog eens gebeld met een wat meer technisch onderlegd persoon en die gaf aan, nadat hij in mijn order had gekeken, dat het niet om een GoF, maar GPON aansluiting ging. Dit kon hij zien aan de hand van de apparatuur die zou worden aangelegd (TK01). Nu gaf hij aan dat GPON omgezet zou kunnen worden naar XGS.PON via een verzoek (selfservice portal). Daarna zou 4Gbit/s ook beschikbaar moeten zijn.

 

Heeft iemand hier ervaring mee, hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Thanks! 

Een TK01 zit ook bij GOF. De klantenservice was niet technisch vaardiger. Al helemaal niet als hij of zij over GPON begon wat we eigenlijk niet meer leveren. 

Ok bedankt voor je antwoord. Dan zit een upgrade er de komende jaren waarschijnlijk niet in.

Scheelt ook weer een investering in een 10 Gbit netwerk 🤣


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 24 oktober 2023

https://tweakers.net/nieuws/214910/kpn-introduceert-box-14-modem-voor-4gbit-s-abonnement.html

Het abonnement is ook alleen beschikbaar voor nieuwe klanten en klanten die verlengen. Bestaande klanten kunnen niet upgraden.

Betekent het dat ik moet wachten tot ik kan verlengen?


Kevin O
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 24 oktober 2023

Hallo KPN,

Hebben jullie enig idee wanneer er 4Gb/s Glasvezel in mijn omgeving komt?,

Tot nu toe is alleen 1Gb/s haalbaar.

 

(Ik weet het, Wat moet je met die snelheid) Nou gewoon omdat het kan 😅

Zelf thuis heb ik al 2.5Gb en 10Gb apparatuur met cat7a kabels, dus ik ben er klaar voor 😁

 

Mvg

Kevin

Admin: bericht samengevoegd met het algemene 4Gbit topic


Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+7
  • Helper
  • 24 oktober 2023

Het 4GB abonnement is niet overal beschikbaar. Alleen op glasvezelnetwerken die na 2021 zijn aangelegd.

Kpn kan deze 4GB abonnement pas aanbieden als de glasvezelnetwerken die voor 2021 zijn aangelegd aangepast zijn naar XGS -PON verbindingen. Kpn moet deze oude glasvezelnetwerken van voormalige Reggefiber zo snel mogelijk aanpassen naar XGS-PON verbindingen. Want anders kun je deze 4GB abonnement niet verkopen aan alle KPN klanten. En verder moet je desktop computer uitgerust zijn met een losse 10GB netwerk kaart. Maar let op: de losse 10GB netwerkkaart is niet erg goedkoop. En verder moet je netwerkkabels van 6E en 7E label hebben om deze snelheden aan te kunnen.


Indodraakje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

Er zijn 2 vereisten voor 4gbit/s

1: https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials 

bij Je aansluitingstype MOET er “XGSPON” staan.

2: Je moet de nieuwe KPN (glas) abonnements soort hebben, dus geen Hussel of eerder.

Dan moet het te lukken zijn :)


Kevin O
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 24 oktober 2023
Indodraakje schreef:

Er zijn 2 vereisten voor 4gbit/s

1: https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials 

bij Je aansluitingstype MOET er “XGSPON” staan.

2: Je moet de nieuwe KPN (glas) abonnements soort hebben, dus geen Hussel of eerder.

Dan moet het te lukken zijn :)

 

Dit krijg ik eruit:
 

Je aansluitingstype

GoF

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

KPN Box V12 F5359

Eigen of een KPN glasvezel ONT

KPN ONT


Indodraakje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
Kevin O schreef:
Indodraakje schreef:

Er zijn 2 vereisten voor 4gbit/s

1: https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials 

bij Je aansluitingstype MOET er “XGSPON” staan.

2: Je moet de nieuwe KPN (glas) abonnements soort hebben, dus geen Hussel of eerder.

Dan moet het te lukken zijn :)

 

Dit krijg ik eruit:
 

Je aansluitingstype

GoF

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

KPN Box V12 F5359

Eigen of een KPN glasvezel ONT

KPN ONT

Dan heb jij nog het ‘oude’ AON waar 1gbit/s de max is en moet je wachten tot ooit (denk aan jaren) voordat je geupgrade word naar XGSPON.


  • Nieuwkomer
  • 24 oktober 2023

Heb de klantenservice gebeld waarom 4gbit hier niet beschikbaar was ook niet met nieuwe abbonoment, had idee toen ik over XGS-PON begon ze de draad kwijt raakte. In de buurt van wat nog later is aangelegd kan het ook niet aanvragen terwijl allemaal na 2021 is aangelegd  en XGS-PON lijkt zelfs de hele stad te zijn.Service tool geeft ook xgs pon aan en via de telefoon krijg ik geen antwoord waarom wel of niet, ze snappen het nietheb ik het idee, enigste antwoord dat ik krijg staat er niet tussen.


Reageer