Vraag

Alle apparaten zichtbaar via gastennetwerk Box 12

  • 3 May 2022
  • 35 reacties
  • 739 keer bekeken

Via het gasten wifi kan ik gewoon alle apparaten in het (particuliere/gesloten) netwerk zien. Hoe kan ik ervoor zorgen dat je op het gastennetwerk alleen maar het internet op kan en geen andere apparaten kan zien?

KPN Box 12 / Sagemcom / SGEJ10000516


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

35 reacties

Badge +19

Waar zie je dat?

Als je bv via mobiel het programma Fing gebruikt, kun je alle apparaten in een netwerk opzoeken.

 

Het viel mij op dat ik via een BluOS app, de muziek installatie kon bedienen bij m'n zus, terwijl die installatie op het bekabelde netwerk zat, terwijl ik op het gastennetwerk zat. Ik had verwacht dat dat helemaal niet zou moeten kunnen. Daarna zag ik via Fing dat alles open staat tussen het gastennetwerk en de rest van het netwerk en dus ook bv de netwerkcamera kon benaderen. (Al die apparaten zaten niet op het gastennetwerk)

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u versterkers? Word er wel echt het gastennetwerk gebruikt? En niet Extra WiFi? 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Edwin1975, welkom!

 

Heeft u versterkers? Word er wel echt het gastennetwerk gebruikt? En niet Extra WiFi? 

Hier ben ik ook benieuwd naar. Gebruik je versterkers? En je hebt niet de optie ‘Extra Wifi’ ingeschakeld in plaats van gastennetwerk?

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie dat je niet meer gereageerd hebt, @Edwin1975. Ben je er inmiddels achter waar het aan lag? Extra informatie over gastwifi en extra wifi vind je in onze handig kennisbank!

Thanks, ik zal e.e.a. even nalopen.

Zie hier hoe het gastennetwerk is ingericht en dat er dus duidelijk geen sprake is van Extra-wifi. Via het gastennetwerk heb je toegang tot alle apparaten in het netwerk, ook degene die bekabeld en/of via het normale wifi netwerk (famvdmeer) is aangemeld. Dit is absoluut niet de bedoeling, in mijn optiek.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

En heeft u versterkers? 

Hallo @Edwin1975 het standaard netwerk maakt gebruik van de IP-reeks 192.168.2.X

Het gastnetwerk maakt gebruik van de IP-reeks 192.168.3.X binnen het modem.

De gasten kunnen dus echt niet in jouw eigen netwerk komen.

In de clientlist op het modem zie je wel alle aangesloten clients, eigen en gasten door elkaar, maar onderscheiden door het 3e octet in het IP-adres.

Extra wifi heb je niet eens geactiveerd binnen jouw modem volgens de screendump, dus dat speelt geen rol.

Als je ‘extra wifi’ activeert heeft deze wèl de IP-reeks 192.168.2.X, maar dat geeft ook niet, dat is een uitbreiding van je eigen netwerk en géén gastennetwerk.

 

 

 

Ja, twee bijgeleverde.
Maar waarom zou dat invloed hebben? Bij Ziggo en Solcon worden die automatisch vanuit de router geconfigureerd en kom je via het gastennetwerk met geen mogelijkheid op de rest van het netwerk.

Hallo @Edwin1975 het standaard netwerk maakt gebruik van de IP-reeks 192.168.2.X

Het gastnetwerk maakt gebruik van de IP-reeks 192.168.3.X binnen het modem.

De gasten kunnen dus echt niet in jouw eigen netwerk komen.

In de clientlist op het modem zie je wel alle aangesloten clients, eigen en gasten door elkaar, maar onderscheiden door het 3e octet in het IP-adres.

 

Ik kan op mijn mobiel, die via gasten-Wifi is verbonden, alle apparaten in het netwerk zien en benaderen. Ook de router zelf en alle andere wifi (niet-gast) en bekabelde apparaten.

Reputatie 7
Badge +24

Ja, twee bijgeleverde.
Maar waarom zou dat invloed hebben? Bij Ziggo en Solcon worden die automatisch vanuit de router geconfigureerd en kom je via het gastennetwerk met geen mogelijkheid op de rest van het netwerk.

Het gastennetwerk vanuit de KPN Box is een 192.168.3.x subnet. Zoals @JanD al uitlegt. Heeft uw mobiel of laptop ook zo'n ip?

192.168.2.21 normale wifi

192.168.3.6 gasten wifi

Het is natuurlijk te kort door de bocht om te denken dat 192.168.2.x en 192.168.3.x elkaar per definitie niet zouden kunnen zien, je hebt immers niet voor niets een router die netwerken met elkaar routeert naar internet e.d. Echter zou je verwachten dat de router voorkomt dat beide met elkaar kunnen praten, aangezien gasten-netwerk een separaat/gescheiden netwerk suggereert. Dit is dus niet het geval.

 

De router doet niet wat je als consument mag verwachten. En dus is er sprake van een foute werking van de router. En niet iets wat fout is gegaan qua configuratie.

 

Ja, twee bijgeleverde.
Maar waarom zou dat invloed hebben? Bij Ziggo en Solcon worden die automatisch vanuit de router geconfigureerd en kom je via het gastennetwerk met geen mogelijkheid op de rest van het netwerk.

Het gastennetwerk vanuit de KPN Box is een 192.168.3.x subnet. Zoals @JanD al uitlegt. Heeft uw mobiel of laptop ook zo'n ip?

192.168.3.x en 192.168.2.x hebben beide het subnet 255.255.255.0.

Ik zie dat je niet meer gereageerd hebt, @Edwin1975. Ben je er inmiddels achter waar het aan lag? Extra informatie over gastwifi en extra wifi vind je in onze handig kennisbank!

Het is dus niet beantwoord of opgelost.

Reputatie 7
Badge +24

192.168.2.21 normale wifi

192.168.3.6 gasten wifi

Het is natuurlijk te kort door de bocht om te denken dat 192.168.2.x en 192.168.3.x elkaar per definitie niet zouden kunnen zien, je hebt immers niet voor niets een router die netwerken met elkaar routeert naar internet e.d.

Dat klopt in beginsel. Maar als u op 192.168.3.x zit en bekijkt het netwerk via Fing, dan ziet u de 192.168.2.x apparaten niet.

Echter zou je verwachten dat de router voorkomt dat beide met elkaar kunnen praten, aangezien gasten-netwerk een separaat/gescheiden netwerk suggereert. Dit is dus niet het geval.

Dat u ze met Fing ziet wil nog niet zeggen dat er ook communicatie mee mogelijk is.

De router doet niet wat je als consument mag verwachten. En dus is er sprake van een foute werking van de router. En niet iets wat fout is gegaan qua configuratie.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

@Edwin1975 zet de versterkers eens uit. En kijk dan nog eens met Fing. Rechtsboven op vernieuwen tikken.

Als u op het gastennetwerk zit. En bent verbonden met de KPN Box zelf, dan krijgt u een 192.168.3.x ip. Dan is het niet mogelijk om de 192.168.2.x apparaten te zien.

Als u echter met een versterker verbonden bent, dan krijgt u een 192.168.2.x ip. Ondanks dat u op het gastennetwerk zit. Dan ziet u alle andere apparaten met Fing.

192.168.2.21 normale wifi

192.168.3.6 gasten wifi

Het is natuurlijk te kort door de bocht om te denken dat 192.168.2.x en 192.168.3.x elkaar per definitie niet zouden kunnen zien, je hebt immers niet voor niets een router die netwerken met elkaar routeert naar internet e.d.

Dat klopt in beginsel. Maar als u op 192.168.3.x zit en bekijkt het netwerk via Fing, dan ziet u de 192.168.2.x apparaten niet.
​​​​

Dat u ze met Fing ziet wil nog niet zeggen dat er ook communicatie mee mogelijk is.

 

 

Ten eerste: Ik zit op het gasten net werk dus op 192.168.3.x en zie dus wel degelijk het complete netwerk inclusief 192.168.2.x. Daarnaast zie ik ze niet alleen, ik kan er ook mee communiceren/benaderen. Ik kan inloggen op de router, ik kan meekijken op de netwerkcamera, ik kan printen, ik kan alles. (Uiteraard moet je waar nodig nog wel een login hebben voor het apparaat, maar het gaat erom dat je ze kunt benaderen/gebruiken wat gewoon onmogelijk zou moeten zijn.

En waarom zouden de versterkers roet in het eten gooien denk je? Die worden toch vanuit de Experiabox geconfigureerd? Of moet je die apart nog configureren?

Reputatie 7
Badge +24

En waarom zouden de versterkers roet in het eten gooien denk je? Die worden toch vanuit de Experiabox geconfigureerd? Of moet je die apart nog configureren?

Dat schreef ik hier:

Als u op het gastennetwerk zit. En bent verbonden met de KPN Box zelf, dan krijgt u een 192.168.3.x ip. Dan is het niet mogelijk om de 192.168.2.x apparaten te zien.

Als u echter met een versterker verbonden bent, dan krijgt u een 192.168.2.x ip. Ondanks dat u op het gastennetwerk zit. Dan ziet u alle andere apparaten met Fing.

Door de versterkers uit te zetten kunt u forceren dat uw apparaat zeker verbonden is met de KPN Box en dus een 192.168.3.x ip heeft.

Reputatie 7
Badge +24

Bedenk u even dat veel apparaten tegenwoordig via een server op internet werken. Vooral veel (chinese) camera's. Die kunt u dan dus gewoon bedienen als u op het gastennetwerk zit. 

Conclusie: Het gastennetwerk is dus zo lek als een mandje en mag feitelijk geen gastennetwerk genoemd worden.

 

@kpn wat gaan jullie er aan doen??

@Marcia_ 

Reputatie 7
Badge +24

Conclusie: Het gastennetwerk is dus zo lek als een mandje en mag feitelijk geen gastennetwerk genoemd worden.

 

@kpn wat gaan jullie er aan doen??

@Marcia_

Niets. Dit is iets wat al jaren bekend is. Het is mogelijk om met fing de apparaten in het thuisnetwerk te zien. Dat ziet KPN niet als een heel groot probleem. 

Conclusie: Het gastennetwerk is dus zo lek als een mandje en mag feitelijk geen gastennetwerk genoemd worden.

 

@kpn wat gaan jullie er aan doen??

@Marcia_

Niets. Dit is iets wat al jaren bekend is. Het is mogelijk om met fing de apparaten in het thuisnetwerk te zien. Dat ziet KPN niet als een heel groot probleem. 

 

Ik vroeg het niet aan jou.

 

Solcon, ook kpn netwerk,ook experia box, heeft het wel op orde. In de vorige Experiabox 11a had KPN het ook op orde. Dus waarom in de Box 12 dan niet?

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Er bestaat geen Experiabox 11a.

Ik vermoed dat het bij de Experiabox v10a net zo werkt als bij de KPN Box. Zodra je versterkers aankoppelt kom je op 192.168.2.x. En dat houd dus in dat andere apparaten zichtbaar zijn op de Fing app.

Reputatie 7

Ik kan dit niet bevestigen, als ik verbind met het gastnetwerk van de V12 dan kan ik geen apparaten op het normale netwerk benaderen.

In Fing zie ik dan ook alleen de apparaten in het gastnetwerk.

Ook die zouden onderling eigenlijk niet met elkaar moeten kunnen babbelen maar dat heb ik niet gecontroleerd.