Vraag

Geleverde snelheid klopt niet. Ik zou 1GB moeten hebben maar krijg max 91Mbit

  • 25 November 2022
  • 41 reacties
  • 345 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

 

Reputatie 7
Badge +9

@Snelheid klopt niet zou je dan willen inloggen op je modem en kijk dan wat het modem aangeeft welke snelheid je modem binnen krijgt. Maak een foto van jou modem en plaats deze hier op het forum
 

 

 

Bedoel je dit:

 

Reputatie 7
Badge +9

@Snelheid klopt niet nu moet je kijken bij STATUS en dan links “geavanceerd “. 

Reputatie 7
Badge +9

@Snelheid klopt niet 

 

Oké ik heb, op 1 kabel na, alles ontkoppeld. Heb enkel de IMac (staat naast het modem op een directe verbinding) ertussen. Deze snelheid komt er nu binnen:

Dit zie ik staan bij geavanceerd:

En dit is mijn wifi sterkte nu:

 

Er staat bij mij geen dsl tussen? 

Reputatie 7
Badge +9

@Snelheid klopt niet kan je middels de pijltjes naar links en of naar rechts eens kijken of je een bladzijde tegen komt waar je “actual rate” tegenkomt.

 

Ik zie ethernet, 3g/4g, voip, wifi, gasten wifi, lan, upnp, firewall en dhcp staan. 

Reputatie 7
Badge +9

@Snelheid klopt niet vul je profiel zoveel als mogelijk in zodat een moderator jouw verbinding kan uitlezen en waar mogelijk verdere actie kan ondernemen/mee lezen wat je zoal besproken hebt met de Klantenservice.

Ik heb net alles ingevuld. Bedankt voor het meedenken. Heb zelf geen ideeën meer🤣. Denk dat er een monteur langs moet komen. 

Reputatie 7
Badge +11

@Snelheid klopt niet kan je middels de pijltjes naar links en of naar rechts eens kijken of je een bladzijde tegen komt waar je “actual rate” tegenkomt.

Die ga je op glasvezel echt niet vinden aangezien de actual rates en attainable rates termen zijn die te maken hebben met xDSL-technologie. Ik zie op een van de status-pagina's van de V10 staan dat er 1000M Full Duplex is, dat houdt in dat de link tussen het modem en de (O)NT in ieder geval prima in orde is. Dit zegt nog niets over de daadwerkelijke inkomende snelheid trouwens.

 

Ik heb net alles ingevuld. Bedankt voor het meedenken. Heb zelf geen ideeën meer🤣

Die bekabelde testen, hoe worden die exact uitgevoerd? Gaat er een netwerkkabel direct de iMac in of wordt er gebruik gemaakt van een docking station/hub of iets dergelijks?

 

Denk dat er een monteur langs moet komen. 

Dat is mogelijk, houdt hier echter wel rekening mee dat deze als eerste stap zijn eigen meetapparatuur zal aansluiten en als hier de snelheid wel op gehaald wordt dan moet deze voorrijkosten á €70 euro in rekening brengen. 

 

Die wifi-testen waarmee worden die gedaan? Merk en model? Hoe zijn de wifi-instellingen in het modem? Welke naam en wachtwoord hebben die powerline-range extenders (welke echt zonde zijn om te gebruiken en je hele netwerk aan gort kunnen helpen)? Is die gelijk aan wat de Experiabox uitzend? Wat is het merk en type van die range-extenders?

Beste Nhendriks. Kabel (Cat6) gaat direct naar de IMac. De IMac wordt echter niet gebruikt. Heb ik puur en alleen aangesloten omdat de kpn medewerker een bekabelde meeting wilde hebben. Heb het net ook getest op de ps4 (ook nooit aangesloten, puur en alleen voor de test) en daar haal ik ongeveer dezelfde snelheid. WiFi heb ik getest op een iPhone 7 + en een huawei mate 20 pro. Ik heb de wifi versterker er tussenuit gehaald. Er loopt nu een kabel over de vloer naar de woonkamer. 

Reputatie 7
Badge +11

Beste Nhendriks. Kabel (Cat6) gaat direct naar de IMac. De IMac wordt echter niet gebruikt. Heb ik puur en alleen aangesloten omdat de kpn medewerker een bekabelde meeting wilde hebben. Heb het net ook getest op de ps4 (ook nooit aangesloten, puur en alleen voor de test) en daar haal ik ongeveer dezelfde snelheid. WiFi heb ik getest op een iPhone 7 + en een huawei mate 20 pro. Ik heb de wifi versterker er tussenuit gehaald. Er loopt nu een kabel over de vloer naar de woonkamer. 

Dat de metingen tegenvallen met zo'n iPhone 7 en een Mate 20 Pro kan ik mij nog voorstellen, ondanks dat ze beiden Wifi 5 ondersteunen zijn het relatief oude modellen die dergelijke snelheden waarschijnlijk niet eens kunnen verwerken. De meting die via de browser gedaan wordt op een smartphone is trouwns zo onbetrouwbaar als wat, installeer eerst eens de app ‘Wifiman’ of ‘Speedtest by Ookla’ en gebruik bij Wifiman de server NovoServe en bij Speedtest die van KPN (of ook NovoServe, dat is mijn persoonlijke favoriet). Ik probeer ook ten allen tijde dezelfde server te gebruiken in verband met consistentie. Iedere keer een andere server betekend een andere fysieke route voor de data en daar kan van alles mee aan de hand zijn.

Als er zo veel op wifi wordt gedaan, wat is dan de reden van gigabit internet eigenlijk? Een gemiddeld huishouden heeft aan 100Mbps al te veel en de enige situaties die ik tegenkom waar gigabit interessant is zijn de studentenhuizen met 10 of meer personen (bij gebrek aan een 500/500 abonnement).

Over de bekabelde testen heb ik toch het gevoel dat er ergens een van de 8 draden in een kabel geen verbinding heeft waardoor deze terugvalt op 100Mbps, in de praktijk komt dat neer op 94. Als ik die meting zie van 258 op de iMac heb ik toch het idee dat er ergens op de achtergrond in het apparaat iets gebeurd waardoor deze niet hoger kan verwerken. Het hoogste data-profiel voor 1000Mbps is die van 200 en die haalt ook rond de 200/210 maximaal. Het dataprofiel op jouw verbinding lijkt mij dus goed te staan op basis van de informatie die ik nu heb.

We hebben glasvezel omdat mij een "goed" aanbod werd gedaan door kpn. Voorheen betaalde ik 96 euro voor tv, internet (200mb) en telefonie. Nu betaal ik 64 voor internet (1000mb) en tv. Als ik boven in bed lig dan is 40mb WiFi veel te weinig. Zelfs YouTube clips haperen en gaan op zwart. Aan de andere kant van de woning heb ik nooit, maar dan ook nooit een WiFi verbinding. Ik dacht dat 1000mb en een versterker dat wel op zou lossen. Ik heb net de app geïnstalleerd, sta nu naast het modem (enkel de directe verbinding naar het glasvezel kastje in het modem) en dit is het resultaat:

 

Reputatie 7
Badge +11

Als ik boven in bed lig dan is 40mb WiFi veel te weinig. Zelfs YouTube clips haperen en gaan op zwart. 

Dat heeft sowieso andere oorzaken. Een Youtube video heeft met 5Mbps al genoeg door de enorme compressie die er op zit. Anders zouden klanten die 40Mbps überhaupt niet halen al geen video's kunnen kijken maar dat kunnen ze wel.

 

Als ik naar die meting zie direct naast het modem lijkt het er wel op dat de telefoon niet met het modem verbonden is maar met een ander apparaat. Kijk maar naar het wifi-symbooltje in de taakbalk, als je verbonden zou zijn met het modem mag je verwachten dat ie voluit staat. Tenzij er is stoort in de omgeving. Je bent sowieso verbonden met de 2.4Ghz, daar ben ik van overtuigd.

 

Aan de andere kant van de woning heb ik nooit, maar dan ook nooit een WiFi verbinding. Ik dacht dat 1000mb en een versterker dat wel op zou lossen. 

De inkomende snelheid staat volledig los van wifi. Het type versterkers dat je gebruikt kan ook de prestaties beïnvloeden, hoewel de term ‘versterker’ vaak gebruikt wordt werken ze wel allemaal op fundamenteel verschillende manieren, van bekabelde verbindingen tussen nodes tot powerline tot draadloos via wifi tot straalverbindingen. De mogelijkheden zijn eindeloos en er is helaas ook een gigantische hoeveelheid troep op de markt wat naar mijn mening niet eens ontwikkeld had mogen worden. Er is dus wel echt een wezenlijk verschil tussen bijvoorbeeld KPN Superwifi, TP Link Deco en de powerline-kit die je nu gebruikt.

 

Je kan een monteur laten komen en die kan een wifi-check doen en advies geven wat er nodig is om het op te lossen. Zoals ik al zei, als de snelheidsproblemen niet door spullen van KPN of door iets anders in ons netwerk veroorzaakt worden maar dus door klantapparatuur of andere zaken dan worden er voorrijkosten in rekening gebracht.