Vraag

Ineens WiFi problemen met de V10, SuperWiFi en Experia Wifi

  • 29 May 2024
  • 5 reacties
  • 43 keer bekeken

Reputatie 1

Onze huisinstallatie bestaat al heel wat jaren uit:

  • Experia Box v10 (in meterkast, verbonden met glasvezel)
  • 1x SuperWifi (BG, woonkamer aan ethernet)
  • 1x Experia Wifi (1e verd. aan ethernet)
  • 1x Experia Wifi (2e verd. aan ethernet)

Om deze apparaten in te stellen benader ik deze het liefst - old school - via het netwerk op adressen http://192.168.2.254, etc.

In het verleden heb ik al eens ervaren dat de Wifi-punten daar een stokje voor staken en mij 1 centraal toegangsadres aanboden waar ik alle instelling ineens kon doen. Maar nu wij recentelijk problemen met de wifi-verbinding ondervinden, merk ik dat de web-interface van de SuperWifi weer anders is. De Experia Wifi-punten kan ik niet meer bereiken.

  1. Zijn er (onlangs) automatische firmware-updates geweest voor de SuperWifi e/o de Experia Wifi?
  2. In het verleden heb ik ook wel de Android KPN app kunnen gebruiken om de SuperWifi en de Experia Wifi-apparaten kunnen instellen, maar dat lukt mij nu ook niet meer
  3. Moet ik het hele wifi-netwerk weer opnieuw instellen met de SuperWifi direct en kort verbonden met de Experia Box v10?

Stephan


5 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi @StephanP, aan je configuratie te zien is niets mis. Ik probeer je vragen 1 voor 1 te beantwoorden. 

  1. Zijn er (onlangs) automatische firmware-updates geweest voor de SuperWifi e/o de Experia Wifi?
    Die zijn er geweest. Ik verwacht niet dat die update te maken heeft met slechtere WiFi, dat is ook een tijdje geleden. 
  2. In het verleden heb ik ook wel de Android KPN app kunnen gebruiken om de SuperWifi en de Experia Wifi-apparaten kunnen instellen, maar dat lukt mij nu ook niet meer
    Ik denk dat je deze bedoelt, dat gaat op termijn voor al onze klanten naar Mijn KPN, die app krijgt geen updates meer. 
  3. Moet ik het hele wifi-netwerk weer opnieuw instellen met de SuperWifi direct en kort verbonden met de Experia Box v10?
    Niet per se. Zie hieronder. 

De vraag is waar het slechte WiFi opeens vandaan komt. Mag ik vragen wat een meting aangeeft als je dit bekabeld doet? Daarnaast is het een kwestie van uittesten, zou je alle apparatuur willen loskoppelen en dan een voor een weer aan willen sluiten? 

 

 

 

 

Reputatie 1

Nu dan eindelijk gelegenheid gehad om de WiFi versterker van de tweede verdieping opnieuw in te stellen. Uit-aan-uit-aan leverde niet zoveel op. Het apparaat naar de 1e verdieping genomen en via ethernet verbonden aan de WiFi versterker op de 1e verdieping en de knop Reset heel lang indrukken hielp wel.

In de apps KPN Thuis/Mijn KPN zijn alledrie de AP's (super-wifi en 2x Experia wifi) weer zichtbaar, inclusief hun verbonden apparaten.

Ik zal KPN Thuis verwijderen en verder doorgaan met Mijn KPN.

Nog wel een dingetje dat nader onderzoek verlangt: één laptop heeft een voorkeur om te verbinden met de WiFi versterker op de 2e verdieping terwijl deze daar nooit komt. Misschien even op de laptop het mobiele netwerk doen vergeten en weer opnieuw aanmelden.

Reputatie 7
Badge +11

Heb je de wifi op de V10 wèl uit staan @StephanP , dat is wel een voorwaarde.

 

Reputatie 1
  1. In het verleden heb ik ook wel de Android KPN app kunnen gebruiken om de SuperWifi en de Experia Wifi-apparaten kunnen instellen, maar dat lukt mij nu ook niet meer
    Ik denk dat je deze bedoelt, dat gaat op termijn voor al onze klanten naar Mijn KPN, die app krijgt geen updates meer. 

 

Ik had dus de app KPN Thuis van mijn telefoon verwijderd. Maar nu ik vanuit de app Mijn KPN de functie Wifi-netwerk beheren open, wordt ik automatisch doorverwezen naar de Play store om KPN Thuis weer opnieuw te installeren.

Blijkbaar is KPN Thuis nog niet uitgefaseerd.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

De MijnKPN app werkt alleen bij nieuwe KPN firmware op de KPN Box 12/14 en zwarte SuperWiFi's. Die heeft u niet.

U zou gewoon de oude Thuis app moeten gebruiken. Maar die word al heel lang niet meer ondersteund/bijgewerkt door KPN. KPN is gewoon enorm traag in het uitrollen van hun nieuwe firmware. 

Ondertussen draait de wereld wel gewoon verder. Die staat niet stil. Zo is er iets veranderd in Android 11 voor apps die MAC adressen van apparaten op het netwerk willen weten. Dat zie je ook in de veelgebruikte Fing app. Deze app loopt daar over te piepen. Het kan haast niet anders dan dat dit ook gevolgen heeft voor de Thuis app van KPN. Maar ja... er gebeurt dus niks meer aan...

Reageer