Vraag

Waarom word ik ongevraagd omgezet naar glasvezel

  • 1 May 2024
  • 59 reacties
  • 1405 keer bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 2
Badge

Ik heb op de website van KPN Netwerk, zie volgende link: Netwerk kaart KPN gekeken hoever ze zijn met de verglazing van Nederland.

Dat is reeds goed op weg voor KPN maar de dekking is nog niet overal even goed. In de gemeente Gooise Meren waar ik woon, is de dekking circa 68 %. 

Bij mijn ochtend wandeling in de buurt van mijn huis bij landgoed Crailo zie ik dat er een ander bedrijf glasvezel aan het aanleggen is, er steken groene kabeltjes uit de stoep. Dit is wel een wijk met een relatief klein aantal woningen op een groot perceel. De aansluitingen die niet gedaan zijn, zijn nieuwbouwprojecten, dus de nieuwe bewoners moeten alsnog iemand langs laten komen om de kabel door de tuin naar hun huis te laten trekken, blij dat ik dit 10 jaar geleden kosteloos heb laten doen, toentertijd door Reggefiber wat overgenomen is door KPN Netwerk. 

Ik ben vandaag toch begonnen met de aansluitkapje wit te schilderen ( behalve het stukje met de ledjes en tekst), ik doe dit met de toekomstige bewoning als mijn huis verkocht zou worden. Visueel is dit minder opvallend.

Reputatie 2
Badge

Het eindresultaat, niet helemaal glad maar goed genoeg voor mij. 

Reputatie 2
Badge

Ik heb vanavond geconstateerd dat er glas signaal was. Router is zoals beschreven verbonden en ik heb internet en telefonie via glasvezel.

Compliment aan KPN, dat ging wel heel soepeltjes. 
 

Reputatie 2
Badge

Alle lampjes branden groen op mijn Experia V10 router, echter een lampje van services brand rood. Ik neem aan dat er nog iets moet gebeuren bij KPN Netwerk voordat dit controle lampje op groen gaat ?

Edit:

Ik ben natuurlijk ongeduldig want er stond in het bericht van KPN aan mij dat er vanaf 29 mei de installatie gedaan kon worden, binnen 3 weken.

Als ik speedtest probeer krijg ik 10 Mbs Up en circa 11 Mbs Download snelheid.

 

Badge +19

Het signaal zal nog door kpn geactiveerd moeten worden gok ik.

Reputatie 2
Badge

Ondertussen zitten we op een dag voordat het glasvezel signaal opgeleverd zou worden. Het services lampje is groen geworden.

Met de speedtest van KPN krijg ik boven op mijn desktop via de powerplug een internetsnelheid van circa 20 Mbs. Dat dit minder is dan de aangekondigde 200 Mbs begrijp ik. De laptop beneden gekoppeld aan de router met een UTP kabel haalt echter nog niet de aangekondigde 200 Mbs. Mijn Chromebook haalt wel wireless 145Mbs om 117 Mbs.

Nu is de Chromebook nieuwer dan mijn verouderde laptop. De bottleneck om maximale snelheid te halen is natuurlijk altijd de interne infrastructuur met bekabeling en en of status van de apparatuur waarmee je online gaat up to date is.

De telefonie doet het ook, en ik heb vanochtend op 08.23 een SMS bericht gehad van KPN dat de glasvezelverbinding werkt.

Ik ga in de toekomst als de vloerbedekking vervangen moet worden, via een luik in de achterkamer de ethernetkabel die ik nu nieuw aangelegd heb, in de kruipruimte leggen. Dat wordt dus weer tijgeren. Ik heb dit al weer 35 jaar geleden ook gedaan, om de Coax kabel voor Casema aan te brengen ( mijn vader heeft in de jaren 70 hetzelfde gedaan om de PTT Telecom lijn te verlengen van voor naar achteren ), maar toen was ik slank in 1989 nog maar 25 jaar oud :)

In ieder geval kan bij de buren die met hun vrijstaande garage naast het hoekhuis de verouderde Stap58  hebben, verwijderd worden als iedereen in de directe buurt van het koperlijntje van KPN af zijn, die hebben een metalen plaat achter de garage met dit verdeelcentrumpje erin.

Edit:

Hierbij dank ik @PeterG voor het positief meedenken, hoe de verandering van de koperlijn naar de glasvezel aan te pakken, het idee van een kabel van achter naar voren trekken was ik nog niet opgekomen.

 

 

Badge +19

Die powerlines moeten natuurlijk weg, kan echt niet meet. Het electriciteitsnetwerk is overbelast en daar kunnen ze slecht tegen. Optimaal meten doe je met een bekabelde pc of laptop en dan met de Ookla app die je in Windows kan vinden. Uiteraard overige aangesloten appartuur los maken.

Reputatie 2
Badge

Die powerlines moeten natuurlijk weg, kan echt niet meer

 

Ik laat het voorlopig zo zitten, anders moet ik weer een ethernetkabel helemaal via de spouwmuur naar boven aanleggen en langs de nabijgelegen slaapkamer richting mijn werkkamer.

In iedergeval werkt glasvezel en heb ik voor mijn gevoel iets sneller internet, maar dat is verwaarloosbaar.

In de huiskamer met de 'betere’ router  Experia V10, die ik dit voorjaar geinstalleerd heb, is er betere Wifi signaal en nu ook sneller internet.

Zoals ik in mijn intro al zei, ik ben geen grote verbruiker in mijn eenje met internet, wellicht op zijn tijd een film streamen zoals gisteren via NPO Plus, Zee van Tijd ( goede Nederlandse Film ). Voor wat ik tokkel op internet was de snelheid via koper ook goed voor mij, maar tijden veranderen begrijp ik en nu gaat alles via de Glaskebel in de toekomst.

 

 

 

Reputatie 2
Badge

Ik weet of er nog verder iets gedaan is vandaag aan de internetsnelheid door KPN Netwerk, maar in de loop van de dag is de snelheid alleen nog maar verder toegenomen. Op de service pagina van mijn bestelling zie ik ook nu staan, Alles werkt!

Op circa 3 meter van de router gaat via het wifi netwerk mijn Chromebook vliegensvlug naar waarden toe van:

  • Downloadsnelheid van 193 Mbit/s,
  • Uploadsnelheid is zelfs 244 Mbit/s

Ongeloofelijke waarden in vergelijking toen ik in 1995 met een inbelmodem over de ouderwetse PTT telefoonlijn moest inbellen om op internet te kunnen surfen, dat is nog maar 29 jaar geleden.

Reageer