Vraag

Wat doe ik als de snelheid van mijn Sneller internet buitengebied niet gehaald word?

  • 27 May 2024
  • 29 reacties
  • 268 keer bekeken

Ik woon in het "buitengebied”, haal hooguit 4Mbps maar soms nog geen 1Mbps binnen over oude koperdraad. Voor dik €11/mnd zou ik "snel internet buitengebied” kunnen bestellen. Maar hoeveel ga ik er dan daadwerkelijk op vooruit?

Mijn telefoon als hotspot geeft me 25-35Mbps en ik lees dat mobiel bellen voorrang krijgt op 4G internet bij KPN.
Wat zijn mijn rechten als de beloofde 50MBps niet gehaald wordt?
En wat zijn mijn rechten nú: ik betaal voor 20Mbps (al lees ik dat er max. 9Mbps haalbaar is op mijn adres), zou ik een 4G modem kunnen krijgen om die 20 te kunnen benaderen?

Als mijn snelheid ondermaats blijft, kan ik dan meteen weer opzeggen? De website is nogal vaag, en stelt dat een internetabonnement meestal voor minimaal 12 maanden is...


29 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@Marcel Wijkstra het is in ieder geval tot 50Mbps, dus het kan minder zijn. Ik heb ook een 4G modem gehad (internet buitengebied). Ik had ook vaak snelheden boven de 50, maar dat is “geluk”. Minimaal had ik wel 20 (geen garantie voor jou situatie). Ik denk dat je ook alleen maar internet kan afsluiten en geen TV, maar dat is weer op te lossen door NLZiet te nemen of Digitenne. Het beste is glasvezel, maar geen idee of dat bij jullie al in het buitengebied ligt. Ik zou niet weten of je onder het nieuwe abonnement uit kan komen wanneer je onvoldoende snelheid hebt, maar ik zie wel op de website van KPN dat wanneer je afziet van het kado dat je maandelijks kan opzeggen. 
 

Je kan ook even bij een KPN winkel langs gaan. 

Reputatie 7
Badge +11

Je kunt ook een maandelijks opzegbaar internetabo nemen @Marcel Wijkstra 

Een koperaansluiting geeft altijd een snelheid maximaal TOT, zoals Hoopvol ook al schreef.

je kunt de aanvullende 4G-router dan het beste zo hoog mogelijk plaatsen in je huis en het meest optimaal is dan het gebruik van een buitenantenne goed uitgericht op de GSM-mast in je buurt.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik vermoed dat Marcel nu een oud goedkoper abonnement bij KPN heeft, klopt dat Marcel? Bij dit abonnement heeft u geen recht op een een 4G modem. Om een 4G modem te krijgen moet het abonnement omgezet worden naar een nieuw abonnement. Dat kost 11 euro extra. Zit ik zo goed?

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Marcel Wijkstra, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Kom je er hiermee een beetje uit?

@Hoopvol "tot 50Mbps” en "tot 20Mbps” zou allebei in de praktijk nog steeds 1Mbps kunnen zijn, dat is precies mijn angst. Ik zocht naar de "vanaf"-snelheden.
TV is geen noodzaak; ik heb een schotelantenne voor een abonnement van Canal Digitaal dat ook streaming bevat. Dat is overigens wel een reden van mijn snelheidsvraag, want daarvoor is 4Mbps soms te smal. Zenderpakket is vergelijkbaar, opzeggen en overschakelen naar KPN is wel een optie (hebben mijn ouders ook gedaan). De optie om af te zien van een kado had ik niet gezien, goeie tip!

 

@Nick83 mijn KPN-abonnement is van 2014, was deels Telfort, en is daarvoor een tijdje Tele2 geweest. Verschil tussen “oud”en "nieuw” is anderhalve euro ofzo; ik lees in het forum wel iets over abonnementen van voor 2016 die minder mogelijkheden hebben, en waarbij dus een nieuw abbo moet worden genomen. Mijn ouders - ook buitengebied, wel iets dichter bij een GSM-antenne - hebben een paar jaar geleden een 4G modem gekregen zonder extra kosten (was wel een heel gedoe), hun abbonement is van vér voor de eeuwwisseling.

Ik ga maar eens langs de winkel, al is mijn ervaring in zulke gevallen dat de expertise niet verder reikt dan het kunnen bedienen van de website waar je als (potentiële) klant ook naar kijkt.

N.B. Er liggen twee hoofdleidingen in de dijk voor mijn huis, zowel van KPN als van Ziggo. Maar aftakken is onbetaalbaar, en iedereen aansluiten is al een paar keer geprobeerd en weer afgeschoten met verzonnen argumenten als “vervuilde grond". 't Is simpelweg niet rendabel voor een commerciële partij en dat begrijp ik best. Vandaar de zoektocht naar 3/4/5G, nu de koperdraad steeds dunner lijkt te worden.

Reputatie 7
Badge +11

Je zou eens een postcodecheck kunnen doen, dan weet je of je als buitengebied erkend wordt met een extra 4G router @Marcel Wijkstra 

Je zou eens een postcodecheck kunnen doen, dan weet je of je als buitengebied erkend wordt met een extra 4G router @Marcel Wijkstra 

Dat heb ik uiteraard al gedaan. En ik woon heel erg buiten ;-)
'k Ga morgen op zoek naar een KPN’er met mijn vragen en laat het hier weten.

Badge +19

Om de maximale snelheid te halen van het 4g modem zal u waarschijnlijk niet ontkomen aan een buitenantenne.  Wellicht iets om rekening mee te houden. Hier kunt u uw positie zien tov de zendmasten. Ben benieuwd hoeveel groene pijlen u ziet.

Ik ben eindelijk bij de KPN winkel geweest, dat bood niet echt meer info dan de website.

Mijn theoretische max via de huidige DSL is 9Mbps, voor 4G kan hij geen garantie geven maar gokte hij op 30Mbps. Als het niet bevalt zit ik er toch voor een jaar aan vast. Maar TV krijg ik er het eerste jaar gratis bij.

@Joep1965 ik zie 2 groene pijlen (een lichtgroene op 2,6km en een donkergroene op 2,9km).

Ik ga de 4G ontvanger van mijn vader even lenen. Hij heeft een slechte ontvangst (2 gele pijlen op 1,2 en 3,0km), ben benieuwd of (a) het überhaupt werkt met mijn ExperiaBox V10a en (b) welke snelheid ik haal.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben eindelijk bij de KPN winkel geweest, dat bood niet echt meer info dan de website.

Mijn theoretische max via de huidige DSL is 9Mbps, voor 4G kan hij geen garantie geven maar gokte hij op 30Mbps. Als het niet bevalt zit ik er toch voor een jaar aan vast. Maar TV krijg ik er het eerste jaar gratis bij.

@Joep1965 ik zie 2 groene pijlen (een lichtgroene op 2,6km en een donkergroene op 2,9km).

Ik ga de 4G ontvanger van mijn vader even lenen. Hij heeft een slechte ontvangst (2 gele pijlen op 1,2 en 3,0km), ben benieuwd of (a) het überhaupt werkt met mijn ExperiaBox V10a en (b) welke snelheid ik haal.

Als u geen 4G buitengebied in uw abonnement hebt gaat het gebruiken van het 4G modem van een ander niet werken.

Doe hier de postcodecheck voor 4G internet buitengebied. 

http://kpn.com/buitengebied

Indien ja dan kun je over op het nieuwe abonnement TOT 100 Mbps. 

Mogelijk ook met tv+ want dat kan via unicast streams gewoon 4G gebruiken. 

Multicast is uitgesloten. Daarvoor is minimaal 20 Mbps DSL benodigd. 

Bij mijn weten werkt alleen de v10 samen met het 4G modem. 

Testen met die van iemand anders gaat niet werken. Zeker niet met v10a.

Telfort abonnementen ondersteunen gebruik van 4G modem ook niet. 

Wel eens gedacht aan Starlink voor goed internet? Via satelliet. Echt niet duurder dan een vaste provider. Het is van Elon Musk.

Recente test door Totaaltv.nl 

https://www.totaaltv.nl/nieuws/getest-in-totaal-tv-internet-via-satelliet-met-starlink-van-spacex/

http://starlink.com

En ook Odido, 4G voor thuis. Daarbij is geen vaste aansluiting vereist. Bij kpn wel.

http://odido.nl/4g-voor-thuis

Als je Starlink of Odido 4G voor thuis hebt kun je tv nemen bij NLziet. Of voor tv bij Canaldigitaal blijven. In combinatie met Starlink komt het allemaal uit het heelal 😄. 

Ik ben eindelijk bij de KPN winkel geweest, dat bood niet echt meer info dan de website.

Mijn theoretische max via de huidige DSL is 9Mbps, voor 4G kan hij geen garantie geven maar gokte hij op 30Mbps. Als het niet bevalt zit ik er toch voor een jaar aan vast. Maar TV krijg ik er het eerste jaar gratis bij.

@Joep1965 ik zie 2 groene pijlen (een lichtgroene op 2,6km en een donkergroene op 2,9km).

Ik ga de 4G ontvanger van mijn vader even lenen. Hij heeft een slechte ontvangst (2 gele pijlen op 1,2 en 3,0km), ben benieuwd of (a) het überhaupt werkt met mijn ExperiaBox V10a en (b) welke snelheid ik haal.

Als u geen 4G buitengebied in uw abonnement hebt gaat het gebruiken van het 4G modem van een ander niet werken.

Het 4G modem van mijn vader aansluiten lijkt idd. niks uit te maken. Bij hem thuis maakt het volgens hem ook geen verschil en dat zag ik ook terug in de speedtest: met of zonder modem 3Mbps. Interactieve TV werkt bij hem wel (kennelijk gewoon over DSL). 4G snelheid bij hem is beter (60Mbps) dan bij mij (30Mbps).

En als je een 4G buiten antenne gebruikt wordt het nog beter.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1307995/buitenantenne-4g-incl-10m-kabel-voor-verbeteren-ontvangst-icm-4g-modem/

En eventueel ook de mast

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1307996/antennemast-voor-muur-montage/

Richten contra de beste groene pijl.

(...)

Bij mijn weten werkt alleen de v10 samen met het 4G modem. 

Testen met die van iemand anders gaat niet werken. Zeker niet met v10a.

Telfort abonnementen ondersteunen gebruik van 4G modem ook niet. 

(...)

Ik weet niet welke 4G modem KPN momenteel uitgeeft - de SagemCom 4360 van mijn vader is al een paar jaar oud. In de summiere handleiding wordt idd. gerefereerd aan de ExperiaBox V10 (ik geloof dat hij die ook heeft) en ik heb een V10a. Lampjes gaan wel netjes blauw branden - maar het ethernet lampje brandt ook al als er helemaal geen ethernetverbinding is.
Ik kan inloggen via de browser op de 4360 (via wifi, ExperiaBox v10a) dus die verbinding is er wel.
Mijn abonnement is van origine Telfort.

De term ethernet is verwarrend. Maar het is de benaming voor verbinding met utp kabel. 

Mijn abonnement is van origine Telfort.

Dat ondersteunt geen 4G ondersteuning. 

Maar je kunt gewoon over naar nieuw kpn abonnement. 

Hier lees ik dat zowel de V10 als de V10a met deze 4360 zouden moeten werken. Als ik mijn abonnement aanpas, komt er geen nieuwe hardware in mijn winkelmandje; bestel ik het als compleet nieuw abonnement met TV dan komt er Digitenne i.p.v IPTV in mijn winkelmandje.

Ik ga maar een aparte boom opzetten over de 4360 :-)

Ik denk dat je het best even telefonisch aanpast. Dan kun je het duidelijk aangeven.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.

Reputatie 7
Badge +9

@Marcel Wijkstra inderdaad kan je geen televisie IPTV bestellen en wel digitenne. IPTV kan je niet bestellen, omdat je basissnelheid van je internet veel te laag is. Er wordt dus geen rekening gehouden met het 4G modem. 

@Marcel Wijkstra inderdaad kan je geen televisie IPTV bestellen en wel digitenne. IPTV kan je niet bestellen, omdat je basissnelheid van je internet veel te laag is. Er wordt dus geen rekening gehouden met het 4G modem. 

Bij mijn vader, zonder 4G modem, werkt dat dus wel.
Ik weet alleen niet meer wat hij eerder had: zijn TV-abonnement of de 4G modem. Wel dat digitenne niet beviel vanwege de slechte ontvangst

Mijn vader heeft een Sagemcom 4360 4G modem, ExperiaBox v10, en internet buitengebied in zijn abonnement. Maar ik meet bij hem thuis geen enkel verschil of de 4360 aan of uit staat (WiFi snelheid gemeten met mijn telefoon tussen 3 en 4 Mbps).

Ik heb zijn 4360 even meegenomen en aan mijn ExperiaBox v10a gehangen met een Cat6 UTP kabel, beide apparaten zien elkaar en ik kan via de browser op mijn laptop op beide config pages inloggen.
Alle lampjes die moeten branden, doen dat. Ook ik haal slechts 4Mbps (gemeten met laptop, bekabeld en wifi). Ik las dat KPN niet wil prijsgeven hoe de ExperiaBox en 4G modem met elkaar samenwerken. Ik heb (nog) geen buitengebied abonnement, alleen DSL via oude koperdraad.

Hoe kan ik zien of 4G daadwerkelijk werkt, anders dan de snelheid testen? Ik las wel ergens dat het IP-adres van de router verandert als de 4G verbinding het overneemt; dat zie ik niet gebeuren. Is er ook een statuspagina op een van beide devices waar ik het kan zien?

(Ik kan me voorstellen dat ik het bij mij niet kan testen wegens gebrek aan abonnement - maar dan wil ik het wel bij mijn vader kunnen testen)

. Wel dat digitenne niet beviel vanwege de slechte ontvangst

Jullie zitten voor "alles" daar wel slecht zeg. ☹️

Echt breedband internet via Starlink. TV dan via NLziet. Of canaldigitaal. Schotel en app met alle zenders. (Ken je die al?)

Mogelijk had je vader het abonnement afgesloten toen het voor interactieve tv nog minimaal DSL 10 Mbps was. Nu is dat 20 Mbps. 

Heeft je vader wel HD? Het was, en is, dan nog vaak SD. 

Overigens moet digitenne met een buitenantenne op ca 5 meter, en gericht op de dichtstbijzijnde mast, gewoon goed zijn.

Reputatie 7
Badge +11

Je hebt een soortgelijke vraag al in een ander topic gesteld @Marcel Wijkstra , meerdere topics aanmaken over eenzelfde onderwerp is niet wenselijk, geeft verwarring en je wordt er niet sneller mee geholpen.

 

De snelheid die je bereikt met de Hotspot van je mobiel kun je verwachten als extra snelheid. 

De DSL snelheid wordt aangevuld tot maximaal 50 Mbps. Daarmee kan je lekker internetten. 

Als je nu geen 'buitengebied' hebt mist je v10 een stukje software daarvoor. Je huidige oude Telfort abonnement kent het ook helemaal niet!

Je hebt hier al een topic over! Weer een is zinloos. Onzekerheid ook. Heb vertrouwen in kpn en neem het gewoon! Of Starlink of Odido 4G voor thuis  😉.

Je kunt 'm dus niet testen. Werkt alleen i.c.m. 'buitengebied’ ondersteuning in het abonnement. 

En nu weer hier:

want het is hetzelfde onderwerp.

Je hebt een soortgelijke vraag al in een ander topic gesteld @Marcel Wijkstra , meerdere topics aanmaken over eenzelfde onderwerp is niet wenselijk, geeft verwarring en je wordt er niet sneller mee geholpen.

 

Je hebt wel een beetje gelijk, maar ik realiseerde me dat ik de vraag onhandig gesteld had en in 1 topic verschillende dingen tegelijk probeerde te adresseren. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen alles leest en ik wilde er voor waken dat er een antwoord kwam dat niet meer bij de oorspronkelijke vraag past, want daar lijkt me iemand anders met soortgelijke uitdagingen niet bij gebaat als hij/zij probeert te zoeken.

@PeterG ik ga het wel nemen, maar daar is mijn vaders situatie nog niet opgelost. Misschien ligt dat idd. aan zijn V10, 'k zal eens kijken of die een firmware-update mist.
 

Reageer