Vraag

Wegvallend internet Experiabox v10

  • 12 June 2024
  • 5 reacties
  • 51 keer bekeken

Goedemiddag KPN en leden van dit forum,

Sinds enkele maanden ervaar ik vreemde problemen met mijn internetverbinding thuis. De situatie lijkt steeds erger te worden, en de snelheid zakt op sommige momenten drastisch in van een gemiddelde van 160-180 Mbit naar slechts 3 Mbit.

Vanochtend heb ik contact gehad met de klantenservice en gesproken met twee vriendelijke medewerkers. Zij hebben enkele metingen op afstand uitgevoerd en verdere uitleg gegeven met mogelijke oorzaken, maar konden niets afwijkends vinden.

 

Tijdens het gesprek hebben we onder andere mijn modem (Experiabox V10) en de Experia Wifi-punten herstart. Na deze herstart zagen we aanvankelijk geen verbetering in de snelheid. Na ongeveer vijf minuten verbeterde de snelheid echter aanzienlijk, zowel draadloos als bekabeld. De draadloze snelheid steeg naar 165/50 Mbit en de bekabelde snelheid naar 185/52 Mbit. Dit werd gemeten op mijn desktop met een Ryzen 3700X processor, een krachtige en redelijk moderne computer.

 

Helaas trad vanmiddag rond 16:15 opnieuw hetzelfde probleem op. De snelheid zakte wederom naar 1.8 Mbit met een upload van 18 Mbit. Dit merk ik doordat mijn Spotify-verbinding wegvalt en ik geen YouTube-video’s kan laden. Ook mijn Nest Audio speaker heeft last van deze snelheidsproblemen.

 

Een medewerker suggereerde dat er mogelijk sprake was van storing in het draadloze netwerk. Dit lijkt echter niet het geval, aangezien mijn bekabelde desktop even traag is als mijn draadloze apparaten. Ik gebruik een zelfbouw game-pc (MSI B450 met 3700X processor) en een HP Zbook FireFly 16 G10 met 1360P processor voor mijn schoolwerkzaamheden. Beide apparaten zijn zeker niet de oorzaak van het probleem. De laptop heeft een AX211 netwerkadapter en de desktop is uitgerust met een gigabit ethernet NIC (Realtek).

 

Op dit moment meet mijn S24 Ultra een snelheid van 1.39 Mbit down en 7.19 Mbit up, met ping tijden rond de 4000 ms. Het herstarten van het modem lost het probleem tijdelijk op, maar binnen 48 uur zakt de snelheid weer in, soms al na een uur. Dit wijst voor mij op een probleem met het modem (ik weet anders niet wat het kan zijn).

 

Ook als ik andere apparaten tijdelijk uitschakel, zie ik geen verbetering in snelheid. Het aantal apparaten dat ik gebruik, zou niet de oorzaak moeten zijn gezien de capaciteit van de netwerk apparatuur wat ik heb..

 

Zou iemand mij kunnen helpen om te achterhalen wat er precies misgaat? Alle hulp en suggesties zijn welkom.

Met vriendelijke groet,

Sten Tijhuis  
(Abonnement staat op naam van mijn vader, Ronnie)

UPDATE: 16:46: Snelheid is nu ineens weer omhooggegaan naar de 190 down en 52 up (op WIFI!!). Ik kan weer muziek luisteren haha. Geen idee hoe lang dit zo zal blijven. Het was net zo'n 20 minuten weer heel erg traag. Dit gebeurt zo'n 3/5 keer per dag.

 

Overzicht van aangesloten apparaten (Advanced IP Scanner)
Speedtest op S24 Ultra (Om 16:15)
Nog een speedtest op S24 Ultra (Om 16:15)
Speedtest op HP Zbook Firefly 16 G10 (Om 16:46)

Deze screenshots zijn allemaal gedaan via de WIFI op max 2 meter afstand vanaf de draadloze AP (er zit er toevallig eentje op de plek waar ik zit).

Bekabeld ligt het ongeveer 5% hoger, maar in grote lijnen komt het overeen. Wat ik bedoel met “wegvallen”, is dat de bekabelde verbinding zakt naar ongeveer 5/10 mbit, terwijl de WIfi rond de 3 mbit blijft hangen (max). Dit is in het hele huis hetzelfde.


5 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u ook nog tv ontvangers van KPN? 

Heeft u ook nog tv ontvangers van KPN? 

Yes, ik heb momenteel 2x een HMB2260. Hiervan is er eentje aangesloten.

 

Op de HMB2260 merk ik eigenlijk niets. De TV blijft het wel doen. De Chromecast Ultra (ook bekabeld, net zoals de HMB2260), valt wel weg. Dit is heel hinderlijk tijdens het kijken van bijv. F1.

Nou, daar gaan we weer… 4e keer vandaag dat dit gebeurt.

Goh, best wel jammer. Heb jarenlang goed internet gehad en het is de laatste tijd echt wel heel erg bagger. Het duurde me wel bijna een minuut om de speedtest.net pagina te laden. Moet ik nu dan 5x per dag het netwerk rebooten? :(

EDIT:

Ik heb net 1 Experia Wifi-punt ontkoppeld. Internetsnelheid is meteen weer omhooggegaan, hoe kan dit zo erg storen? Ik heb ze al jaren, maar nog nooit zulke grote storingen ermee gehad. Ik zal dit even afwachten, maar ik denk dat ik ze maar de deur uit moet doen binnenkort.

 

Badge +19

Zijn de experia wifi's met een kabel direct aangesloten op het modem? Heb je dit soort dingen in huis?

 

Reputatie 7
Badge +24

Als aanvulling op Joep: heeft u een switch in huis? Is die tv ontvanger misschien daar op aangesloten? 

Reageer