Vraag

Wegvallende verbinding en lage snelheid

  • 16 September 2023
  • 18 reacties
  • 178 keer bekeken

Sinds 1 maand glasvezel van KPN. Zoals te lezen is op dit forum is het geen echt succes voor sommigen,

Wij hebben last van:

  • Wegvallende verbinding waardoor Modembox 12 stopt en probeert te herstarten.
    Komt zeer regelmatig voor. Internet weg, wifi weg en ook Televiisie staat stil.
  • Beloofde snelheden worden nog niet voor 50% gehaald
  • Wifi is zeer matig tot slecht qua bereik en snelheid.
    Wifimanager doet het niet, en heeft ondanks allerlei manieren van proberen het nog nooit gedaan. Krijgt de bekende melding te zien: Oeps..
    Dat is altijd na de vraag of we wifiversterkers gebruiken.
    De opmerking dat men er direct mee aan de slag gaat, lijkt me een flagrante leugen gezien de diverse opmerkingen op het forum en ervaringen dat na 1 maand proberen het nog steeds niet werkt.
  • Telefonisch contact opnemen is ook al zo'n drama.

M.a.w. denken serieus na om overstap maar ongedaan te maken.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Gebruik je wifi versterkers en zo ja welke en hoe meet je precies de snelheid en op wat voor soort afstanden meet je?

En waar zit de kpn box 12 modem precies in huis? 

Heb je de tv bekabeld aangesloten op de box 12 ? 

 

Bedankt voor je reactie.

Nee, gebruik geen wifi versterkers. Ik meet de snelheid via Speedtest.net en Speedtest van KPN. Zowel bedraad als direct via Wifi. Bedraad en wifi dichtbij modembox (ca. 1 meter) en of een meter of 8 tot 10.

 

Box 12 modem staat op begane grond in een open ruimte.

Ik heb meerdere tv's. 1 is bekabeld en 2 via wifi

Reputatie 5
Badge +5

Snelheid meten via wifi zal je nóóit  de volle snelheid geven en zeker niet op 8 - 10 meter en snelheid meten dient enkel bedraad te gebeuren om te zien of je abonnement snelheid binnen krijgt in huis.

het is zaak om Wifi versterkers op strategische plekken in huis te plaatsen voor wifi dekking in het hele huis.

Mee eens, alhoewel medemwerkers van KPN daar anders over denken. Maar bedraad moet ik zeker in de buurt van 80% van de toegezegde snelheid komen. En dichtbij de router/modembox ook op wifi, maar ook daar wordt nog geen 50% gehaald van de beloofde snelheid. Als ik dan al begin met veel minder dan toegezegd wordt het op afstand natuurlijk nog veel minder. Direct versterkers gaan plaatsen is wat mij betreft de omgekeerde wereld. KPN moet eerst maar hun snelheid en kwaliteit levern (wifi is maar 1 van de gedane meldingen) en als zij dat niet kunnen moeten zij maar met oplossing komen, lijkt me.

Reputatie 5
Badge +5

En het kan zijn dat je op de 2.4Ghz wifi band zit tijdens de meting en die band is niet geschikt voor hoge snelheden daar zal je dan de 5Ghz band voor moeten gebruiken.

En inderdaad bedraad zou je de verwachte snelheid moeten krijgen. 

Inderdaad, helaas geeft KPN ook dat niet aan. En ook hier geldt dat zolang bedraad niet in de buurt komt, wifi zeer zeker niet aan de gewenste snelheid zal komen.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Naleom, welkom hier. 

Je geeft aan problemen met het internet te hebben. Zowel bedraad als wifi en zelfs tv. Dat zegt mij dat het bij het modem of daarvoor al misgaat. Je geeft ook aan dat je niet de snelheid haalt die beloofd is. Ik ga er dan vanuit dat je een koperverbinding hebt en geen glasvezel.

Eerste stap is om eens het modem te resetten. Heb je dat al gedaan?

Verder is deze ook aangesloten met bijgeleverde kabel?

Beste Bart. Bedankt voor je reactie.

Nee ik heb glasvezelaansluiting. Ik heb ook een Box 12 modem. Naast dat deze al een aantal keer gereset is door de stroom eraf, heb ik net een reset via de software gedaan. Enige wat ik nu nog zou kunnen doen is een harde reset, maar dan ben ik mijn wifi instellingen weer kwijt.

Ik heb vanaf de glasvezelbox (meterkast) een Cat7 kabel naar binnen gelegd van 3 meter. Kabel van KPN is te kort. Die kabel heb ik weer gebruikt om mijn pc aan te sluiten. Na reset meet ik nu op tablet op ca 1 meter van modem de volgende snelheid via KPN Speedtest: 555 Down en 505 Up. Op mijn pc meet ik nu bekabeld 265 Down en 436 Up. Ik twijfel of voor bedraad de Speedtest van KPN wel geschikt is.

Wel heb ik afgelopen dagen met 2 testapplicaties gemeten en die geven redelijk goed hetzelfde resultaat qua wifi: 

Direct naast modem tussen 500 en 600 Up en Down.  

Op 7 meter ga ik naar ca. 15% van de 1Gb
Op 1e Verdieping op ca. 3,5 meter van modem nog geen 10%
Op 1e Verdieping op ca. 8 meter van modem nog geen 3%
Op 1e Verdieping op ca. 9 meter in badkamer: nog geen 1%
Tuin op ca. 6 meter van modem: nog geen 2%
Garage op ca. 8 meter van modem nog geen 2% 

Alles 2x gemeten met KPN Speedtest en Speedtest bij Okla.

HP Laptop gebruikt van ca 1 jaar oud.

Firefox als browser en Okla als App op laptop. 

Na reset van heden avond meet ik op Ipad met Firefox als browser:
Direct bij Modem: D 547 en U 521
Op 8 meter in woonkamer: open ruimte met modemlocatie: D 486 en 396 U
In badkamer meet ik nu D: 5 en U: 2
1e Verdieping op 8 meter: D 90 en U 70.

Upload vind ik niet zo van belang. Maar Download wel natuurlijk.

 

Gr. Fred.

Dat zijn prima snelheden voor draadloos. Alleen bekabeld weet je zeker dat  het volledige rendement van een 1gig verbinding haalt. 

Die tegenvallende snelheden op de andere verdiepingen komen door de afstand vermoed ik.  Je hebt alleen de box12 in gebruik? Geen versterkers?

Sorry hoor, maar bedraad slecht 25% van de aangegeven snelheid halen op download vind ik echt slecht. Minder dan 50% halen op 8 meterstanden modem van de aangegeven snelheid, zonder enig obstakel ertussen, vind ik zeer slecht. Als er een obstakel tussen had gezeten, dan had ik het wel acceptabel gevonden.

Inderdaad geen versterkers geplaatst.

Lijkt me dat KPN dit echt moet vermelden bij de verkoop: neem absoluut WiFi versterkers, want de apparatuur die wij leveren is van dermate kwaliteit dat u niet zonder kunt. 

Hallo @Naleom ik lees dat je een Gigabit-verbinding hebt.

Deze test je bekabeld door 1 Windows-pc rechtstreeks op de modem/router aan te sluiten. Download de Ookla-app uit de MSStore, die blijkt het meest betrouwbaar voor Gigabitsnelheden.

Schakel verder alle (draadloze) apparatuur uit en test dan.

Bij een goede verbinding moet je rond de 930/930Mbit/s kunnen halen.

Als je dat haalt is de verbinding in principe goed en is het draadloze deel verder je eigen verantwoordelijkheid. KPN geeft daar wel veel hulp bij, maar je kunt KPN niet aanspreken op een minder goede wifi.

 

Badge +19

De 5ghz band kan een hoge snelheid aan maar het bereik is kort. Na een meter of acht houdt het echt wel op. Dat heeft niets met het modem te maken maar is een eigenschap van de 5ghz band. De 2.4ghz band heeft een veel groter bereik maar kan geen hoge snelheid aan. Wil je dus overal een hoge snelheid dan zal je dus op meerdere plaatsen een bekabeld wifipunt moeten plaatsen. Bedraad zou je, met een voor die snelheid geschikte pc of laptop rond de 930/930 uit moeten komen. 

Beste JanD: dank voor je reactie. Wat je aangeeft staat al beschreven dat ik dat gedaan heb.
KPN geeft zelf aan dat ik de max. snelheid niet zal halen maar ca. 80-90%.

Zoals gemeten en te lezen valt: wordt niet gehaald. Andere apparatuur staat niet uit maar wordt op dat moment niet gebruikt.  Zowel bedraad als draadloos.
KPN geeft geen enkele hulp betreffende draadloze verbindingen. Komen alleen met idee van reset.
Wifimanager werkt al maanden niet en ze weten niet wanneer het weer wel werkt. Telefonisch geen enkele zinnige ondersteuning. Als dat zo was, had ik hier niet een melding/klacht neergezet.

 

Beste Joep1965: ook jij bedankt voor je reactie. Helaas heeft een en ander wel te maken met het modem. KPN levert niet voor niets naast de Box 12 tegen een meerprijs de Fritzbox. Doen ze niet omdat hun Box 12 zo goed is, toch? Mijn punt is dat ze eerlijk moeten zijn en direct aan moeten geven dat extra zenders wel een must zijn.  Bedraad haal ik al niet hetgeen beloofd is zoals al eerder aangegeven.

 

Zal zeker nu wel gaan liggen aan het aantal gebruikers in de wijk? Want blijkbaar kan het niet aan KPN liggen als ik alle reactie zo zie. Spijt dat ik een contract met hen heb afgesloten. Nog 11 maanden …. 

 

Reputatie 2

Er zijn heel veel factoren die meespelen in de stabiliteit van de verbinding.

De spullen die KPN levert, zijn afdoende om met 1 pc een snelheid te behalen, bekabeld wel te verstaan.

Ik zie dat de kabel tussen de ONT en Modem vervangen is door een cat7 kabel over een lengte van 3 meter. Het kan zelfs zijn dat deze kabel voor deze toepassing teveel demping/weerstand veroorzaakt, en daardoor niet de beloofde snelheden haalt.
En een kabel verkeerd knijpen is ook zo gebeurt.. Ik heb er al duizenden gedaan, en er zit er altijd wel eentje tussen die net even niet lekker uit de tang komt.

En geen synchrone snelheden halen en een dusdanige afwijking constateren zou ik zeggen.. Alles resetten waar dit nog niet is gebeurt, en de originele kabels even plaatsen.

Uit eigen ervaring weet ik dat dit allemaal als “kul” kan klinken en de eigen apparatuur niet kan falen.
Maar ik heb ruim 3 kwart jaar met een a-synchrone verbinding gewerkt ( 900 down, 120up), terwijl ik wist dat mijn eigen apparatuur niet onder kan doen voor een “simpel” modem. Maar niets is minder waar. 1 kabel vervangen en een instelling op mijn firewall aangepast, en problems solved.. ik had er wel driekwart jaar voor nodig.

Ik heb mijn eigen netwerk “gebouwd" en kom netjes over wifi boven de 900Mbps.
Dit lukt je uiteraard niet met alleen het KPN modem welke in de meterkast staat.
Overige invloeden, zoals een magnetron of meerdere wifi apparaten (ook al zijn deze apparaten niet in gebruik, alleen maar verbonden!) zijn ook van invloed op je wifi signaal en snelheid.

Maar zoals eerder gemeld, speedtests alleen maar via de kabel. En mocht je dit via de laptop doen. dan is het ook te adviseren om de laptop aan de stroom te hangen, sommige modellen kiezen er dan ook voor om zonder stroom op een lagere snelheid te werken om langer met een accu te doen. Dit kan ook wel eens resulteren in lagere snelheiden.
 

 

 

Hoi Safritjuh, Cat7 kabel gekocht. Eerst gewerkt met de bijgeleverde kabels. Alles getest en gemeten. Daarna besloten een CAT7 prefab kabel te kopen en niet zelf een te maken. Resultaat was hetzelfde als met kabels die meegeleverd zijn. Dus daar ligt het niet aan. Zou trouwens ook gek zijn, daar KPN zelf kabels van 10 meter levert via hun webshop.

Bedraad met een vrij nieuwe laptop gemeten die natuurlijk aan de voeding hing en Okla via de app..

 

Nogmaals: ik hoef geen GB wifi te hebben want dat zal met deze apparatuur niet lukken. Maar bedraad in de buurt komen zou mooi zijn en goede wifi overal moet gewoon kunnen. Want voorheen Ziggo en dat ging goed, dus moet KPN ook kunnen….. 

Reputatie 2

Hoi Safritjuh, Cat7 kabel gekocht. Eerst gewerkt met de bijgeleverde kabels. Alles getest en gemeten. Daarna besloten een CAT7 prefab kabel te kopen en niet zelf een te maken. Resultaat was hetzelfde als met kabels die meegeleverd zijn. Dus daar ligt het niet aan. Zou trouwens ook gek zijn, daar KPN zelf kabels van 10 meter levert via hun webshop.

Bedraad met een vrij nieuwe laptop gemeten die natuurlijk aan de voeding hing en Okla via de app..

 

Nogmaals: ik hoef geen GB wifi te hebben want dat zal met deze apparatuur niet lukken. Maar bedraad in de buurt komen zou mooi zijn en goede wifi overal moet gewoon kunnen. Want voorheen Ziggo en dat ging goed, dus moet KPN ook kunnen….. 

Al ik ook wel de ervaringen heb dat kant en klare kabels ook niet perfect zijn, is de kans hierop wel nihil.

De enige factor die ik nog niet uitgesloten heb zien worden, is een eventuele firewall/virusscanner die aanwezig kan zijn. Die word nog wel eens vergeten en kan ook wel flinke roet in het eten gooien.

Gezien je heel zeker van je zaak bent dat de apparatuur goed werkt, zowel je pc als laptop bedraad, zie ik dan ook niet waarom je niet een monteur kan laten langskomen. Deze kan dan constateren dat de glasvezel verbinding (dus alles vanaf de rode poort naar het ONT en het KPN netwerk) niet goed functioneert en daar naar handelen.

Een upload van 900+ Mbps geeft ook wel aan dat het niet aan de verbinding intern ligt, of het specifieke apparaat de snelheden niet aan zou kunnen.

De Fritz!Box kan worden gehuurd bij KPN voor de geavanceerdere gebruiker.
De gemiddelde gebruiker die kan prima uit de voeten met de ExperiaBox met wat wifi punten.
Maar als een iemand een printer, of een harde schijf wil delen (een van de functies), zonder expertkennis, is dit een mooie oplossing. De echte knutselaars, waar ik mij zelf onder schaal, maakt volledig gebruik van eigen apparatuur.

k heb vlak na het aansluiten de experia box een week gebruikt, tijdens het verbouwen, en daar haalde ik ook gewoon netjes de volledige snelheid over wifi6.

Dus de Modem kan deze snelheden op echt wel aan op een single device, daar twijfel ik niet aan. Als je deze meer gaat belasten, of een wifi apparaat echt in een hoekje zet waar de verbinding naar de modem discutabel is, kan ik mij voorstellen dat de experiabox dit niet helemaal lekker afhandelt.

Goede WiFi is altijd een lastig topic. :) Wat is de definitie hiervan. Persoon A vind dat er altijd 5”Streepjes” in beeld moeten staan, en persoon B neemt genoegen als er over de wifi verbinding een facetime / whatsapp video gesprek kan plaatsvinden.
Zoals eerder ook al benoemd, WiFi kwaliteit is ook sterk afhankelijk van de omgeving.
Zo kan het zijn dat als de buren thuis zijn, meerdere toegangspunten heeft hangen en veel data aan het verstoken is, jij daar last van kan hebben als je iets verder weg van je enkele wifi punt zit.

Als referentie, ik heb in mijn gemiddelde tussenwoning al per verdieping een WiFi punt hangen en heb ik nooit last van “slechte” wifi. Er zijn plekjes waar ik niet mijn volledige snelheid haal, en zoals je aangeeft, is dit ook niet nodig. Wifi moet het doen voor de toepassing waar je het voor gebruikt.

 

Ik heb echter nog niet eerder een probleem in de overboeking gehoord waar huishoudens daadwerkelijk last van hebben (Zoals je dit benoemt, “probleem in de wijk”).
Zijn er meerdere aansluitingen in je buurt of je weet, en ervaren die hetzelfde? Dat zou dan wel een indicatie kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge +20

Als je bekabeld niet in de buurt komt, dan gaat er iets niet goed. 

Je weet wel zeker dat jouw laptop de 1GB aankan? Ik vermoed van wel, aangezien die nog maar een jaar oud is. Maar even het zekere voor het onzekere. 

Ik wil graag nog eens in jouw verbinding duiken. Kun je jouw profiel van gegevens voorzien? Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan ga ik nog eens op onderzoek.