Beantwoord

Wegvallende verbinding LAN poorten experiabox V10

  • 23 januari 2020
  • 19 reacties
  • 218 keer bekeken

Sinds half november heb ik een nieuwe experiabox (V10) gekregen omdat mijn oude de geest had gegeven. Sindsdien is er een heel hardnekkig probleem: de verbinding op de LAN poorten van de experiabox vallen regelmatig weg. Dit gebeurt op onvoorspelbare momenten en voor enkele minuten tot een half uur. Het herstelt zich spontaan weer

De wifi functie geeft geen problemen (maar met uitbreiding dmv experia wifi wel want op LAN poort aangesloten)

Heb alles geprobeerd: reset van alle aangesloten apparaten alsmede het glasvezelmodem. Alle utp kabels nagelopen: zijn allemaal cat 5 of 6. Gisteren is zelfs de experiabox omgeruild door de support afdeling maar het probleem is niet opgelost.

Ik word er een beetje moedeloos van. Herkent iemand dit probleem?

Kan het ook aan het glasvezelmodem liggen ?

icon

Beste antwoord door BWVerbaan 9 februari 2020, 22:00

Met de komst van de V10A zijn alle problemen opgelost! Opgelucht want ik werd er een beetje moedeloos van. KPN (Alex) dank voor het blijven meedenken. Wellicht kunnen jullie er achter komen of er een weeffoutje in de V10 zit of dat die toevallig alleen bij mij problemen heeft gegeven.

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7

Wil je zeggen dat hetzelfde probleem (wegvallende LAN verbindingen terwijl via wifi Internet gewoon nog werkt) blijft optreden nadat de Experia Box vervangen is?

Wat voor een apparatuur hangt er allemaal met netwerkkabels aan jouw netwerk?

Gebruik je ook een "draadloze" verbindingsset?

 

Als de glasvezelmodem de oorzaak zou zijn, dsn zou ook via wifi Internet niet meer bereikbaar zijn.

Ja, het probleem is begonnen met de experiabox v10, ook na vervanging blijft het probleem bestaan. Gebruik idd de draadloze verbindingsset echter al jaren naar volle tevredenheid

apparatuur:

philips Hue

airport extreme 

netwerk adapters van enphase (zonnepanelen) 2x

sonos

gardena netwerk adapter

woonveilig huiscentrale

 

Echter al deze apparatuur werkte prima met oude experiabox...

Reputatie 7

Toch is mijn verwachting dat het probleem door één van de apparaten op jouw LAN veroorzaakt wordt aangezien het fenomeen ook bij een tweede Experia Box actueel blijft.

Mijn eerste gedachte gaat uit naar een probleem met die "draadloze" verbindingsset.

Wellicht die je er verstandig aan om de encryption key daarvan te veranderen om zo een eventuele netwerkbrug met de buren uit te sluiten. Zie ook dit topic. Het is een zeldzaam fenomeen, maar wellicht toch het onderzoeken waard.

Mocht dat geen soelaas bieden, dan doe je er verstandig aan om één voor één apparaten af te koppelen en te kijken of het probleem op blijft treden zonder dat apparaat aan het netwerk.

Als je meerdere Sonos appartaten bekabeld aangesloten hebt dan is dat het eerstvolgende wat ik los zou koppelen.

Ik woon in een vrijstaand huis. Dus een netwerkbrug lijkt mij onwaarschijnlijk..

maar hoe kan het zijn dat alle apparatuur met de oude experiabox geen problemen ondervond en nu wel? 
Sonos niet anders aangesloten dan eerder

enige apparaat wat mogelijk zou kunnen is de philips hue bridge die is rond diezelfde tijd aangeschaft (maar heeft wel probleemloos met oude expiriabox gewerkt) die heb ik vanwege dit probleem ook nog eens op een remote experia wifi aangesloten maar dat vermoedelijk niet uitmaken

ik ga die iig nog eens proberen uit te sluiten...

Reputatie 7
Badge +19

Hi B, welkom op het forum. 

Wat een naar probleem. Op basis van de informatie hier is mijn gok ook dat dit wordt veroorzaakt door een apparaat in je netwerk, zeker als WiFi wel blijft werken. Vervelend genoeg zal je dit moeten uitsluiten door ze 1 voor 1 los te koppelen om te achterhalen welke de boosdoener is. Als dat duidelijk is denken we hier graag mee om het op te lossen. Laat het ons weten mocht je het hebben gevonden. 

Ik heb inmiddels elk netwerk apparaat (inclusief de dvs voor tv) losgekoppeld totdat er enkel de expiria wifi’s op de LAN poort overbleef…. en nog steeds viel de verbinding weg (en herstelde zich spontaan weer). Het enige verdachte apparaat blijft dan dus over: het glasvezelmodem. Deze heb ik een periode van 5 minuten stroomloos weer herstart. Daarna was het even over maar daarna trad hetzelfde fenomeen weer op…

ik weet niet meer wat ik nog kan doen… Kan het nog aan het glasvezel modem liggen?

hebben jullie wat aan een service log bestand van de experiabox  rondom de uitval ?

nogmaals verbinding weggevallen en direct herstel na opnieuw starten glasvezel modem…

Ik kan niets anders meer verzinnen… help!

Reputatie 7
Badge +19

hebben jullie wat aan een service log bestand van de experiabox  rondom de uitval ?

Ik sta voor een raadsel nu. Laat het maar even zien, kijken of we daar wijzer van worden. Nog even een vraag: hoeveel apparaten zijn er in totaal aangesloten via UTP? 

apparatuur:

philips Hue

airport extreme 

netwerk adapters van enphase (zonnepanelen) 2x

DVS met twee powerline adapters met daarop naast TV ook sonos

gardena netwerk adapter

woonveilig huiscentrale

experia wifi (waarvan 1 dus op de LAN poort). Eerder Mesh netwerk van TP link

netwerk switch (recent aangeschaft van KPN) 

Beide laatste apparaten gekocht omdat ik dacht dat daar het probleem lag maar helaas dus niet

 

Nogmaals: heb verbinding getest zonder alle bovengenoemde apparaten. Alleen de experia wifi’s nog aangesloten maar er bleef een haperende verbinding…

 Hieronder een kopie van de service log. De verbinding viel weg  tussen 08:30 en 08:50 voor ongeveer 10 minuten

Kan het iets te maken met de DHCP server ? Deze staat overigensgewoon volgens fabrieksinstellingen op “aan” 

 

2020-01-29 08:14:25 TR069:Start to create a new session.
2020-01-29 08:14:26 TR069:Session create success.
2020-01-29 08:14:26 TR069:Receive informresponse.
2020-01-29 08:14:26 TR069:Session close .
2020-01-29 08:20:08 Dhcps:SendAck, Dev[f4:5c:89:93:4c:07], ip [172.30.0.1], lease [3600]
2020-01-29 08:20:08 Dhcps:SendAck, Dev[f4:5c:89:93:4c:07], ip [172.30.0.1], lease [3600]
2020-01-29 08:27:15 Dhcps:SendAck, Dev[00:06:66:36:0a:63], ip [192.168.2.5], lease [86400]
2020-01-29 08:27:15 Dhcps:SendAck, Dev[00:06:66:36:0a:63], ip [192.168.2.5], lease [86400]
2020-01-29 08:35:02 Send Msg to 145.7.97.53
REGISTER sip:ims.imscore.net SIP/2.0
Via: SIP/2.0/UDP :5060;branch=z9hG4bK58e173822f331357
To:  sip:+@ims.imscore.net 
From:  sip:+@ims.imscore.net ;tag=a9e687e6e3f0632f-20b0b0b6
Call-ID: -@
CSeq: 35536 REGISTER
Contact:  sip:+@:5060 
Expires: 3600
Max-Forwards: 70
Supported: 100rel
User-Agent: ZTE H369A V1.01.00T03.7V3
Content-Length: 0


2020-01-29 08:35:02 Recv Msg Frm 145.7.97.53
SIP/2.0 200 OK
Call-ID: -@
Via: SIP/2.0/UDP :5060;received=;branch=z9hG4bK58e173822f331357
To:  sip:+@ims.imscore.net ;tag=5d8bfaa5-5e3143b71a0c8d4c
From:  sip:+@ims.imscore.net ;tag=a9e687e6e3f0632f-20b0b0b6
CSeq: 35536 REGISTER
Allow-Events: reg
Contact:  sip:+@:5060 ;expires=1674
Date: Wed, 29 Jan 2020 08:35:03 GMT
Server: Alcatel-Lucent-HPSS/3.0.3
Service-Route:  sip:145.7.97.53:5060;lr;bidx=0 
Service-Route:  sip:scsf-stdn.imsgroup0-012.ah2sm.ims.imscore.net:5060;lr;ottag=ue_orig;bidx=152930 
Content-Length: 0


2020-01-29 08:37:43 Send Msg to 145.7.97.53
REGISTER sip:ims.imscore.net SIP/2.0
Via: SIP/2.0/UDP :5060;branch=z9hG4bKefce7ebb4abe779a
To:  sip:+@ims.imscore.net 
From:  sip:+@ims.imscore.net ;tag=e95f7abdb6a0b4eb-a71c635e
Call-ID: -@
CSeq: 32227 REGISTER
Contact:  sip:+@:5060 
Expires: 3600
Max-Forwards: 70
Supported: 100rel
User-Agent: ZTE H369A V1.01.00T03.7V3
Content-Length: 0


2020-01-29 08:37:43 Recv Msg Frm 145.7.97.53
SIP/2.0 200 OK
Call-ID: -@
Via: SIP/2.0/UDP :5060;received=;branch=z9hG4bKefce7ebb4abe779a
To:  sip:+@ims.imscore.net ;tag=5d8bfaa5-5e314458903d83f
From:  sip:+@ims.imscore.net ;tag=e95f7abdb6a0b4eb-a71c635e
CSeq: 32227 REGISTER
Allow-Events: reg
Contact:  sip:+@:5060 ;expires=1674
Date: Wed, 29 Jan 2020 08:37:44 GMT
Server: Alcatel-Lucent-HPSS/3.0.3
Service-Route:  sip:145.7.97.53:5060;lr;bidx=0 
Service-Route:  sip:scsf-stdn.imsgroup0-012.ah2sm.ims.imscore.net:5060;lr;ottag=ue_orig;bidx=152931 
Content-Length: 0


2020-01-29 08:38:03 Dhcps:SendAck, Dev[dc:a4:ca🇦🇫7b:f9], ip [192.168.2.41], lease [86400]
2020-01-29 08:38:03 Dhcps:SendAck, Dev[dc:a4:ca🇦🇫7b:f9], ip [192.168.2.41], lease [86400]
2020-01-29 08:50:08 Dhcps:SendAck, Dev[f4:5c:89:93:4c:07], ip [172.30.0.1], lease [3600]
2020-01-29 08:50:08 Dhcps:SendAck, Dev[f4:5c:89:93:4c:07], ip [172.30.0.1], lease [3600]
2020-01-29 08:58:11 TR069:Start to create a new session.
2020-01-29 08:58:11 TR069:Sending inform 4 VALUE CHANGE
2020-01-29 08:58:19 TR069:Session create success.
2020-01-29 08:58:19 TR069:Receive informresponse.
2020-01-29 08:58:19 TR069:Session close .
2020-01-29 09:00:09 Send Msg to 145.7.97.53
REGISTER sip:ims.imscore.net SIP/2.0
Via: SIP/2.0/UDP 3:5060;branch=z9hG4bKc14a0a59b51866c2
To:  sip:+@ims.imscore.net 
From:  sip:+@ims.imscore.net ;tag=7c1cac97d20d0d51-ff87f06c
Call-ID: -@
CSeq: 35537 REGISTER
Contact:  sip:+@:5060 
Expires: 3600
Max-Forwards: 70
Supported: 100rel
User-Agent: ZTE H369A V1.01.00T03.7V3
Content-Length: 0
 

 

Admin: telefoonnummers in log verborgen

Reputatie 7
Badge +19

Duidelijk, zou je ook je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

Gedaan!

Reputatie 7
Badge +19

Dankjewel, laat je me even weten of het met de nieuwe Experiabox goed werkt? 

Ik zou de V10a krijgen maar heb weer de V10 gekregen… (met nog steeds dezelfde problemen)...

Reputatie 7
Badge +19

Voor de meelezers: B gesproken en een V10A alsnog aangestuurd. 

Met de komst van de V10A zijn alle problemen opgelost! Opgelucht want ik werd er een beetje moedeloos van. KPN (Alex) dank voor het blijven meedenken. Wellicht kunnen jullie er achter komen of er een weeffoutje in de V10 zit of dat die toevallig alleen bij mij problemen heeft gegeven.

Met de komst van de V10A zijn alle problemen opgelost! Opgelucht want ik werd er een beetje moedeloos van. KPN (Alex) dank voor het blijven meedenken. Wellicht kunnen jullie er achter komen of er een weeffoutje in de V10 zit of dat die toevallig alleen bij mij problemen heeft gegeven.

Jij hebt toevallig een slecht exemplaar gehad.

 

Dan waren het twee slechte exemplaren want ik heb in tussentijd een keer nieuwe V10 gekregen van jullie klantenservice met precies dezelfde problemen. Maar goed als ik de enige ben met deze problemen dan heb ik toevallig twee keer pech gehad...

Reputatie 7
Badge +19

Met de komst van de V10A zijn alle problemen opgelost! Opgelucht want ik werd er een beetje moedeloos van. KPN (Alex) dank voor het blijven meedenken. Wellicht kunnen jullie er achter komen of er een weeffoutje in de V10 zit of dat die toevallig alleen bij mij problemen heeft gegeven.

Ik heb werkelijk geen idee waar dit aan heeft gelegen bij jou, zover ik weet is dit geen bekend issue bij ons. Ik vind het in ieder geval fijn dat alles nu goed werkt. :) 

Reageer