Vraag

Wisselende snelheid vaste internetverbinding

  • 3 June 2024
  • 6 reacties
  • 52 keer bekeken

Ik heb de laatste tijd - er is niets veranderd in onze situatie - steeds vaker dat om onverklaarbare redenen onze internetsnelheid ontzettend terugloopt. Tijdens een speedtest eerder vandaag (en zo heb ik een aardig rijtje van tests) gaf een downloadsnelheid van 3Mbps. 

Als ik 5 minuten later via jullie online troubleshooter kijk (en rechtstreeks via mijn Speedest app) dan is het weer redelijk normaal (60Mbps, en ja, ik zou graag glasvezel willen :-)). Dit komt steeds vaker voor en ik heb geen idee waar het door komt en wat er verder aan te doen is. 

 

Ik hoor graag.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hi @RRBeek, we denken hier graag met je mee over je internetverbinding.

Om dat goed te kunnen doen hebben we meer informatie nodig. We weten hier alleen wat jij met ons deelt. Zo te lezen wisselt je snelheid inderdaad best wel, dat kan verschillende oorzaken hebben. 

Welk modem heb je? Maak je gebruik van andere apparatuur, zoals wifi versterkers? Gebruik je internet via wifi of ook via een internetkabel? Als je je internetsnelheid via een internetkabel test, hoe is de snelheid dan? Die snelheid is leidend, omdat je daarbij geen last van storingsbronnen en verlies hebt. Alle details en informatie zijn welkom!

 

Ik kan me voorstellen dat je ook graag glasvezel wilt hebben! Voor meer informatie kan je kijken op de site van Netwerk, zij verzorgen de aanleg en het beheer van de glasvezelverbinding. Verder hebben we informatie over de aanleg verzameld in dit artikel in onze Kennisbank:

 

Hi Alexandra, bedankt.

Ik heb een Experia V10. Alles hier in huis is wifi (al jarenlang), behalve TV, die gaat via Devolos / netstroom - met twee Arcadyan HMB2260 TV ontvangers (ook al jarenlang). 

Ik heb nog niet met een kabel getest - daarvoor moet ik met een laptop naar mijn meterkast en gezien het feit dat de snelheid op en neer gaat, is de kans groot dat het resultaat sowieso anders is. 

Re. glasvezel - ik check dat al regelmatig maar nog niet gepland (Delta zit er wel - maar tot nu toe de verleiding weerstaan). We wonen niet echt “in the middle of nowhere”, maar helaas blijft het nog even afwachten.

met vriendelijke groet, Rik

Badge +19

Ik kijk graag even met je mee @RRBeek . Weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja doe dat dan een keer. Log in, ga naar status en dan naar geavanceerd. Van geavanceerd graag een screenshot plaatsen. Dan kunnen we snel zien welke snelheid er binnen komt. 

Reputatie 7
Badge +19

@RRBeek Dank voor de extra info Rik! 

Wifi is draadloos en daardoor gevoelig voor storingsbronnen en andere signalen in je buurt. Het kan daarom even zoeken zijn naar de juiste oplossing voor bij jou thuis. Je kunt de snelheid inderdaad ook controleren zoals @Joep1965 hierboven tipt. Daarnaast raad ik je aan om onze Wifi Manager eens te volgen. Dit is een handige servicetool die je gehele verbinding en je snelheid controleert. Daarnaast helpt ‘ie om je wifi optimaal in te stellen. Er komt ook altijd een tip of advies uit, ik ben benieuwd welke dat bij jou is.

Excuses voor mijn late antwoord. 

Hier is de gevraagde screenshots. Vwb de Wifi manager: die heb ik al een aantal maal doorlopen, maar lost het probleem niet up. Ik weet dat wifi gevoelig is, maar het is echt minder geworden. 

In de wifi manager staat ook een speedtest - ik heb de app op mijn telefoon en ik heb inmiddels een hele rij tests die allemaal onder 10Mbps download staan (waarvan 2 vandaag). 

 

Badge +19

Ha @RRBeek, de lijn ziet er heel goed uit en de snelheid die binnen komt is ruim 111. Heel netjes dus. Ik zie dat je Devolo's gebruikt en die kunnen grote problemen geven.  Zou je die eens een paar uur if een dag willen verwijderen om te kijken wat er gebeurt?

Reageer