kennisbank

Payinfo: betaalde sms- en mobiel internet diensten

  • 5 April 2022
  • 0 reacties
  • 712 keer bekeken
Payinfo: betaalde sms- en mobiel internet diensten
Reputatie 7
Badge +17

Via Payinfo kun je jouw betaalde sms- en mobiel internet diensten bekijken en afmelden. Dit helpt je om (onverwachte) kosten te bekijken en voorkomen. Je leest er in dit artikel alles over.

 

Wat is Payinfo?

Payinfo (eerder sms dienstenfilter) is opgezet door alle bedrijven die betrokken zijn bij het aanbieden van sms en mobiele internet diensten in Nederland. De providers die erbij aangesloten zijn: KPN, T-Mobile, Vodafone, UPC, Tele2 en Telfort. Payinfo is in beheer van Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten

Alle bedrijven die iets verkopen aan klanten van deze providers, zijn verplicht om dit aan te geven bij Payinfo. Dit geldt voor betaalde sms-diensten en internetdiensten. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van sms’jes om te stemmen op jouw favoriete kandidaat in een tv-programma. Of als je online een ringtone koopt.

Op Payinfo.nl vind je een overzicht van de abonnementen en eenmalige diensten die je hebt aangevraagd. Ook kan je hier gratis alle betaalde sms-diensten en internetdiensten stoppen, blokkeren of deblokkeren.

 

Betaalde sms-diensten

Een sms-dienst stuurt je (meerdere) sms’jes waarvoor je moet betalen. Bijvoorbeeld als je stemt op je favoriete kandidaat in een tv-programma of omdat je meedoet aan een (win)actie. Deze kosten staan op je factuur en op Payinfo.nl. De kosten worden ook genoemd in de sms die je krijgt.

Er bestaan 2 soorten sms-informatiediensten:

  • Eenmalige diensten. Je ontvangt 1 of meer betaalde sms'jes nadat jij een bericht hebt gestuurd. Dit is eenmalig. Alleen als jij opnieuw een bericht stuurt, worden er weer betaalde sms berichten teruggestuurd. Voorbeeld: stemmen op jouw favoriete kandidaat in een tv-programma.
  • Abonnementsdiensten. Na aanmelding ontvang je vaker betaalde sms berichten. Hoe vaak je deze sms’jes ontvangt, ligt aan de abonnementsdienst. Voorbeeld: chatboxen.

 

Betaalde mobiel internet diensten

Er zijn ook betaalde mobiel internet diensten. Dit zijn vaak abonnementsdiensten waarmee je wekelijks credits krijgt in online games, of toegang tot online content.

Je hoeft hiervoor geen sms te sturen. Je hoeft alleen via een (mobiele) website goedkeuring te geven voor jouw aankoop. Deze wordt daarna berekend op de factuur van je mobiele abonnement.

Het kan zijn dat je ter bevestiging een code via sms ontvangt, die je op de website moet invullen. Let daarom goed op wanneer je op een website je mobiele telefoonnummer gaat invullen. Zorg ervoor dat dit een dienst is die je wilt afnemen.

We sturen je een sms om je op de hoogte te stellen, als je in een maand meer dan € 50,- uitgeeft aan mobiel internet diensten.

 

Betaalde sms- en mobiel internet diensten stoppen

Je kunt betaalde sms- en mobiel internet diensten gratis stopzetten. Dat doe je zo:

  1. Ga naar payinfo.nl
  2. Vul jouw telefoonnummer in
  3. Je krijgt een sms met hierin een wachtwoord
  4. Vul dit wachtwoord in
  5. Je krijgt nu een overzicht van alle betaalde diensten op jouw nummer
  6. Klik op details om je af te melden

 

Betaalde sms- en mobiel internet diensten blokkeren

Je kunt ook betaalde sms- en/of mobiel internet diensten helemaal blokkeren. Zo zorg je dat je helemaal geen betaalde sms’jes meer kunt ontvangen. Dat doe je zo:

  1. Ga naar payinfo.nl
  2. Vul jouw telefoonnummer in
  3. Je krijgt een sms met hierin een wachtwoord
  4. Vul dit wachtwoord in
  5. Aan de rechterkant kan je nu verschillende diensten blokkeren
    1. Eenmalige diensten
    2. Abonnementsdiensten
    3. Deblokkadeslot

 

Deblokkadeslot: (de)blokkeren lukt niet

Lukt het niet om betaalde sms- of mobiel internet diensten te (de)blokkeren? Dan is het deblokkadeslot actief. Je kunt dan zelf geen veranderingen doen. Dit deblokkadeslot is een functie om extra kosten te voorkomen,

Wij kunnen het deblokkadeslot voor je uitzetten. Bel ons gratis voor hulp hierbij.

Bel onze klantenservice gratis via telefoonnummer 0800-0402.

 

Veelgestelde vragen

Ik zou midden in de nacht betaalde sms’jes verstuurd hebben. Wat is hier aan de hand?

Vermoedelijk heb je in de middag ge-sms't naar een premium dienst. Deze dienst geeft vervolgens aan Payinfo door dat jij ge-sms’t hebt om bijvoorbeeld 3 uur. Dit doen zij in een 12-uur notatie, terwijl Payinfo een 24-uurs notatie hanteert. Het gevolg: Bij Payinfo zie je dat de sms’jes om 3 uur 's nachts zijn ontvangen. En niet om 15 uur, zoals daadwerkelijk het geval is. 

Op jouw telefoon kan je controleren hoe laat een premium sms is verstuurd/ontvangen.

 

Ik zou ge- sms’t hebben naar Het Vergeten Kind, maar ik herken dit niet. Wat is hier aan de hand?

Op de website van Payinfo en op de factuur van KPN zie je alleen een shortcode, bijvoorbeeld 3669. Als je dit op Google zoekt, dan komt inderdaad ‘Het Vergeten Kind’ naar voren. Maar achter de shortcode 3669 zitten veel meer partijen. Deze shortcode wordt bijvoorbeeld ook vaak gebruikt voor winacties. Soms hoef je hiervoor niet eens zelf te sms’en maar vul je alleen jouw telefoonnummer in. Je ontvangt vervolgens 4 sms’jes van 3,- per stuk om jouw deelname te bevestigen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.