De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN

Toon eerste bericht

2084 reacties

Reputatie 7

De smart-TV app van KPN is geen 1080p50, kpn heeft geen 1080p50 streams via de apps. Ja, het zijn wel full-HD streams (1920x1080) maar een rate van 50 frames per seconde zit er niet in.

Heb jij een bron dan die dit kan bevestigen? 😎 Want ik weet toevallig dat jij Sony TV’s hebt. 😉

KPN heeft, uitgezonderd de zender ESPN HD-HDR, geen 1080p50 zenders.

HD zenders bij KPN zijn 1080i en niet 1080p50.

Reputatie 1

Hallo beste mensen,

Vanaf vorig week ben ik nieuw KPN lid. Na een jaar of 13 Ziggo, wilde ik toch een keer glasvezel proberen. De mooie Viaplay actie deed me over de streep trekken.

Bij Ziggo heb ik nooit gebruik gemaakt van de set-top-box, de zgn Mediabox, ik heb echt iets tegen die dingen. Waarom zou je dat in hemelsnaam willen? Een extra kastje erbij, extra kabels, extra afstandbediening: extra gedoe. Apps via een mediabox wil ik niet, die kunnen gewoon op de tv. 

Bij ziggo heb ik gebruik gemaakt van de CI+ Module. Wat mij betreft de beste manier om tv te kijken. Je maakt gebruik van de native interface van de tv, je hebt tv gids, 1 afstandbediening en ‘gewoon’ dolby digital 5.1 geluid. Simpel: dan kan er ook niks mis gaan. Opnemen kan zelfs met mij tv door er een usb schijfje aan te hangen, maar opnemen doen we nooit. 

Maar goed, ik wist dat KPN geen CI+ module aan kon bieden. Ik was blij toen ik las dat KPN een app heeft voor smart tv’s! Ik heb ‘m nog niet goed kunnen testen, maar mijn eerste ervaring is wel erg goed! Een app op je tv, naast al je ander apps, 1 afstandsbediening en terugkijken is in de app geïntegreerd. Dit is goed, heeft potentie en is wat mij betreft de toekomst voor tv-aanbieders! Kunnen ze zich focussen op het ontwikkelen van de app en hoeven ze ook geen ondersteuning te bieden voor apps van derden die bijv niet werken! Geen set-top boxen meer aub!

Wél een nadeel van de app: Stereo geluid! Wat? Dit was wel even een flinke domper om eerlijk te zijn! Waarom geen 5.1 dolby digital? Dat is in 2022 toch wel gemeengoed geworden in streaming apps? 

Ik kijk uit naar het moment dat 5.1 geluid wordt geïntroduceerd tijdens een update. Kan iemand bij @KPN daar iets over vertellen? 

De losse tv-ontvanger heb ik geïnstalleerd, maar ik voel er echt niets voor om dat ding te proberen. Ik denk dat die maar snel weer in de doos gaat. 

 

Groeten

Reputatie 7
Badge +22

Beste @michael1984

Ik vind het fijn dat je zo tevreden bent met de app van KPN. Alleen zijn er wel beperkingen, zo zijn sommige zenders niet te zien op de app maar wel op de tv ontvanger. Verder heb je op de tv ontvanger meer mogelijkheden dan op de app. Je zult nu vast de Arris 5202 hebben, dat is een 4K ontvanger met Dolby Atmos ondersteuning. Op de tv ontvanger zit Netflix, Videoland, Amazon Prime Video en YouTube. Ik weet die kunnen ook op de SmartTV, maar ik wil het even gezegd hebben. De resolutie van de tv ontvanger is ook beter dan op de app. Ik zie ook graag dat ik geen tv ontvanger meer nodig zou hebben, maar dan moeten ze de app verder ontwikkelen om de resolutie van HD te verhogen, en dat 4K mogelijk is via de app. Mocht je het 4K pakket (€ 2,50 per maand extra, alleen op de Arris 5202 tv ontvanger) zenders afnemen bij KPN dan heb je er 4. Bij Ziggo hebben ze er maar 1. Bij KPN is dat: 

  • Xite
  • Insight TV
  • Love Nature
  • ESPN UHD
  • 4K On Demand (films/series huren)

Hopelijk heb ik je zo genoeg geïnformeerd. 👍🏼

@michael1984, welkom op het forum en welkom bij kpn.

Fijn dat je blij bent bent de app van KPN iTV in je televisie. Deze is echter niet bedoeld als vervanging van de tv ontvanger op de hoofd televisie. Waar dus ook meestal de HTS staat.

KPN iTV kost inclusief 1 ontvanger, bovenop het internet abonnement, slechts € 10,-- . In de app van KPN, en overigens  ook die van Ziggo, zal geen Dolby 5.1 geluid komen, want daarmee wordt ie duurder voor de providers. Afdracht aan Dolby Laboratories (en dat is niet eenmalig) voor tig zenders met 5.1 geluid.
Ziggo maakt het zelfs nog zuiniger: slechts 720p HD via hun app ook nog eens.

Ik begrijp dat je via een CI+ module keek bij Ziggo? Ik begrijp niet wat je tegen een losse ontvanger hebt… dan heb je voor hetzelfde geld VEEL MEER MOGELIJKHEDEN. Zeker ook met opnemen t.o.v. een Module. Overigens ondersteunt de app van KPN iTV (en van Ziggo) dan weer wel het gebruik van opnemen. Maar liefst 6 zenders tegelijk!

De losse tv-ontvanger heb ik geïnstalleerd, maar ik voel er echt niets voor om dat ding te proberen. Ik denk dat die maar snel weer in de doos gaat. 

Zelf ben ik groot voorstander van een losse ontvanger van de provider, omdat het alle beperkingen van een eigen ontvanger (televisie vaak) opheft met de mogelijkheden die tegenwoordig worden geboden. Het is maar een klein kastje en bij KPN verbruikt ie ook nog eens weinig.

Verder heeft een ontvanger van welke provider dan ook het voordeel dat deze de provider OPTIMAAL ondersteunt in ALLE mogelijkheden die geboden wordt!
Heb je glasvezel? Dan is het helemaal zaak de ontvanger te gebruiken. Want dan is het beeld van de eerste 10 (helaas via de progr.nrs. 661 t/m 670) véél beter. Zelfs ietsje beter nog dan bij Ziggo via module of decoder.

Zelf kijk ik via een losse ontvanger sinds maart 2005 (niet dezelfde uiteraard). En sinds 2007 kijk ik uitsluitend nog via een losse ontvanger. Want toen kwam digitaal breedbeeld (nog wel SD) en dat was (toen) niet mogelijk via de ontvangst in een tv toestel.

En ik neem aan dat je ook ooit een VHS videorecorder hebt gehad?

Een app op je tv, naast al je ander apps, 1 afstandsbediening (...)

Ik heb een Samsung televisie en gebruik ook 1 afstandbediening voor alles. Want Samsung is, met LG, de enige fabrikant die bediening van de KPN box volledig ondersteunt (LG alleen teletekst niet).

Apps via een mediabox wil ik niet, die kunnen gewoon op de tv. 

Volledig met je eens. Ik gebruik ook alleen die in mijn televisie.

Er zijn echter heel veel mensen die bv op een slaapkamer een oudere tv hebben en dan toch via de ontvanger lekker kunnen Netflixen.

Het gebruik van die apps in de ontvanger is niet verplicht, hè.

Reputatie 1

Hallo, jullie maken nu een aanname dat ik perse alle mogelijkheden wil benutten. Dat het kan, wil niet meteen zeggen dat ik het nodig heb. Ik wil zo min mogelijk kabels, afstandsbedieningen en gedoe. Opnemen van programma’s heb ik nooit gedaan. Ook geen behoefte aan. Als ik wat wil terug kijken doe ik dat via NPO plus. Apps zitten in de TV.

Ik heb KPN alleen maar nodig om tv signaal door te geven..meer niet. De rest: Netflix, YouTube, films huren, de hele mikmak regel ik wel zelf. De beeldkwaliteit van lineaire tv via de app kan ik mee leven. Weegt voor mij niet op tegen de een extra kastje. 

Waarom ben je voorstander van extra gedoe? Ik snap dat niet! Heb je al eens geprobeerd zonder set-top box te kijken..dat is een bevrijding ;-) 

Stel je eens voor wanneer de app verder wordt ontwikkeld. Kijk naar wat de Apple TV app, of de Disney+ voor beeld en geluid biedt: 4K HDR, dolby atmos. Er is tegenwoordig geen enkele reden om daarvoor een extra kastje naast je tv te zetten (tenzij het jaar 1999 is). 

Ik kijk uit naar de verdere ontwikkelingen van de app. 

 

 

Ik heb KPN alleen maar nodig om tv signaal door te geven..meer niet.

@michael1984

Kijk je meer dan NPO, RTL, Talpa zenders, regionalen én België? Indien niet was NLziet dan waarschijnlijk een oplossing geweest i.p.v. KPN iTV. NLziet gaat alleen via de app in bv je televisie. Werkt perfect. Via kpn internet. Überhaupt via internet.

http://nlziet.nl . (n.b. heeft ook geen Dolby Surround, mede dus i.v.m. die rechten voor Dolby Laboratories wat het alleen duurder maakt.)

 

Heb je al eens geprobeerd zonder set-top box te kijken..dat is een bevrijding ;-) 

Moet er niet aan denken. Doe het af en toe, maar vind het meer gedoe.

Kijken zonder settopbox is zo jaren '60, ‘70, '80, ‘90 van de vorige eeuw. 😁

Stel je eens voor wanneer de app verder wordt ontwikkeld. Kijk naar wat de Apple TV app, of de Disney+ voor beeld en geluid biedt: 4K HDR, dolby atmos. Er is tegenwoordig geen enkele reden om daarvoor een extra kastje naast je tv te zetten (tenzij het jaar 1999 is). 

Dat is allemaal ingeblikt on demand. Ik ben nog geen live streaming via internet tegen gekomen met Dolby Digital 5.1 geluid.

Ik heb KPN alleen maar nodig om tv signaal door te geven..meer niet.

@michael1984

Kijken zonder settopbox is zo jaren '60, ‘70, '80, ‘90 van de vorige eeuw. 😁

Nou wij hadden toen juist een losse ontvanger

Met schotel 

Ik was toen blij dat in deze eeuw tv toestellen kwamen met dvb-s2 tuner 

Lekker zonder extra kastjes 

Een hele voordeel een eigen in te delen kanalen lijst

Maar nu weer een los kastje van kpn 

Omdat Canaldigitaal heeft besloten geen Discovery zenders meer door te geven 

Hebben wij kpn itv met los kastje 

Helaas is de Android tv app nog geen echte vervanger 

Niet alle opnames kunnen daarop afgespeeld worden 

En de kwaliteit is matig hakkerig beeld (zie lopende balk RTLZ)

Reputatie 1

 

Dat is allemaal ingeblikt on demand. Ik ben nog geen live streaming via internet tegen gekomen met Dolby Digital 5.1 geluid.

 

Reken er maar niet op dat het via de set-top-box uncompressed over komt ..haha

Maar live stream met 5.1 ben ik helaas ook niet tegen gekomen. Ik laat mijn receiver de omzetting naar surround wel doen. 

 

Ik probeer de set-top-box een kans te geven, maar ik zeker nog niet overtuigd vergeleken met CI+. De beeldkwaliteit in de app is wel wat minder. Maar wat me meteen al stoort aan de set-top box is dat de interface zo wazig is, waarom zijn de letters niet scherp van de menu’s niet scherm zoals in de app? En wat betreft de Afstandbediening. ik heb de samsung afstandbediening nu gekoppeld zodat ik deze kan gebruiken, maar dat gaat dan weer via IR. Kan ik dan ook via de Samsung AB gebruik maken van de Bluetooth verbinding? Dan kan dat kastje in ieder geval uit zicht.  

@michael1984

"Kan ik dan ook via de Samsung AB gebruik maken van de Bluetooth verbinding?"

Nee. Dat ondersteunt de Samsung ab niet. Die ab geeft overigens niet zelf die IR signalen. Die komen van de IR hub onderaan het scherm. 

 

Reputatie 7
Badge +20

@michael1984

"Kan ik dan ook via de Samsung AB gebruik maken van de Bluetooth verbinding?"

Nee. Dat ondersteunt de Samsung ab niet. Die ab geeft overigens niet zelf die IR signalen. Die komen van de IR hub onderaan het scherm. 

 

 

Dat is net zoals mijn LG OLED het doet. 😉

AB LG stuurt signaal naar de tv en de tv zet het infra rood signaal om en zend het naar de KPN tv decoder. 

@Maja_

punt 2: als ik de ondertiteling uitzet, heb ik alleen zwart beeld als ik na tijdje de tv aandoe. De app opnieuw installeren heeft het probleem niet opgelost. Bij de app van ziggo had ik dat probleem niet. 
 

@PeterG

Punt 1: kpn moet gewoon de dvb versie gebruiken voor de ondertiteling  via teletekst is ouderwets en de mogelijkheid inbouwen om de lettertype en achtergrond kleur aan te passen.

punt 2:  ik sluit de app niet af, als ik de tv uitdoe. Bij de ziggo heb ik dat nooit gedaan. Altijd beeld na aanzetten van de tv. 
 

punt 3: ik hoop dat kpn de ondertiteling bij terugkijken gauw oplost. Bij de ziggo had ik geen problemen mee. Mag ik aannemen dat de kpn technici dit allemee meeleest ?

 

@Denise_  Kan de technici kijken naar het probleem punt 3? Daar heb ik echt last van. Ik ben slechtorend en afhankelijk van ondertiteling.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Bruinsmm, helaas hebben we daar geen terugkoppeling van. In de tussentijd kun je het beste een TV ontvanger gebruiken om TV te kijken met ondertiteling.

Hoi, @Bruinsmm 

Hoe keek je bij Ziggo? Met de XL of de Next of module.

Ik raad je aan om de ontvanger te gebruiken. Daar kun je bij opnames wel teletekst aan zetten. 

Hoi @PeterG 

Via Ziggo keek ik tv via CI+ module of ik kan via de app kijken. Beide werken prima.

Ik wil de ontvanger niet meer gebruiken, is niet meer van deze tijd. De ITV app bevalt me goed op paar dingen na.

Reputatie 7

Ik wil de ontvanger niet meer gebruiken, is niet meer van deze tijd.

Waarom is een TV ontvanger niet meer van deze tijd?

@Wbj 

Ten eerste vind ik de witte afstandbediening niet prettig in omgang. ik zit ook niet te wachten op extra kastjes en snoeren en onnodig stroomverbruik.

Ik wil de ontvanger niet meer gebruiken, is niet meer van deze tijd.

Dat ben ik totaal niet met je eens. Kijk al via losse STB sinds 2004. Daarvoor al voor FilmNet  (wat later Canal+ heette en nu Film1) zo'n kastje.

Een STB heeft juist als groot voordeel dat alle mogelijkheden die de provider biedt ondersteund worden. Alleen moet je bij KPN TT888 nog op de ouderwetse manier doen. IPTV kent nog geen functie daarvoor zoals bij DVB-C (kabeltelevisie) wel het geval is.

Via de app in een telefoon / tablet kun je live wel ondertitelen. Ik zag net vorige week dat dat in de tv app ook (eindelijk) mogelijk is. Bij opnamen en terugkijken is het niet. Of en wanneer dat komt is niet bekend. Via het kastje kan het wel. Maar dat werkt aanmerkelijk anders dan de app natuurlijk.

Reputatie 7

@Wbj

Ten eerste vind ik de witte afstandbediening niet prettig in omgang. ik zit ook niet te wachten op extra kastjes en snoeren en onnodig stroomverbruik.

Ben je dan nog niet over op spraakgestuurde bediening van TV en TV ontvanger.

Als ik zou willen dan zou ik mijn televisie, home cinema set en KPN TV ontvanger via spraak (Google assist) kunnen bedienen.

Dit doen we nu niet maar wat we wel doen is de televisie, home cinema set en TV ontvanger vanaf onze Android tablets en telefoons bedienen.

Erg handig om de radio (TV ontvanger en home cinema set) aan te zetten terwijl je 15 meter verderop uit het zicht van de TV ontvanger en home cinema set zit.

@wjb 

ik ben slechthorend. zou graag via spraak de tv bedienen, maar het werkt voor mij niet.

Reputatie 1

Hoi @PeterG 

Via Ziggo keek ik tv via CI+ module of ik kan via de app kijken. Beide werken prima.

Ik wil de ontvanger niet meer gebruiken, is niet meer van deze tijd. De ITV app bevalt me goed op paar dingen na.

Tik ‘m aan. Helemaal eens!  😊 Gaat vast wel goedkoper met de app! 

 

Reputatie 1

Ik wil de ontvanger niet meer gebruiken, is niet meer van deze tijd.

Dat ben ik totaal niet met je eens. Kijk al via losse STB sinds 2004. Daarvoor al voor FilmNet  (wat later Canal+ heette en nu Film1) zo'n kastje.

Een STB heeft juist als groot voordeel dat alle mogelijkheden die de provider biedt ondersteund worden. Alleen moet je bij KPN TT888 nog op de ouderwetse manier doen. IPTV kent nog geen functie daarvoor zoals bij DVB-C (kabeltelevisie) wel het geval is.


Hoi Peter, dus omdat u al sinds 2004 een STB gebruikt is het goed? Dat is natuurlijk geen argument. Nu gaat u weer uit van dat iedereen ‘alle mogelijkheden’ wilt benutten. Waarom? Met een moderne tv die apps kan draaien is er geen meerwaarde. Maar ik val in herhaling. “Agree to disagree” zeggen we dan. 
 

Ik heb nu wel een paar keer gekeken via de STB. Wel fijn dat ik nu bijna alles met 1 AB (die van m’n Samsung tv) kan bedienen. de beeldkwaliteit is iets beter (maar ook niet onwijs veel beter).  Als dat nog verbeterd kan worden gaat het een heel goede kant op. 

Mijn kinderen gebruiken altijd de app, die vinden de app veel makkelijker om te bedienen. 

Reputatie 7

Met een moderne tv die apps kan draaien is er geen meerwaarde.

Als er geen verschil zou zijn in beeldkwaliteit dan zou ik je gelijk willen geven want de rest van de functionaliteit kan je bouwen.

Het wordt echter een ander verhaal als het over beeldkwaliteit gaat.

Weet dat er nog altijd maar zo'n 15% uitgesteld gekeken wordt.

Bron (pdf)

Dat betekent dat nog altijd zo'n 85% van de content live gekeken wordt en dat daarmee 85% van de content dus m.b.v. IGMP multicasting gedistribueerd kan worden. IGMP multicasting levert een enorme besparing in de hoeveelheid data die door het netwerk loopt en dat is waarom de content met een hogere bitrate gedistribueerd kan worden in vergelijking tot unicasts waar de huidige apps gebruik van maken. 

Pas als apps ook gebruik kunnen maken van IGMP multicasting zal het echt interessant worden om apps voor live televisie te gebruiken.

Ik overweeg om van Ziggo over te stappen naar KPN. Momenteel kijken wij op 3 tv's via de Ziggo TV-app en dit werkt prima. Op verschillende sites lees ik dat de KPN TV-app op slechts 1 tv tegelijk gebruikt kan worden. Is dit nog steeds het geval?

Kan de KPN TV-app ook op een Fire-stick en Xiaomi Box S/Stick draaien?

Reputatie 7

Op verschillende sites lees ik dat de KPN TV-app op slechts 1 tv tegelijk gebruikt kan worden.

Formeel is dat zo maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn.

 

Kan de KPN TV-app ook op een Fire-stick en Xiaomi Box S/Stick draaien?

Niet op een Firestick maar, als ik het goed heb, draait op die Xiaomi Android TV en dat biedt mogelijkheden.

Mijn kinderen gebruiken altijd de app, die vinden de app veel makkelijker om te bedienen. 

Ik zal er dan wel te oud voor zijn, maar ik vind de app dus verschrikkelijk (en dan meen ik écht verschrikkelijk) onhandig. Als die nou zou opstarten op de zender waarop je ‘m de vorige keer uitgezet hebt, of desnoods op NPO1, dan zou 't nog gaan, maar ik ben altijd een paar minuten bezig om de live uitzending van een willekeurige zender te vinden. En mijn vrouw (beetje digibeet) heeft 't geprobeerd maar laat de tv met app (op de slaapkamer) nu maar gewoon uit. Binnenkort toch maar weer de ontvanger van stal halen. Of gewoon de tv op de slaapkamer maar helemaal uit laten, misschien is dat voor de nachtrust ook wel beter😇.

Reageer