Beantwoord

HDMI splitter: 1x beeld, 1x geluid, werkt dit wel?

  • 8 June 2024
  • 16 reacties
  • 157 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo allemaal. Ik hoop op een reactie op onderstaande. Dank voor je tijd in ieder geval.

Situatie 

Ik heb een 12+ jaar oude TV (Panasonic TX-L37E5E) welke niet in staat het Dolby Digital audiosignaal van het KPN TV+ kastje (DIW7022) goed door te geven naar mijn Samsung DX-Q700 soundbar. Het signaal wordt steevast omgezet naar stereogeluid. Dit desondanks het feit dat zowel de soundbar als de tv m.b.v. ARC verbonden zijn. De soundbar geeft netjes aan dat er idd een ARC verbinding is. De TV zelf laat geen optie zien om het audiosignaal zonder enige vorm van aanpassingen door te sturen naar de soundbar.

Echter, wanneer ik een HDMI kabel van het KPN TV+ kastje in de niet-ARC poort van de soundbar stop, en de input op de soundbar op HDMI zet, heb ik wel een Dolby Digital (DD) signaal. Met andere woorden, het kastje doet het prima en geeft een DD signaal door. 

Dit is een prima test. Echter, ik heb dan alleen geluid en geen beeld. En om nu meteen een nieuwe TV te kopen, vind ik zelf te ver gaan.

Alternatieve oplossing?

Nu zit ik te denken om een HDMI splitter te kopen. Deze aan het tv kastje van KPN te koppelen. Dan 1x HDMI naar de TV (beeld) en 1x HDMI naar de soundbar, naar de niet-ARC HDMI poort voor audio voor het DD signaal.

Alleen weet ik niet of dit ook gaat werken, vanwege de bescherming van het HDMI signaal, welke maar 1 beeldscherm toestaat.

Echter, ik wil ook maar een beeldscherm aansturen maar het audiosignaal direct naar de soundbar sturen. 

Mijn vraag: werkt deze opstelling wel? Dus HDMI splitter, 1x HDMI naar TV voor beeld en 1x HDMI naar soundbar voor DD signaal.

icon

Beste antwoord door Marnix W 8 June 2024, 13:25

Bekijk origineel

16 reacties

Waarom gebruikt u geen optische audio kabel, dan heeft u geen 2e HDMI nodig?

Optische kabel - SPDIF - Optische kabel - Zwart, Type: Kunststof - Enkel afgeschermd, Aansluiting 1: Toslink male, Aansluiting 2: Toslink male, 3 meter. (allekabels.nl)

Reputatie 7
Badge +9

@Marnix W Je heb geen HDMI-Splitter maar een HDMI Audio Extractor nodig,

B.v. https://www.megekko.nl/product/6142/1003885/HDMI-audio-extractors/Delock-63276-HDMI-audio-extractor-4K-60-Hz-compact

 

 

Audio extractor niet nodig bij kpn. Beetje omslachtig voor optische audio terwijl de DIW7022 zelf een optische uitgang heeft. En je soundbar heeft een optische ingang. 1 + 1 = 2.

Bij mijn 12 jaar oude Philips komt het geluid er ook consequent stereo uit bij gebruik van externe bronnen. Alleen met DVB-C niet. Maar dat heb ik bij die tv nooit gebruikt aangezien ik sinds 3-2011 interactieve tv via kpn heb.

Ik kon het wel testen toen het ongecodeerde aanbod nog werkte op de coax.

Reputatie 1

Hallo @HansaanZet , dankjewel voor jouw suggestie. Ik heb dat ook geprobeerd maar ook dan (HDMI van kastje naar tv en optische kabel van kastje naar soundbar), dan blijft de bar een stereo signaal ontvangen. De handleiding van de soundbar geeft aan dat het voorrang geeft op ARC, wanneer er ook een optische verbinding is: '...Wanneer zowel de HDMI-kabel als de optische kabel zijn aangesloten, wordt eerst het HDMI-signaal ontvangen...'.

En ook @TDN, dankjewel voor jouw antwoord, maar ik vrees dus vanwege bovenstaande dat een HDMI extractor niet gaat werken omdat deze ook met een optische uitgang werkt.

Al met al denk ik dat er toch een nieuwe TV nodig is om deze audio-uitdaging op te lossen.

M vr gr, Marnix

​​​​

Reputatie 1

Hi @PeterG , dankjewel voor jouw reactie. Echter helaas geeft de soundbar voorrang aan het ARC signaal en 'negeert'  het het optische signaal: '...Wanneer zowel de HDMI-kabel als de optische kabel zijn aangesloten, wordt eerst het HDMI-signaal ontvangen...'.

Kortom, het is een beetje een catch-22 situatie hierzo.

M vr gr, Marnix

 

Ja, maar de audio verbinding vanaf de tv is dan toch helemaal niet nodig. Ik zou niet weten waarvoor. Apps heeft zo'n oud toestel niet. Je doet alles met de DIW7022. Tv kijken, apps gebruiken.... Die hele hdmi arc verbinding kan vervallen. 

Dat zo'n 12 jaar oude televisie überhaupt arc heeft...

Dan heb je optisch prima tot Dolby 5.1 naar je soundbar. 

Wil je meer, tot aan Dolby Atmos, dan kan dat écht alleen met een geschikte televisie. 

Echter met Dolby 5.1 optisch naar de soundbar gaat je televisie nog wel even mee. Voor de prijs van optisch kabeltje. 

Reputatie 1

Even iets geprobeerd: alleen een optische verbinding van het kastje naar de soundbar en de HDMI ARC kabel losgemaakt van de soundbar. Zelfs dan nog een stereosignaal. Ik begrijp er niet veel meer van. 

Staat het geluid van de DIW7022 wel op Automatisch of Dolby Digital Plus?

Instellingen tandwiel - Geluid - audio kwaliteit 

Niet alle zenders hebben 5.1.

Reputatie 1

Staat het geluid van de DIW7022 wel op Automatisch of Dolby Digital Plus?

Instellingen tandwiel - Geluid - audio kwaliteit 

Niet alle zenders hebben 5.1.

Hi @PeterG , ik heb alle soorten geluid getest en verschillende zenders, maar het blijft stereo helaas.

😯😳😖🙃

Zeer apart.

Zit er echt niks anders meer aangesloten op de soundbar?

Reputatie 7
Badge +9

@Marnix W Indien jouw optische ingang niet werkt, heb je idd een HDMI-duplicator nodig. Let op dat je een powered (actief) en met HDCP koop. Het is hier eigenlijk niet te koop. wel van amazon of aliexpress.

Even snel gezocht

https://nl.aliexpress.com/item/1005004613445179.html

 

Is onderstaande foto ook zoals uw eigen TV?

Indien ja, dan kunt u toch de optische audiokabel vanaf de TV naar de soundbar aansluiten. Op de afstandsbediening van de soundbar kunt u dan de geluidsinstelling instellen en via de TV instellingen de externe bron vastzetten , toch?

Reputatie 1

Hi @HansaanZet en @TDN , het werkt! En totaal anders dan gedacht. Maar ik heb nu Dolby Digital Plus op TV, en Netflix!

De opstelling is als volgt:

  1. HDMI poort van het KPN TV+ kastje met kabel verbonden met de HDMI poort (dus de niet-ARC poort!) van de soundbar.
  2. HDMI poort 2 van de TV (ARC enabled) verbonden met de ARC poort van de soundbar.
  3. Instellingen KPN TV+ kastje: Audiokwaliteit staat op automatisch.
  4. Instellingen soundbar qua input voor geluidsbron: HDMI.
  5. En alles wat er nu binnenkomt via het KPN TV+ kastje wordt als Dolby Digital Plus weergegeven! Echt super!

De PlayStation is mbv HDMI aangesloten op HDMI poort 3 van de tv en die gaat ook via de soundbar maar dan als stereo. Daar heb ik echter geen probleem mee.

Enorm bedankt allemaal voor het meedenken en opties geven. Dit heeft er toe geleid dat ik bovenstaande opstelling ben gaan testen. 

Gisterennacht mee bezig geweest want ik baalde enorm en wilde het opgelost hebben. En nu gelukt, mede dankzij jullie. Super!

Fijn weekend allemaal.

M vr gr

Marnix

Helemaal top! Bedankt voor het vermelden van het aansluitschema. Hier hebben anderen die op dit topic komen weer wat aan. 😀

Reputatie 1

Helemaal top! Bedankt voor het vermelden van het aansluitschema. Hier hebben anderen die op dit topic komen weer wat aan. 😀

Ik ben onder de indruk van dit forum. Je wordt echt geholpen hierzo, dus ik ben blij dat ik mijn aansluitschema kan delen. Wie weet heeft iemand anders een soortgelijke uitdaging.Het heeft mij de nodige uren gekost om het op te lossen. Dus wanneer ik iemand dat kan besparen dan is dat mooi meegenomen toch? Sharing = caring.

Reputatie 1

Hi @HansaanZet en @TDN , het werkt! En totaal anders dan gedacht. Maar ik heb nu Dolby Digital Plus op TV, en Netflix!

De opstelling is als volgt:

  1. HDMI poort van het KPN TV+ kastje met kabel verbonden met de HDMI poort (dus de niet-ARC poort!) van de soundbar.
  2. HDMI poort 2 van de TV (ARC enabled) verbonden met de ARC poort van de soundbar.
  3. Instellingen KPN TV+ kastje: Audiokwaliteit staat op automatisch.
  4. Instellingen soundbar qua input voor geluidsbron: HDMI.
  5. En alles wat er nu binnenkomt via het KPN TV+ kastje wordt als Dolby Digital Plus weergegeven! Echt super!

De PlayStation is mbv HDMI aangesloten op HDMI poort 3 van de tv en die gaat ook via de soundbar maar dan als stereo. Daar heb ik echter geen probleem mee. Dit klopt niet meer, zie hieronder voor meer details.

Enorm bedankt allemaal voor het meedenken en opties geven. Dit heeft er toe geleid dat ik bovenstaande opstelling ben gaan testen. 

Gisterennacht mee bezig geweest want ik baalde enorm en wilde het opgelost hebben. En nu gelukt, mede dankzij jullie. Super!

Fijn weekend allemaal.

M vr gr

Marnix

Inmiddels heb ik de PlayStation zo gekregen dat deze Dolby Atmos doorstuurt naar de soundbar. Hiertoe heb ik een HDMI switch met 2 poorten aan de HDMI kabel gekoppeld die in de HDMI poort (de niet-ARC poort) van de soundbar gaat.

Vervolgens heb ik in een van de poorten van deze HDMI switch, de HDMI kabel van het KPN TV+ kastje gestoken en in de tweede poort de HDMI kabel van de PlayStation.

In de PlayStation zelf heb ik de audio output op Dolby Atmos gezet. 

Wanneer er een game wordt gespeeld, zet ik de HDMI switch om zodat deze het signaal van de PlayStation doorstuurt naar de soundbar. Zodra de soundbar qua input op HDMI staat, komt het signaal de soundbar binnen en geeft het deze door als Dolby Atmos!

En wanneer er TV /Netflix wordt gekeken, zet ik de HDMI switch om naar de HDMI kabel van het KPN kastje, en komt het signaal als Dolby Digital Plus binnen! 

Dit alles is een niet-gedocumenteerde configuratie maar wel eentje die enorm goed werkt en de tv zelf van 12+ jaar oud, alleen nog maar voor beeld gebruikt. En omdat het beeld via ARC binnenkomt, lijkt het net alsof het beeld scherper en levendiger is. Kan zijn dat ik het mij inbeeld, maar de andere gezinsleden zeggen hetzelfde.

Reageer