Beantwoord

interactieve TV via eigen apparatuur?

  • 23 March 2021
  • 11 reacties
  • 1003 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Is het mogelijk voor Interactieve TV van eigen apparatuur gebruik te maken, zoals bijvoorbeeld een Android IPTV ontvanger of een hybride ontvanger?

icon

Beste antwoord door Nick83 23 March 2021, 01:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Nee, dat kan niet.

Reputatie 7
Badge +9

Nee dat is zeker niet mogelijk. Gaat via abonnement. 

Reputatie 7
Badge +8

Nee dat is zeker niet mogelijk. Gaat via abonnement. 

Ik weet dat voor Interactieve TV een abonnement nodig is.

De vraag stel ik ook niet om zonder abonnement te kunnen kijken, maar om de tv-stream op  een eigen ontvanger binnen te halen. Omdat elk apparaat dat op internet aangesloten wordt, over een uniek MAC-Adres beschikt, lijkt me niet onmogelijk dat adres aan de abonnementsgegevens te koppelen en zo de stream naar dat adres te sturen. Het eigen ‘kastje’ wordt dus een virtuele ontvanger.

Een eigen ontvanger bied - afhankelijk van het type - wat meer flexibiliteit, instelmogelijkheden en toepassingen waardoor deze aan gebruiksgemak wint. En het voorkomt een verzameling van kastjes (met bijbehorende afstandsbedieningen) bij de televisie.

Bij kpn kun je kijken via:

  1. kpn TV-ontvanger (verdient de voorkeur).
  2. Via website op computer.
  3. Via app op slimfoon/tablet, e.v.t. via Chromecast naar tv.
  4. Via een app op de tv (alleen LG en Samsung vanaf 2017).

Andere mogelijkheden zijn er niet en alleen 1. levert de beste kwaliteit en de meeste opties. De nieuwste ontvangers van kpn hebben Bluetooth afstandsbedieningen, dus die kun je uit het zicht (in een kast) zetten, ook al omdat er verder toch niets op te zien is (geen display meer). 

Nee dat is zeker niet mogelijk. Gaat via abonnement. 

Ik weet dat voor Interactieve TV een abonnement nodig is.

De vraag stel ik ook niet om zonder abonnement te kunnen kijken, maar om de tv-stream op  een eigen ontvanger binnen te halen. Omdat elk apparaat dat op internet aangesloten wordt, over een uniek MAC-Adres beschikt, lijkt me niet onmogelijk dat adres aan de abonnementsgegevens te koppelen en zo de stream naar dat adres te sturen. Het eigen ‘kastje’ wordt dus een virtuele ontvanger.

Een eigen ontvanger bied - afhankelijk van het type - wat meer flexibiliteit, instelmogelijkheden en toepassingen waardoor deze aan gebruiksgemak wint. En het voorkomt een verzameling van kastjes (met bijbehorende afstandsbedieningen) bij de televisie.

Berteman,

Interactieve TV is een samenstelling van twee Nederlands woorden wat volgens de Van Dale volledig krom wordt gebruikt.  In de Nederlandse Wikipedia wordt het begrenst tot aanbieding over een SetTopBox (Maar die pagina is al 2 jaar niet bijgewerkt) .

Android, Netflix, Google, Amazon, Disney bieden hun eigen IP TV aan. Hiermee kan je niet dezelfde content zien als met de aanbieder KPN, maar je hebt hier niet perse een STB voor nodig. 

Met een smart TV zijn deze programma’s vaak direct te laden en ze werken dan over jouw  TCP/IP netwerk. 

 

Reputatie 7
Badge +8

Bij kpn kun je kijken via:

  1. kpn TV-ontvanger (verdient de voorkeur).
  2. Via website op computer.
  3. Via app op slimfoon/tablet, e.v.t. via Chromecast naar tv.
  4. Via een app op de tv (alleen LG en Samsung vanaf 2017).

Andere mogelijkheden zijn er niet en alleen 1. levert de beste kwaliteit en de meeste opties. De nieuwste ontvangers van kpn hebben Bluetooth afstandsbedieningen, dus die kun je uit het zicht (in een kast) zetten, ook al omdat er verder toch niets op te zien is (geen display meer). 

Die mogelijkheden 1,2,3 en 4 zijn bekend en daarmee loopt KPN gelijk op met de andere providers. 

Dat 1 de beste kwaliteit levert is subjectief. En de ‘meeste opties’ die de KPN tv ontvanger biedt zijn zeer beperkt, tenzij men in een Bluetooth afstandsbediening en het ‘in een kast kunnen zetten’ een geweldige, niet te missen functionaliteit ziet. Het in een kast zetten is in het geval dat de ontvanger (door middel van knoppen of verwijderen en opnieuw aansluiten van snoeren en kabels) herstart met worden, eerder een nadeel.

Het gebrek van een display vind ik als radio-luisteraar een gemis. En mogelijkheid 2, 3 en 4 hebben natuurlijk niets met een tv ontvanger van doen.

Persoonlijk zou ik het een groot voordeel vinden, de ‘interactieve’ tv-stream naar mijn eigen ontvanger te streamen: één apparaat  waarmee ik, naast het (aanvullende) satellietaanbod, het televisie aanbod van KPN kan ontvangen, kan gebruiken als media player door content van de NAS (of USB) te streamen.

Wellicht komt het er ooit van. Immers, als gevolg van wetgeving is het inmiddels mogelijk een eigen modem te gebruiken...

 

Reputatie 7

Dat 1 de beste kwaliteit levert is subjectief.

Dat is zeer zeker zo, zowel de beeldkwaliteit als de functionaliteit zijn veel beter via de TV ontvanger dan via de iTV apps.

Weet je dat anno 2021 nog altijd meer dan 80% van het televisie kijken live televisie kijken is.

Weet je dat bij live televisie kijken een TV stream maar één keer over het netwerk verstuurd hoeft te worden, ookal kijken er duizenden mensen naar. (IGMP multicasting).

Weet je dat die apps geen gebruik kunnen maken van IGMP multicasting?

Weet je dan wat er gebeurt als iedereen zo'n app zou gaan gebruiken?

Juist, dat wordt problematisch en vandaar dat de kwaliteit en functionaliteit bewust lager gehouden wordt.

Reputatie 7
Badge +8

Nee dat is zeker niet mogelijk. Gaat via abonnement. 

Ik weet dat voor Interactieve TV een abonnement nodig is.

De vraag stel ik ook niet om zonder abonnement te kunnen kijken, maar om de tv-stream op  een eigen ontvanger binnen te halen. Omdat elk apparaat dat op internet aangesloten wordt, over een uniek MAC-Adres beschikt, lijkt me niet onmogelijk dat adres aan de abonnementsgegevens te koppelen en zo de stream naar dat adres te sturen. Het eigen ‘kastje’ wordt dus een virtuele ontvanger.

Een eigen ontvanger bied - afhankelijk van het type - wat meer flexibiliteit, instelmogelijkheden en toepassingen waardoor deze aan gebruiksgemak wint. En het voorkomt een verzameling van kastjes (met bijbehorende afstandsbedieningen) bij de televisie.

Berteman,

Interactieve TV is een samenstelling van twee Nederlands woorden wat volgens de Van Dale volledig krom wordt gebruikt.  In de Nederlandse Wikipedia wordt het begrenst tot aanbieding over een SetTopBox (Maar die pagina is al 2 jaar niet bijgewerkt) .

Android, Netflix, Google, Amazon, Disney bieden hun eigen IP TV aan. Hiermee kan je niet dezelfde content zien als met de aanbieder KPN, maar je hebt hier niet perse een STB voor nodig. 

Met een smart TV zijn deze programma’s vaak direct te laden en ze werken dan over jouw  TCP/IP netwerk. 

 

@CorL : De term ‘Interactieve TV’ heb ik niet bedacht. In feite is de ‘Interactieve TV’ van KPN ook IP-televisie. De techniek daarachter verschilt niet van die van Netflix of andere streamingdiensten. 

Ondersteunen de ontvangers van KPN hbbtv? 

Reputatie 7
Badge +8

Dat 1 de beste kwaliteit levert is subjectief.

Dat is zeer zeker zo, zowel de beeldkwaliteit als de functionaliteit zijn veel beter via de TV ontvanger dan via de iTV apps.

Weet je dat anno 2021 nog altijd meer dan 80% van het televisie kijken live televisie kijken is.

Weet je dat bij live televisie kijken een TV stream maar één keer over het netwerk verstuurd hoeft te worden, ookal kijken er duizenden mensen naar. (IGMP multicasting).

Weet je dat die apps geen gebruik kunnen maken van IGMP multicasting?

Weet je dan wat er gebeurt als iedereen zo'n app zou gaan gebruiken?

Juist, dat wordt problematisch en vandaar dat de kwaliteit en functionaliteit bewust lager gehouden wordt.

@wjb  De vraag in het topic betreft niet het gebruik van de App maar over het gebruik van eigen ontvangers, zoals Android IPTV ontvangers of hybride apparatuur. Eigen apparatuur hoeft qua functionaliteit en kwaliteit niet onder te doen voor de KPN-ontvangers, integendeel zelfs.

Reputatie 7

De vraag in het topic betreft niet het gebruik van de App maar over het gebruik van eigen apparatuur. Eigen apparatuur hoeft niet onder te doen voor de KPN-ontvangers, integendeel zelfs.

Nee, IPTV van KPN (gebaseerd op IGMP multicasting) zal niet beschikbaar gaan komen op apparatuur van derden. 

Reputatie 7

In feite is de ‘Interactieve TV’ van KPN ook IP-televisie. De techniek daarachter verschilt niet van die van Netflix of andere streamingdiensten. 

Oei, de techniek achter de TV ontvanger van KPN is compleet verschillend van die van Netflix. Bij live televisie kijken gebruikt de TV ontvanger van KPN IGMP multicasts wat leidt tot een fractie van de netwerkbelasting in vergelijking met de unicasts die gebruikt worden door Netflix en andere streaming diensten.