Vraag

Issues met itv

  • 25 February 2020
  • 6 reacties
  • 120 keer bekeken

Reputatie 1

Zie dat dit probleem een behoorlijk item was/is. Voor mij - en wellicht ook anderen - echter actueel, dus alvast nog maar een keer aangekaart.

Hoofdrolspelers: TV Samsung UE43KU6400S, Arcaduan HMB2260 V2, HDMI-verbinding, provider KPN.

Probleem: beeld op willekeurige momenten op zwart en geen geluid, menu en balk blijven zichtbaar. .

Actie: Alle door KPN aangeboden procedures voor mogelijke oplossingen doorlopen en uitgevoerd. Alle kabels vervangen, evenals de Arcaduan, NT-aansluiting. Tenslotte monteur besteld.

Mogelijke oorzaak: Protocolprobleem, er is een miscommunicatie tussen de Arcaduan en TV. Arcaduan signaleert foutief dat er sprake zou zijn van koppeling met een opname apparaat en zet het beeld daarom op zwart. Ik heb een scart naar composietkabel besteld om daarmee de HDMI-kable op het moment van uitval te vervangen en zodoende dit als oorzaak vast te stellen of uit te sluiten. Aldus het het advies van KPN-monteur Paul.

Ik heb overigens geen relatie kunnen vaststellen met de keuze van volgorde van aanzetten: TV en Arcaduan. Vervelend is ook dat het probleem soms drie keer in de week zich voordoet en dan weer met een interval van enkele weken. Hoop toch binnen twee weken klaarheid te hebben.

I’ll be back...

 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +17

@Peter vB Welkom op ons Forum en excuses voor de verlate reactie. Even kort samengevat, om te kijken of ik je goed begrijp. Klopt het, het beeld en geluid op willekeurige momenten uitvalt. Alle stappen zijn al doorlopen o.a. kabels, ontvanger vervangen. Je vermoed dat het een protocolprobleem is tussen de tv en ontvanger. Waarom vermoed je dit, krijg je bijvoorbeeld een foutcode of melding te zien op de tv? 
Heb je de tv-ontvanger nu met een HDMI kabel aangesloten en (zodra het beeld/geluid wegvalt) wissel je deze om met een SCART>composietkabel?

Je hebt tevens gebeld met collega's en er is een monteur langs geweest, helaas heeft niemand het probleem voor je kunnen oplossen?   

Ik ben benieuwd wat mijn collega's allemaal hebben genoteerd in het systeem of wat ze hebben geprobeerd om het op te lossen, zodat ik niet dezelfde vragen ga stellen. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan kan ik met je meekijken. :wink:

Reputatie 1

Dag Lisa,

Dank je wel voor jouw reactie. Mijn technische kennis is helaas dermate gedateerd dat het ‘vermoeden’ dat ik uitspreek afkomstig is van een KPN-monteur.

Wat betreft jouw samenvatting; die is correct. De strategie met de scartkabel was ook door diezelfde monteur monteur bedacht. Had ik zelf nooit kunnen bedenken. Al deze gegevens zijn door hem digitaal gelogd. Lijkt mij dat er weinig risico is op herhaling van vraagstelling. En zo ja; er zijn akeliger dingen in het leven, toch?

Overigens, nu wordt het interessant. Net als bij een tandartsbezoek ivm kiespijn; de verbinding functioneerde natuurlijk  perfect tijdens zijn bezoek. Toch  maar met de monteur afgesproken dat ik diezelfde middag nog een ‘scartkabel naar composiet’ zou aanschaffen. Dat was sneller dan dat ik op eventuele toezending van KPN moest wachten. Enige tijd na het vertrek van monteur gaat het systeem op zwart(!) De scart moest ik dan trouwens nog halen.

Op dat moment bedacht ik dat ik één ding in al die tijd niet had gedaan, namelijk: de tv resetten, stroomloos maken. Wat schetst mijn verbazing nadat ik het toestel weer van spanning voorzie: heeft ie nog nooit gedaan - ondanks alle toegepaste storingprocedures - beeld, geluid, alles is er.

Het is inmiddels zes dagen geleden dat de monteur langs kwam. Zou het resetten welicht de oplossing  voor het communicatieprobleem tussen TV en de Arcaduan zijn geweest? Zowel HDMI als scart zijn aangesloten in afwachting van het vertrouwde zwarte beeld. Ik zit er bijna op te hopen…  Op dit moment valt er dus weinig te melden; hoewel, gezien eerder ervaringen uit het recente verleden, ook na enkele weken de storing weer onverwachts zou kunnen optreden.

In dat verband wil ik opmerken dat het systeem, en de procedures die KPN bij storingen volgt onnodige kosten met zich meebrengt. Ik weet niet meer precies wanneer ik voor het eerst met de servicedesk belde. Ik heb heel wat telefoontijd doorgebracht met menig medewerker - overigens niets ten nadele, was altijd een positieve ervaring. Twee maal is een nieuwe Arcaduan toeggezonden, een maal een HDMI-kabel. Twee maal is een monteur langs geweest. Dat mag wat kosten!

Ik denk dat een hoop kosten bespaard kunnen worden door op het platform uitgebreider in te gaan op probleemoplossingen. Overigens, ik beschouw mijzelf inmiddels als ervaringsdeskundige. Dus mocht KPN nog onthand zitten met het bezetten van de eerstelijns dienstverlening … :sunglasses:

Reputatie 7
Badge +17

Dus mocht KPN nog onthand zitten met het bezetten van de eerstelijns dienstverlening … :sunglasses:

Je bent van harte welkom! Laat je het weten als je in dienst bent, dan zet ik deze case op jou naam :rofl:

Ik kan helaas niet zien dat de monteur gelogd heeft, omdat ik geen gegevens van je heb. Deze gegevens heb ik in eerste instantie ook niet nodig, omdat alles nu naar behoren lijkt te functioneren.
So, what is going onnn:thinking:
Het probleem dat je beschrijft lijkt bijna op een (ondergrondse) kabelbreuk of een HDMI/SCART-poort die niet goed aansluit op de kabel. Als de storing zich ineens voordoet, duidt dit vaak op een kabelbreuk. Met de stofzuiger langs de kabels of dat dat kabel nét los in de poort zitten waardoor het minste of geringste het beeld doen verdwijnen. Dit is alleen vrijwel uitgesloten omdat alle apparatuur en kabels zijn vervangen. 

Als het beeld én het geluid verdwijnen blijft en de tv-ontvangerblijft wél gewoon aan staan (zonder foutmelding), dan zit het probleem in de (HDMI/SCART)kabel of in de poort van de tv. Deze kun je altijd omwisselen om dit uit te sluiten. Als de tv-ontvanger helemaal uitvalt, dan zit het probleem in de stroomvoorziening van het kastje, het stopcontact of kortsluiting dat ergens ontstaat. Je hebt al meerdere ontvangers ontvangen, dus dit zal het ook niet zijn. Je hebt ook geen foutcodes, dus aan de Experiabox/ethernetkabel kan het ook niet liggen. De monteur zal hierdoor ook achter zijn ook krabben en met zijn technische achtergrond/ervaring constateren dat het eventueel een communicatie/signaalfout is vanuit de tv.
Je kan het vergelijken met een e-mail die onterecht in de spambox terecht komt omdat ons SPAM-filter ‘iets’ in de mail beschouwt als Spam. Dit kan vaak een onbeveiligde link o.i.d. zijn.  

Je zou eventueel de tv terug kunnen zetten naar de fabrieksinstellingen, of (dus) het kastje een reset te geven zoals je gedaan hebt. Of dat het probleem terugkomt weten we helaas niet en kunnen we ook niet voorspellen. Een harde reset is inderdaad de beste optie voor nu. Mocht het wel weer voorkomen, kijk dan eens hoe je de tv een fabrieksreset kunt geven. Als dit nóg niet helpt, geef hier dan vooral een gil, dan kunnen we de ontwikkelaars eens aanschieten. 

 

Reputatie 1

Beste Lisa,

Ik heb de log van de monteur - weet niet hoe deze up te loaden - er nog 's op nagelezen. Maar volgens mij is alles wat daar aan de orde is geweest minimaal ook al in onze e-mailwisseling aan de orde geweest. Kabelbreuken geloof ik niet in. Hoewel part-time huisman, ben ik wars van overdreven fanatiek stofzuigen. Daarbij is de thuis-bekabeling - alles bovengronds - dusdanig aangebracht dat ik de 'rust’ beslist niet kan verstoren door misplaatste huishoudelijke activiteiten.

Overigens. nog steeds geen storing gehad. Zou dan toch het feit dat ik de TV even spanningsloos heb gemaakt de zaken gereset hebben?  Als dat zo is, dan is dat een mooi staaltje van ‘lekengeluk’ geweest - niet gehinderd door enige kennis dus. Bajzeweej, als je iedereen zo uitgebreid beantwoordt heb je straks genoeg materiaal om nog voor je vijfendertigste je memoires te schrijven.

In ieder geval heel hartelijk dank voor jouw geduldige reactie en advies.

Peter

 

Beste Peter,

Je mag je zelf -wat mij betreft- ook wel tot hoofdrolspeler in deze problematiek zien, want ik denk dat uiteindelijk jouw rol in dit geheel van doorslaggevende invloed is geweest op de goede afloop.

Als ik het zo lees heeft het resetten van de TV de boel weer in het gareel gebracht. Veel kijkplezier!

 

John.

Reputatie 7
Badge +17

@Peter vB Haha, leuk geschreven reactie! Dan bij deze long story short: Fijn dat het (voor nu) is opgelost. Mocht je in de toekomst nog ergens tegenaan lopen, dan ben je hier van harte welkom! :sun_with_face:

Reageer