KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Reputatie 7
Badge +30

 

​​​​​​De uitrol van het nieuwe menu is voltooid. Dat wil zeggen, alle klanten hebben nu dit nieuwe menu. Dat betekent ook dat we geen onderscheid meer hoeven te maken tussen klanten, en dat softwareupdates van de tv ontvanger weer voor iedereen gelden. Daarom is er een nieuw topic beschikbaar waarin wij berichten plaatsen als er nieuwe software komt, en waar je feedback en vragen kwijt kunt. Dat topic is deze:  

​​​​​​Inmiddels is de eerste algemene update daarin ook met succes voltooid wat betekent dat we dit topic hier nu sluiten. Heel erg bedankt aan eenieder die in het afgelopen jaar hier zijn feedback heeft gegeven, dat is voor ons van onschatbare waarde. Blijf dan ook vooral feedback geven, in het nieuwe topic :)

​​​​

Hallo allen! Het is weer tijd voor een iTV update. We zijn met deze al een poosje aan het testen, dus het kan zijn dat je hem al van daaruit al hebt. We gaan nu (juni 2020) echter van start met de grote uitrol.
 

Welke ontvangers krijgen de update naar het nieuwe menu

De Arris VIP5202, Arcadyan HMB2260, Arris VIP2952, ZTE ZXV8001 en de Motorola VIP1853 gaan naar (minimaal) versienummer NMC8.0.118_1. In de loop van deze uitrol kan het zijn dat er kleinere updates worden gedaan die alleen onder water dingen verbeteren. Hier maken we dan geen topic over. Het kan dan ook zijn dat tegen de tijd dat jij deze update krijgt, het versienummer hoger is.

Heb je een ouder model, zoals de Motorola VIP1903 of VIP1963? Dan wordt deze update niet beschikbaar. Deze ontvangers zijn per april 2021 uitgefaseerd. 

 

Wanneer komt de update naar het nieuwe menu

De uitrol van de update naar het nieuwe menu wordt in verschillende fases gedaan.

Op dit moment zijn we klaar met de uitrol van het nieuwe menu bij klanten die alleen ZTE 8001, Arris 5202, Arris 2952 en de Arcadyan 2260 hebben (of een combinatie van dezen). 

Voor klanten met Motorola 1853's (eventueel in combinatie met een van de bovenstaande types) beginnen we in mei 2021 met de uitrol van het nieuwe menu. 

De uitrol wordt op basis van het abonnementsnummer gedaan, alle ontvangers die je hebt staan worden tegelijkertijd bijgewerkt. Je hoeft hier zelf niets voor te doen, de ontvanger zal ’s nachts worden bijgewerkt. Mocht dit onverhoopt niet pakken krijg je vanzelf een pop-up met het verzoek om de update handmatig te starten. .

Er is de afgelopen tijd hard gewerkt om de software zo te maken dat deze ook goed functioneert op de 1853. Omdat dit natuurlijk wel een ouder model ontvanger is zijn er een paar dingen die op de 1853 niet beschikbaar zullen zijn die in de nieuwere modellen wel beschikbaar zijn. Het gaat dan om:

  • De carrousel overzichten waarbij je in de On Demand onderdelen filmposters ziet zijn niet beschikbaar. Deze onderdelen zijn alleen als lijst te bekijken.
  • Uitgelicht ontbreekt in het menu.
  • Gids en Terugkijken zijn in het menu nog twee items, zoals dit in het oude menu ook zo is. De optie Terugkijken opent dan de Gids, maar in verticale view.
  • Daarnaast is er nog een aanvullende gidsweergave beschikbaar: Simpel. Dit is een eenvoudigere weergave met een betere performance.

 

Op 11 mei gaan we een eerste pilot doen waarbij een kleinere groep klanten met 1853's het nieuwe menu krijgt. Het versienummer van deze software is NMC8.0.118_1 & HTML 4.121.201. Dat is dus een andere HTML versie dan de software die we voor de overige ontvangers sinds deze week uitrollen (dat is 4.120.209).

Daarna kijken we hoe het gaat met die klanten, en als dat allemaal goed loopt dan is de planning voor de rest van de uitrol 25 mei t/m 9 juni. Als dingen toch nog veranderen qua datum dan laten we dit hier in het topic weten.

 

Aanvullende updates voor mensen die het nieuwe menu al hebben

Tussentijds worden er regelmatig kleinere updates uitgerold die problemen oplossen of een functie toevoegen/herstellen. Deze updates vermelden we in het topic. Maar omdat het topic veel verkeer ziet, vallen die berichten ook makkelijk weg. Vandaar dat we ze nu hier ook even toevoegen.

Ter verduidelijking: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

 

14 t/m 18 juni: HTML 4.122.212

Gelijk aan HTML 4.122.211 alleen laden er minder categorieën tegelijk in bij Sport om de netwerkbelasting te verlagen. Plus aanvullende verbeteringen op het tv platform zelf.

Alle eerdere, kleinere, updates op een rijtje. Klik op Toon Inhoud 

25 mei t/m 11 juni: HTML 4.122.211

Hierin wijzen we de klanten nog een keertje op de sportzomer door een rode notificatiestip bij de menu-optie Sport en bij instellingen voor het kunnen kiezen van donkere kleurmodus met oranje contrastkleur.

Verder:

  • Zoeken kijkt nu ook in je opnames
  • Bij series in de gids vind je in de informatie pop-up nu ook een tabje met Meer afleveringen. Hier staan alle overige afleveringen (van hetzelfde seizoen) die in de gids aanwezig zijn.
  • In de gids, bij programma's die op dat moment worden uitgezonden, vindt je een nieuwe LIVE-indicator bij de programma informatie bovenaan het scherm
  • Als je live tv pauzeert is de blauwe knop nu ook te gebruiken om 5 minuten mee te springen
  • Daarnaast wat onder water verbeteringen

17 mei t/m 8 juni: NMC 8.0.121_2.

Hier zitten geen hele spannende dingen in. Alleen een nieuwe softwareversie voor de afstandsbediening van de 5202 (versie 0162.01.08) die onder andere een bug herstelt met toetsaanslagen die herhalen. En verder zijn het alleen wat onder water veranderingen waar je als klant niets van merkt.

 

4 t/m 13 mei: HTML 4.120.209

  • Zoeken heeft een ander uiterlijk gekregen dat past bij de rest van het menu. Ook is de performance van het zoeken verbeterd (sneller).
  • Vanwege de komende sportzomer hebben we een verbeterde Sportomgeving, die qua uiterlijk past bij de overige On Demand onderdelen. Je vindt deze via Menu > Sport. Je vindt hier alle beschikbare sportuitzendingen zowel binnen je pakket, als los huurbare wedstrijden. Ook hebben we een aanvullende kleurmodus beschikbaar. Via Menu > Instellingen > TV Menu kun je nu kiezen voor Oranje. Dit geeft je het dark mode zwart/donkergrijze menu maar dan met oranje highlights.
  • Notificatie op het scherm als de batterijen bijna leeg zijn (alleen voor de nieuwere afstandsbedieningen)
  • Op de 5202 ontvanger: onder Menu > Instellingen > Informatie wordt nu ook de softwareversie van de afstandsbediening getoond
  • Andere, kleinere, bug fixes en verbeteringen

13 april t/m 4 mei: NMC 8.0.118_1 

Dit heeft niet echt dingen waar je wat van merkt. Het doet voorbereidend werk voor een latere HTML update.  Deze update vereist een herstart van de ontvanger.

 

13 t/m 22 april: HTML 4.119.205

  • Nieuw: aparte sectie voor 4K films in het Plus Pakket als de klant ook het 4K pakket heeft.
  • Eenmalige schermnotificatie om klanten te wijzen dat Films op TV ook in het Films menuonderdeel staan
  • Fix voor het probleem dat sommige instellingen (zoals dark mode) verloren konden gaan na herstart
  • Aantal fixes rondom herinneringen.
  • Bij plannen van serie opname word dit nu ook expliciet vermeld in de notificatie dat je een echt een serie hebt gepland en niet 1 aflevering

     

  • Nieuwe detailpagina’s bij programma's met een betere performance

  • Systeemverbeteringen in het platform om overbelasting te voorkomen bij herinneringen
  • Verbetering in de instellingenpagina's over afstandsbediening
  • Een aantal kleine verbeteringen / bug fixes

23 maart t/m 1 april: HTML  4.117.211

  • VIP5202: nieuwe optie onder Menu > Instellingen > Stand-by 'Schakel de tv automatisch in op de juiste HDMI-ingang’. Dit zorgt ervoor dat automatisch de juiste poort op de tv wordt gekozen als de ontvanger uit stand-by komt zodat je dit niet handmatig hoeft te wijzigen. Dit werkt met het HDMI-CEC protocol. Omdat niet alle tv's dit protocol (goed) ondersteunen staat deze optie niet standaard aan. Wil je hier gebruik van maken moet je dit zelf aanzetten.
  • 2260/2952: verbetering in de navigatie in de carrousels, zoals in Films en Series.
  • Bug fix rondom het instellen van een herinnering.
  • Beter scanbare QR-code voor Home Cinema Set bij Instellingen > Afstandsbediening.
  • Bug fix voor het schalen van het live tv beeld bij het openen van de verticale Gids.
  • Bug fix bij het spoelen in een opname van een programma dat nog live wordt uitgezonden.
  • De lijst met tips is geactualiseerd.
  • Kleinere bug fixes / changes

9 maart t/m 2 april: NMC 8.0.116_2

  • Oplossing voor het regelmatig opnieuw moeten inloggen bij Netflix op de ontvanger. Dit is al wat langer lopend probleem waar we nu, met hulp van Netflix, een oplossing voor hebben kunnen vinden. 
  • Verbetering in de tekst van de verbinding-met-zender-verbroken foutmelding (stb-nmc-400)

2 t/m 16 maart: HTML 4.116.208

  • Aanvullende verbeteringen in de snelheid. Specifiek in het laden van de verticale gids en het laden van de opnamelijst. 
  • Seizoen- en afleveringsnummers worden getoond bij de afleveringen van een serie in de pop-up met detailinformatie die je krijgt als je op OK drukt. Heb je ingesteld dat je direct naar de uitzending gaat met OK dan zie je deze pop-up niet.
  • Onder Menu > Series > Meer Series werkt de rode knop weer om direct het pakket te kunnen bestellen waar de desbetreffende serie bij hoort. 
  • De afbeeldingen bij Films en Series zijn (deels) vernieuwd.
  • Voor de 5202: de QR-code in het menu voor het koppelen van de afstandsbediening is verbeterd zodat hij beter te scannen is.
  • Aanvullende kleinere bug fixes

16 t/m 25 februari:  HTML 4.115.205.

  • Informatie in het Menu (onder de optie afstandsbediening) over hoe je de afstandsbediening moet koppelen. Dit is er al voor de ZTE 8001 en de Arris 5202 en voegen we hiermee toe aan de HMB 2260 en de Arris 2952.
  • Verhelpen van de bug dat teletekst in eerste instantie niet goed wordt weergegeven als je teletekst opent terwijl de infobalk nog zichtbaar is. 
  • Verbeteringen rondom het ophalen van de opnamelijst. Wat kon gebeuren was dat je een vastloper en/of foutmelding te zien kreeg als ons platform een storing had terwijl je je opnamelijst opent. Dat proces is geoptimaliseerd waardoor dit een stuk minder voorkomt. Ook was het laden van de opnamelijst soms wat trager omdat hij tegelijkertijd ook je voortgangsinformatie ophaalde. Dit is nu apart, eerst de lijst, dan de voortgangsinformatie. Waardoor je kan merken dat je lijst dus sneller te zien is dan voorheen. 

2 t/m 23 februari 2021: HTML 4.114.213 (2 t/m 11) & NMC 8.0.113_2 (2 t/m 23)

  • Verdere verbeteringen in de snelheid van het menu. Specifiek voor de (horizontale) gids zit er een verbetering in de opbouw van de verschillende onderdelen van de gids zodat het geheel vloeiender loopt. 
  • Onder water aanpassingen in de communicatie tussen ontvanger en tv platform om storingen op het platform te voorkomen.
  • Specifiek voor de HMB2260: mogelijkheid om energiespaarstand aan te zetten (via Instellingen > Stand-by)
  • Mijn Pakketten geeft nu een melding als je onder bewind staat en dus niet zelf zenderpakketten mag aanzetten.
  • Aanvullende kleine verbeteringen/bugfixes

 7 t/m 21 januari 2021:  HTML 4.113.201 (afgerond 16-1) & NMC 8.0.112_1 / 1901 (afgerond 21-1) 

  • Wijzigingen (onder water) in de gids om de snelheid daarvan te verbeteren
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. Dit hebben we ook vorige maand in een release gedaan, maar doen we nu nog een keer om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen goed weten dat dit weer kan.
  • Het pakketoverzicht geeft nu ook kortingen weer als die er zijn. Het gaat dan om actiekortingen, niet de kortingen vanuit Hussel/Compleet. Dat komt in een later stadium.
  • Foutmeldingsteksten voor dat pakketoverzicht zijn aangepast zodat duidelijker is wat er aan de hand is als het niet lukt om daar een pakket aan of uit te zetten.
  • Reeks aan kleinere verbeteringen en bugfixes, en vernieuwen van de security certificaten
  • Dark Mode! Onder Menu > Instellingen > TV Menu zit nu de optie TV-menu: Kleuren. Als je die op 'donker' zet krijgt alles een zwart/grijs/wit kleurschema. Dit geeft meer contrast en kan de duidelijkheid/leesbaarheid van het menu en de gids verbeteren. ​​​​​​
  • De NMC update vervangt alleen de beveiligingscertificaten en heeft geen functioneel effect. Arcadyan 2260 en de Arris 2952 krijgen versienummer 8.0112_1901. Voor overige types is het 8.0112_1.

 

10 december 2020: HTML release 4.111.212 > teruggedraaid 11 december

  • Wijzigingen (onder water) in de gids om de snelheid daarvan te verbeteren
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. Dit hebben we ook vorige maand in een release gedaan, maar doen we nu nog een keer om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen goed weten dat dit weer kan.

2 & 3 december 2020: NMC release 8.0.110_1901

  • Oplossing voor het spontaan herstarten van de ontvanger

26 november 2020: HTML release 4.110.207

  • Overal vervangen van het woord betaalcode door pincode
  • Aanpassingen in de teksten van verschillende foutcodes

7-24 november 2020: NMC release 8.0.109_2

  • Probleem dat kanaalnummer soms niet zichtbaar was op het display van de Arcadyan 2260, Arris 2952 of ZTE 8001 is verholpen.
  • Tekst van de Zender Niet Beschikbaar foutmelding is aangepast en verbeterd.
  • Sommige nieuw geleverde Arris 5202's hadden Deep Sleep standaard aan staan. Dit is verholpen zodat het nu standaard uit staat.

12 november 2020: HTML release 4.109.212

  • Je kunt nu het menu weer gebruiken als je live tv pauzeert.
  • De terugknop werkt weer zoals verwacht ook als je tussendoor naar het menu/gids bent geweest.
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. 
  • Onder Instellingen > TV Menu is een optie toegevoegd om in te stellen of je de gids horizontaal of verticaal wilt gebruiken. Horizontaal is de standaardoptie. Hiermee vervalt het mechanisme dat de ontvanger de gids laat zien zoals je hem het laatst gebruikt hebt. 
  • De ontvanger onthield niet altijd de instellingen rondom een Herinnering, dit is nu hersteld.
  • Als je de gids opent vanaf een niet-live tv kanaal (zoals bijvoorbeeld kanaal 200 voor Netflix) en je hebt Picture in Picture aan staan, dan kreeg je een zwart beeld te zien. Dat is nu niet meer zo.

29 oktober 2020: HTML release 4.108.208

  • Terugkeer van de sectie Films op TV. Deze is te vinden via Menu > Films en dan is het de 2e optie van boven. Standaardview is alle films in een lange lijst, en je kunt aan de zijkant sorteren op genre.
  • Herstel van de bug die ervoor zorgt dat je soms, na het stoppen van een opname, op een andere opname terugkomt. 
  • HTML, NMC en DBL/RBL zijn nu ook de termen die we actief laten zien in Instellingen > Informatie.
  • Zoeken binnen Netflix kan nu ook als je Netflix nog niet hebt gebruikt op je ontvanger.

 

Wat verandert er

Deze update draait eigenlijk volledig om het nieuwe menu.  Meer info over wat de verschillende onderdelen in het menu doen, en hoe dit (soms) anders werkt dan nu lees je hieronder. Klik op de subtitels om naar de reactie te gaan waarin dit wordt beschreven en uitgelegd.

Het nieuwe menu

 

Veel gestelde vragen

 

Waar kan ik “Terugkijken” vinden in het menu?
Terugkijken is in de nieuwe versie van het menu samengevoegd met de Gids. 

Waar kan ik “On Demand” vinden in het menu?
On Demand is in de nieuwe versie van het menu opgedeeld in Films en Series. In het menu kan je kiezen of je Films of Series wilt kijken.

Waarom is de menustructuur aangepast?
Op basis van klantonderzoeken hebben we de menustructuur aangepast. Via het nieuwe menu zijn de opties sneller te vinden.

Kan ik ook gebruik blijven maken van de oude menustructuur?
Nee, na het omschakelen naar de nieuwe menustructuur kan je alleen nog gebruik maken van de nieuwe menu structuur. Wel kan je in Zoeken, Films en Series kiezen voor list view i.p.v. de nieuwe lay-out.

Hoe moet ik teletekstondertiteling van een opname/Terugkijken uitzetten zonder de opname/Terugkijken ook te stoppen?

Je kunt de teletekstondertiteling uitzetten door 2x op de teletekstknop te drukken. Dit werkt op dit moment alleen voor de Arris 5202. Na 12 augustus werkt dit ook voor de andere modellen. 

Als ik het menu open, zie ik het beeld niet meer klein, klopt dat (picture-in-picture)?
Dat klopt inderdaad, dit is niet meer standaard bij het nieuwe menu. Je kunt dit heractiveren via Menu > Instellingen > TV Menu mits je minimaal softwareversie 8.0.107_1 hebt.

Klopt het dat ik bij het openen van een menu geen beeld en geluid meer heb?
Op de 1853 wordt beeld en geluid gedeactiveerd bij het openen van overzichten in het menu.

Klopt het dat ik de films / series / zoekresultaten alleen in een lijstweergave kan weergeven?
Op de 1853 is alleen lijstweergave beschikbaar.

Waar kan ik mijn pincode / betaalcode wijzigen?

Met de overgang naar het nieuwe menu is er geen onderscheid meer tussen pin- of betaalcode. Als je voorheen gebruik hebt gemaakt van dezelfde code voor pin- of betaalcode dan zijn deze nu samengevoegd tot één pincode.
Als je verschillende codes gebruikte, kun je die blijven gebruiken. Echter als je de betaal- of pincode wijzigt (via de tv ontvanger of de servicetool) dan wordt het samengevoegd en gebruik je de nieuwe code  zowel als pin- als betaalcode 

Wijzig je het via de tv-ontvanger, dan is de code die je moet invullen je oude betaalcode.

 

Eindupdate: 27/07/2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

De eerste vraag die in me opkomt is eigenlijk, waarom moet iets wat prima is, vernieuwd worden?

@JessicaU

Het oude platform waar ITV op draait (cq. draaide) is inmiddels 13 jaar oud. Daar kunnen geen innovaties meer in ontwikkeld worden. (een 13 jaar oude pc werkt ook niet meer met alles).

Er komen in het nieuwe platform nog leuke ontwikkelingen.

Maar ook in het nieuwe platform hoeven dan dingen die prima bevallen bij de gebruikers niet te worden veranderd toch? Waarom worden functies, zoals beeld in beeld en de gids kunnen bekijken als je iets achter loopt, aangepast? Deze kunnen in het nieuwe platform toch weer ingebouwd worden. Als er zoveel klachten zijn, zoals hier te lezen zijn, dan lijkt het me duidelijk dat niet alle vernieuwingen ook daadwerkelijk verbeteringen zijn. Sommige dingen zullen een kwestie van wennen zijn, maar sommige zaken zijn ook gewoon niet beter dan zoals het was.

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_ Dit topic is inmiddels wel erg lang geworden. Er worden veel (dezelfde) opmerkingen gemaakt over het waarom en over de snelheid van gids/menu. Naar mijn mening is dit het gevolg van het uitblijven van  voldoende info van de kant van KPN. Ik denk dat als ergens uitgelegd wordt waarom deze update is, dat dat zou schelen in de hoeveelheid klachten hier. En als dan meteen uitgelegd wordt waaraan nog gewerkt wordt, wat jullie aandachtspunten zijn en wat de toekomstige ontwikkelingen zijn, dat je dan veel goodwill kweekt.

Mijn ervaring t.a.v. ict is dat storingen en problemen bij de gebruikers als veel minder erg worden ervaren, als die gewoon gemeld worden, als een (mogelijke) oplostermijn wordt aangegeven, en dat ook gecommuniceerd wordt als een storing is opgelost.

Communicatie dus.

Nu wordt steeds aangegeven wat er in een update wordt opgelost. Prima, want dat geeft duidelijkheid.

Wat ik mis is de communicatie over de problemen die al bekend zijn bij jullie. Nu worden er daarom vaak dezelfde issues hier door de gebruikers gemeld.

Ook mis ik de communicatie over waaraan jullie op dit moment werken. Wat zijn de ontwikkelingen en de aandachtspunten.

Voor alle duidelijkheid: Ik bedoel bovenstaande positief. Want ik ben een zeer tevreden klant van jullie. 

Dit topic is inmiddels wel erg lang geworden.

 

Als dit topic kort zou zijn zouden er weinig mensen problemen hebben met de ‘verbetering’ van het menu.

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen reageren met hun bevindingen zodat duidelijk wordt dat het geen klein groepje klagers is die er moeite mee heeft. Toen Windows 7 uitkwam kon je kiezen voor de ‘classic look’, ofwel, zoals je gewend was van de vorige editie. Je kon ook kiezen voor de geanimeerde vensters of snelheid door veel geheugen/snelheidvretende services uit te zetten. Zulke aanpassingen worden nog steeds aangeboden, ook voor de nieuwste Windows-versies.

Ik stel voor om gewoon, zoals dat bij elk apparaat kan, een skin te kiezen voor je apparaat, dus een keuze welke update je installeert. Dan is het hele probleem ook weg. Je gaat mij niet vertellen dat het nu opeens onmogelijk is geworden om alléén tekst te laten zien in het menu.

Reputatie 7
Badge +10

Op zich goed bedacht van @Katana321 👍

Of het uitvoerbaar is, ik denk zelf van niet, maar wellicht toch wat vaker een reactie vanuit KPN.

Helaas zijn wel de meeste reacties reële problemen waar de klant tegenaan loopt met de update.
Dus komen er ook veel negatieve reacties en wordt het topic langer en langer….als daar elke keer een update vanuit KPN moet komen mbt veranderingen of inhoudelijk, dan blijven ze aan de gang denk ik….weinig mensen lezen het hele topic door.


Dat is ook bijna niet meer te doen. 
 

Reputatie 1
Badge

Erger me aan de nieuwe update is traag en te veel info. Ook als ik nu 200 in tik blijft hij maar naar 2 gaan. 

Kan het verbeterd worden graag

Reputatie 7
Badge +16

Zojuist de update binnengehaald en de softwareversie is inderdaad 8.0.102_2 en UI versie 4.102.212. Ging razendsnel (ongeveer 30 seconden) met de nieuwe manier sinds ik niet meer in de pilot zit. @Erik_ Ik merk wel dat direct de DBL-307 verschijnt bij herstel van de software, dit had ik hiervoor nooit.
Verder ziet er weer een stuk beter uit met de seizoen en aflevering informatie. Zelfs de titel van de aflevering is tegenwoordig een feit. Al met al een goede vooruitgang. De geluidsaanpassingen moet ik nog even testen of dit verbetering bied. 

Reputatie 1
Badge

Hallo Chris.

5202 zegt mij niets.

Ik heb glasvezel, een Experia v10a en (2x) een Arris VIP2952 v2 rechtstreeks op de Experia.

Reputatie 7
Badge +16

Hallo Chris.

5202 zegt mij niets.

Ik heb glasvezel, een Experia v10a en (2x) een Arris VIP2952 v2 rechtstreeks op de Experia.

Excuus, met redelijk nieuw dacht ik dat je destijds een VIP5202 gekregen had. Maar die problemen zijn bekend met de VIP2952. Hoop dat er snel een oplossing komt voor trage gids, want de klachten hierover stromen binnen. 

Reputatie 7
Badge +10

*knip*
De geluidsaanpassingen moet ik nog even testen of dit verbetering bied. 

Ik ben heel benieuwd of het geluid verbeterd is, met name het volume, wat nu te zacht is op de 5202. 
Een paar dagen terug dacht ik dat het volume al verbeterd was mbt te zacht, maar ik had me vergist.
De hond lag op de afstandsbediening, precies op de volumeknoppen 🙈

Reputatie 7
Badge +16

Ik ben heel benieuwd of het geluid verbeterd is, met name het volume, wat nu te zacht is op de 5202. 
Een paar dagen terug dacht ik dat het volume al verbeterd was mbt te zacht, maar ik had me vergist.
De hond lag op de afstandsbediening, precies op de volumeknoppen 🙈

Haha, kan gebeuren natuurlijk. Honden zijn gek op die plek waar uiteraard precies de afstandsbediening ligt :sweat_smile:
Het lijkt (snelle test) wel beter te zijn, waar ik eerder het volume v.d. soundbar op 24 moest zetten, lijkt 20 nu voldoende. Vanavond even rustig checken of er daadwerkelijk iets veranderd is.  

Badge

Sinds gisteren het updated kpn tv menu in gebruik. Het is traag met selecteren en het inladen. Ik zag dat ChrisWissink een maand geleden meldde dat de sw ontwikkelaars er mee bezig zijn. Is daar al meer bekend over?

Reputatie 1

Afgelopen week heeft mijn Arris VIP 2952 de nieuwe software update gekregen maar sindsdien duurt het wel 5 a 6 seconden voordat m'n gids geladen wordt, ook het overschakelen naar een andere zender duurt rond de 4 a 5 seconden. Software opnieuw installeren en een reset hebben het probleem ook niet verholpen. 

Voorheen nooit geen problemen gehad, aan de thuis situatie is niets veranderd. Internet en dergelijke werkt perfect. 

Ongeveer twee weken geleden zijn wij ook overgezet naar de nieuwe firmware, inmiddels zitten we hierdoor sinds vandaag bij Ziggo. 
 

wij gebruikten IPTV van Kpn(Xs4all) jaren naar volle tevredenheid met twee 2260 ontvangers, het was snel en responsive. Mijn bejaarde moeder kon er goed mee omgaan. Tot twee weken terug……. 
 

De problemen die we ervaren zijn, ten eerste de gids is heel traag geworden en het duurt nu enkele seconden om deze te openen. Ten tweede bij het zappen tussen de kanalen is er nu ook één irritante vertraging. Ten derde bij het doorspoelen van reclame bij opnamen valt de opname soms uit en kun je vanaf het begin gaan doorspoelen in de hoop dat het niet weer uitvalt.
 

Maar de grootste ergernis is het kleine lettertype en de grote druke plaatjes. Mijn moeder is bejaard en heeft dus moeite met kleine letters, voor de update kon ze gewoon goed de gids lezen vanaf de bank. Nu belde ik de helpdesk met de vraag hoe dit te vergroten en die gaven aan om maar dichter bij de tv te gaan zitten. Natuurlijk heb ik dezelfde dag nog alles opgezegd na meer dan 13 jaar Xs4all en gelijk Ziggo besteld wat heel toevallig in de aanbieding gemiddeld 68 euro per maand voor het eerste jaar kost bij alles max. Toevallig ongeveer wat ik voor Xs4all ook betaalde.
 

Hiervoor heb ik een 500mbit ipv 100mbit verbinding en twee keer zoveel zenders maar belangrijker de mediabox Next deze is echt super responsive zoals kpn was voor de update! De tv gids is wel minder omdat je niet per zender kan kijken zoals bij Kpn door twee keer op de gids te drukken. Maar ook het opnemen gaat veel sneller bij het inplannen veel minder handelingen dan bij Kpn. Daarnaast staan veel zaken in de tv gids van Ziggo in een groter lettertype, het lijkt bijna wel of zij wel rekening houden met oudere kijkers....

Nu lees ik hier dat de ontwikkelaars de update hebben uitgerold om een TV, web en mobile platform te combineren maar dan slaan ze toch de plank mis, veel mensen gebruiken uitsluitend de IPTV om naar TV te kijken en hebben geen behoefte aan al die integratie. Dat er visuele wijzigingen worden doorgevoerd is nog daaraantoe maar het lettertype van de gids verkleinen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Iedereen had kunnen bedenken dat dit voor veel problemen ging zorgen. 
 

Wij waren juist bij Xs4all gebleven na de perikelen rond de integratie met Kpn, juist doordat het IPTV systeem zo makkelijk en vloeiend werkte. Ik zal van de week een paar filmpjes op youtube zetten met de systemen van Kpn en Ziggo naast elkaar en dan hoop ik van harte dat er iemand bij Kpn wakker zal worden. Want dit is pure kapitaal vernietiging door een bijna perfect product zo de nek om te draaien. 

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @jwrillmann,

Is gelukkig bekend bij de ontwikkelaars. Deze zijn nog hard op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Het probleem ligt overigens niet in jouw netwerk, maar in de software. Goed dat je het meldt.

SInds enkele dagen ook de nieuwe menu structuur mogen ontvangen. Ik vind het er niet beter op geworden. Mooier misschien, maar minder functioneel.  Een afbeelding bij het geselecteerde programma is leuk, Maar lijkt mij alleen maar vertragend werken… 

  1. Het laden van de tv-gids lijkt langzamer te zijn dan voorheen. 
  1. Vroeger stonden de kleuren ook beter aangegeven. Bijvoorbeeld druk op blauw voor meer info. Deze knop mist hier en daar ook.
  2. Ik heb het idee dat ik vaker moet klikken om iets te kiezen. Maar dat kan ik niet meer terug kijken omdat het oude menu niet meer beschikbaar is. 
  3. Beeld van het huidige programma mist ook, en dat is ook wel jammer, maar daar kunnen we wel zonder.

De grootste ergenis bij mij is, dat het langzamer lijkt/is en vaker klikken. Dat kan ook aan het feit liggen dat we een magere verbinding thuis hebben. 8mbit. Maar als jullie nu eens glasvezel gaan aanbieden… Het ligt er al, ik ben alleen nog nooit overgestapt omdat ik de gids zo fijn vond werken.

 

 

Hallo,

KPN heeft het informatie scherm op de TV verandert.
Veel voordelen!

Helaas kan ik dat niet zeggen van de informatiebalie die je te zien krijgt als je van zender wisselt.

Het zenderlogo en het nummer van de zender zijn zo klein geworden dat je wel heel dicht op de TV moet zitten om die te zien.                    Erg onhandig.

Kunnen die twee onderdelen op de balk weer wat groter worden? 

Groetjes,

M8eld48
 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reputatie 7
Badge +25

@Erik_ Dit topic is inmiddels wel erg lang geworden. Er worden veel (dezelfde) opmerkingen gemaakt over het waarom en over de snelheid van gids/menu. Naar mijn mening is dit het gevolg van het uitblijven van  voldoende info van de kant van KPN. Ik denk dat als ergens uitgelegd wordt waarom deze update is, dat dat zou schelen in de hoeveelheid klachten hier. En als dan meteen uitgelegd wordt waaraan nog gewerkt wordt, wat jullie aandachtspunten zijn en wat de toekomstige ontwikkelingen zijn, dat je dan veel goodwill kweekt.

Mijn ervaring t.a.v. ict is dat storingen en problemen bij de gebruikers als veel minder erg worden ervaren, als die gewoon gemeld worden, als een (mogelijke) oplostermijn wordt aangegeven, en dat ook gecommuniceerd wordt als een storing is opgelost.

Communicatie dus.

Nu wordt steeds aangegeven wat er in een update wordt opgelost. Prima, want dat geeft duidelijkheid.

Wat ik mis is de communicatie over de problemen die al bekend zijn bij jullie. Nu worden er daarom vaak dezelfde issues hier door de gebruikers gemeld.

Ook mis ik de communicatie over waaraan jullie op dit moment werken. Wat zijn de ontwikkelingen en de aandachtspunten.

Voor alle duidelijkheid: Ik bedoel bovenstaande positief. Want ik ben een zeer tevreden klant van jullie. 

Hi @Katana321 (en anderen). Dit topic is heel lang, maar dat is niet erg. Het is een zeer grote wijziging voor letterlijk iedereen die iTV afneemt, en dat zorgt logischerwijs voor allemaal ervaringen en meningen. Je leest hier inderdaad veel dezelfde signalen terug (traagheid, PiP, etc.), en dat zie ik juist als een goed iets. Dat geeft ons juist een goed beeld van wat de klanten anders willen zien. Daardoor wordt er ook specifiek aan die dingen gewerkt, alleen dat kost tijd. 

Het probleem met (mogelijke) oplosdata geven is dat je verwachtingen schept, die lang niet altijd gehaald kunnen worden. Dat hebben we hier op het forum inmiddels wel geleerd de afgelopen jaren. :wink: Er kunnen bij interne tests weer wat nieuwe bugs tevoorschijn komen, en dat soort dingen. 

Lang verhaal kort ongeveer even lang: meld vooral de dingen waar je tegenaan loopt in het nieuwe menu. Wij geven al die feedback door. Sommige dingen kunnen sneller worden geleverd dan anderen, maar ik kan je verzekeren dat aan de dingen die je hier veel leest, ook daadwerkelijk aan wordt gewerkt. Zodra er daadwerkelijk een noemenswaardige update aan zit te komen, dan melden we dat natuurlijk zoals Erik z'n laatste bericht. Vrijwel al die dingen komen (mede) door de feedback die hier wordt gedeeld. Al helemaal de prioriteit die wordt toegewezen.

Dus dingen als traagheid, PiP, de extra klik en het zelf configureren ervan worden allemaal aan gewerkt, maar ik kan nog geen data noemen. Voor nu is de onderstaande update denk ik al een goede, en ik hoop dat de andere zaken niet te lang op zich laten wachten.

  

Deze en komende week gaan we voor de ontvangers die het nieuwe menu al hebben een update uitbrengen. Deze zal, naast aanpassingen onder water, ook zichtbare veranderingen hebben. Jullie feedback in de afgelopen weken is hierin heel belangrijk geweest. Daarvoor dan ook onze dank.

Zoals jullie wellicht merken behandeld deze update niet alle feedback van de afgelopen weken. Dit is voornamelijk omdat we niet alles tegelijk kunnen :smile: Alle feedback die we van jullie krijgen zetten we door naar de ontwikkelaars en wordt door hen gelezen. Veel van jullie punten kunnen en willen we aanpassen (zoals hieronder blijkt). Maar sommige dingen duren wat langer. En sommige dingen kunnen wellicht ook niet. Maar ga vooral door met feedback geven in dit topic.

Het versienummer voor deze update is 8.0.102_2

Mensen die het nieuwe menu nog niet hebben krijgen op het moment dat zij aan de beurt zijn voor omzetting gelijk ook deze versie.

 

Welke ontvangers krijgen de update

Deze update wordt uitgerold naar Arris 2952, Arcadyan 2260, Arris 5202 en ZTE 8001 die het nieuwe menu al hebben.

 

Wanneer komt de update

De Arris 5202 & Arcadyan 2260 krijgen hem in de nacht van 5 op 6 augustus.

De ZTE 8001 en Arris 2952 in de nacht van 11 op 12 augustus 

 

Wat verandert er

  • Het uitzetten van teletekst tijdens het kijken van een opname/Terugkijken kan nu op alle ontvangers gedaan worden door 2x op de teletekst knop te drukken (voorheen werkte dit alleen op de 5202)
  • Audiovolume op de 5202 is aangepast
  • De gids kijkt nu voor meer zenders 7 dagen in de toekomst 
  • Serieopnames laten in het overzicht nu ook de titel en nummering van de afleveringen zien.

 

Reputatie 7
Badge +10

@Paul_  Duidelijke uitleg 👍

Ik denk dat vooral de genoemde punten vanuit de klanten nu duidelijk worden benoemd vanuit KPN als prioriteit en er hard aan gewerkt wordt om dit te verbeteren. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Is het eigenlijk ook nieuw dat de '’pincode'’ nu is veranderd in pin en privacy? Merk nu dat die talpa proef dus ook in het menu is opgenomen. Niet dat ik er echt op zit te wachten natuurlijk, men weet daar inmiddels al genoeg van mij. 
Hoop van harte dat er nog wat gedaan wordt aan de geplande opnames, want het is mij oprecht een doorn in het oog dat ik geen volledig beheer over mijn opnames heb. Voor de rest heb ik weinig te klagen en hopelijk houden we dat zo 🙂. 

Reputatie 7
Badge +25

Is het eigenlijk ook nieuw dat de '’pincode'’ nu is veranderd in pin en privacy? Merk nu dat die talpa proef dus ook in het menu is opgenomen. Niet dat ik er echt op zit te wachten natuurlijk, men weet daar inmiddels al genoeg van mij. 
Hoop van harte dat er nog wat gedaan wordt aan de geplande opnames, want het is mij oprecht een doorn in het oog dat ik geen volledig beheer over mijn opnames heb. Voor de rest heb ik weinig te klagen en hopelijk houden we dat zo 🙂

Klopt. Je kon ‘persoonlijke tv-tips’ en ‘persoonlijke reclames’ al aanzetten in de iTV app, en nu is het ook mogelijk via de instellingen in het menu op de tv-ontvanger.

Krijg je die 'persoonlijke’ (ahum) reclame's dan bij live kijken of opnamen of beide?

Anyhow, geef mij maar 7 3 0 en :fast_forward: huppatee weg ermee :laughing: !

Reputatie 7
Badge +10

Krijg je die 'persoonlijke’ (ahum) reclame's dan bij live kijken of opnamen of beide?

Anyhow, geef mij maar 7 3 0 en :fast_forward: huppatee weg ermee :laughing: !


Dit dus :expressionless: 
Die ‘toestemming’ (lees artikel) gaat vast tezamen met akkoord voor het pakket wat je afneemt of gaat afnemen, lees, daar kun je niet omheen als je alles in 1 wilt in de nabije toekomst, vermoed ik :rolling_eyes: Maar goed….

Reputatie 7

Dit dus :expressionless: 
Die ‘toestemming’ (lees artikel) gaat vast tezamen met akkoord voor het pakket wat je afneemt of gaat afnemen, lees, daar kun je niet omheen als je alles in 1 wilt in de nabije toekomst, vermoed ik :rolling_eyes: Maar goed….

Persoonlijk ben ik een enorm tegenstander van die "persoonlijke" reclame.

Ik verwacht ook niet dat die toestemming ooit gekoppeld zal worden aan het al dan niet kunnen afnemen van een televisiepakket en als dat ooit wel het geval zal zijn dan is dat bij ons thuis dus einde televisiepakket want ik zal daar nooit aan meedoen.

Ik raad ook iedereen aan om die functionaliteit links te laten liggen, ik vind het een zeer verwerpelijke ontwikkeling.

Wat mij betreft is er maar één goede instelling en die zie je hieronder.

 

Reputatie 7
Badge +10

Dit dus :expressionless: 
Die ‘toestemming’ (lees artikel) gaat vast tezamen met akkoord voor het pakket wat je afneemt of gaat afnemen, lees, daar kun je niet omheen als je alles in 1 wilt in de nabije toekomst, vermoed ik :rolling_eyes: Maar goed….

Persoonlijk ben ik een enorm tegenstander van die "persoonlijke" reclame.

Ik verwacht ook niet dat die toestemming ooit gekoppeld zal worden aan het al dan niet kunnen afnemen van een televisiepakket en als dat ooit wel het geval zal zijn dan is dat bij ons thuis dus einde televisiepakket want ik zal daar nooit aan meedoen.

Ik raad ook iedereen aan om die functionaliteit links te laten liggen, ik vind het een zeer verwerpelijke ontwikkeling.


Hier direct gecheckt of het uitstaat. Zeer verwerpelijk inderdaad.
 

Dát de functie is ingebouwd baart mij zorgen. Privacy my *ss :rolling_eyes: Wat ongenuanceerder kan er niet van maken. (vast wel, maar dan heb ik een block aan m’n broek) 

Met dit nieuwe menu gaat alles trager dan ik ben gewend van kpn. Mijn frustratie zit em vooral in t feit dat als ik achterloop met een programma, ik niet meer de gids kan openen mits ik live ga kijken. Ik krijg dan de melding dat ik live moet om verder te kunnen.

Of is er toch een mogelijkheid maar werkt dit nu anders ?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic