Beantwoord

NPO verbetert beeldkwaliteit door streams naar 25Mbps op te waarderen. Wanneer bij KPN?

  • 24 November 2023
  • 101 reacties
  • 3277 keer bekeken


Toon eerste bericht

101 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Het is overduidelijk dat de providers liever investeren en concurreren (met elkaar), over wie heeft de hoogste down- en uploadsnelheid, dan dan ze de streams voor NPO 1, NPO 2 en NPO 3 verhogen naar die 25 Mbit/s.

De meeste mensen hebben helemaal niets aan die hoge internet snelheden tot wel 8 GBit/s.
Terwijl het doorzetten van HBR voor de 3 NPO zenders, wel degelijk een betere beeldkwaliteit oplevert, en dus direct zichtbaar is voor de klant.


Actueel in het nieuws: (Bron: TVTotaal)
 

Een deel van de klanten van Ziggo en KPN vraagt zich af wanneer hun provider de zenders NPO 1, NPO 2 en NPO 3 in HBR gaat leveren. Deze zenders zouden vanaf vandaag bij SKV in het aanbod komen. De kleine noordelijke provider heeft de distributie van de HBR-varianten van deze zenders echter uitgesteld. Het gaat om een tijdelijk afstel en geen uitstel. SKV verwacht de NPO-zenders rond 6 december in HBR te kunnen leveren. Overigens biedt SKV al enige tijd meerdere kanalen in HBR aan. Dit is onder meer het geval bij kanalen van ESPN, Eurosport en Discovery.

 

Op stoel klanten

Klanten van landelijke providers als Ziggo, KPN, Odido en Delta lijken wat betreft HBR-streams van tv-zenders vooralsnog buiten de boot te vallen. Deze providers maken nog geen aanstalten om zenders met bandbreedte rond 25 Mb/s te gaan doorgeven. De reden die hiervoor wordt gegeven, is dat het verschil in beeldkwaliteit tussen de huidige doorgifte en een HBR-stream van 25 Mb/s voor de consument niet te zien zou zijn. Opvallend is dat providers dit oordeel namens de klant vellen zonder verdere onderbouwing. Overigens hekelt ‘de technische man’ van SKV dit oordeel van de providers. Hij stelt dat HBR wel degelijk tot een betere beeldkwaliteit en kijkervaring leidt ten opzichte van met de normale HD-aanvoer.

 

Marketing

Dat de landelijke providers de doorgifte met hogere bandbreedte tegenhouden omdat de consument het verschil in beeldkwaliteit niet zou opmerken, is opmerkelijk. Tegelijkertijd zijn de landelijke providers namelijk wel in een snelheidsgevecht beland met de dienst internet. Hierbij worden multigig-snelheden tot maar liefst 8 Gb/s aangeboden, die vrijwel geen enkele consument nodig heeft. Providers investeren dus wel om abonnementen met deze internetsnelheden aan te kunnen bieden, maar geven hun klanten niet de mogelijkheid om tv-zenders in een betere beeldkwaliteit te bekijken.

 

"Terwijl het doorzetten van HBR voor de 3 NPO zenders, wel degelijk een betere beeldkwaliteit oplevert, en dus direct zichtbaar is voor de klant."

 

Aangezien hier het verschil tussen de gewone HD kanalen en de 14,5 Mps kanalen minimaal op ons overkomt, verwacht ik van die 25 Mbps Blu-ray kijkbeleving. Of het wordt net als 4K allemaal lekker gehyped.

Reputatie 3
Badge

is er kans dat de NPO in 1080p gaat aanleveren? 

Ook dat zal KPN dan waarschijnlijk niet zomaar door gaan zetten zolang er nog zoveel TV ontvangers zijn die alleen h.264 ondersteunen en er dus geen h.265 (hevc) gebruikt kan worden bij de distributie.

Dit ontgaat me volledig.Kun jij me dit uitleggen uitleggen.
 h.264 en h.265 heeft niets te maken met ondersteuning van 1080P. Beide formaten ondersteunen dat.

Reputatie 7

is er kans dat de NPO in 1080p gaat aanleveren? 

Ook dat zal KPN dan waarschijnlijk niet zomaar door gaan zetten zolang er nog zoveel TV ontvangers zijn die alleen h.264 ondersteunen en er dus geen h.265 (hevc) gebruikt kan worden bij de distributie.

Dit ontgaat me volledig.Kun jij me dit uitleggen uitleggen.
 h.264 en h.265 heeft niets te maken met ondersteuning van 1080P. Beide formaten ondersteunen dat.

1080p50 vergt twee keer zoveel data dan 10i0i50 en dat is waarom KPN niet echt happig is om dat via h.264 te distribueren vanwege de hogere netwerkbelasting waarin dat zal resulteren. Via h.265 (hevc) is dat echter geen issue want dan zou de netwerkbelasting ongeveer gelijk blijven aan de huidige distributie van de 14,2Mbps HD streams via h.264.

Reputatie 4
Badge +3

https://tech.ebu.ch/docs/events/ibc11-ebutechnical/presentations/ibc11_10things_1080p50.pdf

Zie punt 7, volgens de EBU valt het wel mee met de extra bandbreedte voor 1080P50.

wel al een oud stuk, maar het zal nog wel kloppen.

1080p50 vergt twee keer zoveel data dan 10i0i50 en dat is waarom KPN niet echt happig is om dat via h.264 te distribueren vanwege de hogere netwerkbelasting waarin dat zal resulteren. Via h.265 (hevc) is dat echter geen issue want dan zou de netwerkbelasting ongeveer gelijk blijven aan de huidige distributie van de 14,2Mbps HD streams via h.264.

Weet je zeker dat dit klopt? Ik heb altijd gedacht dat de aangeleverde stream van de NPO in 1080i50 is en dat KPN deze omzet in 1080p50 en die aanlevert aan de klanten in 14.2Mbps h.264

Reputatie 7
Badge +28

@Laurens43 

Ik heb het enkele maanden geleden nagevraagd bij KPN en ik kreeg toen dit antwoord:

In Nederland worden alle HD TV services aangeleverd in 1080i, Digitenne en online http streaming diensten, zoals iTV online gebruiken een progressief formaat 1080p.
Dit houdt in dat het binnenkomende signaal een upconversie ondergaat in het head end.

Reputatie 7

Laurens43 schreef:

Weet je zeker dat dit klopt? Ik heb altijd gedacht dat de aangeleverde stream van de NPO in 1080i50 is en dat KPN deze omzet in 1080p50 en die aanlevert aan de klanten in 14.2Mbps h.264

Het klopt dat de aanlevering van NPO en vele andere zenders 1080i50 is.

KPN zet die voor het gewone TV platform echter niet om naar 1080p50 maar encode deze enkel met h.264. Het blijft dus gewoon 1080i50. Voor het online TV platform wordt deze wel omgezet naar 1080p50 echter wordt daarbij een zeer grote compressie gehanteerd en dat gaat ten koste van de beeldkwaliteit.

 

Dus kan men beter gewoon 1080i leveren en een normale compressie dat zal de kijk beleving alleen maar ten goede komen. 

Al dat bij de providers opschalen is eigenlijk ons voor de gek houden. 

Reputatie 4
Badge +3

Hoeft niet heel moeilijk te zijn:

NPO schakelt samen met de 25 Mbps over van 1080i naar 1080p.

KPN zet dit 1080p signaal net als nu 1080i met h.264 om naar een bitrate van 14,5 Mbps.

En we hebben volgens de EBU met de zelfde bandbreedte een betere kwaliteit.

kost NPO en KPN niks en levert de klanten wat op. Dus doen!

Reputatie 7

Dus kan men beter gewoon 1080i leveren en een normale compressie dat zal de kijk beleving alleen maar ten goede komen. 

Alleen is het naar mijn weten zo dat veel video players geen 1080i ondersteunen en dat 1080p dus vereist is om bijvoorbeeld op een Android of iOS apparaat de TV stream te kunnen bekijken.

Dus kan men beter gewoon 1080i leveren en een normale compressie dat zal de kijk beleving alleen maar ten goede komen. 

Alleen is het naar mijn weten zo dat veel video players geen 1080i ondersteunen en dat 1080p dus vereist is om bijvoorbeeld op een Android of iOS apparaat de TV stream te kunnen bekijken.

Bedoel je met een Videoplayer in dit verband Hardware of software? Dat hele interlaced is puur een erfenis uit de vorige eeuw, dat is voor de huidige beeldschermen niet eens nodig.

 

 

Reputatie 7

Galdor68 schreef:

Bedoel je met een Videoplayer in dit verband Hardware of software?

Daarmee bedoel ik software.

 

Galdor68 schreef:

Dat hele interlaced is puur een erfenis uit de vorige eeuw

Dat stamt uit de tijd dat bandbreedte nog redelijk schaars was. Bandbreedte is anno 2023 niet echt schaars meer maar er hangt wel een prijskaartje aan en vooral wetende dat er steeds meer via unicast gekeken wordt. In een pure multicast omgeving speelt bandbreedte geen enkele rol meer maar zodra er uitgesteld (unicast) gekeken wordt is dat ineens een heel ander verhaal. Dat is ook waarom we in unicast omgevingen lagere bitrates zien en het ook niet te verwachten is dat dat zal verbeteren, sterker nog, het lijkt alleen maar te verslechteren. Weet je dat het nieuwe TV+ platform wat dat betreft een enorme achteruitgang is. Kijk je op een 5202 een opname van NPO 1 met een bitrate van 14,2Mbps, op de TV+ Box moet je genoegen nemen met ongeveer de helft daarvan.

Interlacing is nog veel ouder uit de tijd dat je de fysieke beeld lijnen kon zien op een televisie de tijd van de analoge TV. 

 

Dat bandbreedte verhaal is nog redelijk jong sinds de introductie van IPTV.

Reputatie 5
Badge +3

Ik denk dat KPN op de glasvezel de originele HBR versie moet leveren aan zijn klanten zonder te knijpen.

De NPO levert deze hogere kwaliteit niet alleen voor de klanten van Kabeltv Veendam.

Het is vanzelfsprekend bedoeld voor zoveel mogelijk Nederlanders.

Eigenlijk zou de NPO moeten verbieden om te knijpen in het signaal.

De Nederlandse burger betaalt via de belastingen voor de NPO en van het NPO product moet dan iedere aanbieder verder afblijven!  

 

De Nederlandse burger betaalt via de belastingen voor de NPO en van het NPO product moet dan iedere aanbieder verder afblijven!  

Als je het product van NPO wilt hebben moet je maar via DVB-T2 gaan kijken, of de NPO Start app of website.

 

Via een distributeur neem je het product van dat bedrijf af niet van de toeleveranciers. 

 

Reputatie 5
Badge +3

Het is beschikbaar in een veel betere kwaliteit als voorheen.

Waarom geeft KPN dit niet door aan zijn glasvezelklanten? 

Blijkbaar is er geen commerciële noodzaak om het door te geven, wellicht omdat andere providers dat ook niet doen🤔. 

Reputatie 7

Blijkbaar is er geen commerciële noodzaak om het door te geven, wellicht omdat andere providers dat ook niet doen🤔. 

Klopt, zolang Ziggo dit niet gaat doorgeven is er voor KPN geen echte noodzaak om dat wel te doen. Tenzij de marketingjongens van KPN het gevoel krijgen dat ze er abonnees van Ziggo mee kunnen aftroggelen door het wel door te geven.

HBR is de afkorting van High Bitrate, oftewel hoge bandbreedte.

Het klopt dat je daar weinig op internet over kan vinden. Het is een term die SKV aan deze stream net hoge bandbreedte heeft gegeven. En dus geen marktstndaaard. 

Het zou dus maar zo kunnen zijn dat SKV, net als KPN bij de introductie van de HD+ kanalen, overstapt naar die 25Mbps mezzanine streams die door NPO aangeleverd worden en dat zij die, net als KPN, vervolgens coderen met h.264 en/of h.265.

Ik zou de bitrate wel eens willen zien van de ESPN, Eurosport en Discovery kanalen die SKV blijkbaar al in HD HBR formaat levert. Is er iemand die dat kan meten en daar een screenshot van kan plaatsen?

Als het goed is heb ik desze streams al gehad bij T-Mobile in het 'welbekende’ ODF gebied met de ‘onbewerkte’ streams (enkel ARD/ZDF werden ook in 1080i doorgegeven ipv de oorspronkelijke 720p). Hier mijn post destijds: https://community.odido.nl/tv-493/op-welke-bitrates-levert-red-bee-335283?postid=1635271#post1635271

En het verschil viel echt totaal niet op, als ik het nooit gemeten had had ik het ook nooit geweten …

Het nieuwe tv platform werkt enkel nog met unicast streams met een bitrate van maar liefst 6Mbps 😅(met verstand op nul is het eigenlijk ook nog best kijkbaar, alleen is het wel echt op de limiet. Wanneer er veel aan de gang is in beeld, dan zie je direkt dat deze bitrate onvoldoende is). Heb er maar basis kabel tv van ZGO bijgenomen wanneer er wat sport evenementen aan de gang zijn, kan je tenminste ook nog fatsoenlijk wat opnemen en bewaren.

Reputatie 7

apis04 schreef:

Als het goed is heb ik desze streams al gehad bij T-Mobile in het 'welbekende’ ODF gebied met de ‘onbewerkte’ streams…

Dat zijn niet de streams waar we het hier nu over hebben.

 

apis04 schreef:

Het nieuwe tv platform werkt enkel nog met unicast streams met een bitrate van maar liefst 6Mbps

Heb je het dan over het TV platform van Odido want hier bij KPN is het gewoon nog multicast en 14,2Mbps voor de Nederlandse publieke en commerciële zenders.

apis04 schreef:

Als het goed is heb ik desze streams al gehad bij T-Mobile in het 'welbekende’ ODF gebied met de ‘onbewerkte’ streams…

Dat zijn niet de streams waar we het hier nu over hebben.

 

apis04 schreef:

Het nieuwe tv platform werkt enkel nog met unicast streams met een bitrate van maar liefst 6Mbps

Heb je het dan over het TV platform van Odido want hier bij KPN is het gewoon nog multicast en 14,2Mbps voor de Nederlandse publieke en commerciële zenders.

De post uberhaupt wel gelezen? “

Vandaag even bezig geweest en bij een paar zenders kreeg ik wel aardig vreemde resultaten met Wireshark, maar net even gecheckt met deze methode https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/glasvezel-kpn-bitrate-hd-inc-fox-ziggo-sport-kanalen-437940?postid=531016#post531016

en soortgelijke resultaten, dat wil zeggen 25Mbps voor Eurosport en ESPN1 :thinking: (net als Kabel Veendam bijv.

TLC, Discovery Channel en ID nog drie zenders waar ik nu 24Mbps meet. De Wireshark metingen voor de andere zenders komen ook overeen met methode 2 dus aan de meting kan het niet liggen.

 

En idd dat andere ging over het huidige Odido platform wat al onder T-Mobile naam was gelanceerd. Feitelijk is KPN nu waar T-Mobile al jarenlang was vandaar dat het steeds aantrekkelijker wordt de volledige overstap te maken (ware het niet dat ik nog op een goedkoop niet meer verkrijgbaar vast internet abonnement zit bij nu Odido en de extra snelheid eigenlijk zo goed als nooit nodig heb)

Reputatie 7

Dus jouw hele post ging, als ik het goed begrijp, over het TV platform van Odido. Klopt dat?

Zo nee, wat gaat er dan over het TV platform van KPN?

De streams waar dit topic over gaat zijn in ieder geval niet de streams die destijds bij T-Mobile aangeboden werden.

Dus jouw hele post ging, als ik het goed begrijp, over het TV platform van Odido. Klopt dat?

Zo nee, wat gaat er dan over het TV platform van KPN?

De streams waar dit topic over gaat zijn in ieder geval niet de streams die destijds bij T-Mobile aangeboden werden.

En toch benieuwd zijn naar de bitrates van SKV? “ Ik zou de bitrate wel eens willen zien van de ESPN, Eurosport en Discovery kanalen die SKV blijkbaar al in HD HBR formaat levert. “ Of is dat wel ineens het KPN platform🙄, die 25Mbps streams die ik destijds bij T-Mobile kreeg kwamen vast niet uit de lucht vallen dus grote kans dat het precies dezelfde waren die SKV doorgeeft.

[En 25 Mbit/s is uiteraard bij lange na niet uncompressed …]

Misschien je eigen motto eens proberen na te leven 😘

Reputatie 7

De aanvoer van NPO aan KPN is, als ik KPN mag geloven, een 25Mbps stream.

KPN encode deze stream m.b.v. h.264 en daarmee wordt deze gecomprimeerd tot 14,2Mbps. Dit geldt voor alle Nederlandse publieke en commerciële zenders. Alle andere HD zenders hebben een bitrate van 7,2Mbps. De twee 4K zenders hebben een bitrate van zo'n 26Mbps en de ESPN UHD (HD HDR) zenders heeft een bitrate van 15,5Mbps maar die zender zijn encode m.b.v. h.265 waar e een dubbel zo grote compressie bewerkstelligd kan worden.

Ik weet niet wat SKV onder HD HBR verstaat, dit is immers geen officiële video standaard maar een term die door SKV aan die streams gegeven is. Net zoiets als dat KPN spreekt (sprak) over HD+ streams maar daar (gelukkig) ook snel weer vanafgestapt is.

Reageer