Beantwoord

TV loopt elke dag op exact dezelfde tijd (22.27 uur) vast.

  • 25 January 2024
  • 26 reacties
  • 338 keer bekeken

Dit gebeurt al een paar weken. Soms gaat de TV na enkele 10-tallen seconden verder. Soms moet ik de ontvanger opnieuw opstarten. Het maakt niet uit op welke zender de TV staat.

Wat kan de oorzaak zijn?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 5 March 2024, 11:58

Bekijk origineel

26 reacties

Ik heb intussen de TV-ontvanger geruild met een andere die ik heb. Dit heeft geen effect op het probleem. Dat blijft. 

Reputatie 7

Hey @Gerritjl, welkom! Wat een gek probleem. Het is echt altijd elke avond om precies dezelfde tijd? Dat, gecombineerd met het feit dat het wisselen van de ontvanger niet hielp, wijst erop dat er op dat moment iets in jouw netwerk gebeurt dat impact heeft op het verkeer naar de tv ontvanger. Dus moeten we kijken naar jouw netwerk in z'n geheel. 

De eerste vraag die opkomt is dan: heb je timers in je netwerk om op bepaalde momenten apparaten aan of uit te zetten, of om bepaalde processen te starten (denk, bijvoorbeeld, aan een back-up)?

Kun je verder wat meer vertellen over welke tv ontvangers je hebt, en hoe deze op de plek in kwestie aangesloten is (zowel op de tv als op je modem). Ook goed om te weten is welk modem je hebt, en wat voor aanvullende apparaten je verder daarop hebt aangesloten.

hallo Erik, ik heb geen timers in mijn netwerk. 

Mijn tv ontvanger is model HMB2260

Verder heb ik glasvezel met experiabox V10A.

De tijd van de hik is steeds exact 22.27 uur. De laatste dagen hoef ik de TV-ontvanger niet te resetten. Na een minuutje of zo gaat de TV weer verder.

Op mijn PC heb ik ook regelmatige hikken in de verbindingen, maar die zijn niet gerelateerd aan de hik in de TV.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Gerritjl 
En een aanvullende vraag:
Hoe is je ontvanger aangesloten? Via wifi?
Of via een kabel?
Zo ja wat zit er tussen een switch misschien of is deze rechtstreeks aangesloten op het modem?

Reputatie 7

Dit zijn inderdaad ook antwoorden die we nodig hebben om een goed beeld te krijgen van de situatie bij jou thuis, Gerrit.

De TV-ontvanger is aangesloten via kabel op experiabox.

Reputatie 7

Hmm, ik kan hier dan niet zo direct iets in vinden wat dit kan veroorzaken. Wat heb je verder aan apparaten in je netwerk? Je noemt al een PC, die ook regelmatig hikken heeft. Hoe is deze verbonden met de Experia Box? En heb je nog andere apparaten? En wil je ook je forumprofiel eens invullen? Kan ik hier even spieken naar je verbinding.

Forum profiel ingevuld. Probleem doet zich nog steeds voor.

PC is via wifi verbonden met experiabox.

Reputatie 7

Dank je, Gerrit. Ondertussen heb ik hier verder naar gekeken en ik zie dat je ook nog twee switches of access punten verbonden hebt met de V10A? Kun je aangeven wat voor apparaten dat zijn (merk en type)?  

hallo Erik, ik weet niet precies wat je bedoeld. Op de experiabox zijn bekabeld aangesloten 2 TV's (via mediabox) en een vaste telefoon (gigaset). de rest (laptops, mobiel) heeft connectie via Wifi. Er zijn geen switches aangesloten volgens mij.

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, als ik je netwerk doormeet kom ik net als Erik 2 andere apparaten tegen. Kan het zijn dat je 2 wifi versterkers in gebruikt hebt @Gerritjl? Als je aan de achterkant van je V10A kijkt naar de gele ethernetpoortjes, hoeveel daarvan zijn er dan in gebruik en waar leiden de kabels precies naar toe? 

De 2 apparaten die op het gele deel van mijn V10A zijn aangesloten zijn de 2 TV-ontvangers.

Er zat nog een derde kabel, die zat in het verleden verbonden met een PC. Die was al een jaar niet meer in gebruik. Heb ik nu uit de V10A getrokken.

Reputatie 7
Badge +20

Ok duidelijk, dan lijkt die meting het bij het verkeerde eind te hebben, excuus voor de verwarring hierover!

Als je beide tv-ontvangers aan hebt staan om 22:27, gaan het dan ook beide tegelijk mis? Of maar bij 1 van de ontvangers en heeft de andere nergens last van?

Gaat je ontvanger ook uit of alleen de TV. Als het alleen de TV is, zou je even in de instellingen van je TV kunnen kijken of daar wat bijzonders in zit. 

Reputatie 1

Bij mij in huis knipperen de ledlampen net voor het hele en het halve uur in de avond, vanaf net voor 22:30. Is het bij jou eenmalig, alleen om 22:27, of kijk je nooit veel later TV? Bij mij werd namelijk verteld dat er met het elektriciteitsnet van vroeger uit een puls wordt verstuurd, elk half uur, die bijvoorbeeld lantaarnpalen aan en uit schakelde. Gevoelige apparatuur, waar ledlampen blijkbaar onder vallen, kunnen daar last van hebben. Zou het niet zoiets kunnen zijn?

Reputatie 7
Badge +24

Gebruikt u misschien een draadloze verbindingsset? DVS? Devolo? 

Mijn vrouw kijkt meestal TV. Ze kijkt meestal TV via programma’s terugkijken. Omdat we 2 TV’s hebben hebben we nu getest of het probleem van haperend programma op beide TV’s  voorkomt.

Wat blijkt is het volgende:

Als we op beide TV’s naar een programma kijken dat op dat moment wordt uitgezonden dan treedt om 22.27 uur de hapering NIET op. Als we op beide TV’s een programma terugkijken (maakt niet uit welke zender of programma) dan treedt de hapering om 22.27 uur WEL op.

Wat gebeurt er dan:

Eerst bevriest het beeld ongeveer een minuut. TV en ontvanger staan aan. Dan gaat het programma 1-2 minuten verder. Dan opeens komt kort in beeld programma vooruit of terugspoelen. Dan gaat het programma verder, maar niet het programma dat je aan het kijken was, maar het volgende programma op die dag op die zender. Als je met hulp van de afstandbediening weer teruggaat naar het programma dat je aan het kijken was dan gaat het programma wel verder op het punt waar je gebleven was. Dus de ontvanger heeft wel opgeslagen waar je het programma verlaten hebt.

De vraag is dus wat veroorzaakt het bevriezen van het beeld en wat triggert dat je naar het volgende programma springt. Beide gedragingen kun je via de afstandbediening zelf ook bewerkstelligen (pauze en programma vooruit). Echter de afstandbediening is om 22.27 uur niet op de TV gericht. De trigger moet dus ergens anders vandaan komen…..

Dus @Gerritjl je hebt 2 TV’s dan is de vraag, treedt het tegelijk op beide TV’s op. 

Zo ja, dan blijft het een raadsel, zo nee, misschien een foutje in je ontvanger, welke heb je en als het bij 1 optreedt bij welke treedt de storing op?

 

Het probleem treedt op beide TV's tegelijkertijd op. Ook als je op beide TV's verschillende programma's terugkijkt.

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, dan wil ik je vragen om nog 1 optie te testen @Gerritjl: wat gebeurt er als jullie op de ene tv ‘live’ kijken, en op de andere iets terugkijken? Ik ben heel benieuwd of we dan terug gaan zien dat het alleen mis gaat bij degene waar iets terug wordt gekeken. 

Als we op één TV een programma terugkijken en op de andere TV een live programma dan treedt het probleem alleen op bij de TV waar we een programma terugkijken. Nog steeds om 22.27. uur 

Reputatie 7
Badge +20

Het is mij echt een raadsel waar dit door komt @Gerritjl, het is in ieder geval duidelijk nu dat dit alléén gebeurt tijdens het terugkijken. Ik ga hier intern even wat over navragen!

Reputatie 7

Ik heb dit met het tv team besproken en zij kunnen niets bedenken aan onze kant wat hiervoor kan zorgen. Wat dus betekent dat het toch ergens iets in jouw thuisnetwerk moet zijn dat hier roet in het eten gooit. Gewoon live tv kijken heeft voorrang op ander internetverkeer. Maar bij terugkijken of opnames is dat niet het geval. Dus er is dan blijkbaar iets in jouw thuisnetwerk om 22:27 dat even heel veel internet gebruikt of anderszins voor een onderbreking zorgt. 

Ik heb exact hetzelfde probleem, maar dan een half uurtje later. Al weken lang, iedere dag om exact 22.52u loopt 't bij ons ook vast bij kijken van opname. Soms gaat ie vanzelf weer verder, soms even op stop en opname opnieuw starten nodig. Bij live tv kijken heb ik dit probleem niet. 

Bij ons treed nu ook hetzelfde op, als IT-er heb ik al van alles uitgeprobeerd en ja er zit extra apparatuur op het netwerk en ja dat gaat zo nu en dan aan en uit maar nooit iedere avond op dezelfde tijd. Het probleem moet in de KPN router zitten. Internet doet het op zich wel ok en ook de speedtest geeft geen extreem laag netwerk verkeer aan.

 

Het enige wat er kort geleden veranderd is is dat ik een “gratis” upgrade heb gehad van de KPN mbt de internet snelheid

Reageer