Vraag

Welke afstand tot de tv zitten

  • 9 June 2024
  • 8 reacties
  • 169 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +20

Zie ook hier.

 

 

joop2011 schreef:

Om de resolutie van 4K op een 65” toestel goed te kunnen zien, moet je op ongeveer 2 meter afstand zitten.

 

De kijkafstand is subjectief maar een algemeen gehanteerde vuistregel is dat de optimale kijkafstand zo'n 2,4 keer de schermdiagonaal is. Bij een schermdiagonaal van 65 inch (167 cm) komt dat neer op een afstand van ongeveer 4 meter.

Bron

  

 

@wjb

Leuk, maar dat is voor HD (2K) en niet voor 4K

Zie ook hier. (bron)

En je ziet dat 65”de ideale kijkafstand bij 4K 2 meter is.

 

En volgens deze bron bij 65 “2,8 meter

 

Dus voor 2K (HD) heb je gelijk, maar het gaat over 4K en niet over 2K (HD).😉

 

En deze bron geeft aan 3 meter voor 65”

Kijkafstand per inchformaat

  Kijkafstand
32 inch Tot 2,5 meter
43 inch 1,5 tot 3 meter
50 inch 2 tot 3,5 meter
55 inch 2 tot 4 meter
65 inch Vanaf 3 meter

 

 

joop2011 schreef:

Leuk, maar dat is voor HD (2K) en niet voor 4K

Het onderstaande stukje komt uit hetzelfde artikel van de consumentenbond.

 

joop2011 schreef:

Zie ook hier. (bron)

En je ziet dat 65”de ideale kijkafstand bij 4K 2 meter is.

Je doet er mijns inziens verstandig aan om nooit bronnen te gebruiken van een leverancier/winkel van televisies bij dergelijke adviezen. Een leverancier/winkel van televisies heeft er namelijk commercieel belang bij om jou te doen laten geloven dat je een grotere (lees duurdere) televisie "nodig" hebt. Dit is hetzelfde als dat een provider je wilt laten geloven dat je een abonnement met meer bandbreedte nodig hebt terwijl dat ook heel vaak onzinnig is.

 

 

De afstanden van consumentenbond zijn te groot bemeten, wie zit nou van 4m afstand tv te kijken?

Hier is de afstanden en de wetenschaften erachter

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

Our size and distance tool above is based on the 30° guideline that is suitable for mixed usage, but you can find distances for a variety of sizes at 40° here. Learn more about the human visual field.

Screen Size Recommended Mixed Usage Distance
(30°)
Recommended Cinema Distance
(40°)
25" 3.4' (1.04 m) 2.5' (0.77 m)
30" 4.1' (1.24 m) 3' (0.92 m)
35" 4.8' (1.45 m) 3.5' (1.07 m)
40" 5.5' (1.66 m) 4' (1.22 m)
45" 6.1' (1.86 m) 4.5' (1.37 m)
50" 6.8' (2.06 m) 5' (1.53 m)
55" 7.5' (2.28 m) 5.5' (1.68 m)
60" 8.2' (2.48 m) 6' (1.83 m)
65" 8.9' (2.69 m) 6.5' (1.98 m)
70" 9.5' (2.9 m) 7' (2.13 m)
75" 10.2' (3.1 m) 7.5' (2.29 m)
80" 10.9' (3.31 m) 8' (2.44 m)
85" 11.6' (3.52 m) 8.5' (2.59 m)

 

 

 

De doorsnee woonkamer is niet eens zo breed.

 

 

 

TDN schreef:

De afstanden van consumentenbond zijn te groot bemeten, wie zit nou van 4m afstand tv te kijken?

De afstand van mijn 43 inch 4K televisie tot aan de voorzijde van mijn bank is 360 cm en ik zie zelfs op die afstand duidelijk verschil tussen een 4K uitzending en dezelfde uitzending in HD.

Daarom gaf ik dus ook aan dat de ideale kijkafstand subjectief is. Je kunt mijns inziens dan ook niet stellen dat de consumentenbond die afstanden te groot bemeet.

 

 

De afstanden van consumentenbond zijn te groot bemeten, wie zit nou van 4m afstand tv te kijken?

 

@TDN en @N.N. 

Wij.

Onze kamer is 5,5 meter breed en wij zitten op 4,2 meter vanaf de tv.

 

Maar zoals ik en ook Maja aangeeft.

Laten we dit in een ander topic hiermee verder gaan.

 Ik heb een topic gestart.

 

 

Admin: omdat in de product update de berichten in kwestie verborgen zijn, heb ik ze als quotes hier geplaats.


8 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Zojuist kwam in mijn mail dit artikel voorbij:

https://www.consumentenbond.nl/tv/ideale-kijkafstand?CID=EML_NB_L_VV_20240609&j=2380878&sfmc_sub=148027235&l=5017_HTML&u=56220530&mid=100003369&jb=13015&j=2380878&sfmc_sub=148027235&l=5017&u=56220530&mid=100003369&jb=13015&

Reputatie 7
Badge +20

@admin mijn hartelijke dank. 

Reputatie 7
Badge +20

 

Het klopt helaas niet helemaal wat de Consumenten bond schrijft.

Want het aantal pixels heeft wel degelijk met de kijkafstand te maken.

Om dit goed te kunnen zien, moet je bij 4K dichter bij dan bij HD (2K) zitten.

Anders ziet jouw oog niet echt het verschil.😉

Reputatie 7
Badge +20
  • wjb

  • 69818 reacties
  • 3 uur geleden

 

joop2011 schreef:

Om de resolutie van 4K op een 65” toestel goed te kunnen zien, moet je op ongeveer 2 meter afstand zitten.

 

Ik zal het dit keer kort houden: Dat is onzin!​​​​​​

En ik hoop oprecht dat @Maja van KPN de volgende keer of alles of helemaal niets verwijdert van een discussie die als off-topic gezien wordt.

Ik houd er absoluut niet van als iemand die achteraf op een topic komt verkeerde conclusies zou kunnen trekken omdat er foutieve en subjectieve informatie gedeeld wordt.

 

----------------------------------------------------------  

  • TvG2016

  • 323 reacties
  • 3 uur geleden

Het is inderdaad onzin. Moet ik @wjb volledig gelijk in heven. Je mixt wat informatie die je her en der op internet vindt door elkaar en je hebt een nieuwe wijsheid die leuk lijkt maar niet klopt.

-------------------------------------------------------------------------- 

Kopie uit de site waar het off topic ging.

-------------------------------------------------------------------------  

@wjb en @TvG2016 

Waarom jullie het onzin vind is mij echt een raadsel.

Het menselijke oog is helaas niet zo goed als velen denken.

 

Maar als je bedoelt dat je met een 55”of 65” 4K toestel op een afstand van ongeveer 4 meter een goed en mooi beeld ziet.  In dat geval kan ik zeggen, zeker. Beide kan je perfect voor die afstand gebruiken.😉

Reputatie 7
Badge +20

Nog een reactie (zie onder) uit de topic waar het begonnen is en daarna is het echt voldoende.

Meningen verschillen en wat mij betreft is dat geen probleem.

Moet gewoon kunnen, toch.

 

Mijn mening is, dat je gewoon je eigen gevoel en je eigen zicht (wat je ziet) moet volgen.

Zelf kijk ik op een Oled 48”op 4,2 meter afstand en wij zijn echt dik tevreden. 😉

 

---------------------------------------  

Laatste opmerking: (van @wjb )

-------  

  • wjb

  • 69818 reacties
  • 2 uur geleden

Erik van KPN schreef:

Al jullie verwijderde reacties hierover heb ik gequote in Joop's nieuwe topic.

Dat was niet nodig, ik zal daar niet reageren omdat die discussie nergens op slaat zonder de bron van die discussie daar ook in op te nemen. De enige reden van mijn reactie was immers de onderstaande opmerking van @joop2011...

 

Om de resolutie van 4K op een 65” toestel goed te kunnen zien, moet je op ongeveer 2 meter afstand zitten.

 

...en die opmerking staat in dit topic en dus is dit topic het aangewezen topic om daar op te reageren.

Ik vind ook dat de quote van mijn reactie in dat topic van Joop nu ook volledig uit zijn context getrokken is en daar beter niet geplaatst had kunnen worden.

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb een 65” tv en me bank zit op 2,70 afstand, dus waarschijnlijk zit ik zelf zo’n 2,90 van me tv en dat voelt voor mij comfortabel aan. Geen idee of het ideaal is. 

Reputatie 7
Badge +9

@Ik_Combineer Volgens berekening van rtings.com zit je nog beetje ver (tussen 1,98m en 2,69m moet zijn 🤣) Ik zit ook meestal op 2m afstand om een cinema-ervaring te hebben en dus erg verrast over de lange afstanden van andere gebruiker hier. 

Reputatie 4
Badge +2

Ik vind het artikel van de CB heel vreemd, want wat is “comfortabel”? Ook vreemd dat ze beweren dat het weinig uitmaakt of je 4k of FHD kijkt. Juist bij 4k moet je dichter bij het scherm zitten om van het extra detail te profiteren. Op de plek waar ik meestal TV kijk, zit ik op 4 meter van het beeldscherm en op de verst verwijderde zitplaats is dat zelfs 5 meter. Dan zie je met de beste wil van de wereld geen verschil meer tussen 4k of FHD, dus ja, dan snap ik dat ze beweren dat het niks uitmaakt… Pas als de afstand onder de 2,5 m komt, zie ik verschil.

Reageer