Vraag

dekking Zwitserland

  • 25 November 2019
  • 21 reacties
  • 752 keer bekeken

hallo

ik woon in Zwitserland en denk erover na om een kpn-abo te nemen. Aangezien ik veel in de bergen ben, wil ik van te voren weten, of er een goede dekking is. Nu heb ik een swisscom Abo en daar is over het algemeen een goed bereik. Neemt KPN ook deze provider in Zwitserland?

vr. groet

Otto


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Hmm, als je daar woont ben je er dus langer dan 4 maanden per jaar.

De roamingregels voor Europa gelden alleen als je (voorbeeld) een NL provider max. 4 maanden per jaar in een ander land van de E.U. (+ Zwitserland + IJsland) gebruikt. Voor meer maanden krijg je hoge(re) kosten.

Het is aan te raden om in Zwitserland een Zwitsers abonnement (provider) te nemen/houden. Bovendien kun je geen abonnement op een NL provider nemen zonder NL adres.

Als iemand je belt v.a. een NL nummer naar je Zwitserse kost 'm dat net zoveel als naar een NL nummer bellen. Dit omdat Zwitserse nummers onder de Europese regeling vallen. De meeste mensen hebben tegenwoordig zelfs onbeperkt bellen in hun abonnement.

Dat geldt dus voor Europese Unie + Zwitserland + IJsland.

Hallo Peter

dank voor je reactie.

Ik heb met KPN gechat en daarna met KPN gebeld. Mijn vader woont in NL en ik kan daar dus zijn adres gebruiken. De Sim wordt daarheen verstuurd en in NL geactiveerd, vervolgens stuurt hij hem naar mij en kan ik hem hier in Zwitserland gebruiken. Ik heb die medewerkster duidelijk verteld, dat ik hier woon en hem ook hier zal gebruiken. Zij heeft iig niks over die max 4 maanden gezegd. Waar kan ik die beperking vinden?

Zwitserse Abos zijn een stuk duurder met minder GB. Ik heb hier een prepaid kaart in mijn telefoon met Zwitsers nr en daarnaast zou ik de KPN sim dan in mijn toestel doen, lijkt mij hier de ideale en meest gunstige oplossing. 

Wat ik alleen wil weten is of het bereik van KPN in Zwitserland overal goed is of kun je handmatig gewoon een provider in Zwitserland kiezen?

Reputatie 7
Badge +21

Hier staan de voorwaarden op de KPN website:

Voorwaarden voor gebruik roaming op basis van ‘roam like home’

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/band-met-nederland.htm

 

KPN heeft volgens mij contracten met alle providers in Zwitserland (lijkt mij wel).

De EU-regeling is bedoeld voor vakantie buiten Nederland in Europa.

Je bent in Zwitserland sowieso duurder uit als je daar woont met een KPN abonnement. Bij meer dan 4 maanden gebruik buiten Nederland vallen de kosten niet meer onder de bundel en wordt het bellen € 0,23 p/min; sms € 0,06 per 160 woorden en een X bedrag voor MB's. (kan ik effies niet zo vinden)

Hier wordt die 4 maanden vermeld: www.acm.nl/roaming in het buitenland .

Die 4 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Kan een weekje zijn, dan weer een maandje. Totaal per jaar 4 maanden. Je kunt dus 8 maanden per jaar niet van je bundel (bv onbeperkt bellen en je GB's) gebruik maken buiten Nederland. En dan kon je wel eens duurder uitkomen met KPN in Zwitserland. Dan met een Zwitsers abo.

Ik zou er nog even over denken...

Hallo Peter en Ruud,

dank voor de info, dat wist ik niet.

is alleen een beetje apart, das ik chat en bel met KPN, ik zeg dat ik in Zwitserland woon en ik niet op deze regeling wordt gewezen…. Of ze willen graag een abo verkopen en vervolgens toeslag berekenen, maar dan moet ik bijna van kwader trouw uitgaan, iets wat ik niet hoop bij KPN.

groet,

Otto

Die 4 maanden is ingesteld omdat het juist niet is toegestaan voor providers om abonnementen buiten hun eigen land te verkopen. Vandaar ook het NL adres bijvoorbeeld.

Ik ben met je eens dat als je zegt dat je in Zwitserland (of een ander land van de E.U.*) wóónt dat dat erbij vermeld moet worden.

*Zwitserland zit niet in de E.U., maar is bij alle providers wel ondergebracht in de Roam like home (vakantie)regeling.

ik woon vast in Nederland. Ze vroeg ook expliciet of ik een adres in Nederland had en ik zei dat ik mijn vaders adres kon aangeven. Ze zag dat mijn vader KPN klant is en dat ik dan ook nog een keer 5 Euro korting kreeg. Ze wist dus zeker dat ik buiten Nl woon en toch wilde ze het afsluiten. Blijf ik vreemd vinden…..

 

Je bedoelt “ik woon vast in Zwitserland” neem ik aan.

Een abonnement nemen is verhaal 1, dat kan gewoon. Maar meer dan 4 maanden per jaar gebruiken in het buitenland wordt dus een ander verhaal.

Is een Zwitsers abo duurder dan 20 tot 35 euro?

ja, woon vast in Zwitserland ja, foutje

er wonen hier meerdere Nederlanders in Zwitserland waar ik er een aantal van ken die al meerdere jaren een Nederlands abonnement hebben, zonder problemen. Enige vereiste is blijkbaar een Nederlands rekeningadres

ik heb als ik in NL ben altijd een prepaid van Simyo en die hebben ook dergelijke abonnementen als bij KPN, https://mijn.simyo.nl/overstappen?c=t Daar heb ik die 4 maanden niet gevonden en die hebben voordelige tarieven. Een stuk voordeliger dan in Zwitserland. Daar is vaak 1 GB of 2 GB voor 50.- CHF (ca 45 euro), met black friday voordeliger.

Ik wil alleen graag meer GB per maand en de mogelijkheid om die GBs in het buitenland (voor mij dus buiten Zwitserland) te gebruiken. Hier betaal je dan 10.- CHF per 500 MB extra als je in het buitenland internet wilt. Kortom: wordt een stuk duurder

groet, Otto

Reputatie 7
Badge +21

Tja, waarom het bij anderen wel werk(te), weet ik niet. Maar de roamingregels zijn duidelijk.

Of je het risico wil/kan nemen, die keuze is aan jou.

Reputatie 7

Hoi Otto, welkom, goed dat je deze vraag stelt. Peter en Ruud hebben je al gewezen op de voorwaarden. Je moet inderdaad een duurzame band met Nederland hebben voor Roam like Home. Ik weet zelf niet in hoeverre we daar in de praktijk daadwerkelijk achteraan gaan. Dat ben ik ook nog niet tegengekomen. Het staat je in ieder geval vrij, zolang je een Nederlands adres tot je beschikking hebt, om een abonnement aan te vragen. Of je dan inderdaad het risico wilt nemen is aan jou.

Hoi Erik, jij werkt bij KPN? anders hoor ik graag hoe de policy van KPN is: wordt hier aktief naar gekeken of iemand in het buitenland woont? Ik ben iig Nederlander en heb mijn ouders die nog in Nederland wonen en zodoende dus ook een postadres in Nederland. Ik weet niet of ik KPN er mee zou benadelen, maar als niet, lijkt het me dat KPN een klant erbij heeft en dat lijkt me niet nadelig.

en anders als ik me hier niet had gemeld en ik afgegaan was wat de medewerkster me heeft meegedeeld, dan had ik het gewoon afgesloten.

groet,

Otto (evt. toekomstig tevreden klant met KPN :-))

Reputatie 7

Ik ben inderdaad van KPN. We geven op de website aan dat die duurzame band er moet zijn. Dus officieel kunnen we na 4 maanden verbruik in het buitenland bij jou verhaal gaan halen. En daar kan dan uitkomen dat we vinden dat je geen duurzame band met Nederland hebt, en dat je dus extra moet betalen voor je verbruik in Zwitserland. Alleen, ik heb zelf als medewerker nog niet meegemaakt dat we dit daadwerkelijk gedaan hebben. Kortom, dat is een risico dat je voor jezelf moet afwegen.

Reputatie 7
Badge +7

Om ook de originele vraag te beantwoorden. In Zwitzerland roam je inderdaad over Swisscom. Althans, dat was eind vorig jaar zo toen ik er was.

Hoi Erik, komt toch nog even terug op je antwoord. Ik heb inmiddels hier in Zwitserland bij verschillende mensen met een NL-abo en vast woonverblijf in CH nagevraagd: niemand heeft een melding of ‘boete’ van zijn provider gekregen, dat hij of zij langer dan 4 maanden verbuikt buiten NL. Als jij het ook niet aan de hand hebt gehad, ga ik ervan uit dat het risico acceptabel is. 

Mocht KPN na 10 maanden toch vaststellen, dat het verbruik buiten NL langer dan 4 maanden gaande is, wordt er dan met terugwerkende kracht kosten door KPN geheven of krijg je dan een melding voor die ene maand dat jullie de mededeling aan mij doen dat ik buiten NL alleen maar verbruik? Mocht dat zo zijn, dan kan ik gewoon opzeggen en dan is het jammer maar helaas.

groet en dank nogmaals,

Otto

Reputatie 7

Als wij vaststellen dat het verbruik in Zwitserland meer is dan in Nederland en dat minimaal 4 maanden heeft voortgeduurd, dan nemen we contact met je op. Je hebt dan twee weken de tijd om een duurzame band aan te tonen. Als je dat niet kunt of niet wilt, dan kunnen we vanaf dat moment toeslag rekenen. Dus niet met terugwerkende kracht. Dit staat ook uitgelegd, samen met een tabel van de toeslagkosten, op onze website. De toeslag kan ook weer stopgezet worden als je op een later moment alsnog een duurzame band kunt aantonen. 

Reputatie 7

Je hebt dan twee weken de tijd om een duurzame band aan te tonen.

Dat lijkt me niet zo moeilijk immers op deze pagina wordt aangegeven dat een bewijs van inschrijving in het kiesregister al voldoende is. In Nederland wordt iedereen die is opgenomen in het bevolkingsregister automatisch opgenomen in het kieregister.

Je hoeft je pas uit te schrijven uit het bevolkingsregister als je meer dan acht maanden in het buitenland woont.

Reputatie 7
Badge +24

Als je bijvoorbeeld 3 maanden in Zwitserland bent, en ja gaat dan even voor een paar dagen naar Nederland voor familiebezoek. Als je dan weer terug gaat naar Zwitserland, gaat dan niet die 4 maanden weer opnieuw in?

Nee. De 4 maanden wordt op jaarbasis bijgehouden. Tussen 1 januari en 31 december.

Rome like home is namelijk een vakantieregeling.

Reputatie 7

Rome like home is namelijk een vakantieregeling.

Roam like home is helemaal geen vakantieregeling, ook zakelijk speelt roam like home uiteraard net zo'n grote rol.

Reputatie 7

Het is inderdaad geen vakantieregeling, maar geldt in het algemeen. En het gaat ook over verbruik in het algemeen. Dus als wij zien dat er minimaal vier maanden achter elkaar meer verbruik in het buitenland is geweest dan in Nederland, kunnen we vervolgens vragen om band aan te tonen. Tussentijds een paar dagen naar Nederland zal dan over het algemeen, qua verbruik, niet heel veel impact hebben.

 

P.S. Ik heb de vraag van Willem afgesplitst naar een eigen topic