Vraag

Na update KPN Box 12 werkt Cheapconnect VOIP niet meer

  • 11 June 2024
  • 24 reacties
  • 232 keer bekeken

Reputatie 1

Ik had langere tijd de VOIP / IP telefonie van Cheapconnect goed werkend en daarom de firmware upgrade naar de versie in het topic genoemd staat uitgesteld,
Zie topic 


maar om een of andere reden is de upgrade een paar weken geleden “ vanzelf “ gedaan zonder mijn akkoord.
Helaas werkt nu de VOIP / IP telefonie verbinding met Cheapconnect niet meer.
De configuratie meerdere keren opnieuw ingevoerd, geprobeerd met diverse variaties maar de verbinding status blijft staan op “ Disabled” 
Wat kan ik doen om terug te gaan naar de vorige firmware versie, we zijn nu thuis verstoken van vaste telefonie. Of naar een versie waar cheapconnect voip weer wel werkend kan worden gemaakt.
 

 

 


24 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Terug naar de vorige firmware kan niet. Zet de firewall eens op Low en probeer het nog eens.

Reputatie 1

Terug naar de vorige firmware kan niet. Kunt u inloggen op de KPN Box? Zet dan de firewall eens op Low en probeer het nog eens.

Bedankt voor je reaktie Nick. firewall op Low gezet. status van de cheapconnect *blijft* op disabled staan. 
Als ie niet zou kunnen verbinden door firewall regel, zou ik een andere status verwachten dan “ disabled”  overigens.

Interessant, nou ja, je gebruikt CC op een KPN box.

Bij CC kun je ( na inlog ) zien of een je een registratie hebt.
Bij tabje “SIP informatie” > SIP status > Haal SIP status op
( daar zit wat vertraging in, meen ik, dus even geduld als wat veranderd )

Verder kun je spelen met de 3 plekken waar je voip.cheapconnect.net  hebt ingevuld.

Alternatieve SIP server

Wij raden aan voip.cheapconnect.net te gebruiken. Mocht dat niet werken in verband met beperkingen in firewall instellingen is onze alternatieve SIP server ook beschikbaar.

Alternatieve SIP server: sip.cheapconnect.net

Ik meen dat ik ook wel eens een IP heb ingevuld.
Een gevalletje  probeer (en faal) ben ik bang voor.

Reputatie 1

Interessant, nou ja, je gebruikt CC op een KPN box.

Nouja.. gebruikte dus...

 

Bij CC kun je ( na inlog ) zien of een je een registratie hebt.
Bij tabje “SIP informatie” > SIP status > Haal SIP status op
( daar zit wat vertraging in, meen ik, dus even geduld als wat veranderd )

Dank, daar was steeds geen status m.a.w. niet verbonden.
Ter controle heb ik even geprobeerd met een alternatieve sip-client (MicroSIP op laptop), dat werkt direct met dezelfde gegevens als die ik in de KPN box12 heb ingevuld. Er is dan bij CC in het dashboard direct ook een status “ Aangemeld “ te zien, Dus hiermee ook bevestigd dat de user en password correct zijn.

 

Verder kun je spelen met de 3 plekken waar je voip.cheapconnect.net  hebt ingevuld.

Alternatieve SIP server

Wij raden aan voip.cheapconnect.net te gebruiken. Mocht dat niet werken in verband met beperkingen in firewall instellingen is onze alternatieve SIP server ook beschikbaar.

Alternatieve SIP server: sip.cheapconnect.net

Ik meen dat ik ook wel eens een IP heb ingevuld.
Een gevalletje  probeer (en faal) ben ik bang voor.
 

Ja helaas, tot nu toe geen succes (met de verschillende mogelijkheden, terwijl dit “vroegah” dus tot een maand geleden wel goed werkte.
Ik vrees toch echt dat de veranderde firmware in de box het zaakje te nek om heeft gedraaid.
Ohja, uitvoeren traceroute vanuit de box naar voip.cheapconnect.net en sip.cheapconnect.net lukt ook prima, dus hij kan DNS resolven en is bereikbaar.

 

Admin: quote gefixt zodat duidelijker is wat quote is, en wat nieuwe reactie

Ehmmm, het portnummer veranderen, ipv 5060, maar ja, dat gaat niet zeker ?
Een (oude) fritzbox er achter dan maar ?
Maar ja, kpn heeft iets stuk-gerepareerd met de “up”date.

Reputatie 1

Ehmmm, het portnummer veranderen, ipv 5060, maar ja, dat gaat niet zeker ?
Een (oude) fritzbox er achter dan maar ?
Maar ja, kpn heeft iets stuk-gerepareerd met de “up”date.

Had ik ook geprobeerd, door achter de domeinnamen, stuk voor stuk elk apart en in combinatie, een poortnummer achtervoegsel :5070 (als voorbeeld) te zetten. Tot nu toe geen succes. Er zijn, zoals je ook schreef haast ontelbare combinaties en je kan helaas in het modem niks zien in een log o.i.d. wat hij probeert. Enige wat je ziet is “ Disconnected”  of “Error“. 
Een extra doosje er achter zetten voor de telefonie vind ik ook niet gewenst, dan zou ik eerder nog gewoon een SIP-telefoon aansluiten en daar de voip op laten binnenkomen.

Ik vind dit (zoals je al zegt) een probleem dat na de firmware update het kapot gegaan is en dus aan KPN om het weer te fixen..

Reputatie 7
Badge +10

Kijk nog even in je account bij cheap of je daar misschien je IP adres van KPN moet whitelisten…. 

Reputatie 1

Kijk nog even in je account bij cheap of je daar misschien je IP adres van KPN moet whitelisten…. 

Goede tip, maar whitelisten niet nodig, sip client op PC, achter mijn KPN box, werkt met dezelfde sip account gegevens.

Reputatie 1

Zie net dat de datum en tijd op de box compleet verkeerd is. Hij denkt dat het nu 13 september 2023 is.

Als de VOIP verbinding gebruikt maakt van TLS e.d. dan zal dit de oorzaak kunnen zijn dat de verbinding niet meer werkt.
Tijdservers staan vast ingesteld, daar kan/mag ik niks aan veranderen.
Wat nu ?

 

Reputatie 7
Badge +10

Hard reset (gaatje aan de achterkant) en opnieuw beginnen.

Reputatie 1

Hard reset (gaatje aan de achterkant) en opnieuw beginnen.

Werkelijk, dat meen je niet ? Voor zoiets simpels als de correcte tijd van het modem is een complete fabrieks-reset nodig, en alle instellingen / dhcp reserveringen / firewall regels opnieuw van de grond af aan moeten opbouwen ?

Reputatie 7
Badge +10

Hard reset (gaatje aan de achterkant) en opnieuw beginnen.

Werkelijk, dat meen je niet ? Voor zoiets simpels als de correcte tijd van het modem is een complete fabrieks-reset nodig, en alle instellingen / dhcp reserveringen / firewall regels opnieuw van de grond af aan moeten opbouwen ?

Misschien is 1 van de regels die je zelf toegepast hebt de oorzaak van het niet correct synchroniseren van de tijd

 

edit: begin dus met een reset en daarna je voip, is dat werkend dan pas stap voor stap uitbreiden en steeds opnieuw controleren of alles nog werkt

Badge

Ik heb precies hetzelfde voip is inderdaad DOOD nu in de modem graag herstellen met firmware fix,

 

Ik krijg ook geen verbinding meer met voipbuster...

Hoi @Ed_G  .  dat is een nare verassing. Heeft een reset nog geholpen? Kun je me exact vertellen welke firmware er nu op zit?

 

@PeterHop   nvm. Ik zie dat je je eigen topic al hebt.  Daar zullen we ook z.s.m. in reageren

Badge

sinds deze update doet mijn telefonie het niet meer, sip instellingen niet meer in te stellen en kan ook 2.4 ghz niet meer op kanaal 1 krijgen.

wat nu? komt er een herstel firmware?

 

V12.C.24.05.08 < firmware met bugs, modem hangt op voip sip instellingen en loopt vast en niet goed te resetten.

Ook nog een nieuwe modem kpn box 12b opgehaald via het kpn business center maar bij thuiskomst ook weer updaten naar deze firmware versie en hetzelfde probleem, voip instellen werkt niet meer geen connectie na invullen gegevens, mijn gegevens op eigen apparaat werkt prima…

 

Graag oplossen met werkende firmware zodat ik weer gebruik kan maken van de voip telefonie.

Reputatie 1

Hoi @Ed_G  .  dat is een nare verassing. Heeft een reset nog geholpen? Kun je me exact vertellen welke firmware er nu op zit?

 

Hoi @Erwin van KPN ,
Ik heb gisteravond laat e.e.a. weer aan de praat gekregen zonder reset: ik zag daar erg tegenop, ivm opnieuw moeten instellen van een stuk of 20 dhcp reserveringen (ik heb veel IOT apparaten die met elkaar willen communiceren) en minstens even zoveel Firewall port-forwards, zowel IPv4 als IPv6.
De crux zat hem in een vinkje “Gebruik DNS proxy” welke ik had uitgezet en mijn eigen lokale DNS server (op IPv4 EN IPv6) op de 1e posities had gezet, simpelweg omdat ik mijn lokale clients mijn interne servers wil kunnen laten vinden via DNS.
Blijkbaar lukt het de box dan niet om met NTP te synchroniseren aan de tijdservers, best vreemd want met uitvoeren van traceroute bleek dat hij die NTP servers, o.a. time.kpn.net wel prima kan resolven en bereiken).

Na weer DNS Proxy aangezet, kon de Box12 weer met NTP synchroniseren zodat hij de juiste tijd had,
en daarop ging ook VOIP met cheapconnect weer werken.

Nu staat DNS proxy weer uit, en blijft VOIP toch nog werken (ik denk dat VOIP blijft werken zolang de box niet gereboot wordt en dan weer zijn tijd moet kunnen synchroniseren met NTP).

Op dit moment draait er nog firmware versie V12.C.23.04.38 op mijn box12, maar ik overweeg te updaten naar de laatste versie. Maar als ik @PeterHop lees zit het daarin ook niet goed met de VOIP, en twijfel ik of ik zal updaten.
 

Reputatie 7
Badge +24

Dat updaten gebeurt vanzelf wel. Dat kunt u niet tegenhouden. 

Reputatie 7
Badge +8

De beschreven problemen met de DNS proxy functie uit zijn allemaal bugs van die 23.04.38 versie. En dat schijnt ook nog in de 23.15.06 te zitten. Beste is toch upgraden naar de laatste versie want op een gegeven moment wordt die automatisch meegenomen door KPN.

 

Ik heb zelf geen cheapconnect maar voipblazer.com account en die werkt met de V12.C.24.05.08 versie. Ik neem aan dat het allemaal niet veel van elkaar verschilt.

Zie onder het plaatje wat ik heb gebruikt. Uiteraard niet met de echte username/pw.

 

Badge

ik krijg dit te zien na invoeren van mijn gegevens, iets van kpn?   Komt dit niet uit de gegevens van KPN server, zoals ze de wifi settings opslaan die ik zelf heb veranderd zodat die terug komt na fabrieksreset?

Hoop dat kpn het snel oplost?

 

en als ik 0031 doe dan werkt het ook niet, in de oude firmware werkte het gewoon zo 31 en dan het nummer zonder 0 

Reputatie 7

@PeterHop, ik heb wat van je berichten, en reacties daarop, terug verplaatst naar je eigen topic, omdat dit probleem toch duidelijk anders lijkt dan die van Ed. We gaan er daar mee verder.

Reputatie 1

De beschreven problemen met de DNS proxy functie uit zijn allemaal bugs van die 23.04.38 versie. En dat schijnt ook nog in de 23.15.06 te zitten. Beste is toch upgraden naar de laatste versie want op een gegeven moment wordt die automatisch meegenomen door KPN.

 

Ik heb zelf geen cheapconnect maar voipblazer.com account en die werkt met de V12.C.24.05.08 versie. Ik neem aan dat het allemaal niet veel van elkaar verschilt.

Hoi @BruisTablet , dank voor je reaktie.
Als het idd bij jou met een andere VOIP provider goed werkt met deze nieuwe firmware V12.C.24.05.08 dan zie ik geen reden om niet te upgraden. Zeker ivm een aantal opgeloste bugs en andere verbeteringen die daarin zijn aangebracht. Dan maar even door de zure appel heen bijten van het opnieuw moeten instellen van een aantal zaken.

Ik heb zelf geen cheapconnect maar voipblazer.com account en die werkt met de V12.C.24.05.08 versie. Ik neem aan dat het allemaal niet veel van elkaar verschilt.

Neuh, dat zijn 2 verschillende aanbieders.
cheapconnect is (volgens de acm)    MaxiTEL Telecom B.V.
voipblazer is een van de vele submerken van dellmont, zo ook :

Ik krijg ook geen verbinding meer met voipbuster...

( ik gebruik overigens weer een ander submerk van die club wegens nog net iets voordeliger :-)   )

Heb je met voipblazer ook een inkomend nummer ?
Dat deden ze ooit wel, maar nu niet meer.

Voor de meelezers, je kan een dergelijke dienst ook gebruiken naast een inkomend nummer bij kpn, dan alleen voor uitbellen maar dan wel met je kpn nummer als uitgaand nummer. ( na verificatie )

 

@Ed_G Ik zou idd tzt gewoon op de update knop in de webinterface drukken.  Uiteraard zijn we daarna ook benieuwd of alles stabiel draait. 

Instellingen > Systeem > Upgrade je apparaat

Reputatie 1

@Ed_G Ik zou idd tzt gewoon op de update knop in de webinterface drukken.  Uiteraard zijn we daarna ook benieuwd of alles stabiel draait. 

Instellingen > Systeem > Upgrade je apparaat

Heb ik inmiddels gedaan @Erwin van KPN 
Mijn bevindingen staan in het topic van de nieuwe firmware versie. Kort gezegd: Upgrade ging goed, meeste instellingen zoals DHCP reserveringen, portforwards e.d. behouden en alles werkt naar behoren.
DNS proxy weer uitgezet en lokale DNS server adressen (IPv4/IPv6) weer ingesteld. Lokale domeinnaam nu ook aangepast naar wat ik hier intern gebruik.
 

Reageer