Updates

Experia Wifi: Update naar v1.00.41

Categorie: Wifipunten
Experia Wifi: Update naar v1.00.41

Wat zit er in de Experia Wifi update naar v1.00.41?

Niets wat je actief merkt. 

Deze update doet voorbereidend werk. Zodat we, op later moment, een versie van de KPN Software die we nu op de Box 12 zetten, ook op de Experia Wifi kunnen installeren.

Daarnaast zit er een certificaat update in.

 

Wat merk ik van de update?

In principe helemaal niets. Je Experia Wifi punten krijgen de update in de nacht. Na het uitvoeren van de update zullen ze herstarten. Daarna doet alles het weer zoals je gewend bent.

Wel goed om te weten als je meerdere Experia Wifi punten in huis hebt: het kan zijn dat ze niet allemaal in dezelfde nacht de update krijgen. Dit kan geen kwaad, ze blijven onderling werken ook als de softwareversies niet hetzelfde zijn.

Als er toch onverhoopt iets niet helemaal goed ging met de update kun je dit merken door rode/oranje lampjes op je Wifipunt(en). Of doordat de Wifipunten, of apparaten die daarop aangesloten zijn, niet helemaal lekker werken. Herstart in zo'n geval je Wifipunt(en) door even de stekker uit het stopcontact te halen.

 

Wanneer wordt de update gedaan?

Van 2 tot medio mei 2023.

De laatste in de rij van Wifi versterkers met deze update ter voorbereiding op de KPN firmware. Ook hier een device in beheer dus ik zal de boel monitoren de komende 2 weken.


Ik neem aan dat je die firmware ook gewoon even handmatig kan installeren op de Experia WiFi.

Tot nu toe heel vaak gezien dat een nieuwe firmware niet ook klaargezet werd voor handmatige installatie. Ik zal vanmiddag eens kijken of dat nu ook weer "vergeten" is.


Zoals ik eigenlijk al verwacht had is ook dit keer de nieuwe firmware niet klaargezet voor handmatige update.

 


Ik vraag het even na.


Dit is bewust (nog) niet mogelijk vanwege een probleem in dat mechanisme. Als we deze upgrademethode nu aan zouden zetten dan zal komende nacht 95% van de Experia Wifi's overgaan wat niet de bedoeling is. Deze optie wordt dus pas op een later moment opengezet. Nadat de de reguliere ‘batches’ zijn omgezet.

In de nieuwe software is dit probleem opgelost dus dan kunnen we die methode wel veel eerder inzetten.


Vandaag handmatig de update naar de nieuwste versie kunnen doen en is succesvol afgerond.

@wjb 

 


Vandaag handmatig de update naar de nieuwste versie kunnen doen en is succesvol afgerond.

Ook hier is de handmatige upgrade voltooid.

Dank voor het melden @JanD.


Vandaag handmatig de update naar de nieuwste versie kunnen doen en is succesvol afgerond.

Ook hier is de handmatige upgrade voltooid.

Dank voor het melden @JanD.

Graag gedaan wjb


Hoe kan ik mij afmelden voor dit item? Niet erg zinvolle berichten voor mij zo. 


Hoe kan ik mij afmelden voor dit item? Niet erg zinvolle berichten voor mij zo. 

Door onder het openingsbericht van dit topic op het groene sterretje te klikken.


Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor changes de update bevat als voorbereidend werk, aangepaste backend ofzo?


Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor changes de update bevat als voorbereidend werk, aangepaste backend ofzo?

Zie de start van dit topic @Finniedj 


En de update is hier probleemloos uitgevoerd.


Mijn Experia wifi heeft ook deze update binnen, als ik die nu loskoppel van de Box 12 en direct inlog zou ik dan al dit inlog scherm moeten zien met een afbeelding van de ExperiaWifi, of gebeurt dat pas als die box de update heeft gekregen.

 

Uit het topic over de Box 12 begrijp ik dat je te zien krijgt op welk apparaat je inlogt wordt daar mee bedoeld via welk via toegangspunt? Want uiteindelijk zal de Box 12 de master unit blijven. 


Hallo @Galdor68 even goed de start van dit topic lezen, deze update is een voorloper naar de uiteindelijke update die jij bedoelt.


Hallo @Galdor68 even goed de start van dit topic lezen, deze update is een voorloper naar de uiteindelijke update die jij bedoelt.

Dat beantwoord mijn eerste deel van de vraag, we merken dus absoluut niks behalve een veranderd cijfertje. Echter moet er wel iets specifieks worden veranderd het start topic is wat dat betreft redelijk niets zeggend.  Wat er voorbereid wordt valt niet op te maken, nu is dat ook niet zo belangrijk als alles maar blijft werken.

 

Echter dit beantwoord niet mijn tweede vraag. 

 

Dus nogmaals als alles klaar is en mijn  tablet is verbonden met de Experia wifi zien we dan voor we inloggen de afbeelding van het type wifipunt waarmee je verbonden bent. En als we elk punt een eigen naam geven zien we dat dan ook op die afbeelding. Want al gebruik ik nu het ip adres van mijn Experiawifi ik kan daar niet op inloggen. Dat is ook logisch want de Box 12 is de master daar zal niks aan veranderen.


Het eindresultaat zal zijn dat je het Box12 scherm zal gaan zien zoals je hebt gepost. Experia WiFi zal geen eigen interface hebben. Er zal dus geen interface komen met een afbeelding van Experia wifi.

De update tekst is inhoudelijk niet veelzeggend inderdaad maar dat komt ook omdat er niet wezenlijk veel te melden is. Het is een voorbereidende update zodat dadelijk alle versterkers van KPN kunnen werken met de nieuwe firmware. De Superwifi’s hebben een identieke update gehad waarbij er weinig te merken viel. Alles bleef netjes werken en de update verliep ook goed. Het is nu wachten op de nieuwe KPN firmware en dat is wel een forse wijziging. 


Het eindresultaat zal zijn dat je het Box12 scherm zal gaan zien zoals je hebt gepost. Experia WiFi zal geen eigen interface hebben. Er zal dus geen interface komen met een afbeelding van Experia wifi.

Ik denk dat dat toch anders zal zijn.

Ik neem aan dat het plaatje getoond wordt van de master en dat zou dus ook de Experia WiFi zelf kunnen zijn als deze bijvoorbeeld achter een andere router gebruikt wordt.


 

Dan uit het topic betreffende de box 12

"Dit is het nieuwe inlogscherm. Deze is straks voor eerder genoemde modems en wifiversterkers hetzelfde. Daarom laten we op het scherm duidelijk zien op welk apparaat je aan het inloggen bent. Ook zie je zonder inloggen al welke firmwareversie het apparaat heeft."

 

Deze tekst kan ik niet anders interpreteren dan dat wanneer je verbonden bent met een experiawifi die ziet afgebeeld, of heb je een Superwifi 1 of 2 dan zie je die afgebeeld.

Er moest dus wel iets zijn waardoor dat inlog scherm laat zien via welk accespunt je inlogt anders klopt die tekst simpelweg niet. Ook die laatste zin betreffende de firmware. Zonder in te loggen zou je met de uiteindelijke update enkel hoeven te verbinden met een specifieke accespunt om de firmware te kunnen checken.

 

Of is het enkel de v10 of f10a die daar dan worden afgebeeld met hun firmware?

Wie deze toeganspunten bij een andere provider gebruikt krijgt, die zal ook deze firmware krijgen. Die zal als je in dien nodig ( nooit eigen ervaring) direct inlogt dus ook dit scherm te zien en de rest van de vernieuwde interface  in plaats van wat de afbeelding van WJB toont.

 

 


 

Dan uit het topic betreffende de box 12

"Dit is het nieuwe inlogscherm. Deze is straks voor eerder genoemde modems en wifiversterkers hetzelfde. Daarom laten we op het scherm duidelijk zien op welk apparaat je aan het inloggen bent. Ook zie je zonder inloggen al welke firmwareversie het apparaat heeft."

 

Deze tekst kan ik niet anders interpreteren dan dat wanneer je verbonden bent met een experiawifi die ziet afgebeeld, of heb je een Superwifi 1 of 2 dan zie je die afgebeeld.

Er moest dus wel iets zijn waardoor dat inlog scherm laat zien via welk accespunt je inlogt anders klopt die tekst simpelweg niet. Ook die laatste zin betreffende de firmware. Zonder in te loggen zou je met de uiteindelijke update enkel hoeven te verbinden met een specifieke accespunt om de firmware te kunnen checken.

Er is mijns inziens een verschil tussen het woordje "op" en het woordje "via". Ik verwacht dat je het inlogscherm en bijbehorende plaatje van de master van het "mesh" netwerk te zien krijgt immers daar wordt je naar doorgezet als je het IP adres van één van de andere nodes van het "mesh" netwerk gebruikt om op in te loggen.

 

Wie deze toeganspunten bij een andere provider gebruikt krijgt, die zal ook deze firmware krijgen. Die zal als je in dien nodig ( nooit eigen ervaring) direct inlogt dus ook dit scherm te zien en de rest van de vernieuwde interface  in plaats van wat de afbeelding van WJB toont.

Ik heb helemaal geen afbeelding getoond van een inlogscherm van de Experia WiFi.

Overigens verwacht ik dat je dan ook doorgezet zal worden naar de master van het "mesh" netwerk en dat je dus het inlog scherm en bijbehorende plaatje van de master te zien zult krijgen.


@wjb klopt je toonde de huidige interface. Ik ga er vanuit dat die interface ook zal veranderen.

Jouw uitleg betreffende het verschil tussen Op en Via daar kan ik iets mee. 

Je ziet dan dus zonder in te loggen alleen de firmware van de master dus de v10, v10a of de box 12. Als klant van KPN. Mocht je klant zijn bij een andere provider of bij gebruik van een eigen router bij KPN zal 1 van de wifi punten de master zijn, dus zal je als ik beide topics goed lees op de Experia wifi een nieuwe interface krijgen en zien dat je hierop inlogt.


@wjb klopt je toonde de huidige interface. 

Maar niet het inlog scherm. Dit scherm is het scherm waarop handmatig de firmware bijgewerkt kan worden. Ook dat scherm zal vast en zeker gaan veranderen.

 

Je ziet dan dus zonder in te loggen alleen de firmware van de master dus de v10, v10a of de box 12. Als klant van KPN. Mocht je klant zijn bij een andere provider of bij gebruik van een eigen router bij KPN zal 1 van de wifi punten de master zijn, dus zal je als ik beide topics goed lees op de Experia wifi een nieuwe interface krijgen en zien dat je hierop inlogt.

Als één van de Experia WiFi's de master is dan is dat inderdaad wat ik verwacht.


Ze matchen de huidige functionaliteit zoals het nu al functioneert. Dus als een superwifi of experia wifi alleen draait zonder v12 op de nieuwe software dan zal die master functie automatisch naar die SW/EW verhuizen.

Bij inloggen krijg je dan dus het desbetreffende plaatje te zien van het apparaat waar je op inlogt.

 

Met een v12 op de nieuwe software is het modem automatisch het master apparaat. Mensen waarbij de v12 al op de nieuwe software die krijgen die nieuwe software ook op de superwifi 2 als die wordt aangesloten.

Dat gebeurt nu al zie deze thread:

Hierin is ook te zien dat ondanks dat de v12 de master is er geen redirect mechanisme meer is tussen de apparaten onderling. Zowel de v12 als de superwifi zijn individueel te bereiken en is op in te loggen. Echter de Superwifi 2 zit in een slave volgmodus van de v12 en laat alleen gegevens zien zonder dat je instellingen kan doen. Los dan van wat randzaken als herstart, reset, ledje etc.


Het eindresultaat zal zijn dat je het Box12 scherm zal gaan zien zoals je hebt gepost. Experia WiFi zal geen eigen interface hebben. Er zal dus geen interface komen met een afbeelding van Experia wifi.

Ik denk dat dat toch anders zal zijn.

Ik neem aan dat het plaatje getoond wordt van de master en dat zou dus ook de Experia WiFi zelf kunnen zijn als deze bijvoorbeeld achter een andere router gebruikt wordt.

Dat blijkt als ik de reacties verder lees. Omdat deze update in fases gaat verlopen zal het een aardige puzzel worden.


Het eindresultaat zal zijn dat je het Box12 scherm zal gaan zien zoals je hebt gepost. Experia WiFi zal geen eigen interface hebben. Er zal dus geen interface komen met een afbeelding van Experia wifi.

Ik denk dat dat toch anders zal zijn.

Ik neem aan dat het plaatje getoond wordt van de master en dat zou dus ook de Experia WiFi zelf kunnen zijn als deze bijvoorbeeld achter een andere router gebruikt wordt.

Dat blijkt als ik de reacties verder lees. Omdat deze update in fases gaat verlopen zal het een aardige puzzel worden.

Waar blijkt dat dan uit want dan lees jij blijkbaar wat anders dan dat ik lees.