Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.15.06

Categorie: Modems
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.15.06

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V12.C.23.15.06. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Voor meer algemene uitleg over de KPN Software kun je terecht in dit topic.

 

Wat zit er in deze update naar versie V12.C.23.15.06?
 

Verbeteringen

  • Verbeterde Firewall functie. Er zijn in 4 niveaus: Laag, Middel, Hoog, Aangepast. Het niveau staat standaard op “Middel”. Dit geldt voor zowel IPv4 als IPv6. 
  • De LED van aangesloten SuperWifi 2 kan worden gedimd via de webinterface
  • Van de SuperWifi 2 is te zien of ze "Synced" zijn, of "Paired"
    Als ze alleen maar "Paired" zijn, heb je nog geen goed Mesh wifinetwerk
  • De weergave van aangesloten apparaten (topologie) is betrouwbaarder echter niet perfect. Het kan nog steeds voorkomen dat de gehele topologie en connected devices leeg blijft
  • Gast Wifi en Extra Wifi instellingen blijven nu bewaard bij een update van de software
  • Verbeterde stabiliteit
     

Huidige beperkingen

  • Ouderlijk toezicht instellingen verdwijnen na een reboot
  • Er zijn soms problemen met het functioneren van IPv6;
    diverse apps die expliciet IPv6 gebruiken willen niet (goed) laden, terugschakelen naar IPv4 only is nodig om dit te voorkomen
  • Oudere typen apparaten (bijv. printers) kunnen problemen ervaren om verbinding te maken via wifi. Soms helpt het om Extra Wifi op 2.4GHz in te stellen voor deze apparaten
  • De Traceroute functie werkt nog niet

 

Hoe krijg ik deze update?

Deze update is alleen voor mensen die al overgezet zijn naar de nieuwe KPN Software. 

Je kunt de update uitvoeren via de upgrade knop in de webinterface (Instellingen > Systeem > Upgrade).

Ook zal de update geïnstalleerd worden als je de Box 12 een reset geeft. (correctie: dit zal naar verwachting vanaf de loop van volgende week werken)

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). Zorg dat je dit doet met het bij ons bekende telefoonnummer. Je komt dan uit bij de afdeling die op de hoogte is dat jij de nieuwe software hebt en je verder kan helpen hiermee. 

 

Hoe pas ik instellingen aan met deze software?

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

 

 

 

Verdere Veelgestelde vragen

Hoe log ik in op de KPN Box 12?

  1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Je hebt geen username meer nodig, zodra je de update hebt gehad naar de KPN Software. Vul je wachtwoord in en log in. 

Heb je eerder ingelogd, dan heb je toen het wachtwoord zelf ingesteld. Gebruik dan deze. 
Heb je nog niet eerder ingelogd, dan vind je het standaard wachtwoord op de sticker achterop de Box [rood omrand].

 

Wil je zelf een ander wachtwoord instellen? Ga dan na het inloggen in het linkermenu naar Instellingen en kies het tabblad Modemwachtwoord.

 

Hoe reset ik het wachtwoord om in te loggen op de webinterface?

Je kunt het wachtwoord resetten met de resetlink op mijnmodem.kpn. Je wordt dan gevraagd de reset te bevestigen door (binnen 5 minuten) kort de Wifi-knop op het modem in te drukken. Na enkele seconden is het wachtwoord gereset en kun je inloggen met het wachtwoord die op de sticker staat achterop het modem.

 

Ik heb nog geen KPN Software op mijn Box 12, wanneer krijg ik dat?

Is niet met zekerheid te zeggen. We zijn voorzichtig met de algehele uitrol van de KPN Software en doen dit stapsgewijs. Afwachten is het enige advies dat we kunnen geven.

Op dit moment is de KPN Software ook nog niet beschikbaar voor SuperWifi 1 en Experia Wifi. Maak je dan ook gebruik van een of meer van deze, dan ben je sowieso nog niet aan de beurt. 

 

Komt deze software ook op de Experia Box V10 en V10A? En de wifiversterkers?

Ja, uiteindelijk wel. Maar daarmee beginnen we pas als we met de KPN Box 12 klaar zijn. Houd de Product Updates in de gaten. Zodra een volgend apparaat aan de beurt is maken we daar een aparte Product Update voor. Voor SuperWifi 2 punten is de KPN Software ook beschikbaar.

 

Wat houden de verschillende firewall niveaus in? Wat gebeurt er als je de Firewall bijvoorbeeld op Hoog zet? Word er dan meer tegen gehouden ofzo? Wat dan?


Als de SuperWiFi's op Paired staan, wat moet er dan gebeuren om ze op Synced te krijgen?

Hoe kan een Paired situatie ontstaan? Is er dan iets fout gegaan met aansluiten? Verkeerde handeling uitgevoerd? 


Ik hoop dat er ook een moment komt dat KPN gaat werken aan de user interface op tablet en teledoon, dit ziet er toch niet uit?!

 


Upgrade uitgevoerd  ,Firewal op hoog gezet, WIFI extra aangezet. Werkt perfect


Krijg ik deze update ook als ik de super wifi 1 heb. De witte dus?


Wat houden de verschillende firewall niveaus in? Wat gebeurt er als je de Firewall bijvoorbeeld op Hoog zet? Word er dan meer tegen gehouden ofzo? Wat dan?

De firewall functie in het modem bemoeit zich specifiek met het naar buiten gaande verkeer vanaf het thuisnetwerk. Dit heeft vier niveaus. Bij elk niveau wordt aangegeven wat er wel en niet wordt geblokkeerd. Maar ik kan me ook voorstellen dat je dit vooraf wilt weten.

Laag: Geen enkele filtering. IPv4/IPv6 afscherming staat uit. IPv4 heeft nog afscherming op basis van IP address translation die actief staat. Dit niveau raden we niet aan. Gebruik het alleen voor testdoeleinden of hele specifieke situaties met eigen apparatuur.
Middel: IPv4/IPv6 afscherming staat aan. Inkomende verbindingen worden tegengehouden. Alle uitgaande verbindingen zijn ongelimiteerd toegestaan behalve Netbios services. Dit is de standaard en aanbevolen instelling.
Hoog: IPv4/IPv6 afscherming staat aan met aanvullende uitgaande filtering. Uitgaand verkeer is nu beperkt tot algemeen internetverkeer zoals browsen, mailen, nieuws. Ook abonnementsfuncties zoals bellen en tv blijven actief. 
Aangepast: Expert mode, hier stel je zelf regels in. Zie het screenshot hieronder hoe dit eruitziet.

 

 

 

 

Als de SuperWiFi's op Paired staan, wat moet er dan gebeuren om ze op Synced te krijgen?

Hoe kan een Paired situatie ontstaan? Is er dan iets fout gegaan met aansluiten? Verkeerde handeling uitgevoerd? 

Hoe dit kan ontstaan durf ik niet direct te zeggen. Maar het zou met Ontkoppelen en dan opnieuw Koppelen, via de interface, weer te herstellen moeten zijn.

 

 

 

Ik hoop dat er ook een moment komt dat KPN gaat werken aan de user interface op tablet en teledoon, dit ziet er toch niet uit?!

Is bekend, staat op de planning.


Krijg ik deze update ook als ik de super wifi 1 heb. De witte dus?

Nee, zie ook de veelgestelde vraag aan het einde van het startbericht:

 


Nog wat aanvullingen omtrent Firewall:

In de volgende update gaan we de interface van de firewall ook nog wat bijschaven, dan wordt het allemaal nog iets duidelijker. 

Voor de kenners die met het niveau Aangepast aan de gang willen gaan, dit heeft nog twee beperkingen die ook in de volgende update worden aangepast:

  1. Uitgaand ICMP wordt onterecht nog geblokkeerd
  2. Bij het kiezen van de basis filtering (alles blokkeren of alles toelaten) worden de meer specifieke blokkeer- of toelaatregels nog niet aangepast in de tabel met filterregels. 

 

En over de status Paired bij Wifipunten:

Paired is de discovery fase tussen het masterapparaat en de slave. Synced betekent dat het Wifipunt aangemeld is bij de Box 12 en dat er gegevensuitwisseling is geweest (wifigegevens en al dat soort dingen). Paired is het stadium daarvoor, het Wifipunt is dan wel aangemeld, maar er is (nog) geen gegevensuitwisseling. Dit kan meerdere redenen hebben. Bijvoorbeeld als er een switch of iets dergelijks tussenzit die lokaal multicast verkeer filtert (het verkeer tussen Box 12 en Wifipunt gaat via multicast berichten).

Met de ontknoppelknop verbreek je de pairing. Je kunt dan (in de Box 12) met de koppelknop weer opnieuw koppelen. Dit herkoppelen gebeurt trouwens ook automatisch als het Wifipunt later wel weer de verbinding weet te maken met de Box 12.


update eerst maar eens de box 12 met de super wifi 2 

ik lees dit al anderhalf jaar van het updaten van de box 12 ik zit nog steeds op het oude systeem


Dus als de firewall op Hoog staat, dan zou het dus kunnen wezen dat zoiets als FTP (client) niet meer werkt? Want dat wil via poort 21 naar buiten toe. En vervolgens ook nog via een ander hoog poortnummer naar buiten toe voor de data.


Met de firewall op Hoog werkt Speedtest ook niet meer.

 


Met de firewall op Hoog werkt Speedtest ook niet meer.

Het heeft (voor een consumenten aansluiting) mijn inziens ook weinig zin om de firewall op "Hoog" te zetten.


update eerst maar eens de box 12 met de super wifi 2 

ik lees dit al anderhalf jaar van het updaten van de box 12 ik zit nog steeds op het oude systeem

En zo is dat


Paar vraagjes:

  • Zaten de “Huidige Beperkingen” ook al in de vorige versie (V12.C.23.04.38) ?
  • Gaan beperkingen 2 en 3 (IPv6 en Wifi oudere printers) op korte termijn opgelost kunnen worden?

Thx.


Ik had een klein bugje bij het updaten. De update button bleef grijs. Ik had DNS proxy uitstaan, want ik gebruik mijn eigen DNS server. Ik heb DNS proxy weer aangezet in het modem en kon hierna succesvol updaten naar de huidige versie. Sidenote mijn vorige versie was de .39. Voor de rest is de update prima doorgekomen.


Dit is nogal cryptisch onder her kiopje Huidige beperkingen:

 

Er zijn soms problemen met het functioneren van IPv6;
diverse apps die expliciet IPv6 gebruiken willen niet (goed) laden, terugschakelen naar IPv4 only is nodig om dit te voorkomen

 

Weet iemand hier meer van of is iemand tegen dit probleem aangelopen?


Op mijn KPN Box 12 zit nog geen KPN Software. Kan ik deze update al uitvoeren?

Ik gen wel de witte Wifi punten maar gebruik ze niet.

 


Is het nu ook mogelijk om met deze nieuwe software de Mac filtering in te stellen?

Dus kan ik nu aangeven welke apparaten (Mac Adres) alleen toegang hebben tot mijn netwerk. Dit kon in de vorige versie nog niet, maar in mijn oude experiabox wel.


Op mijn KPN Box 12 zit nog geen KPN Software. Kan ik deze update al uitvoeren?

Ik gen wel de witte Wifi punten maar gebruik ze niet.

 

Je bedoelt waarschijnlijk nog geen bijgewerkte software @KeesVi 


@lavendel2 Dat is op een andere manier in te stellen. Zie hiervoor ook MAC filtering instellen op de Box 12. 🙂


Dit is nogal cryptisch onder her kiopje Huidige beperkingen:

 

Er zijn soms problemen met het functioneren van IPv6;
diverse apps die expliciet IPv6 gebruiken willen niet (goed) laden, terugschakelen naar IPv4 only is nodig om dit te voorkomen

 

Weet iemand hier meer van of is iemand tegen dit probleem aangelopen?

 

Ik heb (ook voor deze update) regelmatig IPv6 gerelateerde problemen met de Rabobank app op Android. Ook services die Fastly CDN gebruiken met IPv6 (bijv X/twitter images) laden soms niet of met een enorme vertraging.


Wanneer is uiteindelijk wel. Daar hebben de gebruikers V10 toch niets aan? Hoe kom ik aan de KPN Box 12? Want ik wil ook wel de nieuwste software. 


Wees blij met de v10. Tot nu toe nog steeds het beste modem wat kpn heeft gehad. De box 12 is overigens niet voor alle verbindingen geschikt. Pairbonding of sneller internet buitengebied kan die sowieso niet aan.


Wees blij met de v10. Tot nu toe nog steeds het beste modem wat kpn heeft gehad. 

Kan je het onderbouwen? Ik haal met wifi 6 van box12b rond 800mbs, dat is bijna mijn glasvezel snelheid van 1gbs, kan v10 het doen?


Wees blij met de v10. Tot nu toe nog steeds het beste modem wat kpn heeft gehad. 

Kan je het onderbouwen? Ik haal met wifi 6 van box12b rond 800mbs, dat is bijna mijn glasvezel snelheid van 1gbs, kan v10 het doen?

Wat is het nut van een 800Mbps verbinding naar één enkel apparaat? Dat apparaat zal in de praktijk nog geen fractie van die bandbreedte nodig hebben.

WiFi 6 levert voordelen op in netwerken waarop heel veel cliënts actief zij omdat het veel efficiënter omgaat met het toewijzen van "airtime" aan de cliënts. Ik zie echt de meerwaarde van WiFi 6 (nog) niet in consumentenomgevingen. Voor zakelijke wifi netwerken zie ik die absoluut wel.

De V10 is by far de meest stabiele Experia/KPN Box van KPN en wat dat betreft sluit ik me wel aan bij @Joep1965 . Qua mogelijkheden is de V10 uiteraard voorbijgestreefd door de V12 maar KPN heeft nog wel wat werk te verzetten in het gladstrijken van onvolkomenheden.