Update

KPN Box 14: Update naar KPN Software V14.C.24.04.06

Categorie: Modems
KPN Box 14: Update naar KPN Software V14.C.24.04.06

We updaten de KPN Box 14 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V14.C.24.04.06. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd.

Wat zit er in de update naar KPN Software V14.C.24.04.06?

 

Speedtest module

Deze update voegt een speedtest module toe. Hiermee kun je een snelheidstest doen vanuit het modem om te kijken of de juiste snelheid binnenkrijgt. Als je deze test gebruikt sluit je gelijk jouw thuisapparatuur uit indien je problemen ervaart met de snelheid. De knop voor de snelheidstest staat op het overzichtsscherm in het blok Internetverbinding. Let op: de upload blijft nog achter, dit ligt niet aan het modem/aansluiting, maar aan de speedtest server. Dit wordt op de achtergrond z.s.m. opgelost.


Na het klikken op de knop opent een pop-up. De test wordt 5 seconden uitgevoerd op download, en daarna 5 seconden op upload.
 

Speedtest resultaat. Op glasvezelverbindingen kunnen pingtijden hoog lijken. Dit komt omdat de pingtest tegelijk met de loadtest wordt gedaan. Veel speedtests meten eerst de ping en gaan daarna de loadtest doen. We kijken of we dit in een volgende update ook zo kunnen gaan doen.

 

Wifi beveiligingsniveau

Het standaard beveiligingsniveau van de wifi is verhoogd van WPA 2 naar WPA 2/3. Hier merk je niet direct iets van bij de update. Pas als je jouw modem een reset geeft wordt de Box 14 hierop ingesteld.

Wij streven een hoger beveiligingsniveau na, maar het kan zijn dat oudere apparaten in je thuisnetwerk hier minder goed mee om kunnen gaan. In dat geval kun je, na een reset, zelf de waarde weer terugzetten op WPA 2.

 

MAC filtering

Hiermee kun je op basis van het MAC adres draadloos aangesloten apparaten toegang verlenen tot je thuisnetwerk. Dit geldt niet voor bedraad aangesloten apparaten, en ook niet voor het gastnetwerk.

Hou er verder rekening mee dat sommige apparaten (vaak mobiele telefoons) privacy instellingen hebben waardoor zij gebruik maken van willekeurig veranderende MAC adressen. Hierdoor kan het gebeuren dat hun MAC adres verandert, en ze dan geen toegang meer hebben. Apparaten die hier gebruik van maken zijn te herkennen in de kolom 'willekeurig MAC adres'. Wil je dergelijke apparaten toch via MAC filtering toegang geven, zet dan willekeurig gebruik van MAC adressen uit op het apparaat in kwestie. 

 

 

Overige inhoudelijke verbeteringen

  • IPv6 DMZ is toegevoegd, inclusief een signalering daarvan op de overzichtspagina.
  • Bij IPv6 port forwards kun je nu via een keuzemenu een specifiek, bekend, IPv6 adres selecteren.
  • Bij het maken van IP reserveringen kun je nu handmatig een MAC adres invoeren.
  • De lokale hostname en de domeinnaam van het thuisnetwerk zijn nu instelbaar. Dit is een toevoeging op mijnmodem.kpn, dus die blijft ook werken. Je kunt, als je dit aanpast, het modem dan ook bereiken op de door jou ingestelde naam. Deze domeinnaam wordt ook gecommuniceerd naar aangesloten DHCP clients.
  • Ethernetinstellingen zijn uitgebreid. Je kunt nu duplex en linkspeed instellen. Ook is de WAN poort toegevoegd. 
  • NTP servers zijn instelbaar geworden.
  • Beveiliging op het DHCP proces waardoor apparaten die excessief vaak nieuwe IP adressen aanvragen hierop geblokkeerd worden. Dit zorgt ervoor dat je DHCP pool niet te snel vol raakt, wat verdere communicatie blokkeert. 
  • De snelheid waarmee draadloos verbonden Wifipunten overstappen van 2,4GHz naar 5GHz is verbeterd.
  • Op de loginpagina is een knop toegevoegd die alle aangesloten (KPN) wifipunten zichtbaar maakt, met daarbij een statusindicator. De knop is bereikbaar zonder dat je hoeft in te loggen. De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. 
  • Bepaalde wifi instellingen zoals handmatige kanaalkeuze, -bandbreedte en de wifistandaard worden niet automatisch naar aangesloten Wifipunten doorgezet. Je kunt nu in de webinterface elk Wifipunt aanklikken en daar dan deze instellingen wijzigen. Standaard staat elk Wifpunt op auto. Dat zal ook in de meeste gevallen prima gaan.
  • De webinterface heeft een ontkoppelknop bij elk Wifipunt. Deze knop verbreekt de koppeling tussen Wifipunt en modem. Met deze update wist de knop ook het geheugen van het modem. Gebruik deze knop als je Wifipunt niet meer bestaat in je thuisnetwerk, of om een nieuwe koppeling (pairing) tussen modem en Wifipunt te forceren.
  • Bugfix: Nummerweergave bij gebruik van telefoontoestellen met FSK nummerherkenning werkt weer.
  • Bugfix: Het firewallniveau keert nu, na een reset, weer netjes terug op middel.
  • Bugfix: Parental control/ouderlijk toezicht instellingen raken niet meer kwijt na een herstart.
  • Bugfix: Parental control werkt nu voor bedraad aangesloten apparaten 
  • Bugfix: Het HTTP web proces kon wel eens spontaan stoppen, dat is verholpen.
  • Bugfix: Login wachtwoorden met de karaktercombinatie ‘r@’ erin werken weer
  • Bugfix: Sommige browsers boden niet aan het login wachtwoord op te slaan, dat is verholpen.
  • Bugfix: Er waren soms MAC adressen zichtbaar van interne processen. Dit kon de indruk geven dat er onbekende apparaten verbonden waren met je thuisnetwerk. Deze adressen worden nu niet meer getoond.
  • De EEE functie (energiebesparing voor ethernetpoorten) is uitgezet. Deze kan voor compatibiliteitsproblemen zorgen. In een latere update komt deze functie terug, op een manier dat je dan ook daadwerkelijk instellingen ervan kunt aanpassen.

ConnectON bug

Verder is er nog de zogenaamde ConnectON bug, zoals die hier op het forum wel genoemd wordt. Deze is van toepassing bij klanten die een Box 14 (of 12) gebruiken in combinatie met Unifi wifi apparatuur. Bij deze bug krijgen draadloos aangesloten apparaten in de interface van het Unifi apparaat allemaal de naam ConnectON. 

We hebben hiervoor in deze update een probleem opgelost. Echter, we kunnen niet direct 100% garanderen of het ook helemaal is opgelost. Het kan zijn dat er aanvullende oorzaken zijn die we (nog) niet gevonden hebben. We horen dan ook graag van jullie of het probleem daadwerkelijk is verholpen.

 

Overige verbeteringen qua weergave en informatie

  • Op zoveel mogelijk plaatsen in de webinterface is het nu mogelijk om teksten te selecteren en kopiëren.
  • Als er ergens informatie in kolommen staat, is dat nu op elke kolom te sorteren.
  • Als er een update beschikbaar is wordt dit nu ook al gelijk op de overzichtspagina aangegeven, en niet pas als je doorklikt naar het instellingenmenu.
  • Ook is nu het serienummer van je modem gelijk op de loginpagina zichtbaar. 
  • De ethernetpoorten stonden gespiegeld weergegeven en opzichte van de werkelijkheid, dit is gecorrigeerd.
  • In de topologie (thuisnetwerkoverzicht) konden weergavefouten ontstaan bij Wifipunten die in een kettingopstelling zitten. Hier hebben we nu verder in geoptimaliseerd, en verschillende weergavefouten verholpen. Ook wordt het nu gelijk weergegeven als je de naam van een Wifipunt wijzigt.
  • In de topologie is nu ook, door middel van een wifi symbool, te zien of wifi op het modem aan of uit staat. 
  • Bij de wifi instellingen zijn 2,4GHz en 5Ghz nu elk een apart tabblad.
  • Na het wijzigen van de wifi naam en/of wachtwoord krijg je nu een voortgangsscherm.
  • Uitgebreidere omschrijvingen bij de verschillende firewallniveaus wat er precies aan verkeer geblokkeerd/beïnvloed wordt.
  • Bij ppp is een extra informatie item toegevoegd met username en password van de ppp verbinding. Dit is relevant voor gebruikers die een eigen modem/router willen aansluiten.
  • De uitleg bij een grijs of rood weergegeven wifipunt is uitgebreid.
    Grijs wil zeggen dat het wifipunt eerder succesvol gezien en gesynchroniseerd is door en met het modem, maar op het moment kan hij niet gedetecteerd worden. Dit gebeurt als het wifipunt offline is, of uit staat.
    Rood wil zeggen dat het wifipunt wel paired is (verbonden met het modem) maar niet synced (geen multicast communicatie tussen modem en wifipunt). Vaak is dit een tijdelijke situatie die zichzelf na enkele minuten oplost. Als het aanhoudt kan het zijn dat er een ander apparaat in je netwerk zit die lokale multicast berichten niet doorzet.
  • Onder Instellingen > Informatie is meer informatie toegevoegd.
    Je ziet daar nu alle in gebruik zijnde MAC adressen van het modem.
    Ook kun je nu zien of bepaalde instellingen, zoals login wachtwoord en wifigegevens, zijn gewijzigd.
  • Verder is in het algemeen gekeken naar de apparaat detail schermen. Er is informatie toegevoegd, of opnieuw gerangschikt.
  • Verschillende verbeteringen in de weergave van de webinterface op mobiele apparaten.
  • Tijdzone stond niet overal goed, dit is gecorrigeerd.

 

Bekende beperkingen

 

Wifi uit op de Box 14, en aan op de SuperWifi 2

Box 14 mesht met SuperWifi 2 die voorzien zijn van de KPN Software. Je hebt de optie om wifi uit te zetten op de Box 14, en alleen de SuperWifi 2 te gebruiken. Je zult dan wel een van deze punten bekabeld aan moeten sluiten.

Als je dit doet, dan worden wijzigingen in de gastwifi en de extra wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van gastwifi en/of extra wifi, dan kun je beter de wifi op de Box 14 aan laten staan.

 

Topologie

Eventueel aanwezige draadloze verbindingssets worden nog niet apart weergegeven. 

Het kan nog voorkomen dat een Wifipunt wel te zien is in het overzicht vanuit de nieuwe knop op de loginpagina maar niet in de topologie. Dit komt door een bug waar nog aan wordt gewerkt.

Daarnaast kan het ook zijn dat bij de details van een Wifipunt wordt weergegeven alsof hij geen valide IPv4 adres heeft. Dit is een bug in de weergave. Als het Wifipunt in de DHCP tabel wel netjes een IPv4 adres heeft, dan functioneert hij ook en heeft het geen gevolgen voor de werking.

 

DNS wijzigingen en de DNS proxy

Als de DNS gegevens veranderd worden, en je zet op een later moment de DNS proxy functie weer terug naar wat het was, dan wordt dit goed uitgevoerd voor IPv4, maar niet voor IPv6. Die blijft dan onderwater gebruik maken van de directe DNS server adressen. Je moet de Box 14 dan een reset geven om de DNS proxy functie weer werkzaam te krijgen op IPv6.

 

Sonos MAC en IP adressen

Sonos apparatuur kan bij DHCP hetzelfde MAC adres meerdere malen laten zien met verschillende IP adressen. Dit komt omdat Sonos onderlinge communicatie laat verlopen via het MAC adres van de master speaker. Dit is geen fout, maar de normale werking van Sonos apparatuur.

 

 

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Je kunt zelf zien of jouw Box 14 voorzien is van de nieuwe softwareversie. Open een browser en ga naar http://mijnmodem.kpn of http://192.168.2.254. Op de inlog pagina wordt de firmwareversie weergegeven.

 

Wanneer krijg ik de update?

De uitrol van de V14.C.24.04.06 versie gaat gefaseerd. Binnenkort staat de update wel al beschikbaar via de webinterface zodat je zelf kunt beslissen om alvast te updaten.

Het zakelijk forum is/wordt opgeheven, dus zakelijke klanten kunnen hun vragen ook hier stellen @SaltyBart 


Het zakelijk forum is/wordt opgeheven, dus zakelijke klanten kunnen hun vragen ook hier stellen @SaltyBart 

Oke goed om te weten!


Hoe krijg je een V14 modem? Ik heb nu een V12 modem.


Mijn KPN telefoon geeft een slechte verbinding in huis, bellen gaat niet lukken. Je link werkt ook niet: ”Log in to kpn-nl” en mijn  KPN ID werkt niet. Reset password ook niet, ik ontvang geen reset email. Extenders van de wifi zijn van groen naar rood gegaan, net als mijn humeur. Wat heeft die update allemaal gesloopt? Ik had meer verwacht van een zakelijke aansluiting.

Voor een zakelijke aansluiting zit je op het verkeerde forum, je moet dan hier zijn.

Ook vind ik, dat je van een consumenten aansluiting net zoveel mag verwachten dan van een zakelijke aansluiting.

Voor jouw informatie: zakelijk kennen we de box14 niet. Enkel kleinzakelijk kent de box14 en dit is niet veel meer dan consument met BTW op de factuur en kleine voordelen zoals sneller een monteur op de stoep en een eigen klanten service.


Hoe krijg je een V14 modem? Ik heb nu een V12 modem.

Upgraden naar een 4 Gigabit abonnement, dan krijg je de V14 geleverd.
Wil of kan je geen 4 Gigabit abonnement, dan krijg je geen V14.

 

Voor jouw informatie: zakelijk kennen we de box14 niet. Enkel kleinzakelijk kent de box14 en dit is niet veel meer dan consument met BTW op de factuur en kleine voordelen zoals sneller een monteur op de stoep en een eigen klanten service.

Ja zoiets kon ik me herinneren uit een vorige post van jou. 


Hoe krijg je een V14 modem? Ik heb nu een V12 modem.

4 Gbit nemen. Is dat niet bij u beschikbaar? Dan krijgt u hem niet.


Het zakelijk forum is/wordt opgeheven, dus zakelijke klanten kunnen hun vragen ook hier stellen @SaltyBart 

Dit klopt, dit gaat per 1 juli gebeuren. Onze klanten met een Box 14 kunnen hier bij ons een nieuw topic aanmaken mochten ze vragen hebben of problemen ervaren. Vragen, ervaringen en opmerkingen die specifiek betrekking hebben op deze update kunnen hier worden gesteld. 

Mijn verzoek is nogmaals om het gesprek hier on-topic te houden zodat het voor andere lezers overzichtelijk blijft en ze niet hoeven te filteren. Ik heb daarom hier enkele reacties verwijderd. 
Ik zie dat het gelukt is een eigen topic aan te maken egberttsl, deze komt vanzelf aan de beurt.  


Goedendag,

 

misschien een rare vraag. Ik heb nog steeds de oude software. Hoe kom ik aan de nieuwe software voor de kpn box 14?


Goedendag,

misschien een rare vraag. Ik heb nog steeds de oude software. Hoe kom ik aan de nieuwe software voor de kpn box 14?

Heb je toevallig eigen DNS servers ingesteld op het modem ?
Dit houd de update vaak tegen, zie je wel een update hangen bij instellingen ?

 

 


Dank voor je snelle reactie. Ik heb geen eigen DNS servers ingesteld. Maar het plaatje wat je hebt meegestuurd, dat menu heb ik helemaal niet, 


Dank voor je snelle reactie. Ik heb geen eigen DNS servers ingesteld. Maar het plaatje wat je hebt meegestuurd, dat menu heb ik helemaal niet, 

Graag gedaan!
Heb je wel een V14 modem of een V10/V12 ?


Dank voor je snelle reactie. Ik heb geen eigen DNS servers ingesteld. Maar het plaatje wat je hebt meegestuurd, dat menu heb ik helemaal niet, 

Graag gedaan!
Heb je wel een V14 modem of een V10/V12 ?

Ik heb de v14


Dank voor je snelle reactie. Ik heb geen eigen DNS servers ingesteld. Maar het plaatje wat je hebt meegestuurd, dat menu heb ik helemaal niet, 

Graag gedaan!
Heb je wel een V14 modem of een V10/V12 ?

Ik heb de v14

Dan moet je dit menu hebben, bij instellingen → Systeem 
 


Dank voor je snelle reactie. Ik heb geen eigen DNS servers ingesteld. Maar het plaatje wat je hebt meegestuurd, dat menu heb ik helemaal niet, 

Graag gedaan!
Heb je wel een V14 modem of een V10/V12 ?

Ik heb de v14

Dan moet je dit menu hebben, bij instellingen → Systeem 
 

Dank weer voor je reactie. Ik ga even kijken. 


Dank voor je snelle reactie. Ik heb geen eigen DNS servers ingesteld. Maar het plaatje wat je hebt meegestuurd, dat menu heb ik helemaal niet, 

Graag gedaan!
Heb je wel een V14 modem of een V10/V12 ?

Ik heb de v14

Dan moet je dit menu hebben, bij instellingen → Systeem 
 

Dank weer voor je reactie. Ik ga even kijken. 

Excuus, heb de v 12 zie ik nu. Maar ook die heeft de oude software nog 


Zoals ik al in het andere topic beschreef, er is een hoop opgelost en flinke verbeteringen met deze update. Mijn complimenten hiervoor!
 

Vooral de snelheidstests via het modem zelf is een goede toevoeging. Alleen moeten de issues daarin zoals beschreven in het vorige topic met de test servers even aangepakt worden. 
 

Verder ziet alles er goed uit, lang gewacht maar deze update maakt dat meer dan goed!

 

Ik zal na een week of twee me bevindingen laten weten betreft de stabiliteit.

Hier is het pet. De problemen uit mijn eigen topic zijn geen van allen verholpen, helaas.

@SaltyBart @Erik van KPN 


Excuus, heb de v 12 zie ik nu. Maar ook die heeft de oude software nog 

De nieuwe software worden in batches uitgerold voor de V12, je zal nog even geduld moeten hebben helaas. Je krijgt een dag voor de update hier een sms over.

 

Hier is het pet. De problemen uit mijn eigen topic zijn geen van allen verholpen, helaas.

@SaltyBart @Erik van KPN 

Ik vrees dan dat KPN jouw kwestie echt verder moet gaan onderzoeken, wacht even af wat @Erik van KPN hierover zegt.


Excuus, heb de v 12 zie ik nu. Maar ook die heeft de oude software nog 

De nieuwe software worden in batches uitgerold voor de V12, je zal nog even geduld moeten hebben helaas. Je krijgt een dag voor de update hier een sms over.

Het is mijns inziens belachelijk dat KPN nu al meer dan een jaar bezig is de nieuwe firmware voor de V12 "in batches" naar alle abonnees uit te rollen. Ik ken geen enkele andere leverancier die daar zo lang over moet doen.


Hier is het pet. De problemen uit mijn eigen topic zijn geen van allen verholpen, helaas.

 @Erik van KPN 

Ai, dat is naar, @Kruiffie. We gaan even kijken hoe en wat we kunnen doen. Ik of Thomas komt er in je eigen topic op terug. Zal wel na het weekend worden.


Dank je @Erik van KPN 

Ik heb eerder vandaag nog  een aantal tests uitgevoerd, zaken geprobeerd, met wat verrassende en mogelijk ook verduidelijkende uitkomsten. Ik zal de resultaten vóór maandag in mijn eigen topic plaatsen..

Fijn weekend aan allen.


is het al mogelijk om de firmware update handmatig of versneld door te voeren?

Oneindig wachten totdat KPN dit “gefaseerd” doorvoert kennen we inmiddels wel...


is het al mogelijk om de firmware update handmatig of versneld door te voeren?

Oneindig wachten totdat KPN dit “gefaseerd” doorvoert kennen we inmiddels wel...

Hi @Mvd2021, ik citeer:
"Wanneer krijg ik de update?

De uitrol van de V14.C.24.04.06 versie gaat gefaseerd. Binnenkort staat de update wel al beschikbaar via de webinterface zodat je zelf kunt beslissen om alvast te updaten.”

Kijk dus even of het al voor je klaarstaat. 


is het al mogelijk om de firmware update handmatig of versneld door te voeren?

Oneindig wachten totdat KPN dit “gefaseerd” doorvoert kennen we inmiddels wel...

Reset de box 14 via een paperclip o.i.d in het reset gaatje (zie reset instructies voor de box 14)

Na herstart is “als vanzelf” de update doorgevoerd. (Wel even daarna de eigen instellingen weer terug zetten)

Succes. @Mvd2021 

 


De nieuwe box werkt hier ook goed. De uploadsnelheid komt alleen niet boven de 1 Gb/s uit.

En er lijkt een bug in de eigen speedtest te zitten, die geeft aan dat de snelheden rond de 1 Mb/s zitten. 🙄Dat zijn snelheden die we "vroeger“ hadden met de eerste kabel- en ADSL-aansluitingen.

 

 


De nieuwe box werkt hier ook goed. De uploadsnelheid komt alleen niet boven de 1 Gb/s uit.En er lijkt een bug in de eigen speedtest te zitten, die geeft aan dat de snelheden rond de 1 Mb/s zitten. 

Dat is raar, bij mij werkt het wel goed.
Wat vaak wel kan helpen, wat in sommige gevallen even werk kan zijn is een fabrieksinstellingen reset. Uiteraard geen garanties.
Als je ook met de speedtest op de pc een slechte upload hebt, reset je ONT kastje ook eens, even twee minuten van het stroom af.