Updates

SuperWifi 2: Update naar v3.00.31

Categorie: Wifipunten
SuperWifi 2: Update naar v3.00.31

Wat zit er in de SuperWifi 2 update naar v3.00.31?

Niets wat je actief merkt. 

Deze update doet voorbereidend werk. Zodat we, op later moment, een versie van de KPN Software die we nu op de Box 12 zetten, ook op de SuperWifi 2 kunnen installeren.

Daarnaast zit er een certificaat update in.

 

Wat merk ik van de update?

In principe helemaal niets. Je Wifipunt(en) krijgen de update in de nacht. Na het uitvoeren van de update zullen ze herstarten. Daarna doet alles het weer zoals je gewend bent.

Als er toch onverhoopt iets niet helemaal goed ging met de update kun je dit merken door rode/oranje lampjes op je Wifipunt(en). Of doordat de Wifipunten, of apparaten die daarop aangesloten zijn, niet helemaal lekker werken. Herstart in zo'n geval je Wifipunt(en) door even de stekker uit het stopcontact te halen.

 

Wanneer wordt de update gedaan?

Van 2 t/m 6 april 2023.

Dan zou dat dus de reden kunnen zijn waarom mijn homepods telkens stoppen met streamen van muziek. Ga effe stekkers trekken hier 😉


Ik zie dat de SuperWiFi's bij mij deze versie al hebben ontvangen, zelfs nog eerder dan aangegeven. Volgens de logs in de KPN Box 12 was ik 30 maart al aan de beurt. Niets van gemerkt 😉.

Werkt deze versie ook al samen met de nieuwe versie van de Box 12, zonder verlies van de 'mesh’ ?


Vanmorgen vroeg was bij mij Superwifi gewoon online. Tot rond 09:00 Superwifi rood was.

Herstarten leverde niets op.

In de log van het modem zag ik:

03.04.2023 08:54:37     Info     SYS     
The Modem is installing a firmware update 

Echter ik zie nog steeds dezelfde firmware staan: SGEJ1000060E
De firmware van Superwifi is nog steeds: 2.00.27v2

Ik kreeg superwifi met een herstart niet meer online. Uiteindelijk heb ik Superwifi opnieuw moeten koppelen om deze weer online te krijgen.

Ik heb geen idee wat de firmware update op de modem inhield vanmorgen want ik zie nog steeds dezelfde versie staan.

In de Product Update beschrijving zie ik dat Superwifi van een nieuw certificaat wordt voorzien. Zou dit ook bij het modem het geval kunnen zijn geweest vanmorgen?


Hoi @Roy74, dat durf ik niet meteen te zeggen maar we zullen hier navraag naar doen en komen hier bij je op terug :)

Wat betreft je vraag over het certificaat van het modem; deze vraag kun je beter in ander topic stellen (dit topic betreft specifiek de Super Wifi 2 updates)!


Hoi @JanZ_ 

De certificaat vraag heb ik in relatie met deze product update gesteld omdat op superwifi een certificaat wordt vervangen samen met de firmware. De firmware is nog niet vervangen bij mij maar in de modem log zie ik een firmware update in de log. Aangezien daar de versie nog identiek is aan gisteren kan ik me voorstellen dat het alleen een certificaat update betreft op de modem.

ik kreeg superwifi niet meer online met een herstart en ook opnieuw koppelen lukte in eerste instantie niet. Pas na een hernieuwde herstart van de modem kon ik superwifi pas opnieuw koppelen. Ik kan me voorstellen dat bij een certificaat wissel op de modem de koppeling pas lukt na een herstart modem, vandaar de vraag.

Mochten er meer mensen dit probleem hebben dan weten ze in ieder geval wat te doen 😅


Hoi @JanZ_ 

De certificaat vraag heb ik in relatie met deze product update gesteld omdat op superwifi een certificaat wordt vervangen samen met de firmware. De firmware is nog niet vervangen bij mij maar in de modem log zie ik een firmware update in de log. Aangezien daar de versie nog identiek is aan gisteren kan ik me voorstellen dat het alleen een certificaat update betreft op de modem.

ik kreeg superwifi niet meer online met een herstart en ook opnieuw koppelen lukte in eerste instantie niet. Pas na een hernieuwde herstart van de modem kon ik superwifi pas opnieuw koppelen. Ik kan me voorstellen dat bij een certificaat wissel op de modem de koppeling pas lukt na een herstart modem, vandaar de vraag.

Mochten er meer mensen dit probleem hebben dan weten ze in ieder geval wat te doen 😅

Dankjewel voor de goede en duidelijke toelichting @Roy74 en we komen hier zo snel mogelijk bij je op terug!


Ahhah, dat verklaard waarom vandaag al mijn camera’s over de flos gingen in Homekit…

Maandenlang super stabiel WiFi netwerk gehad en opeens viel van alles uit. Hoop dat t gewoon door de update kwam en dit geen bugs zijn haha. 


@Alpha89 was superwifi zelf weer online gekomen bij jou of was een herstart nodig? Heb je de nieuwe firmware op superwifi al binnen? Bij mij lag alles er vanmorgen uit maar niet door de superwifi update want die draaien nog op de oude firmware. Ik zag in de modemlog een firmware update van de modem maar ook daar was het versienummer niet anders dan eerder. Geen paniek dus, KPN is aan het werk aan de firmware en dat zorgt soms voor een verstoring helaas.


Ja alles vanzelf online en verspreid over verschillende dagen zijn de Super WiFi 2 punten geüpdatet.

Maar sinds dat vannacht het laatste punt is bijgewerkt stuiteren mijn HomeKit camera’s. Net ook weer op tijd van 5 minuten alles offline en weer online…

Kan ik terug naar de oude firmware 😅


Ik moest vandaag superwifi opnieuw koppelen. Was niet meer online te krijgen. Ach, ze draaien weer. Ik reboot altijd alles na een update. Wellicht kun je beter je modem ook even een verse start geven. Ik wacht mijn superwifi update maar even af maar goed om te horen dat superwifi zelf weer online kwam. Geeft de burger moed 😁


Werkt deze versie ook al samen met de nieuwe versie van de Box 12, zonder verlies van de 'mesh’ ?

Nog niet, dit is voorbereidende versie zodat de SW2 klaar is voor de nieuwe KPN Software. En als het die software heeft, dan werkt het weer samen met een Box 12 die ook de KPN Software heeft. 

 

 

De certificaat vraag heb ik in relatie met deze product update gesteld omdat op superwifi een certificaat wordt vervangen samen met de firmware. De firmware is nog niet vervangen bij mij maar in de modem log zie ik een firmware update in de log. Aangezien daar de versie nog identiek is aan gisteren kan ik me voorstellen dat het alleen een certificaat update betreft op de modem.

 

@Roy74, er is in maart een bootloader update geweest voor de Box 12. Hierbij is het versienummer niet veranderd. En het doet ook niets anders dan de Box 12 klaarmaken voor het kunnen installleren van de nieuwe KPN Software. Dus we hebben daar expres geen Product Update voor aangemaakt,

Dus ik verwacht niet dat dit verband houdt met de issues die je had.

 

Desondanks is modem herstarten als de SuperWifi wel opspeelt altijd een goede tip. Voor jou ook, @Alpha89, want er is qua functionaliteit in deze update niets veranderd. 


Werkt deze versie ook al samen met de nieuwe versie van de Box 12, zonder verlies van de 'mesh’ ?

Nog niet, dit is voorbereidende versie zodat de SW2 klaar is voor de nieuwe KPN Software. En als het die software heeft, dan werkt het weer samen met een Box 12 die ook de KPN Software heeft. 

Ik had dezelfde vraag ook al in de KPN Box 12 product update gesteld. Eén van de twee zal toch het voortouw moeten nemen tot samenwerking. Anders kan de toezegging “Je merkt er niets van” niet waar gemaakt worden. 
Dit  waren jouw woorden: “we gaan in ieder geval niet een hele grote groep met klanten ineens hun mesh ontnemen “.


@Erik_ tjah beetje vreemd. Er is niks gewijzigd maar sinds mijn laatste SuperWifi punt geüpdatet is heb ik gezeur. Waarom zou ik überhaupt nog eens opnieuw moeten opstarten als na een update het punt zelf al herstart? Zeker als er niets gewijzigd is?!
 

Vanochtend allereerst de Experia Box 12 gereboot en daarna alle Super WiFi 2 punten. Vervolgens alle camera’s gereboot nadat alle lampjes van de Gateway en WiFi punten op groen waren. 
 

Helaas geen soulaas. De hele dag door camera’s offline en weer online. Eentje wilde zelfs helemaal niet meer online komen. Die heb ik net weer hard gereset. Ging half uurtje goed nu weer offline en even later weer online. 
 

Sinds de release van Super Wifi 2 heb ik 0,0 problemen gehad en nu al de hele tijd dit…

 

Ik weet niet wat ik verder nog kan proberen…


@Alpha89 Zou je hiervoor zelf een topic aan willen maken? 

Dit topic is bedoelt voor informatie over de updates, en het is niet de bedoeling om hier een troubleshoot te doen. 

Dan kunnen we je in je eigen topic proberen verder te helpen! 


 

De certificaat vraag heb ik in relatie met deze product update gesteld omdat op superwifi een certificaat wordt vervangen samen met de firmware. De firmware is nog niet vervangen bij mij maar in de modem log zie ik een firmware update in de log. Aangezien daar de versie nog identiek is aan gisteren kan ik me voorstellen dat het alleen een certificaat update betreft op de modem.

 

@Roy74, er is in maart een bootloader update geweest voor de Box 12. Hierbij is het versienummer niet veranderd. En het doet ook niets anders dan de Box 12 klaarmaken voor het kunnen installleren van de nieuwe KPN Software. Dus we hebben daar expres geen Product Update voor aangemaakt,

Dus ik verwacht niet dat dit verband houdt met de issues die je had.

 

Desondanks is modem herstarten als de SuperWifi wel opspeelt altijd een goede tip. Voor jou ook, @Alpha89, want er is qua functionaliteit in deze update niets veranderd. 

Dank je wel @Erik_, Ik heb een nieuuw modem (box12) gekregen en die had uit de doos de huiidige firmware versie. De modem zal in de doos in het magazijn waarschijnlijk de bootloader update van maart hebben gemist 😀 Die bootloader update is er natuurlijk na het weekend voor het eerst online te zijn geweest ingeschoten op maandagochtend. Ik miste daardoor een Teams meeting en dat was een perfecte timing 😆 Dit is wel de verklaring voor de firmware update log entry. Ik heb niet gelet op de boorloader versie vooraf maar nu is deze 0.96.42-sec.


@Erik_ tjah beetje vreemd. Er is niks gewijzigd maar sinds mijn laatste SuperWifi punt geüpdatet is heb ik gezeur. Waarom zou ik überhaupt nog eens opnieuw moeten opstarten als na een update het punt zelf al herstart? Zeker als er niets gewijzigd is?!
 

Vanochtend allereerst de Experia Box 12 gereboot en daarna alle Super WiFi 2 punten. Vervolgens alle camera’s gereboot nadat alle lampjes van de Gateway en WiFi punten op groen waren. 
 

Helaas geen soulaas. De hele dag door camera’s offline en weer online. Eentje wilde zelfs helemaal niet meer online komen. Die heb ik net weer hard gereset. Ging half uurtje goed nu weer offline en even later weer online. 
 

Sinds de release van Super Wifi 2 heb ik 0,0 problemen gehad en nu al de hele tijd dit…

 

Ik weet niet wat ik verder nog kan proberen…

@Alpha89 Eric doelt op mijn opmerking dat ik altijd na een update de appartuur clean herstart. Dat is een goede gewoonte want na de eerste herstart na een firmware update zouden er nog oude (update) processen actief kunnen zijn. iPhones willen daar ook nog wel eens last van hebben. Door de handmatige herstart weet je zeker dat alleen de processen lopen die horen te lopen na update.

Rutger wilt dit topic clean houden zodat de update besproken wordt. Maak even een topic aan bij de wifi versterkers. Er kan zoveel aan de hand dat niet door de update inhoudelijk komt maar wel een trigger is voor een wijziging (zoals andere kanalen bijvoorbeeld). 


Euhm goed nu twijfel ik of ik überhaupt deze reactie nog moet neerzetten hier maar vooruit. 
 

Wat mij gisteren al opviel is dat de Super WiFi punten op 30-3, 31-3 en 3-4 zich in de nacht hadden bijgewerkt. De shit begon de fan te hitten nadat de derde was bijgewerkt. 
 

Ik heb die derde een uur geleden compleet gereset en opnieuw gepaird/gekoppeld/gesynced. Sindsdien geen issues meer gehad.
 

Blijf het maar een wazig verhaal vinden. Met name jammer dat dit soort updates al uit aan het rollen zijn voor ze hier gemeld worden… Zou toch mooi zijn als je eerder een heads-up krijgt. Helemaal als de updates ook nog verstoringen veroorzaken.

 

Bedankt voor het meedenken en de hulp. Ik zal niet meer reageren op dit soort update topics. 


Euhm goed nu twijfel ik of ik überhaupt deze reactie nog moet neerzetten hier maar vooruit. 
 

Wat mij gisteren al opviel is dat de Super WiFi punten op 30-3, 31-3 en 3-4 zich in de nacht hadden bijgewerkt. De shit begon de fan te hitten nadat de derde was bijgewerkt. 
 

Ik heb die derde een uur geleden compleet gereset en opnieuw gepaird/gekoppeld/gesynced. Sindsdien geen issues meer gehad.
 

Blijf het maar een wazig verhaal vinden. Met name jammer dat dit soort updates al uit aan het rollen zijn voor ze hier gemeld worden… Zou toch mooi zijn als je eerder een heads-up krijgt. Helemaal als de updates ook nog verstoringen veroorzaken.

 

Bedankt voor het meedenken en de hulp. Ik zal niet meer reageren op dit soort update topics. 

Hoi @Alpha89 Ik denk dat Rutger je niet wilt belemmeren om te reageren maar ja, ze hebben de taak om te modereren en dat doen ze haha. Het gaat er om dat we on-topic blijven in dit topic.

Je opmerking over tijdtip update is wel on-topic overigens. De genoemde datum voor de uitrol is de datum dat de bulk van de klanten deze update krijgen. Voordat de bulk klanten deze update krijgt, is er een kleine selectie klanten die de update voor deze datum krijgt. Mocht er iets over het hoofd gezien bij het development team dan is de schade te overzien. Ben je nu proefkonijn? Nee, want vooraf is de update natuurlijk al getest binnen KPN. Ik vind je opmerking aangaande de communicatie rondom updates wel valide overigens, niet iedereen is actief op dit forum. Wist je overigens dat je kunt abonneren op de product updates? Dan krijg je een mailtje als er een update volgt.

Superwifi is rondom wijzigingen soms wat onstuimig merk ik ook. Hopelijk is alles weer stabiel. Mocht je hulp nodig hebben dan hoop ik dat je de weg naar het forum weer gaat vinden want er is hier een schat aan kennis aanwezig kan ik uit ervaring vertellen.


Blijf het maar een wazig verhaal vinden. Met name jammer dat dit soort updates al uit aan het rollen zijn voor ze hier gemeld worden… Zou toch mooi zijn als je eerder een heads-up krijgt. Helemaal als de updates ook nog verstoringen veroorzaken.

 

Bedankt voor het meedenken en de hulp. Ik zal niet meer reageren op dit soort update topics. 

Hoi @Alpha89 Ik denk dat Rutger je niet wilt belemmeren om te reageren maar ja, ze hebben de taak om te modereren en dat doen ze haha. Het gaat er om dat we on-topic blijven in dit topic.

Je opmerking over tijdtip update is wel on-topic overigens.

Je mag zeker reageren in Product Updates, @Alpha89. En het aangeven dat je een probleem ervaart rondom of na een update kan hier ook zeker. Het is alleen zo dat als dat probleem dan getroubleshoot moet worden, we dit graag in een apart topic zien. Dat is wat overzichtelijker zowel voor dit topic, als dan voor de troubleshoot.

 

En betreffende het tijdig informeren, dat proberen we altijd wel. Meestal weten we updates ook iets van te voren. Alleen bij deze is er wat miscommunicatie ontstaan en wisten wij dit wat later. 

Informeren van klanten over updates buiten dit soort topics om (bijvoorbeeld door een sms) doen we ook, maar alleen bij updates die echt opvallen of echt iets veranderen. En dat is hier niet het geval. Ik kan dan ook niet direct verklaren waarom jij sinds de update issues ervaart.

 

 

Werkt deze versie ook al samen met de nieuwe versie van de Box 12, zonder verlies van de 'mesh’ ?

Nog niet, dit is voorbereidende versie zodat de SW2 klaar is voor de nieuwe KPN Software. En als het die software heeft, dan werkt het weer samen met een Box 12 die ook de KPN Software heeft. 

Ik had dezelfde vraag ook al in de KPN Box 12 product update gesteld. Eén van de twee zal toch het voortouw moeten nemen tot samenwerking. Anders kan de toezegging “Je merkt er niets van” niet waar gemaakt worden. 
Dit  waren jouw woorden: “we gaan in ieder geval niet een hele grote groep met klanten ineens hun mesh ontnemen “.

Klopt, en dat is nog steeds zo. Box 12 met de KPN software kan mesh, maar alleen met andere apparaten die óók de KPN software hebben. Deze update voor de SuperWifi 2 is nodig als voorbereiding om er de KPN Software op te kunnen installeren. Later gaan we dan de KPN Software op de SuperWifi 2 uitrollen. Maar ook dat gaat in stappen.

Het installeren van de KPN Software op de SuperWifi 2 is ook weer een voorwaarde voor een grotere uitrol van de KPN Software op de Box 12. Het is een balansoperatie om te zorgen dat we stukje bij beetje iedereen kunnen voorzien van de KPN Software met zo min mogelijk ‘gedoe’,

Nu doen we nog eerst Box 12 only mensen, straks kunnen we mensen gaan doen die Box 12 + SuperWifi 2 hebben. Enzovoort, enzovoort.


Duidelijke uitleg, bedankt. Ik houd de Product Updates in de getan.


Vannacht is zonder problemen de firmware update uitgevoerd hier. Superwifi was online vanmorgen.


Als verste punt heb ik een superwifi 1 satelliet staan. De andere twee zijn de superwifi 2. Deze zijn voorzien van v3 software maar de superwifi 1 nog met v1. Gaat de modem op deze manier alsnog updaten? Of moet ik de superwifi 1 afkoppelen? Deze staat gewoon voor extra signaal in de schuur richting de tuin/overkapping. 


@allard1992 De Superwifi 1 punten krijgen een eigen update. Wanneer dat zal zijn is nog niet bekend. Zodra dat bekend is, volgt natuurlijk een Product update. 


Mijn Superwifi2 punt zit nog op versie 2.00.27v2. Waarom is mijn punt niet automatisch bijgewerkt en wat moet ik doen om de nieuwste versie te krijgen?


Dat is gek inderdaad @Hanzelman, dat hoort automatisch te gaan. Heb je de SuperWifi al eens opnieuw opgestart zoals in het eerste bericht is genoemd. Wordt de update daarmee gestart? Als het daarmee alsnog niet lukt kan je het beste een eigen topic aanmaken zodat we verder met je mee kunnen kijken.