Updates

TV+ Box: Update naar KPN TV+ app 1.131.6

Categorie: TV+
TV+ Box: Update naar KPN TV+ app 1.131.6

KPN TV+ Update december 2023 #2

KPN TV+ app 1.131.6

 

Wat zit er in?

 

Soepele overgang Live tv en de Gids

Een mooie verbetering waar hier op het forum regelmatig om is gevraagd. Geluid en beeld blijven nu doorlopen als je vanuit live tv naar de Gids (en weer terug) gaat.
 

Verbetering gebruiksgemak

Bij volledig scherm programma kijken (live /opname/Terugkijken): mogelijkheid om direct naar het menu te gaan met pijltje omhoog. Zo hoef je minder stappen te maken om bij een bepaalde functie te komen:

pijltje omhoog voor het menu

Nieuwe instelling: Beeld

Hierin staan nu de instellingen voor Unicast, Multicast en Beste Kwaliteit. Deze stonden in Informatie, maar dat is minder logisch.

Nieuwe instelling: Beeld

 

Verder in deze update

  • Juiste tijdsaanduiding als een opname wordt bekeken van een programma wat nog live is
  • Talkback: oplossing voor focus problemen in de Gids
  • Reeks kleine andere verbeteringen/bug fixes

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 7 december
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 13 december

Heb je hem na 13 december nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 
 

Het eerste versienummer van deze update was 1.131.4. Deze is uitgerold op 7 en 13 december.

Daarna hebben we een nieuwe versie 1.131.6 gemaakt. Deze heeft een een bugfix aan onze kant, en verder geen wijzigingen waar je als klant iets van merkt. De uitrol hiervan is als volgt:

  • Preselectie: 20 december
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 21 december

Heb je hem na 21 december nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Goed om te weten

We gaan nu de feestdagenperiode in. In deze tijd voeren we zo min mogelijk updates en andere wijzigingen door. Dat betekent dat er geen update meer komt dit jaar, behalve als het echt nodig is. Fijne feestdagen, en tot de volgende update!

Reset helpt niet, nog steeds problemen met het niet synchroon lopen van beeld en geluid, en geregeld een rode foutbalk in beeld

Het niet synchroon lopen van beeld en geluid had ik ook en heb ik opgelost door onder instellingen > geluid > vertraging voor het geluid in te stellen. Wellicht helpt dat bij jou ook.

Dit is waarschijnlijk een probleem bij kpn zelf, want ik moet elke keer van zender wisselen om het weer goed te krijgen. Ik heb alle instellingen goed staan

Hier niet anders helaas... Lijkt soms net of beeld sneller loopt dan geluid. Na verloop van tijd 'ontspoort' het geluid en loopt ie niet synchroon. Soms helpt even heen en weer zappen. Beeld hapert hier heel erg, vooral primetime echt een ergernis. Soms helpt het om even 15 seconden te pauzeren (bufferen?). 


freez67 schreef:

Soms helpt het om even 15 seconden te pauzeren (bufferen?)

Bij het pauzeren van live televisie schakel je over van multicast naar unicast.


freez67 schreef:

Soms helpt het om even 15 seconden te pauzeren (bufferen?)

Bij het pauzeren van live televisie schakel je over van multicast naar unicast.

Maar dan zou ik toch ook een verschil in beeld en geluid moeten opmerken?  


freez67 schreef:

Soms helpt het om even 15 seconden te pauzeren (bufferen?)

Bij het pauzeren van live televisie schakel je over van multicast naar unicast.

Maar dan zou ik toch ook een verschil in beeld en geluid moeten opmerken?  

Dat ligt er maar net aan. Lang niet iedereen ziet/hoort verschil tussen unicast en multicast. Heb je een Fritzbox? Ik zie hier echt redelijk veel signalen over, specifiek na deze update. En dat een herstart van de Fritzbox het weer oplost. Als je dit al langer ervaart, maak dan ook vooral een eigen topic aan. Dan kunnen we er dieper induiken.


Even tussendoor:

Goed om te weten

We gaan nu de feestdagenperiode in. In deze tijd voeren we zo min mogelijk updates en andere wijzigingen door. Dat betekent dat er geen update meer komt dit jaar, behalve als het echt nodig is.


freez67 schreef:

Soms helpt het om even 15 seconden te pauzeren (bufferen?)

Bij het pauzeren van live televisie schakel je over van multicast naar unicast.

Maar dan zou ik toch ook een verschil in beeld en geluid moeten opmerken?  

Dat ligt er maar net aan. Lang niet iedereen ziet/hoort verschil tussen unicast en multicast. Heb je een Fritzbox? Ik zie hier echt redelijk veel signalen over specifiek na deze update. En dat een herstart van de Fritzbox het weer oplost. Als je dit al langer ervaart, maak dan ook vooral een eigen topic aan. Dan kunnen we er dieper induiken.

Heb inderdaad een Fritzbox, ook deze meermaals (ook wegens verbouwing) herstart. Maakt geen verschil in de storing. Heb alle mogelijke 'stoorzenders' ook uitgezet, deurbel, Hue verlichting etc. Ook geen soelaas helaas. 

Boven kijk ik via een Chromecast met GoogleTv en hier veel minder last van haperingen. Casten via de nieuwe bêta tv app naar de TV+ decoder gaat goed, alleen een beetje vreemde omweg om tv te kijken. 


 

@huistijger Ik begrijp dat het dus wel gelukt is om de tekst kleiner te maken, maar dat de ondertiteling dan niet mooi weergegeven wordt? Op welke grote heb je hem dan ingesteld? 

Sorry voor het late antwoord @Rutger_ 
Ik heb de ondertiteling op de stand Klein gezet, wat ik dus een erg geschikte maat vind, alleen het ziet er niet uit:

 


 

@huistijger Ik begrijp dat het dus wel gelukt is om de tekst kleiner te maken, maar dat de ondertiteling dan niet mooi weergegeven wordt? Op welke grote heb je hem dan ingesteld? 

Sorry voor het late antwoord @Rutger_ 
Ik heb de ondertiteling op de stand Klein gezet, wat ik dus een erg geschikte maat vind, alleen het ziet er niet uit:

 

Dat ziet er inderdaad erg gek uit. We nemen het mee!


Het zou mooi zijn als terug kijken en opnames nu ook is in de hogere beeldkwaliteit beschikbaar gesteld wordt, zoals verzocht is op de wensen lijst. 
Als je van live naar een opname of terugkijken gaat, dan is het even knipperen met de ogen dat het beeld minder is 😁


Het zou mooi zijn als terug kijken en opnames nu ook is in de hogere beeldkwaliteit beschikbaar gesteld wordt, zoals verzocht is op de wensen lijst. 
Als je van live naar een opname of terugkijken gaat, dan is het even knipperen met de ogen dat het beeld minder is 😁

Ik ben bang dat dat niet zal gaan gebeuren, simpelweg omdat de unicast streams met de hogere kwaliteit niet beschikbaar zijn op het online TV platform of anders dat dit zal leiden tot ruim een verdubbeling van de hoeveel data die vanuit het online TV platform verstuurd moet worden en daar hangt waarschijnlijk een stevig prijskaartje aan. De distributie van unicast TV streams vanaf het online TV platform loopt via Internet (vlan 6} terwijl alle multicast streams en de unicast streams van het "oude" TV platform via het het het eigen netwerk voor TV (vlan 4) lopen.

Ik vind dit, naast het ontbreken van de eigen zenderlijsten, een enorme achteruitgang t.o.v. de "oude" TV ontvangers.


@wjb hevc compressie gebruiken lijkt mij. 5 a 7 mbps per stream. Dan is het probleem toch opgelost?


@wjb hevc compressie gebruiken lijkt mij. 5 a 7 mbps per stream. Dan is het probleem toch opgelost?

Maar ja, dan moet je wel h.265 HEVC implementeren en ook dat zie ik iet snel gebeuren immers het online platform wordt ook gebruikt op vele mobiele apparaten die geen h.265 HEVC ondersteunen en dat zou betekenen dat het online platform zowel h.264 als h.265 streams moeten kunnen leveren.

Overigens zijn we er dan waarschijnlijk nog steeds niet want we zien het online TV platform regelmatig tegen haar grenzen aanlopen bij grotere sportevenementen waar op veel mobiele apparaten naar gekeken wordt. Er ontstaan dan haperingen en bij dynamische frame rates wordt de beeldkwaliteit dan nog verder teruggeschroefd. Allemaal dingen die we niet zouden moeten willen.


@wjb als er nou gewoon een mogelijkheid is, om een opslag apparaat aan de tv ontvanger te kunnen hangen. Dan via de tv gids een 14mbps live lokale opname mogelijk te maken en “lokaal” wegschrijven naar het opslag apparaat en dat je lokale opnames weer kan afspelen.


@wjb als er nou gewoon een mogelijkheid is, om een opslag apparaat aan de tv ontvanger te kunnen hangen. Dan via de tv gids een 14mbps live lokale opname mogelijk te maken en “lokaal” wegschrijven naar het opslag apparaat en dat je lokale opnames weer kan afspelen.

Dat zal al helemaal nooit gaan gebeuren. Ik zou dat ook niet echt willen want ik kijk vaak opnames op een andere locatie dan waar de opname dan gedaan zou worden.

Het is zelfs zo dat KPN geen lokale cache wil implemeteren zodat er bij pauzeren langer gebruik gemaakt zou kunnen blijven worden van multicasts. Zie punt 35 van de feature requests TV+


@BenBouPe Dat gaat nooit gebeuren, een slimmerik zal een memorydump maken en de encryptiesleutel van KPN iTV extraheren, voila gratis TV


Ook nog even tussendoor 😄

 

We gaan vandaag en morgen een nieuwe versie van de app uitrollen: versie 1.131.6. Deze versie heeft een bugfix aan onze kant, en verder geen wijzigingen waar jullie iets van merken. Maar we willen hem toch nog wel graag voor het nieuwe jaar eruit hebben, dus doen we hem even zo.

Preselectie is vandaag, 20 december.

Volledige uitrol morgen, 21 december.


Ik ben wel benieuwd welke bug hiermee verholpen wordt waardoor het zo belangrijk is deze nog voor het nieuwe jaar uit te rollen.

Het heeft toch niet te maken met het niet aanvragen van de rechten om de locatiegegevens te kunnen inzien? 😉

 


30-12-2023.

Jammer probleem.van niet uitschaken beeldscherm mog niet opgelost.

Blijft irritant bij radio via tv luisteren,  waarbij  bij aangezette schermbeveiliging, het scherm irritant oplicht. 


Ik ben wel benieuwd welke bug hiermee verholpen wordt waardoor het zo belangrijk is deze nog voor het nieuwe jaar uit te rollen.

Het heeft toch niet te maken met het niet aanvragen van de rechten om de locatiegegevens te kunnen inzien? 😉

 

Ja ben ook wel benieuwd wat dan die wijziging aan jullie kant is 


Niks spannends. Preventief (i.v.m. feestdagen) zwaardere belasting op een achterliggend systeem voorkomen.

 

30-12-2023.

Jammer probleem.van niet uitschaken beeldscherm mog niet opgelost.

Blijft irritant bij radio via tv luisteren,  waarbij  bij aangezette schermbeveiliging, het scherm irritant oplicht. 

Ik weet niet zo goed wat die 30-12-2023 betekent in deze context. Maar deze kleine hotfix mag verder geen naam hebben. Het probleem dat jij schetst is gedeeld en gaat hopelijk snel worden opgelost. Maar zoals gezegd, tijdens de feestdagen komen als het goed is geen updates.


Dat ziet er inderdaad erg gek uit. We nemen het mee!

Sorry voor mijn chagrijn, maar mag ik aannemen dat dit allang bekend is? En bepaald niet alleen als je die iniminie tekstgrootte instelt? Dit is ook waarom ik een lijst met bekende bugs erg fijn zou vinden. Doe je al 5 maanden je best om zoveel mogelijk details te geven over die ontzettend slechte ondertiteling, moet je ook nog twijfelen of het ergens doorgekomen is? Hebben jullie zelf wel een overzicht dan? 😒


Het is inderdaad bekend! Maar ook de feedback van huistijger heb ik dus nog eens meegenomen. 


Hier ook problemen dat geluid en beeld na een tijdje niet synchroon lopen.

Net bij Winter vol liefde gekozen om vanaf begin te kijken. Eerst loopt alles goed maar na een tijdje beginnen de issues met niet synchroon beeld en geluid.


ik ben goed tevreden over kpn+

alleen sluit ik me aan bij het feit over het geluid 

ik heb een surroundset van 1000w als ik muziek luisterd via de decoder op tv haal ik bij lange na niet het volume eruit

zodra ik via mijn eigen tv via apps gaat komt de surroundset pas los

Kpn alsjeblieft zorg dat dit in het 1e kw 2024 is opgelost

zodat we weer kunnen genieten van onze power in de geluidssets.

 

 


Sinds deze update valt mij (pas) op dat bij programma’s terugkijken (via gids) de synchronisatie tussen geluid en beeld seconden uit elkaar lopen. Dit is niet vanaf het begin maar na tussendoor pauzeren van het terugkijken. Dan loopt het beeld 3-4 seconden achter bij het geluid. Is dit een bekend issue?