Update

TV+ Box: Update naar KPN TV+ Box versie 1.150.1

Categorie: TV+
TV+ Box: Update naar KPN TV+ Box versie 1.150.1

KPN TV+ Box: Update mei 2024 #1

KPN TV+ Box app (launcher) versie 1.150.1
 

Wat zit er in?

 

Verbeteringen in de nieuwe minigids

Zoals aangegeven in de vorige Product Update gaan we de minigids verder verbeteren. Wat vind je van de nieuwe minigids? We horen graag feedback!

Live indicatie
  1. Duidelijk aangeven als programma LIVE is
  2. Makkelijker naar LIVE programma met Terug of Play/pauze knop
  3. Betere presentatie als er maar 1 programma is voor een zender (bijvoorbeeld kanaal 200) 
  4. Met de »  en « knoppen kun je direct naar volgende / vorige dag
  5. Als het Terugkijken icoon is geselecteerd in de zapbanner  en je dan naar links drukt: voorkomen dat je dan naar de minigids gaat (is onlogisch)

 

Recente zoekopdrachten verwijderen

Sommige klanten geven aan het vervelend te vinden dat recente zoekopdrachten niet gewist kunnen worden. Dit is nu mogelijk via het opties-menu (lang op OK drukken).

Zoekopdracht wissen door lang op OK te drukken


Verder

  • Meerdere verbeteringen om te voorkomen dat de TV+ app (launcher) crasht

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 30 april
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 7-9 mei

Heb je hem na  nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ app

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

Ik vond de oude gids veel overzichtelijker. Met 1 druk zag je wat er op de omringende zenders nu en straks op tv kwam. Ook de beelden vond ik netter en minder donker. Echt jammer, Was zo blij met de minigids. 


Is het mogelijk om te switchen tussen die nieuwe mini gids en de oude? Ik vond de oude met de grote afbeeldingen veel duidelijker en ik hoef niet te zien wat er over 4 uur op tv is daar pak ik de gewone gids wel voor.

 

Eens!!!


Er gaat iets niet goed bij deze update. Ik heb geen Dolby geluid meer bij TV kijken. 

Het is niet meer aanwezig bij:

  • TV opnames (alle opnames, nieuw en oud)
  • Als de box op 'unicast' gezet wordt (was wel aanwezig)

Bij Live TV kijken / andere apps is het Dolby geluid wel aanwezig.

Ik heb de TV+ box al herstarts gegeven, maar lost het probleem niet op.

Iets veranderd met de unicast streams op het TV platform die de TV+ box moet pakken?


@Sebas14, Ik neem aan dat je de geluidsinstellingen op de TV+ Box gecontroleerd hebt en dat die nog goed staan.


@Sebas14, Ik neem aan dat je de geluidsinstellingen op de TV+ Box gecontroleerd hebt en dat die nog goed staan.

Jazeker. Anders had ik ook geen Dolby via de apps / Live TV kijken. 

Ik heb meerdere opties getest, waaronder tijdens Live TV kijken (met Dolby geluid) even op de pauze knop gedrukt, daarna weer op afspelen en daarna was Dolby ook weg. Er lijkt iets niet goed te gaan bij de unicast streams.


@Sebas14, Ik neem aan dat je de geluidsinstellingen op de TV+ Box gecontroleerd hebt en dat die nog goed staan.

Jazeker. Anders had ik ook geen Dolby via de apps / Live TV kijken. 

Ik heb meerdere opties getest, waaronder tijdens Live TV kijken (met Dolby geluid) even op de pauze knop gedrukt, daarna weer op afspelen en daarna was Dolby ook weg. Er lijkt iets niet goed te gaan bij de unicast streams.

Volgens mij is het niet de eerste keer dat er geen dolby geluid bij uitgesteld kijken is. Als ik me goed herinner was dit ook bij de introductie het geval en is Dolby pas later geactiveerd.


Mooi @Sebas14 dat je dit blijft melden. Ik ben geen veeleisende gebruiker en mij valt zoiets niet snel op.


Nog een opmerking over de mini gids. Op het blokje dat de focus heeft is alleen de titel van het programma zichtbaar en het logo van de zender. Op de blokjes daaronder en daarboven zie je de zendernaam. 
Ik vind het erg onprettig dat ik op het blokje met de focus de zendernaam niet zie. Kost iets meer ruimte maar je ziet wel meteen om welke zender het gaat. Ik ken niet alle logo’s van de wat minder gebruikelijke zenders en juist omdat ik de minigids prijs om modern te zappen zou de zendernaam in het blokje met focus erg waarderen.


Er gaat iets niet goed bij deze update. Ik heb geen Dolby geluid meer bij TV kijken. 

Het is niet meer aanwezig bij:

  • TV opnames (alle opnames, nieuw en oud)
  • Als de box op 'unicast' gezet wordt (was wel aanwezig)

Bij Live TV kijken / andere apps is het Dolby geluid wel aanwezig.

Ik heb de TV+ box al herstarts gegeven, maar lost het probleem niet op.

Iets veranderd met de unicast streams op het TV platform die de TV+ box moet pakken?

Hm, dat lijkt me inderdaad niet goed. Ik klim gelijk in de pen. Dank je @Sebas14!


@Sebas14 Mag ik je nog even lastigvallen?

Kun je bevestigen dat dit (ook) gebeurt bij de eerste 10 zenders (NPO/RTL etc.)? Er is wel iets gevonden (niet gerelateerd aan deze update overigens), maar mijn vermoeden is dat dit wat anders is. 


@Sebas14 Mag ik je nog even lastigvallen?

Kun je bevestigen dat dit (ook) gebeurt bij de eerste 10 zenders (NPO/RTL etc.)? Er is wel iets gevonden (niet gerelateerd aan deze update overigens), maar mijn vermoeden is dat dit wat anders is. 

Geen probleem @Paul van KPN , dat mag altijd 😊

Ik kan bevestigen dat dit ook bij de 1ste 10 zenders is.
Bij beide streams (14mb/s en 7mb/s) geen Dolby geluid aanwezig bij terugkijken en opnames.


Ik weet niet of het door deze update komt (30 april binnen gekregen), maar ik heb bij opnames weer een aantal al geziene en al verwijderde opnames staan.


@Alfons, Ik verwacht dat het te maken heeft met de storing die we hebben gehad. Verwijder ze! Laat me even weten hier mocht het nog een keer gebeuren. 


@Sebas14 Mag ik je nog even lastigvallen?

Kun je bevestigen dat dit (ook) gebeurt bij de eerste 10 zenders (NPO/RTL etc.)? Er is wel iets gevonden (niet gerelateerd aan deze update overigens), maar mijn vermoeden is dat dit wat anders is. 

Geen probleem @Paul van KPN , dat mag altijd 😊

Ik kan bevestigen dat dit ook bij de 1ste 10 zenders is.
Bij beide streams (14mb/s en 7mb/s) geen Dolby geluid aanwezig bij terugkijken en opnames.

Dank je Sebas! We hebben ‘t kunnen reproduceren. Nu uitzoeken waar het precies aan ligt want het is niet specifiek gerelateerd aan deze update. Wordt vervolgd…


@Paul van KPN Over Dolby gesproken. De instelling van Audio Kwaliteit is ook al in eerdere versie foutief. Bij Automatisch wordt Audio naar DD+ geconverteerd, bij DD+ wordt juist alleen DD (zonder +) uitgegeven.


Op zich goede ontwikkeling mini gids, zie vorige update. Maar graag aandacht voor het volgende : Dit gebeurde op 2 mei

 

Ik weet niet hoe het komt, maar na de preselectie van TV+ Box versie 1.150.1 op 30 april is het volgende gebeurd. Op 2 mei ’s morgens stonden in “opgenomen files en programma’s” een aantal films. Volgens de teller was ca. 34 % ruimte gebruikt

 

Op 2 mei is het volgende voorgevallen:

Die dag waren we bij mijn dochter op bezoek , zelfde woonplaats. Zij heeft een volledig KPN abonnement met de ontvanger, niet zoals wij. Wij hebben de KPN TV+ Box abonnement. Mijn kleinzoon was op de tablet spelletjes aan het spelen en / of filmpjes aan het kijken. Op eens viel in de loop van de middag Wifi uit. Ook konden we geen tv meer kijken.

Opnieuw opstarten van de router gaf geen resultaat. Ook op onze telefoons was Wifi weggevallen. Via de KPN-storingensite de betreffende postcode opgegeven. Als reactie kwam dat geen storing bekend was in dit postcode gebied.

Na verloop van ca. een uur of zo, nogmaals router opnieuw opgestart en de herstel-knop ingedrukt. Wifi startte weer we en we konden ook weer TV worden kijken. Oké daar werkte alles weer, dus iedereen tevreden.

 

Toen wij later weer thuis kwamen en mijn vrouw een opgenomen film wilde opzetten, zag zij dat onder “Opgeslagen – opgenomen” ineens ca 68 % ruimte was gebruikt.

Vervolgens is het geheel van “Opgeslagen – opgenomen” door genomen daarbij bleken de volgende mutaties, of iets dergelijks te hebben plaats gevonden.

  1. Meerdere films die we reeds hadden bekeken en verwijderd stonden er weer tussen.
  2. Een hele serie opnamen van zender BBC First, te weten: Silent Witness, seizoen 27, was verdwenen.

Enige tijd geleden heb ik na een eerdere update al een keer geklaagd, dat meerdere opnames waren verdwenen, enz. Alsmede dat je na het bekijken van een film niet direct weer in de zelfde groep terug kwam om de film te verwijderen, dan wel het volgende deel op te starten. Dat is toen zijn verholpen via de daarop volgende update.

Mijn vrouw heeft vandaag  “Opgeslagen – opgenomen “ weer opgeschoond.

Maar we vinden het echt raar, maar ook zeer onprettig , dat we alweer de opnames deels kwijt zijn

Nu weet ik niet of op 2 mei een storing heeft plaats gevonden, zie het aangeven wegvallen van Wifi en TV bij mijn dochter.

Maar vreemd is wel dat wij thuis die dag bij thuiskomst rare ontwikkelingen geconstateerd hebben in het deel “Opgeslagen -opgenomen”.

We willen graag weten of het voorgevallene bij onze dochter en bij ons weer op een storing lijkt, net zoals een week of twee geleden het geheel van KPN TV in problemen was.

En wat kunnen wij zelf doen om dit soort problemen op te vangen,


😔issue t.a.v. automatisch wisselen tussen HDR en Dolby Vision mag wat mij betreft meer aandacht krijgen


Hi @GsJ49! Goed dat je dit meldt. Dit heeft met een eerdere storing te maken, en onze poging tot het herstellen van de opnames. Zie ook: 

We zijn het nog aan het onderzoeken, dus dank voor het melden en excuses voor het ongemak!


Dank je Sebas! We hebben ‘t kunnen reproduceren. Nu uitzoeken waar het precies aan ligt want het is niet specifiek gerelateerd aan deze update. Wordt vervolgd…

Okee dat is fijn. Het is nu minder leuk om een opname te starten waar eerst wel Dolby geluid in zat nu stereo geluid te hebben.

Hopelijk snel vervolg en we blijven het volgen.


Update succesvol verwerkt

 


Jammer. Sinds deze update, vandaag, eerste 10 alleen nog DD 5.1 live multicast. 

Live unicast, na pauze, opname alleen nog 2.0 audio. Ook opnames die gisteren nog 5.1 audio hadden.

Ook topic hierover gestart. 

Op veel zenders kan je in de minigids niet meer terug in de tijd. Oa 4 t/m 7, 9 t/m 23, 25 t/m 26, 30 t/m 31, 35 t/m 41, 43 t/m 44, 47 t/m 49, 54, 57, 61, ...


😔issue t.a.v. automatisch wisselen tussen HDR en Dolby Vision mag wat mij betreft meer aandacht krijgen

Volgens mij staat dit in de ijskast omdat er weinig over gemeld wordt. Ik zou ook erg graag willen dat dit eens opgelost wordt. Het speelt al behoorlijk lang. 


Mooie optie, stijlvol ook. Het oog wil ik ook wat. Ben heel even bij Ziggo tv terug geweest, maar ben er op terug gekomen. Qua opmaak/schermweergave  zijn jullie ze zeker voorbij. 


Nu alleen nog een afstandsbediening met een toetsenbord zoals Ziggo die heeft. Dat zou echt super zijn.


Heeft Ziggo nog een andere dan deze@Nilco ?

Overigens gebruik ik voor invoeren van tekst op de TV+ box m'n smartphone. Via de Google Home app gekoppeld.