Updates

TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.16.4

Categorie: TV+
TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.16.4

KPN TV+ Update maart 2023 #3

KPN TV+ firmware 0.16.4

 

Wat zit er in?

Verdere verbetering op het gebied van zappen. Dit zou nu gelijkwaardig moeten zijn aan de zaptijd op de 5202 ontvanger. 

Het kan nog steeds voorkomen dat je ergens een langere zap ervaart. Dit kan gebeuren als de verbinding tussen TV+ Box en het internet niet optimaal is. De ontvanger valt dan terug van multicast naar unicast. Daarbij wisselt de stream die je binnenkrijgt, dus die moet de ontvanger dan even binnenhalen. Maar ook dit zou niet meer dan 5 seconden moeten duren.

Daarnaast een stap in de fix voor lipsync. We hebben de mogelijkheid toegevoegd om audiovertraging in te stellen. Dit vind je via Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen

Dit lost niet voor iedereen de problemen op. Weet dat we met de hoogste prio doorwerken om de issues ook op te lossen voor degenen waarbij aanpassingen in dit menu niet helpen.

 

Verder hebben we aanpassingen gedaan in audiovolume zodat er minder verschil zit tussen live tv kijken en het kijken van gepauzeerde tv, Terugkijken, opnames en on demand films en series

 

Ook zit hier een update in voor de firmware van de afstandsbediening. Deze gaat naar versie 0265.02.02. Dit zorgt ervoor dat minder vaak de melding "verbinding verbroken" voorkomt. En zit er betere ondersteuning in voor Samsung televisies.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 17 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 20 maart in de loop van de dag

Heb je hem na 20 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. 

De afstandsbediening firmware zou automatisch moeten upgraden nadat je de tv+ box een minuut in stand-by hebt staan. Na uit stand-by halen heb je firmware 0.265.02.02 op de afstandsbediening staan.

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Ik ben benieuwd welke klanten deze update hebben, en hopelijk is het zappen opgelost? 😉👍🏼


Audio vertraging is leuk maar dan heb ik 't mogelijk op ESPN (1,2,3 en 4) wel weer sync. Maar dan loopt het waarschijnlijk op andere zenders, als NPO waar ik momenteel geen sync problemen ondervind, dus weer Out Of Sync natuurlijk.

Want ik denk zo maar dat die instelling niet zender specifiek werkt. Niet de juiste oplossing voor mij. Mogelijk wel voor anderen die via een losse HTS bij alles Out Of Sync ervaren.

Sync probleem overigens alleen via live kanalen. Hier voornamelijk ESPN. En laatst ook een keertje op RTL 4. Want heel toevallig had ik toen live Boulevard aan. Kijk meestal middels een opname ervan.

Na pauzeren, opnames e.d. geen sync probleem. Maar ook geen Dolby 2.0 of 5.1 geluid….

En gaat die instelling ook invloed hebben op opnames enzo, dan is 't hier zinloos. Helaas.


Audio vertraging instellen 😫 volgens mij kan je dan steeds per zender gaat zitten aan klooien om het geluid goed synchroon te gaan krijgen. 


Audio vertraging instellen 😫 volgens mij kan je dan steeds per zender gaat zitten aan klooien om het geluid goed synchroon te gaan krijgen. 

 

Dat is niet fijn @Pvdh14, ervaar jij dat dan ook? Volgens mij moet het dan voor alle zenders werken. @Paul_? 🤔


De audiovertraging die je hier instelt is inderdaad algemeen, dus voor alle zenders.

Zoals ook in het startbericht wordt aangegeven:

Dit lost niet voor iedereen de problemen op. Weet dat we met de hoogste prio doorwerken om de issues ook op te lossen voor degenen waarbij aanpassingen in dit menu niet helpen.


Klopt, maar per zender kan er verschillende vertraging zijn. Nu worden alle zenders bijv met 2 seconden vertraagt. Schakel je na een andere zender die een andere vertraging heeft, kan deze bijv 3 seconden gaat achter lopen. Dan moet je dus per zender steeds je vertraging gaan aanpassen.


Het is blijkbaar een snelle workarround die ze hebben kunnen implementeren aan een structurele oplossing wordt nog gewerkt zoals ze aangeven in hun post.


Klopt, maar per zender kan er verschillende vertraging zijn. Nu worden alle zenders bijv met 2 seconden vertraagt. Schakel je na een andere zender die een andere vertraging heeft, kan deze bijv 3 seconden gaat achter lopen. Dan moet je dus per zender steeds je vertraging gaan aanpassen.

Bedankt voor deze uitleg, hopelijk kan @Erik_ en/of @Paul_ hier antwoord op geven.


Het is blijkbaar een snelle workarround die ze hebben kunnen implementeren aan een structurele oplossing wordt nog gewerkt zoals ze aangeven in hun post.

Dat kan zo zijn. Maar op dit moment is de gedachte gang van een ronde deur in een vierkant kozijn


Klinkt als een veelbelovende update. Ben erg benieuwd naar het resultaat.


In ons geval helpt het om in geval van geen synchroon geluid even naar een andere zender te zappen en dan weer terug. Daarna loopt eea synchroon, ook bij het naderhand veranderen van zender. Dit op 200 Mbit glas.


Sinds ik de ontvanger op stereo heb staan heb ik vrijwel geen last meer van lip sync.


Ik heb de update al binnen. Ik had geen grote problemen vooraf. Hopelijk nu ook niet 😁
We gaan het beleven komende dagen.

wel handig dat herstarten door de KPN knop vast te houden, heerlijk die verborgen pareltjes van een context menu’s😍

 


Eerste indruk: het zappen gaat hier nu echt razendsnel. Echt merkbaar zo snel. Hopelijk blijft dit zo hier en ervaren anderen dit ook. Kan er meer focus komen op andere zaken. Zoals HD+ kuch kuch.


Ik moet blijkbaar nog een paar dagen wachten…😄


Ik moet blijkbaar nog een paar dagen wachten…😄

Hier zitten een hoop mensen op te wachten. Ik ben lijkt het ook de vervelende klikjes in het geluid kwijt na het zappen naar een andere zender. Hopelijk is de ergste storm nu voorbij voor velen. Ik was al tevreden en hier wordt ik helemaal blij van.


Het valt me op mijn oled tv beneden ook op dat het beeld erop vooruit lijkt te zijn gegaan. Ik ben nu voetbal aan het kijken en dat was leek het een beetje traag met snelle beelden. Boven op mijn oude tv was dat al goed op een niet 4K tv. Er staat niets over andere verbeteringen in de update beschrijving.

Maar dat zappen gaat als een speer en geen klikjes in het geluid… dat waren mijn grootste problemen eigenlijk.


Ik moet blijkbaar nog een paar dagen wachten…😄

Hier zitten een hoop mensen op te wachten. Ik ben lijkt het ook de vervelende klikjes in het geluid kwijt na het zappen naar een andere zender. Hopelijk is de ergste storm nu voorbij voor velen. Ik was al tevreden en hier wordt ik helemaal blij van.

Heb je ook geen last van haperend-uitvallend geluid?☺️


Ik moet blijkbaar nog een paar dagen wachten…😄

Hier zitten een hoop mensen op te wachten. Ik ben lijkt het ook de vervelende klikjes in het geluid kwijt na het zappen naar een andere zender. Hopelijk is de ergste storm nu voorbij voor velen. Ik was al tevreden en hier wordt ik helemaal blij van.

Heb je ook geen last van haperend-uitvallend geluid?☺️

Dat had ik al niet. Ik herken me totaal niet in het toch wel negatieve sentiment. Ok, er waren wat ergernisjes maar ik ben echt blij met de geleverde hardware en functionaliteit. Ik ben me echt aan het afvragen wat er anders is bij anderen. Want als zo veel mensen hun ongenoegen uiten zal er toch wel iets niet helemaal goed gaan. Zonde want potentieel is dit echt een mooie dienst.

Ik denk overigens wel dat de nodige problemen ook te maken hebben met het thuisnetwerk. Dat wordt flink onderschat ben ik bang door velen. Daar moet de eerste aandacht naar uit gaan. En dan tv+ goed configureren. Neemt niet weg dat de echt grote problemen zoals met Netflix daar natuurlijk niets aan gaat doen.

Hopelijk witte rook. En jij nog een paar dagen geduld 😅


Ik nog een paar dagen geduld hebben. Zappen duurt nu mog zo’n 5 seconden dus ik kan niet wachten tot ergens in de loop van maandag dus dat zal wel ‘s avonds worden😉💪🏻


Ik nog een paar dagen geduld hebben. Zappen duurt nu mog zo’n 5 seconden dus ik kan niet wachten tot ergens in de loop van maandag dus dat zal wel ‘s avonds worden😉💪🏻

Zo erg was het hier al niet. Beetje vertraging. Jij kijkt wel via multicast toch? Je gaat zeker weten blij worden na de update.


Ik nog een paar dagen geduld hebben. Zappen duurt nu mog zo’n 5 seconden dus ik kan niet wachten tot ergens in de loop van maandag dus dat zal wel ‘s avonds worden😉💪🏻

Zo erg was het hier al niet. Beetje vertraging. Jij kijkt wel via multicast toch? Je gaat zeker weten blij worden na de update.

Ja multicast, ik had hier laatst eens gelezen dat je ‘m hoe dan ook altijd op multicast moet hebben staan


Ik nog een paar dagen geduld hebben. Zappen duurt nu mog zo’n 5 seconden dus ik kan niet wachten tot ergens in de loop van maandag dus dat zal wel ‘s avonds worden😉💪🏻

Zo erg was het hier al niet. Beetje vertraging. Jij kijkt wel via multicast toch? Je gaat zeker weten blij worden na de update.

Ja multicast, ik had hier laatst eens gelezen dat je ‘m hoe dan ook altijd op multicast moet hebben staan

Dat is inderdaad de juiste configuratie. En niet vergeten om IGMP snooping aan te zetten in de modem. Of als je zoals ik via een switch aangesloten bent, dit ook in de switch te enablen. Loopt echt als een zonnetje hier. Succes komende maandag met uitproberen van de update. En hopelijk ook voor jou een goede zapervaring.


Ik nog een paar dagen geduld hebben. Zappen duurt nu mog zo’n 5 seconden dus ik kan niet wachten tot ergens in de loop van maandag dus dat zal wel ‘s avonds worden😉💪🏻

Zo erg was het hier al niet. Beetje vertraging. Jij kijkt wel via multicast toch? Je gaat zeker weten blij worden na de update.

Ja multicast, ik had hier laatst eens gelezen dat je ‘m hoe dan ook altijd op multicast moet hebben staan

Dat is inderdaad de juiste configuratie. En niet vergeten om IGMP snooping aan te zetten in de modem. Of als je zoals ik via een switch aangesloten bent, dit ook in de switch te enablen. Loopt echt als een zonnetje hier. Succes komende maandag met uitproberen van de update. En hopelijk ook voor jou een goede zapervaring.

Igmp snooping.. nooit van gehoord😬 ik zal eerst maandagavond eens afwachten👍🏻


Dat heeft met het optimaliseren van multicast pakketjes binnen je netwerk te maken zodat ze netjes naar je tv ontvanger worden gestuurd. Heel simpel uitgelegd dan. Ik zou zeker eens even kijken naar IGMP snooping want dat kan veel uitmaken in je netwerk. En dat netwerk is nou net zo belangrijk om multicast te kunnen gebruiken.