Beantwoord

superwifi aansluiten en specificaties?

  • 3 February 2020
  • 69 reacties
  • 17829 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +6

hallo,

 

Ik denk erover om de super wifi te bestellen. Nu is mijn vraag, hoe deze geïnstalleerd worden. Ik heb een V10A modem. Blijft de wifi op de modem actief? En dient 1 van de superwifi's direct bedraad achter de experiabox aangesloten te worden? Of kunnen ze allebei draadloos gekoppeld worden aan de experia box via de thuis app?

Hoe zou ik het graag zien: Ik zou graag willen dat de wifi van de experia box actief blijft en dat ik op de eerste verdieping een superwifi kan hangen en op zolder de 2e superwifi kan hangen.

Ik heb al even gezocht op het forum maar ik kan zo snel geen soortgelijke vraag vinden.

icon

Beste antwoord door wjb 7 February 2020, 15:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

69 reacties

Hoe is de switch verbonden met de Experiabox? Wat voor kabel is dat? Een goede kabel?

Sluit die versterkers anders toch maar eens direct op de Experiabox aan.

De oplossing was inderdaad de versterkers rechtstreeks op de Experiabox aan te sluiten. Ik heb de aanvoerkabel uit de switch rechtstreeks op de versterker aangesloten en in een mum van tijd had ik een groen lampje. Tweede ook en die staat nu boven draadloos zn werk te doen. Overal in huis haal ik nu 71mbit down en ruim 25mbit down. Dank!! 

Reputatie 7
Badge +24

Zo... dat is best :ok_hand:

Reputatie 7

Dat is inderdaad een heel mooi resultaat, @MennoWIFI Dank voor het delen! 

Ik begrijp dat er in de Experiabox instellingen aangepast moeten worden. Gaat dat vanzelf? Moet ik tov mijn huidige settings het zo laten? Is resetten het makkelijkst?

Bij het aansluiten van de SuperWifi's word automatisch het wifi van de Experiabox uitgezet. Daar hoeft u niets voor te doen.

  1. ik heb de mogelijkheid om voor alle verdiepingen een draad te trekken. Lijkt me het beste. Moeten beide units dan met een eigen kabel naar de Experiabox, of kan de tweede worden doorgelust vanaf de eerste?

Doorlussen kan niet, want ze hebben maar 1 poort. Beide bekabeld aansluiten is wel het beste ja.

Als je een eigen router achter de Experiabox plaatst, dan moet je alle apparaten op deze eigen router aansluiten. Dus ook uw Google speakers. Er is 1 uitzondering: de tv ontvangers van KPN. Die laat je direct verbonden met de Experiabox. Verder al je apparaten achter je 2de router. En de wifi op de Experiabox uit. Dan werkt het gewoon. Bridgen is leuk, maar niet nodig. Bij KPN met de Experiabox zonder bridgen kun je hetzelfde bereiken.

Als ervaring, niet als commentaar bedoeld… Als de router IGMP snooping ondersteund kunnen ook de TV's aangesloten worden op je eigen router. Ik heb de experiabox een DMZ zone gegeven en dat IP adres is de WAN van mijn Fritzbox. Van hieruit worden mijn tv's van beeld voorzien en middels tripleband mesh extenders wordt mijn huis voorzien van Wifi. Werkt perfect, temeer omdat de router zelf de “mesh master” is en de eerste versterker dus niet verplicht bekabelt aan het netwerk hoeft te blijven zitten en de router zelf ook wifi uitzend. Verder doet het me deugd te zien dat KPN toch ook verder gaat met de ontwikkelingen al is het misschien niet voor iedereen even ideaal als ze zouden willen. Persoonlijk vind ik het minder dat de experiabox de wifi uitschakeld als deze superwifi gebruikt wordt, het kan immers zo simpel een betere dekking geven als die de mesh mede ondersteund.

Reputatie 7

Als ervaring, niet als commentaar bedoeld… Als de router IGMP snooping ondersteund kunnen ook de TV's aangesloten worden op je eigen router. 

Dan heb je jouw eigen router waarschijnlijk in bridge-mode staan, want in router-mode gaat dat echt niet werken.

Reputatie 1

90% van de huishoudens heeft voldoende aan 2 SuperWifi's. Als echter het ene device bekabeld bij de Experiabox moet blijven (meterkast) is er dan wel voldoende dekking met alleen die 2e SuperWifi/device? 

Over het algemeen hebben we voldoende snelheid (30-40 Mbit) door het gehele huis (meting met smartphone). Echter sommige apparaten (desktop zolder en “Nintendo Switch” gameconsole van onze zoon) hebben qua Wifi hardware problemen met het bereik en lopen deze regelmatig vast. Alleen om deze reden willen we deze devices aanschaffen.

Vraag: met één device gekoppeld aan de Experiabox, is er met slechts een 2e device dan voldoende dekking om aan onze wens te voldoen. Het lijkt me nl. sterk dat we bij die 10% behoren die 3 devices nodig heeft. Zo'n grote woning hebben we nl. niet.

Reputatie 7
Badge +24

90% van de huishoudens heeft voldoende aan 2 SuperWifi's. Als echter het ene device bekabeld bij de Experiabox moet blijven (meterkast) is er dan wel voldoende dekking met alleen die 2e SuperWifi/device? 

Dat hoeft niet in de meterkast. De bekabeld aangesloten SuperWifi kan ook in de woonkamer of keuken staan ofzo.

Probeer ze gewoon zou ik zeggen, binnen 14 dagen kun je ze kostenloos terug sturen.

 

Reputatie 1

Dank voor de reacties. Ik heb de set van 2 besteld, die worden morgen geleverd. Ga ik eens uitproberen. 

Ik heb modem V10A dus met het eerste device kan ik eventueel uitwijken naar een plek buiten de meterkast. Trapgat zou inderdaad wel een passende oplossing zijn.

Ik ben erg benieuwd. 

Reputatie 1

Vandaag de beide wifi punten geïnstalleerd. In eerste instantie het 2e punt op zolder geplaatst. Lampje brandde oranje dus afstand te ver vanaf het 1ste punt.

Vervolgens het 2e punt geplaatst in het trapgat van zolder. 1ste punt nabij het modem in de meterkast. Lampje "groen".

Bereik van Nintendo Switch van onze zoon ging van 0-1 streepje (geen bereik dus) naar 2-3 streepjes.

In 1ste instantie slecht Wi-Fi bereik. Maar toen ontdekten we dat er een 2e netwerk was ontstaan. De naam van het netwerk is idem aan de naam die ikzelf ooit een keer had gewijzigd. Maar tzt op verzoek van KPN weer gereset ivm potentiële storingen. 

Erg vreemd, maar... Na het koppelen van de Nintendo Switch aan dit 2e netwerk schaalde het WiFi bereik vervolgens helemaal op. 

Snelheid op alle plekken idem aan hoofdmodem. Down 45Mbit Up 33Mbit. Voor ons meer dan voldoende.

We zijn erg tevreden. Niet gedacht 😁👍🏻

Reputatie 7

Hey @DeNaab,  leuk om je aansluitproces door te lezen. Super tof dat boven nu ook lekker gegamed kan worden. Yay! Dank voor het delen van je ervaring :)

Reputatie 3
Badge +2

Ik lees dit topic 4 maanden te laat maar omdat het volledige antwoord nog niet is gegeven:

De eerste superwifi wordt bedraad aangesloten op het modem. De tweede/derde superwifi kan draadloos of bekabeld worden aangesloten.

De wifi op V10A blijft werken.

(De wifi op je experiabox 9 of 10 gaat uit)

Reputatie 7

Hey @Matthias92, wat leuk dat je door dit topic wijzer bent geworden. Dat lezen we graag ;) Het loont zeker de moeite bij al je kpn-gerelateerde vragen hier op het forum even rond te kijken. Onze community deelt veel kennis, ervaring en achtergrondinformatie waar je verder mee kunt.

Op Apparaathulp KPN Super Wifi  Vind je antwoord op veelgestelde vragen met onze interactieve handleidingen en kun je de installatie stap voor stap voltooien. Heb je nog vragen? Stel ze hier gerust, we helpen je graag :)

@Nadia ik moet @pietheingrun  wel gelijk geven de informatie is niet consistent.

Eens. De informatie voorziening mag zeker wel wat beter. Geef ik door.

Dat naast de marketing benaming klopt niet. Uit de review blijkt al dat het zeer zeker geen Super goeie Wifi is!!

Oneens. Ik lees een goede gebruikerservaring:

‘Bij mij thuis dikke prima, de volledige snelheden worden tot nu toe overal waar ik loop behaald, zowel boven als beneden in huis is er prima wifi dekking. Er is geen enkel apparaat welke moeite heeft met het vinden van het netwerk, en ik gebruik gescheiden netwerken, zowel 2.4Ghz, als 5Ghz’

Met een puntje van kritiek. Die gaat over de twee versterker (draadloos aangesloten) ‘WiFi versterker behoorlijk wat moeite met een betonnen vloer van 30cm dik en voorzien van gevlochten staal,’

Een paar meter verderop werkt het wel goed. Het is dus maar net hoe je het bekijkt.

Ik heb zelf goede ervaring met de superwifi punten. Wel denk ik dat het ook afhangt van welk modem je hebt staan, ikzelf heb een E-Box V10A, deze is helemaal niet capabel om de 2,4 en 5 Ghz te scheiden. Mijn oude V8 kon dit wel. Dus hierdoor zal ongetwijfeld de een zijn/haar ervaring anders zijn dan die van een ander. Maar qua bereik niets te klagen over deze punten.

Reputatie 7

Hey @Puchtdi, daar sla je de spijker op z'n kop. Er zijn verschillende typen van de Experiabox: V8, V9, V10, V10A etc in de omloop. De ene Experiabox heeft weer andere specs dan de ander. Het aansluiten en installeren kan per type Experiabox verschillen. De online tool: Apparaathulp KPN Super Wifi  maakt het voor iedereen makkelijk te installeren. 

Dank voor het delen van jouw ervaring :) 

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Nadia met de introductie van de KPN Box 12 mag deze online tool ook wel aangepast worden. De eerste vraag is “welk modem van KPN heeft u”.

Reputatie 7

Wat zou de tool beter kunnen vragen, @RBxx? :)

Reputatie 7
Badge +21

De vraag is goed, maar wat kies je als je een Box 12 hebt? Die staat niet bij de keuzemogelijkheden. Met mijn kennis zeg ik “kies de v10A”, maar een extra plaatje is duidelijker.

Reputatie 7

Oh, dat bedoel je! Goed dat je het opmerkt, @RBxx. Ik heb intern de melding doorgezet, dank :) 

Kan iemand mij verder helpen,

Heb een systeem dat werkt alleen maar op 2,4 Mhz de vraag is kan dit systeem geinstalleerd worden met de bekende superwifi ofwel het mesh systeem.

Henrie