Beantwoord

2 vragen omtrent overstappen naar KPN

  • 18 March 2021
  • 21 reacties
  • 273 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om over ongeveer 2/3 weken over te stappen naar KPN omdat vele andere providers nog niet kunnen leveren (aanleg is nog volop bezig in Terneuzen).

Ik wil graag versneld glasvezel internet dus een nieuwe aanvraag plaatsen maar mijn huidige vaste nummer wil ik koste wat kost behouden.

Ik wil dus nummerbehoud aanvragen en als ik bij mijn huidige provider het contract laat opzeggen zonder opzegtermijn zal het nummer dan ook al eerder overgenomen worden omdat het nummer "vrij" is, kan dit?

Tweede vraag het glasvezelkastje zit onder de vensterbank maar is wat hoger gemonteerd. Ik vernam van iemand dat de witte mediaconverter niet zal passen maar er is ook een zwarte mediaconverter die kleiner is, kan ik dit aangeven dat ik de zwarte wil zodra ik ga overstappen?

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 20 March 2021, 14:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Badge +19

Weet je zeker dat de netwerkbeheerder de aansluiting al heeft opgeleverd? Als er bij jou een aansluiting in huis is zegt dat nog niet alles. Vaak gaat daar nog geruime tijd overheen voor er daadwerkelijk geleverd kan worden.

Reputatie 4
Badge +2

Hallo @Joep1965 

Bedankt voor je snelle reactie!

Mijn wijk werd als eerste aangesloten en op 1 december werd het kastje geïnstalleerd maar moet alleen nog worden doorgemeten.

Ik was 3 maanden op vakantie en iedereen in mijn buurt zit al op het glasvezel netwerk.

Badge +19

Als je gebruik maakt van de overstapservice wordt alles met je huidige provider geregeld en hou je hetzelfde nummer. Of wil je de huidige provider nog door laten lopen een tijdje?

Reputatie 4
Badge +2

@Joep1965

Nummerbehoud aanvragen met een nieuwe aanvraag en zelf het huidige contract opzeggen zonder opzegtermijn. Zal dan mijn vaste nummer ook meteen worden overgenomen omdat hij vrij is?

Huidige provider via DSL houdt ik dan tot dat alles werkt.

Reputatie 7
Badge +24

Hi Zeelander. 

Op het moment van de aanvraag zal het verzoek voor je nummer door worden gezet. Het nummer wordt echter pas overgezet op het moment dat je nieuwe KPN abonnement daadwerkelijk werkt, dus als het internetsignaal actief is. Dit staat verder los van de opzegging van je huidige provider. Ik betwijfel ook of je op kunt zeggen zonder opzegtermijn, zover ik weet hanteren alle providers een opzegtermijn van 1 maand. 

Reputatie 4
Badge +2

Hallo @Alex_P 

Dat kan ik wel regelen opzeggen zonder opzegtermijn :)

Dus ik heb nu DSL en als ik aan geef geen overstapservice te willen gebruiken en ik heb geen thuis internet (glasvezel) om zo sneller glasvezel te krijgen (30 maart leverdatum).

Daarnaast wil ik ook mijn vaste nummer behouden en daarvoor zal dan een maand opzegtermijn gehanteerd worden , gaat dan het hele abonnement een maand later in of geldt de opzegtermijn alleen voor het vaste nummer?

Als ik dan DSL per direct laat stopzetten zal het systeem het nummer dan ook meteen overnemen of moet ik dan toch wachten op die opzegtermijn die KPN had gehanteerd?

Je hebt via DSL nu een ándere provider?

Dan is het toch het handigst om over te stappen mét overstapservice en nummerbehoud?

Dat duurt wel een maand i.v.m de (minimale) wettelijke opzegtermijn bij de oude provider, maar wat is nou een maandje.

Meer bandbreedte wordt wel een beetje overschat. Het is wel nuttig bij downloaden (grote) bestanden en veel gebruikers tegelijk.
Maar een webpagina komt met 200 Mb/s niet sneller dan met 20 Mb/s bandbreedte. En ook niet met 500 Mb/s of meer.

Reputatie 4
Badge +2

Hallo @PeterG 

Ik weet dat dit eenvoudiger is maar ik vroeg het me af om zo sneller glasvezel te krijgen en ja ik heb nu DSL bij een andere provider.

Is het zo mogelijk of niet?

Reputatie 7
Badge +24

De opzegtermijn bij je oude provider voor je vaste diensten heeft geen invloed op de startdatum van je abonnement bij KPN, dat is alleen zo bij een mobiele abonnement. Het vaste nummer wordt simpelweg meegenomen, de administratieve afhandeling is tussen jou en je huidige provider. 

Reputatie 4
Badge +2

@Alex_P 

Oke dus even ter confirmatie.

Ik doe een nieuwe aanvraag waarbij ik kies voor geen thuis internet en geen overstapservice dus snelst mogelijke leverdatum.

Ik vraag wel nummerbehoud aan maar mijn huidige provider zal dan een maand opzegtermijn hanteren voor vast bellen.

Ik laat het huidige contract zonder opzegtermijn opzeggen en het nummer wordt automatisch al veel eerder overgenomen.

Gaat dit goed komen zo?

En dan ook nog even antwoord op de vraag over de FTU/mediaconverter die ik stelde in de openingspost.

 

Ja, dat kan. Maar dan heb je wel ca. een maand dubbele kosten. 

Het telefoonnummer wordt dan uit het lopende abonnement van de DSL provider gehaald en naar KPN.

Bij de DSL provider heb je vervolgens minimaal 1 maand opzegtermijn. Je kan die dan bv opzeggen zodra je abo bij KPN werkt, met tel.nr.

Maar, heb je zo'n slechte DSL verbinding nu dan? Minder dan 30 Mb/s zeg maar. Dat er zo veel haast bij is.

Reputatie 4
Badge +2

@PeterG 

Het is niet sloom ik heb momenteel 100/30 maar ik wil gewoon glasvezel 😝

Het is denk ik nog niet helemaal duidelijk, ik vraag nummerbehoud aan met een nieuwe aanvraag er van uitgaande dat de huidige provider een maand opzegtermijn hanteerd.

Vervolgens zeg ik mijn huidige contract per direct op ( internet en vast bellen) dus ook geen opzegtermijn.

Ziet het KPN systeem dan automatisch dat het nummer nu al vrij is dus dan gaat het nummer ook meteen naar KPN? Zonder te wachten op die maand opzegtermijn.

 

Reputatie 7
Badge +10

@Zeelandenaar

Vanuit je eerste bericht schreef je dat je in Terneuzen woont.
Daar levert KPN geen glasvezel, maar “Delta”:

https://www.delta.nl/internet/glasvezel/terneuzen/

Vraag me af of KPN als provider daar dan ook over die glasvezel levert?

https://www.glasvezelinternetaanbieding.nl/terneuzen/

https://www.internetprijzenvergelijken.nl/terneuzen/


Om het snelst glasvezel te hebben, kijk welke providers leveren, en bestel het.
Zou géén overstapservice gebruiken, maar het abonnemenet laten “overlappen” met je DSL abonnement. En zelf het oude abonnement opzeggen zodat je die speling hebt van overlap.
(Overigens heb je altijd een maand opzegtermijn bij de oude provider).

Heb je op die wijze geen enkel moment dat je géén internet hebt.  Houd rekening van een uitstel van monteur e.d.  (wat je nogal eens terugleest). Met overlap kost je wel 1-3 weken dubbele kosten.

Zo gauw de glasvezel actief is, kun je je telefoon porteren vanuit je huidige DSL provider naar de provider waar je glasvezel afneemt, met de kortste onderbreking. (Kost enkele dagen).

Overweeg je vaste nummer te porteren naar een goedkope VOIP provider zoals bijv. CheapConnect.

Onlangs familie van mij, abonnement Solcon glasvezel. (Vanuit Ziggo)
Tussen bestelling en up-en-running oplevering, bedroeg één week.
Telefoon van Ziggo naar CheapConnect was in die korte periode ook overgezet en daarmee actief.

Zoals in je vorige bericht gaat het niet helemaal. Je kan 2 dingen doen.

Bij KPN nieuw abonnement nemen mét nummerbehoud maar ZONDER overstapservice. KPN vraagt dan alleen je nummer van je huidige provider. Als het nummer niet meer werkt via je DSL maar het KPN abo mét het nummer werkt zeg je je oude provider op. Dat duurt dan wel minimaal één maand (bv van 30 maart tot 30 april). Die maand heb je dus dubbel internet en betaal je dubbel: KPN en je oude provider.

Of je gebruikt naast nummerbehoud óók overstapservice. Dan heb je geen dubbele kosten maar duurt de overstap één maand.

Met nu 100/30 zul je weinig (GEEN) verschil merken. Hoewel je met je nieuwe Hussel abonnement dan 100/100 zult nemen. Voor een huishouden van 3 meer dan zat. Als er geen gamer tussen zit en je ook niet (vaak) hele grote bestanden verstuurd (video-hd-bestanden).

Een website / webpagina wordt niet sneller geladen en ook live streaming maakt geen verschil. HD streaming van Netfllix is bv 5 Mb/s. Dat lukt nu ook prima. UHD bij Netflix ong. 25 Mb/s. Ook geen probleem nu.

Reputatie 4
Badge +2

@Babylonia

In Terneuzen zijn zowel delta als KPN bezig met de aanleg dus de stoepen gaan zeer waarschijnlijk 2 keer open.

Delta is aan de andere kant van Terneuzen bezig en KPN begon hier, omdat ik op vakantie was ben ik iets later met het overgaan naar glasvezel, KPNnetwerkNL en KPN geven allemaal KPN glasvezel beschikbaar aan maar ik kan enkel een abonnement nemen bij KPN XS4ALL Solcon en Online.nl terwijl alles P2P is en ook in de wijkcentrale.

Ik wil van T-Mobile DSL naar KPN glasvezel.

 

Reputatie 7
Badge +10

In Terneuzen zijn zowel delta als KPN bezig met de aanleg dus de stoepen gaan zeer waarschijnlijk 2 keer open.

Pff, ook daar dus.  Er zijn inderdaad meerdere gemeentes waar dit aan de hand is.  Bijv. ook in “Deurne” (Oost Brabant). Maar daar heeft de gemeente wel bedongen dat er maar één keer gegraven wordt, en beide kabels in de sleuf moeten worden aangelegd.

Overigens een belachelijk idee om meerdere glasvezel netwerken aan te leggen. Kost uiteindelijk altijd meer geld, wat over hetzelfde aantal gebruikers moet worden opgeleverd.

Als het dan een keus is tussen KPN en bijv. Solcon.  Bij Solcon krijg je zonder bijbetaling standaard een Fritzbox router.  Bij KPN moet je daarvoor € 7,50 p/maand extra voor betalen.
In een Fritzbox kun je naar eigen keus ook een VOIP-provider van bijv. CheapConnect ingeven.

Reputatie 7
Badge +24

@Alex_P

Oke dus even ter confirmatie.

Ik doe een nieuwe aanvraag waarbij ik kies voor geen thuis internet en geen overstapservice dus snelst mogelijke leverdatum.

Ik vraag wel nummerbehoud aan maar mijn huidige provider zal dan een maand opzegtermijn hanteren voor vast bellen.

Ik laat het huidige contract zonder opzegtermijn opzeggen en het nummer wordt automatisch al veel eerder overgenomen.

Gaat dit goed komen zo?

En dan ook nog even antwoord op de vraag over de FTU/mediaconverter die ik stelde in de openingspost.

 

Waarom zou je dit zonder internet willen bestellen? Ik lees dat je juist ook met internet over wilt. Voor de snelheid van omzetting maakt het niet uit of je internet of alleen VOIP bestelt. Ik zou dan alles gelijk bestellen wat je nodig hebt. 

Wat je telefoonnummer betreft: bij vaste nummers maakt het niet uit of je nummer binnen een jaarcontract zit of niet, dit omdat het nummer nu bij een internetabonnement inbegrepen zit. Dus ook al heb je nu nog een contract voor internet + telefonie bij een andere provider, dat telefoonnummer kunnen wij zsm meenemen. 

Echter, ik denk dat jij het jezelf moeilijker maakt zo door al deze extra handelingen. Als je met die 100/30 verbinding nog uit de voeten kunt zou ik het bestellen met de overstapservice en alles automatisch laten afhandelen. Maar dat is hier al benoemd. 

ik kies voor geen thuis internet

Dat kan niet. De basis van KPN is internet en via dat wordt ook TV en telefoon geleverd. En juist internet is een voordeel met glasvezel…….

Dus je kiest wel voor internet én interactieve televisie én vaste telefoon met nummerbehoud maar zonder overstapservice. Later zeg je T-mobile (wat dan alleen nog internet + tv is) op en één maand later ben je daar ook vanaf.

Maar overstapservice is (naast óók nummerbehoud) het meest logisch.

Waar ben je bang voor dat je het op een moeilijke manier wilt doen?

Reputatie 4
Badge +2

@PeterG 

Over de glasvezel aansluiting levert nog niemand, ik heb dus DSL. Vandaar dat ik aangeeft ik heb geen thuis internet (via glasvezel) maar dat kan dus niet ook al heb ik DSL?

Ik vindt het ook niet erg om de overstapservice te gebruiken maar zelf opzeggen geeft ook iets meer vertrouwen want dan ben je zeker dat je niet 1 dag zonder internet zit en voor ons (5 personen) is internet onmisbaar in deze tijden.

Reputatie 4
Badge +2

@Alex_P

Ik wil inderdaad overstappen van T-Mobile met internet en vast bellen.

Nu dat ik je reactie heb gelezen lijkt het mij toch beter om niet al te moeilijk te doen.

Bedankt voor de informatie!

Je hebt dus wel thuis internet … via DSL. Vandaar de verwarring bij mij (en Alex_P).

Je wilt dus thuis internet over glasvezel.

Met de overstapservice zit je juist geen dag zonder. En zeker niet als je ook nog van drager wisselt. De glasvezel zal het (een paar uur...) eerder doen dan dat de DSL van T-mobile uit gaat.

Advies voor 5 personen (met 3 tieners): internet 200/200.