Beantwoord

Advies gevraagd: Experia Wifi of SuperWifi?

  • 29 December 2021
  • 22 reacties
  • 2200 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Wie kan mij overtuigen.…

Ik heb al enige tijd 2 Experia Wifi in gebruik. Dit werkt op zich prima. Nu heb ik tegen een voordelig tarief 3 Super Wifi versterkers aangeschaft. Maar ik twijfel nu of dit wel een meerwaarde is. Ik maak gebruik van het V10 modem. 

Ik heb hier gelezen dat inmiddels de Experia Wifi ook gebruik maakt van het mesh-netwerk. Ga ik er dan wel op vooruit als ik deze Super Wifi ga gebruiken? Volgens de klantenservice medewerker wel, de Super Wifi zouden net iets beter zijn en Wifi 6 ondersteunen. Dat doet het V10 modem nog niet maar zal binnenkort dit wel na een update kunnen, volgens de medewerker.

Wie kan mij advies geven? Houden of terug sturen?


Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door LaurensZalm 30 December 2021, 12:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +24

De huidige SuperWiFi's ondersteunen geen WiFi 6. Gaan ze nooit doen ook. De Experiabox v10 gaat ook nooit WiFi 6 ondersteunen. Dat is technisch onmogelijk. 

Ergens volgend jaar komt er een nieuw model van de SuperWiFi's beschikbaar die wel WiFi 6 zal ondersteunen.

Reputatie 3
Badge

Ik schiet er dus weinig mee op begrijp ik?

Reputatie 7
Badge +12

Ik schiet er dus weinig mee op begrijp ik?

Je schiet er ontzettend veel mee op want die Expedia WiFi wat je nu hebt ondersteunen zo ver ik weet geen mesh. We verkopen ze ook niet meer.

enige nadeel van de superwifi is dat je hem niet meer kan doorlussen waar dit met de experia wel kon. Mocht je dus meer hebben aangesloten op de kabel lukt dit niet. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik schiet er dus weinig mee op begrijp ik?

Je schiet er ontzettend veel mee op want die Expedia WiFi wat je nu hebt ondersteunen zo ver ik weet geen mesh. We verkopen ze ook niet meer.

enige nadeel van de superwifi is dat je hem niet meer kan doorlussen waar dit met de experia wel kon. Mocht je dus meer hebben aangesloten op de kabel lukt dit niet. 

Ligt er wel aan hoe je mesh definieert.

als je pakt

"Een mesh-netwerk is een netwerk waarbij alle units van het wifi-signaal met elkaar in verbinding staan. Het wifisignaal wordt tussen al deze units gecommuniceerd. Dit zorgt ervoor dat je een beter bereik hebt dan met één enkele router"

 

Dan hebben ze dit wel, ze krijgen zelfde naam en wachtwoord mee als de SuperWiFi punten in hetzelfde netwerk. en zullen clients onderling en naar SuperWiFi punten laten roamen. en hebben 1 enkele Master controller waar alles op ingesteld / geconfigureerd word.

De SuperWiFi heeft als voordeel een extra onzichtbaar backhaul WiFi te creëren waar andere SuperWiFi adapters zich op kunnen koppelen om een secundaire en tertiare etc etc draadloos in huis te kunnen plaatsen ofwel zonder aanvoer van kabel.

De SuperWiFi kunnen hiermee dan ook prima gecombineerd worden met de Experia Wifi punten. Alleen zou je dus een SuperWiFi ergens draadloos willen plaatsen zou er ook Minimaal 1 op kabel moeten zitten..

Reputatie 3
Badge

De huidige SuperWiFi's ondersteunen geen WiFi 6. Gaan ze nooit doen ook. De Experiabox v10 gaat ook nooit WiFi 6 ondersteunen. Dat is technisch onmogelijk. 

Ergens volgend jaar komt er een nieuw model van de SuperWiFi's beschikbaar die wel WiFi 6 zal ondersteunen.

Is het dan niet beter om te wachten dat de nieuwe SuperWifi's met Wifi6 uitkomen?

Aan de andere kant denk ik dat ik met het huidige modem (V10) niet alle voordelen uit een SuperWifi kan halen. Voelt alsof je racebanden op een auto legt die eigenlijk rijp is voor de sloop…..

Maar misschien begrijp ik het nog niet helemaal.

Mijn huidige situatie:

V10 modem, aangesloten op glas, via netwerkkabel één Experia Wifi aangesloten, doorgelust naar een DVS650 adapter, 1e verdieping DVS650 adapter met een kabel naar de andere Experia Wifi die weer doorgelust is met een PC. In de gang een wifiversterker (Netgear Wifi Extender) om de Ring camera bij de voordeur te voorzien van signaal. De Experia Wifi is daar dus te zwak voor.

Resume, wat is mijn winst om de SuperWifi's (3 stuks) te behouden. Voor de prijs hoef ik ze niet te retourneren, ik heb ze kunnen aanschaffen voor €89 i.p.v. €299. maar als ik er geen voordeel bij heb is die €89 ook weer zonde…..

Badge +19

Als u het goed wil doen begin dan eerst met het verwijderen van de draadloze verbindingssets.  Daarna kunnen we verder praten.  Die dingen geven 9 van de 10 keer problemen. 

Reputatie 3
Badge

Ik ondervind geen problemen met de DVS650 adapters.

Ik heb op de eerste verdieping ook geen mogelijkheid om een netwerkkabel naar toe te brengen terwijl daar wel een pc staat die dagelijks gebruikt word. Werkt verder prima.

Het gaat mij meer om het feit of de huidige Experia Wifi vervangen moet worden (of combineren) voor de SuperWifi's.

Reputatie 7
Badge +9

De huidige SuperWiFi's ondersteunen geen WiFi 6. Gaan ze nooit doen ook. De Experiabox v10 gaat ook nooit WiFi 6 ondersteunen. Dat is technisch onmogelijk. 

Ergens volgend jaar komt er een nieuw model van de SuperWiFi's beschikbaar die wel WiFi 6 zal ondersteunen.

Is het dan niet beter om te wachten dat de nieuwe SuperWifi's met Wifi6 uitkomen?

Aan de andere kant denk ik dat ik met het huidige modem (V10) niet alle voordelen uit een SuperWifi kan halen. Voelt alsof je racebanden op een auto legt die eigenlijk rijp is voor de sloop…..

Maar misschien begrijp ik het nog niet helemaal.

Mijn huidige situatie:

V10 modem, aangesloten op glas, via netwerkkabel één Experia Wifi aangesloten, doorgelust naar een DVS650 adapter, 1e verdieping DVS650 adapter met een kabel naar de andere Experia Wifi die weer doorgelust is met een PC. In de gang een wifiversterker (Netgear Wifi Extender) om de Ring camera bij de voordeur te voorzien van signaal. De Experia Wifi is daar dus te zwak voor.

Resume, wat is mijn winst om de SuperWifi's (3 stuks) te behouden. Voor de prijs hoef ik ze niet te retourneren, ik heb ze kunnen aanschaffen voor €89 i.p.v. €299. maar als ik er geen voordeel bij heb is die €89 ook weer zonde…..

Beter, wat is beter er is altijd een "next best thing" 

Met de SuperWiFi kan je door het draadloze backhaul wel van je huidige DVS koppeling afkomen en die doorlus is dan niet meer nodig gezien de LAN poort erop direct voor PC gebruikt kan worden, Denk dat dit je meer snelheid en stabiliteit op leverd dan de DVS ooit zal doen.

Ofwel 1ste EW ( Experia WiFi ) bij V10 vervangen voor SPW, dan kan na intrainen etc ( 20/30 min bekabeld aangesloten laten ) de tweede SPW draadloos worden gezet en kan de DVS hoppa good ridance..  en als je 3 woonlagen hebt kan 3rde SPW ook draadloos op 2de verdieping.  dus gewoon per woonlaag een SPW.

dan zou je mits WiFi backhaul koppeling goed is vrijwel overal ook gewoon 5Ghz dekking moeten hebben 

Badge +19

Data versturen via een stroomkabel is gewoon niet zoals het moet.  Sowieso gaat het ten koste van de snelheid en stabiliteit.  Als u de magnetron aan zet heeft u even een dip in het electriciteitsnetwerk en dus ook in het transport van data. U heeft glasvezel en dat is het beste wat er is. En dan gaat u verder met een stroomkabel.  Het slechtste wat er is.  Kortom wat u nu heeft kan goed werken maar u haalt nooit het wat u zou kunnen halen. En dat is zo jammer.  Mijn advies zou zijn als het nu allemaal werkt hou het dan zo. En wifi 6 heeft dan geen toegevoegde waarde.

Reputatie 3
Badge

Duidelijke uitleg allemaal, bedankt!

Ik had niet verwacht dat de DVS overbodig word met het gebruik van de SPW. Begrijp ik dus goed dat de SPW voldoende krachtig is om een pc van signaal te kunnen voorzien? Of een tv ontvanger voor een 2e tv?

(Ik kwam wel ergens in de berichten tegen dat KPN dat niet ondersteund. Maar werkt blijkbaar dus wel.)

Is het gebruik van Experia Wifi i.c.m. de SPW aan te bevelen of de Experia Wifi er helemaal uit laten en alleen verder gaan met SPW, dus zonder Experia Wifi en DVS?

 

Reputatie 7
Badge +9

Duidelijke uitleg allemaal, bedankt!

Ik had niet verwacht dat de DVS overbodig word met het gebruik van de SPW. Begrijp ik dus goed dat de SPW voldoende krachtig is om een pc van signaal te kunnen voorzien? Of een tv ontvanger voor een 2e tv?

(Ik kwam wel ergens in de berichten tegen dat KPN dat niet ondersteund. Maar werkt blijkbaar dus wel.)

Is het gebruik van Experia Wifi i.c.m. de SPW aan te bevelen of de Experia Wifi er helemaal uit laten en alleen verder gaan met SPW, dus zonder Experia Wifi en DVS?

 

Als jij nu de opstelling hebt zoals ik het verwacht wel ja…

Op dit moment heb je zoals ik het goed begrijp 2x een DVS650 waarvan 1ste bij de V10 staat en de 2de op eerste verdieping. achter de gene op eerste verdieping heb je de EW zitten en op tweede poort van EW je PC. Dan heb je nog 1 EW beneden bij V10 staan.

Bij opbouw met SPW zal het worden V10 met SPW erop Deze creëert een draadloos net waar andere SPW op aan kunnen melden, Hiermee kan de secundaire SPW draadloos op eerste verdieping en kan de LAN poort hiervan de PC van signaal voorzien.. gezien de 2de SPW dit onzichtbare net weer uitbreid zal je hiermee een tertiare SPW op 2de verdieping ook weer draadloos kunnen plaatsen.

In bovenstaande verhaal kan je de letters PC ook vervangen voor ITV en ondanks het niet "officieel" ondersteund wordt is het over het algemeen met 1 extra ITV via deze draadloze brug geen probleem.

 

dus ja dan kan de DVS weg en dat is dan ook exact mijn advies in deze.

 

Voor het tweede deel Ja dit is aan te bevelen sterker nog deze apparaten zijn van de ground-up opgebouwd om volledig met elkaar te kunnen functioneren met het enige verschil dat extra draadloze deel.  De vraag of het nodig is..  nee en de EWtjes kunnen ook niet draadloos gekoppeld worden ofwel dan zit je weer met dat je hem met kabel ergens vandaan moet aansluiten,

Reputatie 3
Badge

Nou, genoeg overtuigd. Ik ga morgen e.e.a. aansluiten en kijken of het naar tevredenheid werkt. Ik begin het het verwijderen van de EW en DVS. Misschien dat ik daarna nog probeer om de EW integreren.

Bedankt allemaal voor de info!

Reputatie 3
Badge

Nog graag een installatie advies.

Is het slim om de EW af te koppelen en eerst de SPW aan te sluiten om vervolgens daarna de EW weer toe te voegen? Of kan de EW gewoon aangesloten blijven als ik de SPW aansluit? En blijft de EW dan primair of neemt de SPW dat over?

Reputatie 7
Badge +9

kan gewoon aangesloten blijven voor nu, als je dan later EW afkoppeld zal een ander Apparaat ( Altijd de gene die bekabeld zit ) deze master functie binnen paar min overnemen.

 

Afvies sluit eerst gewoon alle SPWtjes op modem aan laat ze ff 30 min staan en dan andere 2 verplaatsen naar gewenste locatie.

 

succes en alvast fijne jaarswisseling.

Reputatie 3
Badge

Duidelijk, dank je wel en ook een goede jaarwisseling!

 

Reputatie 3
Badge

Nou, ik heb de SPW aangesloten maar ik sta niet echt te juichen….

Een SPW staat aangesloten bij het V10 modem, de andere SPW staat draadloos op de werkkamer op de 1e verdieping. Signaal van beide SPW is good, zegt de Thuis app. Wifi van de V10 staat uit.

Terwijl ik in de huiskamer zit valt continue het signaal weg. De Thuis app geeft dan aan dat er geen modem aangesloten is.

Na enige tijd wachten of de SPW te herstarten heb ik weer signaal, voor even….

 

Reputatie 3
Badge

Het “lijkt” nu goed te gaan. 

Beide SPW punten een reset gegeven en opnieuw aangesloten. Wellicht is dat de oplossing geweest.

Alleen de SWP op de eerste verdieping, bij de pc, geeft soms op de app aan dat het bereik slecht is. Opnieuw opstarten helpt dan. Maar zet ik de pc aan dan word het lampje weer oranje…..

Badge +19

Dan staan ze toch ver van elkaar waarschijnlijk.  Het valt of staat met de opstelling.  Als het modem in de meterkast staat dan spw nr. 1 bekabeld buiten de meterkast in de gang en nr.2 op de eerste overloop en nr. 3 op de tweede overloop.  Uitgaande van een enigszins standaard woning. 

Reputatie 3
Badge

De eerste SPW staat naast de V10 in de hoek van de  huiskamer. De tweede SPW staat bij de deur van de werkkamer op de overloop. Die valt regelmatig in de "oranje" modus. 

Morgen maar weer eens verder.

Maar diverse Speedtesten geven geen significante verbetering t.o.v. de EW i.c.m. de DVS, die wel stabiel is. Even aankijken anders toch maar retourneren.....

Badge +19

We gaan het er nog een keer over hebben.  Fijne avond!

Reputatie 7
Badge +9

De eerste SPW staat naast de V10 in de hoek van de  huiskamer. De tweede SPW staat bij de deur van de werkkamer op de overloop. Die valt regelmatig in de "oranje" modus. 

Morgen maar weer eens verder.

Maar diverse Speedtesten geven geen significante verbetering t.o.v. de EW i.c.m. de DVS, die wel stabiel is. Even aankijken anders toch maar retourneren.....

Orange betekend niet dat deze niet stabiel is dit betekend alleen dat deze terugvalt op andere frequentie.  Niet direct een probleem maar probeer hem anders meer in lijn te krijgen met eerste SPW. ( Hoe diagonaler het signaal door een vloer heen moet hoe meer verlies ) 

Weet niet of je vloerverwarming hebt op eerste anders is het snel gedaan idd

Reputatie 3
Badge

Na vele malen proberen besloten om de SuperWifi retour te sturen. Om twee redenen.

Als eerste valt in huiskamer regelmatig de wifi helemaal weg en krijg ik de melding op de ThuisApp dat er geen modem is aangesloten. Ten tweede, ik krijg met geen mogelijkheid een constante ‘groene’ verbinding met het tweede SPW punt op de werkkamer (1e verdieping). Ondanks verplaatsen in die kamer geen verbetering. (heel af en toe groen maar snel daarna weer oranje) Ik moet het punt in deze kamer houden omdat daar een pc staat die verbinding moet hebben.

Dus weer terug naar mijn oude situatie; V10 met een Experia Wifi in de huiskamer middels een DVS naar de 1e verdieping, middels een DVS naar een tweede EW punt waar de PC op aangesloten is. 

Dit levert een stabiele verbinding die niet eens trager is dan een SPW op het moment dat deze even “groen” is. 

Speedtest SuperWifi:

Speedtest Experia Wifi via DVS:

 

Bedankt voor jullie goed bedoelde adviezen, ik blijf maar bij mijn “oude” configuratie..