Beantwoord

Bedraad aangesloten SuperWifi punt brandt na een week oranje

  • 2 March 2023
  • 11 reacties
  • 455 keer bekeken

Dag forum!

Om het wifi bereik in ons huis (van 3 verdiepingen) overal goed te krijgen, heb ik besloten een Cat6 kabel door te trekken en op de 1e verdieping daar bedraad een superwifi punt aan te sluiten. 

Dit werkt vlekkeloos, het superwifi punt lampje is groen, snelheden van zo’n 600 Mb/s over wifi worden gehaald. De netwerkmap geeft prima verbinding aan: “connection=excellent, 1Gbit/s”, zie ook bijgevoegde foto1. Ik ben er erg blij mee.

Dan, na ongeveer week, springt het superwifi punt ‘spontaan’ op oranje, behaal ik snelheden van slechts zo’n 60 Mb/s over wifi, en is op de netwerkmap te zien dat het vaste lijntje naar het superwifipunt oranje is, met de text “connection=good, 100 Mbit/s”. Hij throttled dus de verbinding. 

Online gelezen dat dit inhoudt dat hij van 8 draadjes in de UTP kabel naar 4 draadjes gaat omdat er een wellicht slecht zou zijn. Ik heb de vaste lijn naar boven goed getest, direct in een desktop behaalt hij 900 Mb/s +, en een kabeltester geeft allemaal groene lampjes. Ik heb de overige kabels naar het superwifi punt vervangen, uit en aan gezet, de router uit en aan gezet, superwifi punt blijft oranje.

Alleen het resetten van het superwifi punt lijkt te helpen: daarna is hij weer ongeveer een week groen, alle verbindingen snel. En na een week weer precies hetzelfde: lampje op oranje, snelheid gecapped op 100 Mbit. Omdat ik twee superwifi punten bij het KPN abonnement gekregen heb, heb ik ook geprobeerd het andere punt aan te sluiten. Hier precies hetzelfde: alles voor een week op groen, volle snelheid, en dan spontaan op oranje.

Help?!

 

Edit (extra info):
modem/router: KPN box 12, hardware version 1.0, firmware version SGEJ1000060E.
superwifi2  punten: model WE620242, firmware version 2.00.27v2

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 4 March 2023, 17:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Vreemd zeg, kun je eens proberen om een andere vrije ethernetpoort van het modem te gebruiken? Misschien dat er iets is met de ethernetpoort van het modem i.c.m. het SuperWifi punt?

Bedankt voor je reactie. Dit heb ik geprobeerd, dat maakt helaas geen verschil. 

Reputatie 7
Badge +18

Hi @frosty373 en welkom op het forum! Super dat je dit allemaal getest hebt, dat maakt meteen een hoop duidelijk.

Het speelt dus op beide SuperWifi punten die dan daar aangesloten zijn. Beiden gaan ze na een week oranje branden en andere kabels/poorten zorgen hier niet voor de oplossing. Even nog wat ideeën uit ons SuperWifi kennisartikel, wellicht dat hier de oplossing tussen zit: 

  • In het geval van een bekabelde aansluiting die lager dan 1Gbps is: controleer de ethernetkabel en of deze geschikt is voor 1Gbps. Het kan ook zijn dat het KPN SuperWifi punt is aangesloten op een switch die 1Gbps niet ondersteunt.
    (Met Cat6 zou dat geen probleem moeten zijn, ook omdat je het al getest hebt op een desktop en er 900 Mbit/s uitkwam).

    Tip: Woon je op een plaats waar vliegtuigen overkomen of in de buurt van een haven? De wifi apparatuur die via 5 Ghz werkt op radar onderhevige kanalen moeten bij detectie direct van het wifikanaal af. Dit zorgt ervoor dat de SuperWifi tijdelijk alleen op 2.4 Ghz draait. Daarom brandt het lampje dan oranje. In de nacht wordt dit dan weer rechtgetrokken of na een herstart. Een oplossing is om 5 Ghz kanalen te kiezen die buiten de radar liggen. Dit zijn de kanalen 36-48.


Is de haven/het vliegveld wellicht op jou van toepassing? Ook ben ik benieuwd of het modem resetten nog zal helpen. Wellicht dat de verbinding van daaruit beperkt wordt en een reset dit oplost.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

@frosty373, probeer eens het SuperWifi punt via de meegeleverde UTP kabel aan te sluiten op het modem (die dan inderdaad tijdelijk beneden staat). Doel hiervan is het uitsluiten van een probleem met je eigen UTP kabel en uitsluiten van beperkingen vanuit het modem. Ligt de UTP kabel langs electra kabel samen in een buis? Is het een shielded kabel? Is de RJ45 connector netjes gemonteerd waarbij de draadjes zo goed mogelijk gewikkeld blijven tot net voor de connector?
Zeker met hoge snelheden is een goede kabel en montage van de connector cruciaal. Aangesloten apparatuur kan gevoelig zijn hiervoor terwijl andere netwerkdevices zoals je desktop netwerkkaart prima werkt.

Hi @Sanne_M , bedankt voor je reactie. Over je eerste punt - inderdaad, direct vanuit diezelfde draad m’n PC in werkt zoals verwacht. Verder zit ik niet in de buurt van een luchthaven - maar ook hierbij geldt dat volledig bedraad - dus router → kabel naar 1e verdieping → superwifi punt → desktop PC, ook dezelfde <100Mb/s beperking heeft. Dus het is geen issue met de wifi.

@Roy74 , ook bedankt! UTP ligt niet langs electra en is cat6 (maar niet shielded). RJ45 heb ik zo goed als mogelijk gemonteerd (en met kabeltester gechecked), maar wellicht dat dat niet perfect is. Het zou kunnen dat enige imperfectie daar niet gezien wordt door de netwerkkaart in de desktop, maar dat het superwifi punt daar gevoeliger voor is - en daar na een week achter komt o.i.d... Ik ga hem proberen met bijgeleverde kabel aan de router te verbinden beneden om dit uit te sluiten. 

Reputatie 7
Badge +7

Hi @Sanne_M , bedankt voor je reactie. Over je eerste punt - inderdaad, direct vanuit diezelfde draad m’n PC in werkt zoals verwacht. Verder zit ik niet in de buurt van een luchthaven - maar ook hierbij geldt dat volledig bedraad - dus router → kabel naar 1e verdieping → superwifi punt → desktop PC, ook dezelfde <100Mb/s beperking heeft. Dus het is geen issue met de wifi.

@Roy74 , ook bedankt! UTP ligt niet langs electra en is cat6 (maar niet shielded). RJ45 heb ik zo goed als mogelijk gemonteerd (en met kabeltester gechecked), maar wellicht dat dat niet perfect is. Het zou kunnen dat enige imperfectie daar niet gezien wordt door de netwerkkaart in de desktop, maar dat het superwifi punt daar gevoeliger voor is - en daar na een week achter komt o.i.d... Ik ga hem proberen met bijgeleverde kabel aan de router te verbinden beneden om dit uit te sluiten. 

Verstandig. Update even wat de bevindingen zijn. Dan kunnen we verder meedenken.

Met een eigen draad vlakbij de modem is het lampje groen en de verbinding 1Gbit/s. Het zal dus aan de montage van de RJ45 connector liggen (of de draad zelf die bij het doortrekken licht beschadigd zou kunnen zijn?). Ik zal dit eens opnieuw proberen te doen.

Reputatie 7
Badge +7

Dat zou zo maar kunnen. Ik heb zelf in bestaande bouw geen buizen liggen en heb met moeite een draad boven gekregen en beschadigen is dan best mogelijk. Mijn ervaring is dat een nauwkeurige montage van de connector erg belangrijk is. Heb je superwifi boven rechtstreeks op de kabel of heb je de kabel afgemonteerd op een aansluitpunt en vandaar naar superwifi? In het laatste geval is de kwaliteit van het montage materiaal ook nog van belang. Ik haalde op een matige kwaliteit maar 100m terwijl op overige aansluitingen ik gerust 1g haalde. Overigens worstel ik ook nog steeds met een uitvallende wireless superwifi en overweeg na mijn testen superwifi ook eens bedraad aan te sluiten. Maar ja, dan staat ie op een plek waar ik hem minder nodig heb.

@Roy74 Tsjah. De draad doortrekken ging hier aardig soepel (er zat al een zwarte leiddraad in vanuit de bouw), en heb hem inderdaad afgemonteerd op een cat-6 wandcontactdoos van de Gamma met een LSA tang.

Nogmaals - hij haalt prima 1Gbit/s in de PC en (voor een week) ook in het superwifi punt, maar het lijkt dat het wifipunt erg gevoelig is voor eventuele imperfecties ergens op de draad. En na een week de situatie ‘klassifiseert’ als imperfect en overstapt op het gebruik van maar 4/8 draden in de kabel (100 Mbit/s), tot een harde reset.

Reputatie 7
Badge +7

@frosty373 dan lijkt een kabelbeschadiging me erg onwaarschijnlijk. Feitelijk heb je met de contactdoos een extra punt waar het mis kan gaan maar ik heb zelf dit ook zo gedaan. Beneden haal ik 1G en boven 100M over een cat5e. Verschillende merken dozen, zelfde kabel. Als je de kabel nauwkeurig hebt aangesloten op de contactdoos en je haalt daar 1G dan lijkt dit ok. Maar ook hier heb ik de ervaring dat de netwerk adapter per device veel uit kan maken. Kan aardige puzzels opleveren. Ik zelf heb superwifi bedraad nog niet gebruikt maar daar gaat mogelijk snel verandering in komen. Ik heb draadloos problemen die ik niet kan classificeren.

Heb jij nog een andere contactdoos in huis waarmee je kunt testen? Want op de modem met kabel gaat het goed dus. Heb je al eens in de mesh log gekeken van de modem rondom teruggang? En in de systeemlog?
Als superwifi werkt dan heb je een prima verbinding maar mijn ervaring tot nu toe is dat het niet heel stabiel is.

Reputatie 7
Badge +7

Je zou overigens ook nog eens kunnen testen met draadloos aansluiten van superwifi. Ik heb zelf een v10a en daar verloopt het nog niet zoals ik wens maar met box12 heb ik geen ervaring. Al is het alleen maar om een idee te krijgen waar ergens het probleem zit.