Beantwoord

Bronsignaal Superwifipunten wijzigen

  • 28 January 2022
  • 3 reacties
  • 265 keer bekeken

Ik heb de Experia Box 12 in de kelder staan, met daarbij een primair Superwifipunt (bekabeld).

Een 2e Superwifipunt bevindt zich in de woonkamer, een 3e op mijn kantoor op de 1e verdieping en een 4e in de garage (allen onbedraad). Nu zie ik in de app het volgende:

  • het bronsignaal van het 2e Superwifipunt komt van het primaire Superwifipunt (frequentieband 5GHz)
  • het bronsignaal van het 3e Superwifipunt komt van het 2e Superwifipunt (frequentieband 2,4 GHz)
  • het bronsignaal van het 4e Superwifipunt komt van het primaire Superwifipunt (frequentieband2,4 GHz)

Omdat het internet op de 1e verdieping relatief traag is, vermoed ik dat een koppeling met het primaire Superwifipunt en frequentieband 5GHz een verbetering zou zijn.

Vraag 1: Klopt dit vermoeden?

Vraag 2: Hoe wijzig ik het bronsignaal van een Superwifipunt?

Vraag 3: Hoe wijzig ik de frequentieband van een Superwifipunt?

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 31 January 2022, 19:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb de Experia Box 12 in de kelder staan, met daarbij een primair Superwifipunt (bekabeld).

Een 2e Superwifipunt bevindt zich in de woonkamer, een 3e op mijn kantoor op de 1e verdieping en een 4e in de garage (allen onbedraad). Nu zie ik in de app het volgende:

  • het bronsignaal van het 2e Superwifipunt komt van het primaire Superwifipunt (frequentieband 5GHz)
  • het bronsignaal van het 3e Superwifipunt komt van het 2e Superwifipunt (frequentieband 2,4 GHz)
  • het bronsignaal van het 4e Superwifipunt komt van het primaire Superwifipunt (frequentieband2,4 GHz)

Omdat het internet op de 1e verdieping relatief traag is, vermoed ik dat een koppeling met het primaire Superwifipunt en frequentieband 5GHz een verbetering zou zijn.

Vraag 1: Klopt dit vermoeden?

Waarschijnlijk wel.

Vraag 2: Hoe wijzig ik het bronsignaal van een Superwifipunt?

Automatisch proces kan niet handmatig worden ingesteld.

Vraag 3: Hoe wijzig ik de frequentieband van een Superwifipunt?

Ook automatisch proces. 5ghz wordt altijd geprobeerd anders valt deze af naar 2.4ghz.

Voor de v12 wordt op dit een software update gedaan versie 516. Mogelijk verandert het gedrag wat u nu ervaart.

Als een individuele superwifi herstart wordt dan maakt deze een nieuwe keus qua signaal om te verbinden.

Reputatie 7
Badge +24

Hier is niets aan in te stellen. Het gaat allemaal automatisch. En mogelijk niet altijd zoals je graag zou willen. Een SuperWiFi opnieuw opstarten kan een verbetering opleveren. Maar mogelijk is deze verbetering ook maar tijdelijk. De enige echte oplossing is meer SuperWiFi's bekabeld aansluiten. 

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @jwv1969, ik zie dat je al goed op weg geholpen bent door @BruisTablet  en @Nick83. 

Voor de v12 wordt op dit een software update gedaan versie 516. Mogelijk verandert het gedrag wat u nu ervaart.

Als een individuele superwifi herstart wordt dan maakt deze een nieuwe keus qua signaal om te verbinden.

Er wordt inderdaad hard gewerkt aan de nieuwe updates voor de KPN Box 12. Je leest hier alles over de zogenaamde mesh-update voor de KPN Box 12, en de laatste versie (516) die Bruistablet hierboven noemt. Je leest daar ook hoe je nakijkt welke softwareversie jouw KPN Box 12 nu heeft. Door middel van een reset kan je de software bijwerken naar de nieuwste versie.

Hier is niets aan in te stellen. Het gaat allemaal automatisch. En mogelijk niet altijd zoals je graag zou willen. Een SuperWiFi opnieuw opstarten kan een verbetering opleveren. Maar mogelijk is deze verbetering ook maar tijdelijk. De enige echte oplossing is meer SuperWiFi's bekabeld aansluiten. 

Je kunt ook prima de tips van Nick hierboven uitproberen. Mocht dat behulpzaam zijn, we hebben speciaal een topic gewijd aan alles over installatie en gebruik van SuperWifi.