Beantwoord

Draadloos Super wifi punt valt uit en foutmelding

  • 5 March 2023
  • 18 reacties
  • 218 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb twee samenhangende problemen:

Mijn vaste Superwifi werkt goed, maar mijn draadloze versie valt ca een keer per week uit.

Te repareren door het modem uit te zetten. WiFi manager van KPN leverde geen verbetering. 

Wat te doen?

Gistermiddag in de “Experia box laten kijken". bleek er een hardnekkige foutmelding te zijn:

 

Wat is hier aan te doen?

icon

Beste antwoord door Teunjannie 8 March 2023, 09:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +7

@Teunjannie, je kunt de moderators en medeklanten helpen door je profiel aan te vullen met je gebruikte apparatuur.

Je hebt de v10a?
Dat komt overeen met model VRV9517 en de daemon error heeft dus betrekking op je modem en niet op je SuperWifi punt. Dat lijkt me niet goed en interssant is wat er te zien is in die error.

Controleer even of je de laatste firmware hebt. Dat is van belang omdat sinds een paar weken de v10a zelf ook onderdeel van de mesh is.

dit betreft de v10a firmware 

Je hebt als ik tussen de regels lees twee superwifi punten met 1 punt bedraad aangesloten op de modem en 1 draadloos elders? Graag even verduidelijken.

Zo ja, dan krijg je meteen een tip: sinds kort is de v10a zelf ook onderdeel van de mesh. Je kunt dus potentieel nu beter spreiden met je superwifi omdat je nu feitelijk 3 mesh punten hebt.

Wat aan de hand kan zijn is dat de error in de modem veroorzaakt wordt door je bedrade superwifi want die staat nu heel kort op je modem en dat kan juist storen. Je hebt dan twee WiFi punten direct naast elkaar. Ik zou zelf de superwifi punten resetten en opnieuw koppelen aan het modem. Daarna beide punten spreiden en dus iets verder van je modem zetten.

https://forum.kpn.com/wifi%2Dversterkers%2D124/wifipunten%2Dupdate%2Dexperia%2Dwifi%2Dv1%2D00%2D36v2%2Dsuperwifi%2D1%2Dv1%2D00%2D16v2%2Dsuperwifi%2D2%2Dv2%2D00%2D27v2%2D575241

Onder puntje 2 van de superwifi2 beschrijving hoe te resetten en koppelen.

En wellicht een inkopper, maar heb je de modem als eens spanningloos gemaakt en dan vers laten starten?

Begin met het laatste.

Reputatie 1

Dag Roy, al je aannames zijn juist. Maar de bedrade versie staat verder van het modem ( op de eerste verdieping) dan de draadloze ( in de woonkamer) met het modem in de meterkast beneden.

Veel zeer nuttige info

 Ga ik mee aan de slag en ik laat nog van me horen, na vandaag.

Dank! Teun 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Teunjannie, ok dus je bedrading loopt naar boven en daar heb je nu feitelijk je master mesh staan. Duidelijk.

Dan vergeet de opmerking over de verstoring van punten die dicht op elkaar staan.

Geef het modem zeker een schone start want een daemon error hoort niet. Er loopt een proces op de achtergrond in je modem niet goed.

Ik denk dat je opstelling nog stamt uit de tijd dat ook de v10a nog een bedrade superwifi nodig had. Toen werd bij koppeling van de superwifi met draad op modem de WiFi op de v10a zelf uitgezet. De reden was dat de v10a zelf nog geen mesh was en de eigen WiFi stoorde op de mesh WiFi van de bedrade superwifi. Voor de v10 is dat nog steeds zo, vandaar mijn focus op het exacte type. Kijk dus ook goed naar de firmware en controleer ook even of WiFi op de modem zelf ook weer aan staat/werkt want dat zou met de laatste firmware wel weer de bedoeling moeten zijn. Overigens is dit dan je nieuw master mesh. Als dit niet zo is, dan is als last resort een reset van je modem naar default instellingen te overwegen. Ik kan me voorstellen dat je modem nu niet meer weet of WiFi op de modem nu aan of uit moet na de firmware wijziging aangaande mesh (owl). De daemon error heeft wel betrekking op wlan zie ik aan de naam… en je hebt een wlan probeem.

Effe de handjes uit de mouwen dus en wellicht met de nieuwe mogelijkheden je opstelling heroverwegen.

Ik heb zelf ook een v10a met 1 superwifi zonder bedrading. Het kan dus zeker en soms doet de techniek helaas niet wat we willen. Succes.

Reputatie 1

Ik heb zondag 5 maart de voeding van het modem losgekoppeld en later hersteld. 

De problemen met de WiFi zijn tot nu toe uitgebleven. Mooi!

Ik meld nog wel of het ook over een langere periode goed blijft gaan.

Alvast DANK.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb zondag 5 maart de voeding van het modem losgekoppeld en later hersteld. 

De problemen met de WiFi zijn tot nu toe uitgebleven. Mooi!

Ik meld nog wel of het ook over een langere periode goed blijft gaan.

Alvast DANK.

Bedankt voor het terugkoppelen. Goed dat de boel weer werkt. Ik zou overigens nog even in de log kijken. Is de Daemon error ook verdwenen?
 

Reputatie 1

Daemon Errot is verdwenen maar WiFi probleem bestaat nog steeds. Wel in mindere mate. Heb nu de bedrade versterker verder weg gezet van de router. Omdat probleem pas optreedt na enkele dagen is het een langdurige procedure om de juiste oplossing te vinden. We gaan door...

Reputatie 7
Badge +7

@Teunjannie dat is niet leuk. Even de rust bewaren en verder kijken. Je had de v10a toch?


Zou jij eens kunnen kijken onder Network - LAN en dan in het dropdown menu kiezen voor LAN DHCP. Kies dan add. Kijk eens of je voor je superwifi Mac adres  (host SWP2-54DA01) meerdere entries hebt? Aangezien je twee superwifi’s hebt zal je twee Mac adressen zien maar het gaat mij erom of je per Mac adres verschillende IP’s ziet. Zoals je hieronder ziet. Zo ja, even melden. Bedraad of draadloos maakt even niet uit.
 

 

Reputatie 1

Ja ik heb de V10a. een vorige vraag was of de firmware uptodate is. Antwoord: Ja.

Ik heb de LAN DHCP bekeken: 1 host name SWP2-12D681 met 1 IP Adress: 192.168.2.2

Reputatie 1

en 1 MAC adress zonder vermelding van een Host name.

 

Reputatie 7
Badge +7

Dat is heel vreemd want je zou voor beide superwifi’s minimaal 1 entry verwachten in de DHCP tabel. Heb jij net voor je controleerde de superwifi herstart?

Je hebt mogelijk een variant op een probleem dat ik en meerdere mensen hebben/hadden.

Er zijn wat problemen met de DHCP in de v10a vermoed ik.

Zullen we je superwifi’s eens voorzien van een reserved ip? Waarom? Nou, dan omzeil je DHCP om het heel ver te versimpelen. Het maakt overigens even niet uit of ze bedraad of draadloos zijn maar je zou kunnen beginnen met de superwifi die het niet goed doet. Als je liever even van die andere afblijft.

Kijk eens in dit topic en voer die stappen eens uit in mijn laatste post daar.

Dat andere device zonder host is gewoon een ander device in je network. Niets aan de hand hiermee.


Gaat dat lukken?

Reputatie 7
Badge +7

Heb je trouwens gezien dat je die lijst kan scrollen? Anders mis je mogelijk een hoop entries…

Reputatie 1

Ik zal hem weer loskoppelen en nog een keer opnieuw beginnen. Maar niet meer vandaag.

Ik zag in een ouder bericht staan : “Ik denk dat je opstelling nog stamt uit de tijd dat ook de v10a nog een bedrade superwifi nodig had.”

mijn opstelling is van april mei 2022; een nieuwe woning.

tot later

Reputatie 7
Badge +7

Ok, perfect. Kijk even of je die hele lijst zag morgen want een scrollbar ontbreekt daar.

De stappen uit die post even nauwkeurig volgen. Je hoeft verder niet opnieuw te beginnen schat ik in. Stap voor stap doen. Je kunt ook mijn topic nog even volgen. Daarin monitor ik mijn super WiFi de komende dagen maar weet zeker dat ik de boel stabiel heb en weet ook de oorzaak.

Reputatie 1

Ik heb je topic gelezen. erg interessant, mooi zoekwerk maar voor mij op een te hoog niveau. Bovendien lijken jullie al dicht bij de oplossing te zijn. Daarom volg ik het graag maar wacht even af met maatregelen nemen. Bijdragen die ik kan leveren zijn bij jullie waarschijnlijk al lang bekend.

Je opmerking over scrollen in de DHCP lijst was een voltreffer: had ik niet gezien. Daarna kreeg ik idd veel meer info. Zie de 3 screenshots die ik heb bijgesloten. 

 Deze foto's geven het totale beeld.

Hier valt mij op dat ik 2 keer SWP-2 zie staan met elk een eigen MAC Address. Elders in het forum zag ik zoiets met meerdere zelfde MAC Adressen. Verschil is logisch?

Ik las ook over problemen met de slimme meter? Ik heb een nieuwbouwwoning, nul-op-de-meter dus goed geisoleerd. een jaar oud. Behalve bij de WiFi heb ik ook problemen met de slimme meter. Kan geen contact maken met de buitenwereld. Enexis stelt net als jij dat het niet gaat om WiFi maar een “eigen verbindingssysteem".    Dus geen link met WiFi probleem?

Ik heb ook vloerwarming, beneden en op de verdiepingen. Is dit een extra barriere voor het WiFi signaal? 

En een omvormer voor de panelen die misschien een probleem geeft.

Succes met je zoekactie en denk aan je vrije tijd. Je bent zeer actief bezig. Respect!

Reputatie 7
Badge +7

Wat een stuiterende superwifi al niet teweeg kan brengen. Het is ook best irritant als je om de twee dagen een verbroken verbinding hebt. Ik vind dit speurwerk zelf leuker dan Netflix kijken en ga op onderzoek uit als iets niet werk. Ik werk in de IT en dan is dit speurwerk core business.

Ik snap dat je wat conservatiever naar de materie kijkt. Prima toch. Als je er voordeel mee kunt doen of wat leert is het meegenomen. Ik leer hier in ieder geval ook aardig bij.

Die scrollbar is een instinker haha. Ik zie bij jou niet dat dezelfde superwifi (met hetzelfde Mac adres) meerdere keren voorkomt met een ander IP. Je hebt twee superwifi’s en die zie je terug in de lijst met een ander Mac adres en eigen IP. Het is overigens het device Mac adres want iedere interface van superwifi heeft een eigen Mac adres. Bij jou geen DHCP zorgen dus.

Nieuwbouw heeft inderdaad door de strenge bouwbesluiten een lastiger wifi vraagstukje. Zeker met de snelle 5GHz band die minder goed door muren komt. Vloerverwarming zal zeker een extra barrière vormen. Omvormers schijnen ook een boosdoener te zijn bij wifi verstoringen maar zelf heb ik geen omvormer. Als de slimme meter niet naar buiten komt dan is je huis erg goed geïsoleerd, is het oude GSM net als ik het goed heb. Ik denk in de context van stuiterende superwifi dat het geen relatie heeft.

Ik heb nog wat andere mogelijke oorzaken, ik denk nog aan de bandbreedte variabele. Dat is een te technisch verhaal nu maar ik test nog even door of ik grip krijg op superwifi. Ik denk overigens dat het een oplossing is die gemaakt is voor het gros van de klanten en daar prima werkt maar mogelijk te weinig instelmogelijkheden voor de speciale gevallen.

Reputatie 7
Badge +7

@Teunjannie ik zag dat je al wat informatie had gelezen door je likes in mijn post. Gezien je post met screenshots speelt DHCP bij jou in het geheel niet en met de laatste wetenschap denk ik dat de rol in de afvallende superwifi wat minder relevant. Mogelijk wel als blijkt dat je DHCP pool in ramp tempo vol loopt en veel wisselende IP's.

Je zou eens kunnen overwegen om voor je draadloze Superwifi kanaal 36 te configureren en voor de bandbreedte terug te gaan naar 40Mhz (in de 5GHz band). Mogelijk merk je dat niet eens (ligt aan je abo) als beperkende factor in snelheid maar hopelijk wel in een meer stabiele draadloze superwifi.

Hopelijk naderen we de ontknoping en blijft Superwifi2 aanvaardbaar lang online zonder herstart.

Reputatie 1

Dag Roy, ik kan melden dat mijn draadloze WiFi verbinding nu al een week lang onafgebroken heeft gefunctioneerd. Ik heb niets veranderd dus KPN zal wel iets aangepast hebben. Dankzij jouw interventies?! Hartelijk dan daar voor. 😇

 

Reputatie 7
Badge +7

Er zijn wel firmware updates geweest voor Superwifi. Die heb je als het goed is binnengekregen. Zie de product updates op dit forum.

De techniek is soms ondoorgrondelijk en firmware kan fouten bevatten. Ik heb overigens niet gezien in de product updates dat ze de genoemde problemen oplossen maar niet alles hoeft in het openbaar 😅. Uiteindelijk komt de nieuwe KPN firmware die nu op box12 wordt ingezet ook naar de v10a. Straks hebben alle modems vergelijkbare firmware. Ik denk dat dit voor de klant een goede stap is.

Hopelijk blijft alles stabiel. Belangrijk is om constructief te blijven want KPN is er niet op uit om klanten te frustreren. En je leert ook nog veel door op onderzoek uit te gaan. Ik doe mijn best om mensen te helpen. En soms lukt dat nog aardig ook. Veel plezier met je dienst.