Wifipunten Update: Experia Wifi [v1.00.36v2], SuperWifi 1 [v1.00.16v2] & SuperWifi 2 [v2.00.27v2]

  • 15 October 2022
  • 85 reacties
  • 6527 keer bekeken
Wifipunten Update: Experia Wifi [v1.00.36v2], SuperWifi 1 [v1.00.16v2] & SuperWifi 2 [v2.00.27v2]
Reputatie 7

Vanaf deze week gaan we alle Wifipunten updaten. Hieronder een overzicht van wijzigingen en bug fixes.

 

Wanneer wordt de update gedaan?

Afgelopen nacht (14 op 15 oktober) hebben we een eerste testgroep gedaan. We beginnen met de rest van de updates in week 42. Dat is de week die begint met 17 oktober. We gaan hiermee door tot alle wifipunten van een update zijn voorzien. Origineel was de planning om hier in week 46 mee klaar te zijn, maar het zal nog wat langer doorlopen.

 

Wat zit er in de Experia Wifi update naar v1.00.36v2?

Verbeteringen rondom bandsteering en roaming. Vooral gericht op (beter) verbinding houden met dichtstbijzijnde/sterkste Wifipunt.

  • Bij het instellen van Extra Wifi wordt een waarschuwing gegeven als de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord dat je instelt teveel lijken op die van je hoofdwifi. De tekst van deze waarschuwing is aangepast. 
  • Standaard wordt voor Extra Wifi het SSID van de hoofdwifi aangehouden met daarachter "_ExtraWifi2G” of "_ExtraWifi5G”. Dit gebeurde niet altijd goed. Na deze update wel weer.
  • De automatische kanaalselectie (ACS) slaat de frequenties die voor radar gebruikt kunnen worden nu over. Je kunt ze nog wel handmatig via de webinterface selecteren.
  • Het uitzetten van het lampje in de instellingen werd niet altijd goed opgeslagen. Hierdoor kon deze ineens weer aanstaan. Dit is nu verholpen.

 

Wat zit er in de SuperWifi 1 update naar v1.00.16v2?

Verbeteringen in de mesh. Vooral rondom het verbinden van de Wifipunten onderling (de backhaul), zodat ze altijd met het dichtstbijzijnde/sterkste Wifipunt verbinden, en de verbinding ook goed in stand houden.

  • Bij het instellen van Extra Wifi wordt een waarschuwing gegeven als de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord dat je instelt teveel lijken op die van je hoofdwifi. De tekst van deze waarschuwing is aangepast. 
  • Standaard wordt voor Extra Wifi het SSID van de hoofdwifi aangehouden met daarachter "_ExtraWifi2G” of "_ExtraWifi5G”. Dit gebeurde niet altijd goed. Na deze update wel weer.
  • Gast Wifi werkte niet correct wanneer een gast verbonden was met een Wifipunt dat draadloosv verbonden is met het modem. Dit werkt nu wel goed.
  • De automatische kanaalselectie (ACS) slaat de frequenties die voor radar gebruikt kunnen worden nu over. Je kunt ze nog wel handmatig via de webinterface selecteren.
  • Het overzicht van aangesloten apparaten gaf niet altijd goed weer wat er aangesloten zat via Extra Wifi. Dat is nu opgelost. 
  • Als je op de master SuperWifi de modus veranderde van de 5Ghz verbinding werd dit niet altijd goed doorgegeven aan andere WIfipunten. Na de update wel.
  • Het uitzetten van het lampje in de instellingen werd niet altijd goed opgeslagen. Hierdoor kon deze ineens weer aanstaan. Dit is nu verholpen.

 

Wat zit er in de SuperWifi 2 update naar v2.00.27v2?

Verbeteringen in de mesh. Vooral rondom het verbinden van de Wifipunten onderling (de backhaul), zodat ze altijd met het dichtstbijzijnde/sterkste Wifipunt verbinden, en de verbinding ook goed in stand houden.

  • Het kon voorkomen dat bij een reset niet alle waardes goed teruggingen naar de fabrieksinstellingen. Dat is nu opgelost. 
  • Als je in de instellingen het lampje uitgezet had, dan stond deze na een upgrade weer aan. Dit is nu aangepast zodat je eigen instelling bewaard blijft. 
  • Bepaalde ‘rare’ tekens in je netwerknaam gaven problemen. Dit is uitgezocht en opgelost. Je kunt na de update weer gerust !"#$%&'()*+,-./:;<=>?@[\]^_`{|}~ gebruiken.
  • Er werd een waarschuwing gegeven bij het wijzigen van het kanaal of de modus. Deze waarschuwing hoorde daar niet en is verwijderd. 

 

Wat merk ik van de update?

In principe helemaal niets. Je Wifipunt(en) krijgen de update in de nacht. Na het uitvoeren van de update zullen ze herstarten. Daarna doet alles het weer zoals je gewend bent.

Als er toch onverhoopt iets niet helemaal goed ging met de update kun je dit merken door rode/oranje lampjes op je Wifipunt(en). Of doordat de Wifipunten, of apparaten die daarop aangesloten zijn, niet helemaal lekker werken. Herstart in zo'n geval je Wifipunt(en) door even de stekker uit het stopcontact te halen.

 

Veelgestelde vragen

Mijn SuperWifi heeft geen wifi meer

Herstart je SuperWifi door even de stekker uit het stopcontact te halen. Nadat hij weer stroom heeft zou alles na een paar minuten weer moeten werken.

Als dit niet zo is, kijk hieronder wat er bij jou aan de hand is, en volg de stappen.

  1. Rood lampje of continu groen knipperend lampje:
    • Maak deze SuperWifi stroomloos en sluit hem rechtstreek bekabeld aan op je modem.
    • Zet hem weer aan en wacht ongeveer 5 minuten. De SuperWifi zal achter elkaar eerst groen knipperen, dan blauw knipperen en vervolgens eindigen met continu groen.
    • Zodra hij continu groen brand, koppel de SuperWifi los van je modem en zet hem terug op de plek waar hij stond.
  2. Rood lampje of continu groen knipperend lampje en de stappen bij punt 1 hielpen niet:
    • Is de SuperWIfi bekabeld aangesloten op het modem? Haal dan de kabel uit de SuperWifi.
    • Druk 10-12 seconden op het resetknopje achterop de SuperWifi tot hij 5x rood knippert.
    • De SuperWIfi zal zich opnieuw opstarten en groen gaan knipperen. Zet dan de Superwifi uit met de aan/uitknop.
    • Sluit de SuperWifi rechtstreek bekabeld aan op je modem.
    • Zet hem weer aan en wacht ongeveer 5 minuten. De SuperWifi zal achter elkaar eerst groen knipperen, paars branden, groen knipperen, dan blauw knipperen en vervolgens eindigen met continu groen.
    • Hierna is de SuperWifi weer werkzaam en kan, als je dat wilt, weer losgemaakt worden van het modem om ergens anders in huis neergezet te worden.
  3. Paars lampje:
    • Dit betekent dat de SuperWifi niet geconfigureerd is. Sluit hem rechtstreek bekabeld aan op je modem. Na enkele minuten is de configuratie ingeladen en zal de SuperWifi weer groen branden.

 

Laatste tekst update: 15-11-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

85 reacties

Ik heb op diverse super wifi versterkers gezien dat de uitgezette lampjes toch weer branden? Heeft dit met upgrades te maken? Deze kan ik overigens ‘gewoon’ met de app weer uitzetten.

Reputatie 7

Hey @Jan-veenendaal, welkom! Ik denk dat het inderdaad met updates te maken heeft. Dus heb ik je bericht even verplaatst naar dit topic dat we daarover hebben. 

Het was zo dat de SuperWifi niet altijd de instelling van het lampje goed vasthield. Met de updates die we nu doen wordt dat opgelost. Maar dan kan het dus zijn dat ze nu wel eerst nog wel een keer weer aangezet zijn. Als je ze dan nu weer uit hebt gezet zou dit ook zo moeten blijven. 

Wat er verder in de updates zit lees je hierboven :)

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Erik_ , er is een foutje geslopen in het plaatje bij het startbericht. De firmware versies van SuperWiFi 1 en 2 zijn verwisseld, waardoor het niet overeen komt met de verdere tekst.

Wordt de 50% dimstand van het lampje nu ook ondersteund bij gebruik samen met de KPN Box 12 of is dat (nog) een beperking in de firmware van het modem?

Reputatie 7

Ha, scherp wat betreft het plaatje. Ga ik aanpassen 👍🏻

Voor zover ik begrijp werken aanpassingen in het lampje na de update ‘gewoon’ goed. En zou de dimstand dus ook goed moeten zijn. Maar dit check ik nog even expliciet. 

Kan het zijn dat met de update iets mis is gegaan? Ondanks onze super WiFi valt sinds de update steeds de verbinding weg, is de snelheid erg laag (3 mb). Inmiddels 6x opnieuw opgestart. Lampjes branden wel groen. Maar helaas geen telefoonnummer om helpdesk te bellen.

Reputatie 7
Badge +17

@cyber geert ik kan niet direct zeggen of er iets mis is gegaan. 

Wat ik kan aanraden is een schone installatie van de SuperWifi punten te doen. Dat lost verbindingsproblemen tussen de SuperWifi en je modem op!

Mocht je toch de klantenservice nodig hebben bel je die op 0800-0402. 🙂

Mijn extra wifi punt op de 1e verdieping werkt niet meer. Het lampje knippert groen. Komt dit door de update?  Ik heb ‘m al een aantal keer uit en aan gezet maar dit helpt niet. 

Reputatie 7

Wanneer komt de firmware beschikbaar voor handmatige upgrade op de Experia WiFi's?

Reputatie 7

Mijn extra wifi punt op de 1e verdieping werkt niet meer. Het lampje knippert groen. Komt dit door de update?  Ik heb ‘m al een aantal keer uit en aan gezet maar dit helpt niet. 

Groen knipperen geeft aan dat hij probeert verbinding te leggen. Kan zijn dat het toch met de update niet helemaal lekker is gegaan. Herstart je wifipunten eens, @WilmaW.. Dat zou moeten helpen. Mocht dat toch niet zo zijn, dan raad ik aan ze te resetten en dan opnieuw installeren.

 

Wanneer komt de firmware beschikbaar voor handmatige upgrade op de Experia WiFi's?

Navraag staat uit, kom ik op terug. Ik gok op zodra de uitrol van ons uit klaar is.

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb 2x SuperWiFi 2. Een week geleden is er één geupdate naar v2.00.27v2 maar de andere lijkt overgeslagen en staat nog op v2.00.26. Is dat normaal, komt die later vanzelf aan de beurt of kan ik dat zelf nog in gang zetten? Ik heb deze SuperWiFi al opnieuw gestart, maar dat helpt niet. Dan maar resetten of staat dat nog niet klaar?

Reputatie 7

Hmmm, ik meende dat het per aansluiting ging. Je zou een reset kunnen proberen. Of wacht nog even af, ik vraag het voor de zekerheid na.

Reputatie 7
Badge +21

Ok @Erik_ . Ik heb geen haast, alles werkt gewoon, dus ik wacht jouw terugkoppeling af.

Mijn extra wifi punt op de 1e verdieping werkt niet meer. Het lampje knippert groen. Komt dit door de update?  Ik heb ‘m al een aantal keer uit en aan gezet maar dit helpt niet. 

Groen knipperen geeft aan dat hij probeert verbinding te leggen. Kan zijn dat het toch met de update niet helemaal lekker is gegaan. Herstart je wifipunten eens, @WilmaW.. Dat zou moeten helpen. Mocht dat toch niet zo zijn, dan raad ik aan ze te resetten en dan opnieuw installeren.

Hoe moet ik ze resetten? (Ik heb er niet zoveel verstand van helaas)

 

Reputatie 7
Badge +19

Resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert en dan stoppen met indrukken @WilmaW. 
 

 

Reputatie 7

Ik heb enige antwoorden:

Wordt de 50% dimstand van het lampje nu ook ondersteund bij gebruik samen met de KPN Box 12 of is dat (nog) een beperking in de firmware van het modem?

Nee, wordt nog niet ondersteund, @RBxx.

 

Wanneer komt de firmware beschikbaar voor handmatige upgrade op de Experia WiFi's?

@wjb: Updates komen onder de knop beschikbaar als de uitrol vanuit ons klaar is. Voor de Experia Wifi verwachten we in week 45 de laatste groepen te doen. Dus daarna.

 

Ik heb 2x SuperWiFi 2. Een week geleden is er één geupdate naar v2.00.27v2 maar de andere lijkt overgeslagen en staat nog op v2.00.26. Is dat normaal, komt die later vanzelf aan de beurt of kan ik dat zelf nog in gang zetten? Ik heb deze SuperWiFi al opnieuw gestart, maar dat helpt niet. Dan maar resetten of staat dat nog niet klaar?

Is normaal, je andere komt vanzelf aan de beurt in de komende weken. Voor zowel SuperWifi 1 als 2 verwachten we in week 46 de laatste groepen te doen.

 

Verder heb ik release notes voor wat er in de Experia Wifi update zit, dus dat pas ik zo even aan in het startbericht.

Resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert en dan stoppen met indrukken @WilmaW. 
 

 

Helaas heeft het resetten en opnieuw installeren niet geholpen, het lampje knippert weer groen.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @WilmaW.! Heb je al eerder zoals hierboven aangegeven een schone installatie van de SuperWifi punten geprobeerd? Dat lost in vrijwel alle gevallen problemen zoals je omschreven hebt op. 

Hi @Bram_ 

Ik heb vanochtend voor het eerst een schone reset gedaan.

Reputatie 7
Badge +17

@WilmaW. is daarmee de storing verholpen? Als dat niet zo is, wil je dan eens de SuperWifi versterkers van plek wisselen? Om te zien of het probleem met dezelfde SuperWifi versterker blijft voorkomen?
 

@Bram_ 

Helaas. Ik heb de wifipunten verwisseld en de schone installatie stap voor stap gevolgd, maar het tweede punt blijft groen knipperen.

Ik zag net dat het wireless lampje op de experiabox v10 uit is. Als ik ‘m dan handmatig aanzet of reset of van het stroom afhaal, dan brandt het lampje heel even groen, maar daarna gaat ie weer uit. Zou het aan de experiabox kunnen liggen?

Ik zag net dat het wireless lampje op de experiabox v10 uit is. Als ik ‘m dan handmatig aanzet of reset of van het stroom afhaal, dan brandt het lampje heel even groen, maar daarna gaat ie weer uit. Zou het aan de experiabox kunnen liggen?

Hallo @WilmaW. dat hoort zo, als je KPN-versterkers aansluit op een V10-modem behoort de wifi op de V10 uit te gaan, omdat deze niet samen kan werken met de versterkers en dus storingen zou veroorzaken als de wifi op de modem actief bleef.

 

Reputatie 6
Badge +3

Thanks voor de heads-up!

Hier is ook maar 1 van de 3 Super Wifi 2 punten bijgewerkt naar versie 27. Rest zit nog op 26.

Alles werkt wel nog dus ik wacht even geduldig af op t update knopje.

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Erik_ , het update proces is inderdaad weer langs gekomen.

Precies twee weken na de eerste is nu ook de andere SuperWiFi 2 bijgewerkt naar versie 2.00.27v2

Reputatie 7
Badge +16

@Erik_ Komt deze update ook automatisch binnen op punten verbonden met een Fritzbox? Voorheen kon dit niet, en moest hiervoor een fabrieksreset plaatsvinden (wat ik overigens niet van plan ben).

Reputatie 7
Badge +20

Ik dacht van wel, maar weet het niet helemaal zeker. Komen wij nog op terug.