Beantwoord

Glasvezel 1g snelheid download ongelijk upload en lage snelheid met TP-link deco M9plus

  • 13 August 2023
  • 4 reacties
  • 73 keer bekeken

Mijn situatie: glasvezel 1G, modem 12b, draadloze TV+ ontvanger en 3 tp-link deco M9plus. De deco M9 heb ik om bereik te hebben door het hele huis. Heb na lezen van diverse topics deze deco in AP modus gezet. De draadloze TV+ ontvanger heeft connectie met het wifi van het KPN modem, want als ik dat koppel aan het deco netwerk hapert het beeld. Ik heb hierdoor dus 2 wifi netwerken, van het KPN modem en van deco. Ik ervaar nu 3 problemen.

1] De snelheid van het deco wifi valt tegen. Dit is 493 download en 419 upload. Terwijl als ik het wifi van het KPN modem test komt dit op 892 download en 615 upload. Ik heb al op veel verschillende momenten getest en steeds scheelt het significant. Waarom is de snelheid van het deco wifi zoveel trager als van het KPN modem? Moet ik een andere instelling maken. Ik wil graag het deco wifi gebruiken vanwege de dekking in het hele huis en tuin. De KPN wifi komt niet zover.

2] Volgens KPN zou de download en upload snelheid (ongeveer) gelijk moeten zijn. Dit heb ik bij alle uitgevoerde testen nog nooit gezien. De upload is meestal iets meer dan de helft van de download. Wat moet ik hier aan doen? 

3] Is het gewoon niet mogelijk de draadloze TV+ met het deco wifi te verbinden zonder dat het beeld hapert? Of is dit ook een instelling?

Hopelijk kan iemand advies geven.

Om alvast aan te geven, ik heb alleen draadloze apparaten thuis (telefoons, tablet, MacBook) en kan daarom niets testen met een kabel.

 

icon

Beste antwoord door Nick83 13 August 2023, 11:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Badge +19

Ik denk dat je verwachtingen te hoog zijn.  Er vanuit gaande dat de deco's niet bekabeld zijn, op één na, is de snelheid gewoon goed. Je hebt altijd flink verlies als ze niet bekabeld zijn. Ieder wifipunt bekabeld aan het modem geeft de hoogste snelheid.  Dat de tv+ ontvanger het niet wil goed wil doen zal komen door het feit dat de deco's waarschijnlijk niet met unicast/multicast om kunnen gaan. In mijn optiek heb je niets aan een 1gb verbinding als je niet bekabeld werkt. 

Reputatie 7
Badge +24

De KPN Box heeft WiFi 6. De Deco niet volgens mij. Zonder WiFi 6 zult u nooit in de buurt komen van de 1000 mbit.

Dank Joep1965 en Nick83 voor het zeer snelle antwoord. Jullie antwoorden zijn duidelijk, de draadloze snelheden zijn dus blijkbaar zoals ik mag verwachten. Is het dan ook normaal dat de draadloze upload en download snelheid van elkaar afwijken? 

Dank Joep1965 en Nick83 voor het zeer snelle antwoord. Jullie antwoorden zijn duidelijk, de draadloze snelheden zijn dus blijkbaar zoals ik mag verwachten. Is het dan ook normaal dat de draadloze upload en download snelheid van elkaar afwijken? 

Ja