Vraag

Hoe kan ik de wifi in huis verbeteren?

  • 27 July 2023
  • 18 reacties
  • 119 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Beste mensen. Zoals de titel zegt zoek ik advies over het verbeteren van WiFi in huis. Ik heb vorig jaar enorme ellende gehad met wegvallende verbindingen. Zie hiervoor het draadje hieronder.  

Sinds eind vorig jaar heb ik deze problemen niet meer gehad met mijn v10 en alleen het 2,4 ghz kanaal. Stabiliteit was op dat punt belangrijker dan snelheid. Maar inmiddels ben ik op het punt dat ik toch ook weer graag wat beter WiFi netwerk in huis wil hebben. We hebben een simpele eensgezinswoning van plm 90m2 over twee verdiepingen en het signaal op met name de tweede verdieping is matig tot slecht. En de snelheid laat ook zeer te wensen over. Maar door de ellende van vorig jaar durf ik eigenlijk niets meer te veranderen. 
 

Zijn erg tips waar ik mee verder kan? Moet ik investeren in een mesh systeem? En zo ja. Moet ik dan gaan voor een oplossing van KPN icm de v10. Of helemaal naar een eigen router overstappen? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Het is een zeer lang topic waar u naar verwijst. Kun u een korte samenvatting geven van de huidige situatie? U schrijft dat u nu 2,4 Ghz gebruikt. 5 Ghz staat uit? Of heeft dat een andere naam?

Reputatie 3
Badge +2

Hi Nick. De huidige situatie is dat de problemen met de wegvallende verbinding met de V12 zijn verholpen met de V10. Maar toen kreeg ik een ander probleem dat op mijn iPhone een foutmelding met foutief wachtwoord terwijl dit 100% goed was. Het splitsen van 2,4 met 5 ghz netwerk was de oplossing van dit issue. Maar het 5 ghz netwerk op iPhone was zo onstabiel dat ik uiteindelijk het hele 5 ghz netwerk maar heb uitgeschakeld. Dus 1 wifi netwerk alleen 2,4 ghz. Alle apparaten (telefoons, tablets, slimme apparaten, camera thermostaat etc) hebben sindsdien ene stabiele verbinding maar het bereik op de tweede verdieping en de algemene snelheid op de WiFi is matig. Dat zou ik graag willen verbeteren. 

Badge +19

Trek een kabel naar iedere verdieping en hang daar een wifipunt aan. Succes gegarandeerd!!

Reputatie 3
Badge +2

Trek een kabel naar iedere verdieping en hang daar een wifipunt aan. Succes gegarandeerd!!

Dat is een idee. Maar als ik me niet vergis kun je dan het 2.4 ghz niet meer splitsen van het 5 ghz netwerk. En dat veroorzaakt dus problemen met de slimme apparaten die alleen 2,4 ghz accepteren. En het vreemde issue met Apple devices die foutmelding over het wachtwoord geven terwijl dat goed is. 

Reputatie 7
Badge +24

Als u wat wilt veranderen/verbeteren, dan zult u toch weer wat moeten gaan experimenteren. 

Bijvoorbeeld het 5 Ghz netwerk weer aanzetten en dat dan een andere naam geven dan het huidige 2,4 Ghz. Dat 2,4 Ghz netwerk blijft daarmee dus onveranderd. En hopelijk blijven alle apparaten functioneren.

Met uw laptop en mobiel zou u dan kunnen proberen om verbinding te maken met het 5 Ghz netwerk. Kijken of dat dan een snellere verbinding oplevert.

Badge +19

Je kan daarvoor dan het extra wifi netwerk gebruiken waar je de banden wel kunt splitsen.  Overigens gebruik ik ook slimme appartuur zonder de banden te splitsen. Maar met bijvoorbeeld goedkope appartuur van chinese afkomst ligt het vaak wat moeilijker. Even uitgaande van de kpn wifipunten. Wat het wachtwoord betreft zou je kunnen kijken of er bijzondere tekens zoals bijvoorbeeld $ of % gebruikt worden.  Daar wil het nogwel eens op vastlopen. 

Reputatie 3
Badge +2

Je kan daarvoor dan het extra wifi netwerk gebruiken waar je de banden wel kunt splitsen.  Overigens gebruik ik ook slimme appartuur zonder de banden te splitsen. Maar met bijvoorbeeld goedkope appartuur van chinese afkomst ligt het vaak wat moeilijker. Even uitgaande van de kpn wifipunten. Wat het wachtwoord betreft zou je kunnen kijken of er bijzondere tekens zoals bijvoorbeeld $ of % gebruikt worden.  Daar wil het nogwel eens op vastlopen. 

Geen vreemde tekens in het wachtwoord gebruikt. En hetzelfde wachtwoord geeft op het 2,4 ghz netwerk geen issues. Dan is het toch raar dat het bij het gecombineerde netwerk wel fouten geeft. 

Badge +19

Ik begrijp het laatste waarschijnlijk niet. Wat bedoel je daarmee?

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb een wachtwoord ingesteld op WiFi. Als ik em gecombineerd 2,4 ghz / 5ghz signaal laat zenden dan geeft iPhone dus soms foutmelding op wachtwoord onjuist. Zet ik 5 ghz uit (wachtwoord blijft hetzelfde) geen foutmeldingen. Splits ik netwerken (dus twee Ssid) dan ook geen foutmelding. 

Badge +19

Dat kan wel kloppen.  De v10 heeft geen bandsteering.  Je MOET de 2.4ghz en de 5ghz verschillende namen geven. Of te wel splitsen!!

Reputatie 3
Badge +2

 

Badge +19

O haha zie ik voor het eerst. Heb zelf de v10😅. Dan zal de Apple het wel niet leuk vinden. Andere mobiele apparaten werken we goed?

Reputatie 3
Badge +2

O haha zie ik voor het eerst. Heb zelf de v10😅. Dan zal de Apple het wel niet leuk vinden. Andere mobiele apparaten werken we goed?

Die hebben we niet 😬

Badge +19

Tenzij je echte hoge snelheden wil halen zou ik gewoon de 2.4ghz band gebruiken. Dan heb je ook geen problemen met slimme appartuur. 

Reputatie 3
Badge +2

Dat hebben we dus het laatste half jaar gedaan. Geen problemen met stabiliteit maar snelheid is matig. En op eerste verdieping valt de verbinding soms in z’n geheel weg. Zou bandsteering juist niet aan moeten staan?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb een wachtwoord ingesteld op WiFi. Als ik em gecombineerd 2,4 ghz / 5ghz signaal laat zenden dan geeft iPhone dus soms foutmelding op wachtwoord onjuist. Zet ik 5 ghz uit (wachtwoord blijft hetzelfde) geen foutmeldingen. Splits ik netwerken (dus twee Ssid) dan ook geen foutmelding. 

En wat is het probleem met de laatste genoemde situatie? Dan kunt uw toestel toch gewoon op 5 Ghz houden? 

Reputatie 3
Badge +2

Bereik 5 ghz is op de eerste verdieping bijna niet aanwezig. 

Reputatie 7
Badge +13

Goedemorgen ik kwam je topic tegen en ik zie dat er al veel goede tips zijn gegeven. Ik denk als het splitsen van het netwerk en het optimaliseren van de instellingen niet werkt het misschien toch nuttig is om een versterker of iets dergelijks te overwegen om het signaal boven te versterken.