Beantwoord

KPN Box 12 en SuperWifi: zit ik op Wifi 6?

  • 12 March 2023
  • 9 reacties
  • 224 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Ik heb Box12 en twee maal SuperWifi 2 . Op alle drie laatste firmware.
Heb oa iPad Pro 12.9 5th gen en Mac Studio.

Zou WiFi 6 moeten hebben ( 803.11 ax) .  Geen idee hoe ik zou kunnen zien of er inderdaad sprake is van WiFi 6 verbindingen.

De KPN thuis app zou dat kunnen aangeven? De app geeft bijv. voor de Mac Studio aan dat er sprake is van 802.11 b…. Voor mijn iPad wordt er niet weergegeven wat voor een soort verbinding gebruikt wordt.

icon

Beste antwoord door Roy74 13 March 2023, 14:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Zowel client (je devices) als de server (de modem en in die rol ook superwifi) moeten de ax standaard ondersteunen. Box12 en superwifi ondersteunen die standaard mits dat zo geconfigureerd is. Standaard is dat zo. Dat is te zien in de WLAN settings in de modem en die settings zijn dan ook geldig voor superwifi (sinds ze geen eigen interface meer hebben).

Of je clients dat ondersteunen is te lezen in de handleiding van de apparatuur. Op Mac OS kun je met de option toets ingedrukt op het WiFi icoon klikken. Je krijgt dan veel meer opties dan standaard te zien en volgens mij onderaan ook de WiFi standaard die gebruikt wordt voor de verbinding. In ieder geval ook het kanaal en de bandbreedte. Op de iPad zou ik niet weten of het ergens te zien is in iPad OS.

Reputatie 7

Geen idee hoe ik zou kunnen zien of er inderdaad sprake is van WiFi 6 verbindingen.

Waarom wil je weten of er een WiFi 6 verbinding is?

Ervaar je problemen met de snelheid?

Welke snelheid haal je dan?

Reputatie 3
Badge

Box 12 ingesteld op ax
 

Wel.. ik heb een 1Gb glasvezel verbinding.onlangs viel mij op dat ik op mijn iPhone 12 Pro een download snelheid haalde die 200 Mbit ( 250 ipv 450)hoger was dan op mijn iPad Pro 2021. Dit gezetene een stoel beide apparaten in mijn hand en apparaten verbonden met dezelfde server op hetzelfde moment.  ( opvallend is dat de servers van KPN altijd een lagere down- en uploadsnelheid geven dan bijv die van Trined of “Studenten Twente”) 
De iPhone bleek verbonden aan de Box 12, de iPad aan een Super Wifi een verdieping hoger (houten vloeren). Ik heb het idee dat, in het geval van Wifi 6/ ax , steeds de beste verbinding gezocht wordt. Waarom dan beide apparaten, op dezelfde plek, verbonden net verschillende Wifi punten?? 
Waarom geeft “thuis” app onj́uiste verbindings typen aan ???

Kortom, wordt WiFi 6 gebruikt en hoe kan ik dit zien??

Reputatie 7
Badge +7

In ieder geval geldt de ax instelling voor beide nodes in je mesh topology. Je kunt niet voor superwifi iets anders (meer) configureren dan op de modem. Potentieel kun je gebruik maken van Wifi6, mits je clients dat ondersteunen. Maar of dat in de praktijk ook zo is...

Wat is je ingestelde bandbreedte? 80Mhz?

Ik vermoed dat je kijkt in het topology overzicht in de modem en daar ziet op welke node je bent verbonden? Realiseer je goed dat dit overzicht op zich wel klopt maar wel met wat vertraging merk ik. Je kunt ook eens kijken in de mesh log. Bij een Box12 is die gecombineerd met de systeemlog. Daar zie je apparaten verhuizen van de ene naar de andere node. Wel even het Mac adres van je te volgen apparaat vaststellen want dat zie je in de log verschijnen.

Je beschrijft niet hoe je netwerk er uitziet. Als Superwifi bijvoorbeeld wireless is verbonden met de master node, je modem, dan is die verbinding een beperkende factor. Bedraad zal die rond de 1Gbps liggen (mits minimaal cat5e maar liefst cat6) maar draadloos vaak niet.

En dan maakt het natuurlijk wel uit op welke node je device verbinding maakt. Door een houten vloer kan het best dat een van de apparaten een voorkeur heeft voor de modem beneden en daar de maximale snelheid haalt, terwijl het andere apparaat de verbinding zoekt met superwifi en daar "beperkt” wordt door de wireless backhaul van superwifi naar de modem.

Ook goed om te realiseren is dat met een 1Gbps abonnement je beperkende factor al gauw je interne netwerk is. En draadloos is er bijna altijd wel wat verlies door verschillende factoren.

Je kunt eens spelen met het kanaal en realiseer je dat bij een bandbreedte van 80Mhz er meer interferentie is met de omgeving. Dat beperkt je draadloze capaciteit. Ik denk dat ax vanuit de client alleen zichtbaar is als je omstandigheden ideaal zijn.

Reputatie 3
Badge

Tja, snelheid meten van je internet verbinding blijft iets raadselachtigs. NU achter mijn MacStudio.

Netwerk thuis, Box 12, op 6m daarvan bedrade SuperWifi2. Een meter of 4 daarboven de andere Superwifi2, waaraan met switch een aantal apparaten verbonden.

De MacStudio staat zo een 60cm boven de Superwifi. Alleen met Wifi meet ik , naar server KPN in A’dam, 146 down en 218 up. Nu via ethernet kabel verbonden met SuperWifi2, down 411, up 897……….( soort “vaste verbinding dus, alleen wifi verbinding tussen de twee SuperWifi’ s worden gebruikt, backhaul?)

Overigens is de Wifi 802.11 ax

Al met al , veel te veel variabelen om iets te zeggen over verbindingssnelheid. Tijdstip van de dag is bepalend ( drukte op servers?) , welke server je gebruikt maakt verschil, aan welke wifi”punt” je verbonden bent etc etc. Ook opvallend het verschil tussen up- en downloadsnelheid, heeft er mee te maken dat er veel meer wordt gedownload dan ge-upload?

In ieder geval heb ik kunnen zien dat op de draadloze SuperWifi ax / wifi 6 wordt uitgezonden..

Laat het zo zijn 

 

Reputatie 7
Badge +7

Zo te lezen een prima setup (maar waarom zo veel Superwifi op de vierkante meter, dat lijkt overkill). Inderdaad zijn er draadloos variabelen en ook nog eens waar je zelf niet altijd invloed op hebt. Ik heb zelf een 100mbps abonnement en dan merk je in de praktijk de beperkende factoren van het eigen netwerk niet zo. De beperking hier mijn abonnement maar loop niet tegen de limieten aan. Ik merk zelf ook dat de upload wat stabieler lijkt maar nogmaals kan dat vertekenend zijn bij mij omdat de beperking bij het abonnement ligt hier.

Jij hebt bedrade Superwifi's als ik het goed begrijp, een ethernet backhaul. Superwifi heeft een verbinding nodig naar je internet gateway en dat is de modem, Er is daarom een lijntje nodig naar de modem en dat kan draadloos of met kabel. Dat lijntje is de backhaul. Het lijntje van Superwifi naar je devices is het andere nodige lijntje. Ook dat kan draadloos of met kabel.

Los van de wifi discussie is een 1Gbps glasvezel wel lekker luxe. Geniet er van!

Reputatie 3
Badge

Zo te lezen een prima setup (maar waarom zo veel Superwifi op de vierkante meter, dat lijkt overkill). 

Klopt; kon geen draden trekken naar boven, daarom 1 superWifi bedraad aan Box 12 en 1 niet bedraad, waaraan via ethernetpoorten oa iMac, laserprinter en Nas. Heb nog niet geprobeerd hoe het is als ik de bedrade laat wegvallen…..

1Gb is veel, wel lekker omdat ik grotere fotobestanden upload naar Cloud

groet, Rien

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi Rien,

Wellicht heb je aan 1 superwifi voldoende. Realiseer je dat de bedrade superwifi aan de modem niet meer nodig is omdat box12 tegenwoordig ook een mesh node is.

Mogelijk wijzigt dat binnenkort weer tijdelijk omdat firmware van alle modems identiek gaat worden. Neem maar eens een kijkje bij de product updates op het forum en dan bij de laatste box12 update.

Heerlijk die hoge upload hè als je veel bestanden upload. Leve glasvezel 🥳

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @rienm en bedankt voor je bericht.

Ik zie dat de community je vraag al heeft beantwoord, mooi om te zien en leuk om mee te lezen!