Vraag

Snelheid LAN poorten SuperWifi 2

  • 3 July 2023
  • 6 reacties
  • 147 keer bekeken

Vele jaren heb ik - met enkele oudere ASUS routers - een poor man’s MESH network gemaakt. Alle routers in AP-mode en dezelfde SSID configureren en klaar. Maar dit is natuurlijk geen echte MESH en als je met je telefoon al beeld-bellend door het huis loopt wordt je niet automatisch overgeschakeld naar een andere AP. Tevens heeft WiFi 6 de introductie gedaan terwijl de routers niet verder dan WiFi 5 komen. Tijd om wat te vernieuwen dus heb ik twee SuperWifi besteld om aan de KPN Box 12 te koppelen. De SW2 aangekoppeld en deze neemt geheel automatisch alle settings van de Box over. Tot dusver mooi.

Echter krijg blijft de LAN snelheid met de box op 100Mbps hangen waardoor mijn WiFi snelheid, van 300Mbps met de routers, nu op 95 Mbps blijft hangen.

Heb ik nu per abuis aangenomen dat de LAN poorten op de SW2 Gb poorten zijn?

ps. Ik zie achterop een Admin password maar kom met geen mogelijkheid in een menu. Als ik naar het ip address van de SW2 ga wordt ik direct naar de Box12 doorgestuurd


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Opgelost (dwz probleem gevonden!)

De SW2 heeft Gigabit LAN poorten, helaas is echter de - door de monteur aangelegde kabel - niet geschikt voor 1 Gb :(

De kabel voldeet prima voor de STB maar niet voor een SW2 punt.

 

Hallo @Pluimvee was datg een KPN-monteur?

Wat is de kwaliteit van de betreffende kabel, die volgens jou niet (meer) voldoet?

CAT5, CAT5e, CAT6 of hoger?

KPN gebruikt uitsluitend CAT5e en CAT6-kabels en die zijn heel geschikt voor Gigabit, behalve als er een breuk in de kabel en de stekkertjes zit.

 

 

Hallo @JanD 

Ja, de kabel is in nov 2021 door een KPN monteur aangelegd ter vervanging van de COAX. Het betreft een CAT-5E kabel. 

 

Hallo @JanD 

Ja, de kabel is in nov 2021 door een KPN monteur aangelegd ter vervanging van de COAX. Het betreft een CAT-5E kabel. 

 

Hallo @Pluimvee dan was die kabel defect, want CAT5e kan heel goed Gigabitverbindingen aan.

 

Hi @JanD 

Kan het ook nog zijn dat de draadjes/kleuren verkeerd in de connector zijn geplaatst? Of dat een draadje geen contact maakt? Of werkt 100Mbps ook niet als een connector verkeerd zit?

De kabel kwam namelijk van een rol en de RJ45 zijn er door de monteur op gemaakt. Als het mogelijk de stekkers zijn zou ik eerst een paar nieuwe kunnen proberen voordat ik de hele kabel vervang.

(KPN geeft geen service op de kabel en ik moet dus zelf aan de slag) 

Hallo @Pluimvee als het geen kant-en-klare kabel was, kan deze maar zo fout gemonteerd zijn of een draadje niet goed gepakt hebben en dan val je vanzelf terug naar niks of 100Mbit/s.