Beantwoord

Verhoogt SuperWifi 2 ook de wifisnelheid?

  • 7 April 2022
  • 17 reacties
  • 433 keer bekeken

Beste,

Ik heb een aantal vragen mbt de nieuwe superwifi 2 punten (De zwarte versie).

Momenteel heb ik in mijn meterkast de v12 modem staan, en dmv powerline adapter internet in de woonkamer (Iemand vond tijdens kabels trekken het erg leuk om de buis te verstoppen dat je er met geen mogelijkheid meer geen trekveer doorheen krijgt. Go Go Ducktape! Maar goed dat is ander verhaal...)

Dan wat informatie:
Momenteel 1000/1000 glasvezel in nieuwbouw woning (Is in Maart opgeleverd)
Bekabeld (Rechtstreeks op modem) haal ik ongeveer 940-980 (Down-Upload) op mijn laptop.
Wifi momenteel 135-125 (Is ook nog logisch laptop heeft verouderde wifi 4, maar komt verandering in nieuwe wifi-kaartje is hiervoor in bestelling met Wifi 6 ondersteuning)

Dan komen we bij mijn aantal vragen.

  1. Ik wil in de woonkamer betere wifi (Dat kun je sowieso wel zien aan de huidige verbinding die ik nu heb op de laptop (Fijn hé sommige muren… ;) ). Als ik zo een superwifi2 punt draadloos in mijn woonkamer plaats, haal ik dan ook hogere snelheden? Want momenteel op mijn Android Telefoon (Galaxy S20) haal ik ongeveer 260-241 met Wifi 6. Of moet ik dan rekening houden dat de snelheid ongeveer gelijk blijft?
  2. Stel ik wil ook zo een punt extra op de 1e verdieping (Slaapkamers afdeling om ook eventueel een kleine boost naar de zolder te geven) Heeft dat ook nut? Er is wel bekabeling naar boven op een kamer die naar een router loopt waar nog wat op aangesloten wordt (O.a. desktop/server/netwerk printer). Kan ik dan eventueel zo een Wifipunt2 op de router aansluiten via bekabeling als wifi-vervanger van de router (Dan schakel ik de wifi uit in de router). Want anders koop ik liever maar 1 zo een punt voor in de woonkamer en een Router die wel Wifi 6 ondersteund ipv alleen maar Wifi 4/5 voor die 10 euro meer wat ik dan betaal vergeleken met zo een punt.

Komt er vrijwel eigenlijk op neer dat mijn vraag is versterken die wifi punten ook echt wel de snelheid en verbinding van de wifi want nu alleen vanuit de meterkast is de wifi niet optimaal overal.

Hopelijk is het duidelijk wat mijn vraag nu is, en anders lees ik het graag in de reactie als er meer informatie benodigd is!

~Kokkie20

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door LaurensZalm 8 April 2022, 07:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Badge +19

En meteen is te zien dat het nooit wat gaat worden met je netwerk. De enige manier om optimaal van die snelheid gebruik te kunnen maken is kabels trekken.  NOOIT powerlines gebruiken!! Hier onder staat hoe het moet. Er is geen andere mogelijkheid om optimaal van je verbinding te genieten. 

De ellende met kabel is alleen in de woonkamer. Vandaar de vraag mbt de wifipunt. Maar goed als je schijnbaar al gelijk weet dat mijn hele netwerk niets gaat worden 🙄

Wacht wel af of andere mensen wel een duidelijker antwoord kunnen geven dan de jouwe 😕

Badge +19

Het klinkt inderdaad wat cru maar powerlines verstoren negen van de tien keer je hele netwerk.  Je hebt glasvezel.  De beste verbinding die er momenteel bestaat en dan ga je verder met het slechtste wat er bestaat namelijk de powerlines.  Om overal optimaal wifi te krijgen komt er veel voor kijken. Dat betekent met kabels werken vanaf het modem. Dus een kabel naar de woonkamer.  Daar een switch plaatsen die igmp snooping ondersteunt. Daarop sluit je een super wifi en de tv ontvanger aan. Er moet een kabel naar boven. Daar doe je hetzelfde. Als je met wat minder genoegen neemt kan het ook anders. Dan ga je met alleen super wifi's aan de slag. Op de zwarte kan je ook een tv ontvanger aansluiten.  Wordt officieel niet ondersteunt maar werkt meestal wel. Dan kunnen de powerlines er in ieder geval tussenuit. Je levert dan wel behoorlijk in op je snelheid. Want draadloos gaat altijd te koste van de snelheid. 

Powerline naar woonkamer was de enigste optie momenteel omdat ik nog niemand gevonden heb die die prop ducktape uit de buis kan krijgen. Heb nu in ieder geval tv in woonkamer anders zat ik nu nog zonder tv helaas. 

Naar boven toe is alles wel bekabeld gelukkig met cat 6a kabels (die deed iemand anders trekken dan de prutser die hem naar de woonkamer verklote). 

Het is voornamelijk voor mij belangrijk dat ik betere wifi in woonkamer krijg, want net speedtest gedaan op laptop en kwam niet boven de 4.4 uit met download... En soms kon die net de 1 aantikken 😥 

In woonkamer staat al switch aangesloten met igmp snooping ondersteuning 😉 

Op 1e verdieping is het voornamelijk telefoon & laptops wat betere wifi verbinding nodig heeft dan het nu is. De rest is allemaal bekabeld (desktop, server, printer)

Badge +19

Even voor m'n beeldvorming..je gebt nu alleen een modem toch? Geen wifi versterkers?

Klopt modem in meterkast. Daaruit 3 kabels (2 naar boven, en 1 naar Powerline die in de woonkamer hangt bij tv). 

Geen wifi versterkers in gebruik, vandaar dat ik informatie wou inwinnen over de superwifi2 punten om te kijken of dat een stuk beter zal werken. 

Badge +19

Ik zit me toch af te vragen hoe het komt dat je met het modem in de meterkast zo'n lage snelheid hebt🤔. Dat moet eerst achterhaald worden. Haal je nu maar 4mb??? Maar zeg je nou dat er toch een kabel naar de woonkamer gaat??

Hallo @Kokkie20 om een concreet antwoord op je topictitel te geven, wifiversterkers versterken het wifi signaal voor een groter bereik, maar verhogen niet de snelheid.

Omdat je glasvezel hebt, zou je je router uit de meterkast kunnen halen en in de woonkamer kunnen plaatsen, daarmee verplaats je het wifisignaal naar een centraler punt.

Het enigste dat je wel moet doen is een LAN-kabel van de meterkast naar de huiskamer leggen, eventueel kruipruimte .

Succes.

 

Ik zit me toch af te vragen hoe het komt dat je met het modem in de meterkast zo'n lage snelheid hebt🤔. Dat moet eerst achterhaald worden. Haal je nu maar 4mb??? Maar zeg je nou dat er toch een kabel naar de woonkamer gaat??

Nee die in woonkamer gaat via de powerline (2 kabels zijn correct naar boven getrokken, de 3e kabel gaat naar Powerline adapter in meterkast. En de andere Powerline adapter zit in de woonkamer). 

Dat snap ik af en toe ook niet, want ene keer geeft die zo laag. En andere keer knalt hij makkelijk richting 140 op de laptop... 

Hallo @Kokkie20 om een concreet antwoord op je topictitel te geven, wifiversterkers versterken het wifi signaal voor een groter bereik, maar verhogen niet de snelheid.

Omdat je glasvezel hebt, zou je je router uit de meterkast kunnen halen en in de woonkamer kunnen plaatsen, daarmee verplaats je het wifisignaal naar een centraler punt.

Het enigste dat je wel moet doen is een LAN-kabel van de meterkast naar de huiskamer leggen, eventueel kruipruimte .

Succes.

 

Helaas is dat dus de ellende dat het niet mogelijk is (tot heden) om kabel in woonkamer te krijgen. Kruipruimte heb ik hier niet in het huis helaas. Ik ga even verder kijken of er toch nog een andere optie is! 

Badge +19

Wil jij als je tijd heb een keer een paar keer per dag de wifi snelheid meten zonder dat de powerlines zijn aangesloten? Ben wel benieuwd wat er dan gebeurt.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Kokkie20 om een concreet antwoord op je topictitel te geven, wifiversterkers versterken het wifi signaal voor een groter bereik, maar verhogen niet de snelheid.

Omdat je glasvezel hebt, zou je je router uit de meterkast kunnen halen en in de woonkamer kunnen plaatsen, daarmee verplaats je het wifisignaal naar een centraler punt.

Het enigste dat je wel moet doen is een LAN-kabel van de meterkast naar de huiskamer leggen, eventueel kruipruimte .

Succes.

En dan weer 2 lan kabels terug naar de meterkast. Voor de 2 kabels die naar boven gaan. Of 1 en dan een switch plaatsen in de meterkast. Niet handig toch? Nee ... die router moet in de meterkast blijven. Daar hoort die.

Zal ik deze zaterdag eens even testen dan heb ik wat tijd tussendoor! 

Reputatie 7
Badge +9

Met iedere PLC adapter ( Homeplug ) beperk je jouw snelheid en de bandbreedte die hieroverheen gaat fluctueerd zeer veel.

om uw eerst vraag in de titel te beantwoorden, ze versterken ( eigenljk herzenden ) het signaal en ze kunnen nooit meer data uitsturen dan ze ontvangen, Als deze nog maar 200Mbit ontvangen door het afgenomen zendvermogen op deze locatie kunnen ze hier nooit 700 van maken ( Het komt niet uit de lucht vallen )

Indien met kabel aangesloten zal ze lokale aanvoer altijd 1Gbit zijn ( mits de kabel in ieder geval Cat5e is ), hiermee zorg je dus dat je de limitere de factoren beperkt tot het laatste stukje ( het enige Wifi stukje ).

Als je nog wel een Coax kabel hebt welke tussen woonkamer en Meterkast ligt kan je ook weg komen met een MoCa adapter, technisch gaan deze tot 1Gbit lokale koppeling Nou zal er best wat verlies erin zijn gezien modulatie en demodulatie maar het voordeel is dat hierop geen verstoorders zitten en de snelheid dus veel stabieler is.

 

En dan weer 2 lan kabels terug naar de meterkast. Voor de 2 kabels die naar boven gaan. Of 1 en dan een switch plaatsen in de meterkast. Niet handig toch? Nee ... die router moet in de meterkast blijven. Daar hoort die.

Hoe kom je erbij dat een router in de meterkast HOORT. Daar hoort die namelijk vaak helemaal niet te zitten.

Een router moet je juist zo strategisch mogelijk proberen op te stellen, vaak is de woonkamer een veel betere plek, om juist een goede WiFi dekking te krijgen met zo min mogelijk access points in het huis.

Meterkast zit vaak lekker weggestopt in een hoekje, juist het hoekje waar je niks aan WiFi hebt, dan komen er allerlei obstakels voordat je op de plek bent waar die WiFi het meest gebruikt word.

 

Voor je beeldvorming, bij mij hangt die ook in de meterkast, reden dat ik toen het inzicht nog niet had en alle kabels daar uitkomen en het lekker makkelijk is, koste me wel een extra access point in de woonkamer om de WiFi dekkend te krijgen waar ik het nodig heb, totaal overbodig als mijn modem in de woonkamer had gezeten, en ik kan het wel omruilen maar dan heb ik zo'n lang glasvezel patch kabeltje nodig.

@Joep1965

Heb na jou vraag vandaag diverse keren de wifi snelheid gemeten met en zonder de powerlines aangesloten.

Het ging eerlijk gezegd alle kanten op, ongeacht of ze erin zaten of niet. Hij ging van 1 down, tot en met 150 down. En maakte niet uit of ze erin zaten of eruit (Dus echt letterlijk beide compleet uit stopcontact, en niet alleen de kabel eruit getrokken ;) )

@LaurensZalm 

Ok duidelijk genoeg voor mij dus, dan maar even gaan hopen dat ik in de nabije toekomst alsnog een kabel kan trekken richting de woonkamer. Heb online wat tips gevonden mbt hopelijk het eruit kunnen krijgen van de duct tape prop in de loze leiding. Dus we gaan dat even proberen binnenkort!

Had ook gelijk gekeken naar zo een MoCa adapter, maar zover ik begreep (tenminste op die afbeelding?) had ik er 2 nodig dan. 1 Voor in de meterkast (om de internet naar coax om te zetten) en dan nog 1 in de woonkamer om coax naar internet weer om te zetten. Wordt me een iets te duur geintje om te proberen of dat het waard is maar toch bedankt voor de suggestie!

probeer het anders een keer om die prop er met 8 bar perslucht uit te blazen mischien eerst er wat babypoeder in spuiten zodat de tape rondom niet meer plakt en dan eruit spuiten

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Gamert 1019 
Je reageert op een topic van meer dan een jaar oud, het zal inmiddels wel opgelost zijn althans dat hoop ik voor de topicstarter. 😋