Vraag

Welk type wifi versterker voor buiten? i.c.m mesh

  • 2 May 2023
  • 21 reacties
  • 393 keer bekeken

Hi,

Binnen maak ik gebruik van het V12 modem + 2 KPN Super- wifi2 punten. Dit werkt in mesh verband en werkt goed en soepel. (Het V12 modem draait mee in het mesh verband (iets wat de V10 niet deed).

Echter ben ik nu opzoek naar een matchende wifi versterker voor buiten welke ik in het gesloten deel van het tuinhuis wil plaatsen. Ik heb hier een aparte cat6 grondkabel voor geplaatst in het tuinhuis.

Liefst wil ik een wifi versterker welke aansluit op het mesh gedeelte van binnen zodat apparatuur vlekkeloos connect met de buitenunit. Daarnaast moet deze tegen hitte, vorst en vocht kunnen (ondanks dat die droog hangt).

 

Vanochtend de KPN Servicedesk gebeld voor advies, maar die hadden helaas geen antwoord op deze vraag.

 

Heeft iemand hier wellicht wel ervaring mee en zou diegene mij op weg willen helpen?

 

Alvast bedankt!

 

Mvg.

Roy

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Badge +19

Daar kan je dan toch ook een superwifi  2 plaatsen? Ik heb overal de bekabelde experia wifi en ook in het tuinhuisje.  Werkt prima. 

Reputatie 7
Badge +24

KPN heeft geen apparatuur voor buiten. Plaats dus gewoon een SuperWiFi. Als die overdekt staat moet dat de zomer over wel lukken. In het najaar wanneer het koud en vochtig word haalt u hem binnen. 

Als u de prijs van een SuperWiFi wel veel geld vind om buiten neer te zetten kunt u ook voor een Experia WiFi kiezen. Die kost maar € 14,95.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/

Die werkt niet draadloos, maar u was toch al van plan hem bekabeld aan te sluiten. Hij draait wel gewoon mee in het "mesh systeem".

Mesh heeft in dat tuinhuis afhankelijk van de afstand tot de woning weinig meerwaarde fast roaming wel. Als een wifi punt bedraad wordt aangesloten maakt deze altijd deel uit van een netwerk. Dit terzijde.

Het is al genoemd als er in dat tuinhuis geen weers invloeden zijn lees waterdicht dan is een accespunt voor buiten niet echt noodzakelijk dus inderdaad neem dan een wifi punt van KPN dat is het makkelijkste. 

KPN heeft geen apparatuur voor buiten. Plaats dus gewoon een SuperWiFi. Als die overdekt staat moet dat de zomer over wel lukken. In het najaar wanneer het koud en vochtig word haalt u hem binnen. 

Als u de prijs van een SuperWiFi wel veel geld vind om buiten neer te zetten kunt u ook voor een Experia WiFi kiezen. Die kost maar € 14,95.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/

Die werkt niet draadloos, maar u was toch al van plan hem bekabeld aan te sluiten. Hij draait wel gewoon mee in het "mesh systeem".

Hallo @Nick83 , KPN heeft wel degelijk producten die weerbestending zijn, zie onderstaand voorbeeld:

Extra Hoorn SIP Audio Alerter - KPN Webshop

en dit bi.jvoorbeeld:

Gigaset N720 buitenbehuizing - KPN Webshop

Reputatie 7
Badge +8

Heb een Experia wifi in een kunststof behuizing zitten. Voornamelijk omdat er na verloop van tijd toch allemaal kleine insecten in  gaan zitten als je apparatuur wel beschut tegen regen maar vrij in een schuur hebt hangen.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Nick83 , KPN heeft wel degelijk producten die weerbestending zijn...

Niet voor WiFi, en daar gaat het in dit topic om.

Reputatie 4

Ik ga in mijn nieuwe tuinhuisje ook gewoon een Superwifi of Experia wifi plaatsen.
Vroeg me alleen af; schakelt een apparaat ook wel automatisch over naar een Experia wifi zodra deze een beter signaal heeft dan de Superwifi die binnen staat?

Ik ga in mijn nieuwe tuinhuisje ook gewoon een Superwifi of Experia wifi plaatsen.
Vroeg me alleen af; schakelt een apparaat ook wel automatisch over naar een Experia wifi zodra deze een beter signaal heeft dan de Superwifi die binnen staat?

 

Normaliter bij een mesh situatie wel, zou dan volgens mij niet uit mogen maken gezien de apparatuur goed samenwerkt! 

Dankjewel voor alle reacties tot nu toe! :)

KPN heeft geen apparatuur voor buiten. Plaats dus gewoon een SuperWiFi. Als die overdekt staat moet dat de zomer over wel lukken. In het najaar wanneer het koud en vochtig word haalt u hem binnen. 

Als u de prijs van een SuperWiFi wel veel geld vind om buiten neer te zetten kunt u ook voor een Experia WiFi kiezen. Die kost maar € 14,95.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/

Die werkt niet draadloos, maar u was toch al van plan hem bekabeld aan te sluiten. Hij draait wel gewoon mee in het "mesh systeem".

 

Dankjewel voor de reactie, zie je dit apparaat dan ook terug in de KPN Thuisapp (Wifi Manager) ?  Zoals bij KPN Superwifi2 AP's?

Ik ga in mijn nieuwe tuinhuisje ook gewoon een Superwifi of Experia wifi plaatsen.
Vroeg me alleen af; schakelt een apparaat ook wel automatisch over naar een Experia wifi zodra deze een beter signaal heeft dan de Superwifi die binnen staat?

 

Normaliter bij een mesh situatie wel, zou dan volgens mij niet uit mogen maken gezien de apparatuur goed samenwerkt! 

Dat is geen mesh ding maar fast roaming 802.11 kvr mesh is iets heel anders!!

 

Mesh is een protocol die de snelste weg van punt A naar punt B de verbinding naar buiten zoekt.

 

Dat overschakelen naar het accespunt met het beste signaal hangt van bepaalde instellingen af en bij mijn weten zijn die instellingen niet meer beschikbaar.

 

De ExperiaWifi hoort ook in de thuisapp zichtbaar te zijn.

Reputatie 7
Badge +24

KPN heeft geen apparatuur voor buiten. Plaats dus gewoon een SuperWiFi. Als die overdekt staat moet dat de zomer over wel lukken. In het najaar wanneer het koud en vochtig word haalt u hem binnen. 

Als u de prijs van een SuperWiFi wel veel geld vind om buiten neer te zetten kunt u ook voor een Experia WiFi kiezen. Die kost maar € 14,95.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/

Die werkt niet draadloos, maar u was toch al van plan hem bekabeld aan te sluiten. Hij draait wel gewoon mee in het "mesh systeem".

 

Dankjewel voor de reactie, zie je dit apparaat dan ook terug in de KPN Thuisapp (Wifi Manager) ?  Zoals bij KPN Superwifi2 AP's?

Ja. Ze koppelen gewoon allemaal aan elkaar tot 1 systeem. 

 

Reputatie 7
Badge +24

Kleine voetnoot... misschien belangrijk... als u nu 2 SuperWiFi 2.0 punten heeft, en de KPN Box 12, dan heeft u wellicht WiFi 6.

Als u daar een Experia WiFi aan toevoegt, dan vervalt WiFi 6. De KPN Box en de zwarte SuperWiFi 2.0 punten zullen geen WiFi 6 meer uitzenden.

Dus als WiFi 6 belangrijk voor u is, dan is dit een puntje...

Reputatie 4

Kleine voetnoot... misschien belangrijk... als u nu 2 SuperWiFi 2.0 punten heeft, en de KPN Box 12, dan heeft u wellicht WiFi 6.

Als u daar een Experia WiFi aan toevoegt, dan vervalt WiFi 6. De KPN Box en de zwarte SuperWiFi 2.0 punten zullen geen WiFi 6 meer uitzenden.

Dus als WiFi 6 belangrijk voor u is, dan is dit een puntje...

Ik heb 3 superwifi punten 2.0 en een Experiabox V10. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb 3 superwifi punten 2.0 en een Experiabox V10. 

Dan heeft u nu ook WiFi 6 als het goed is....

Reputatie 4

Top! 
Zeg maar ‘jij’ hoor, voel me anders zo oud!😉

Kleine voetnoot... misschien belangrijk... als u nu 2 SuperWiFi 2.0 punten heeft, en de KPN Box 12, dan heeft u wellicht WiFi 6.

Als u daar een Experia WiFi aan toevoegt, dan vervalt WiFi 6. De KPN Box en de zwarte SuperWiFi 2.0 punten zullen geen WiFi 6 meer uitzenden.

Dus als WiFi 6 belangrijk voor u is, dan is dit een puntje...

Wifi 6 is toch gewoon het.combineren van 2,4 en 5 GHz? 

Ik heb hier alleen een Experia wifi aan mijn Box 12 deze stuurt gewoon 802.11 ax uit. Wij hebben 1 apparaat die dit ondersteunt en deze verbind gewoon via dat protocol.

 

Het verbaasd mij dit te lezen.

Reputatie 7

@Galdor68 schreef:

Wifi 6 is toch gewoon het.combineren van 2,4 en 5 GHz? 

Nee, de essentie van wifi 6 is dat het veel efficiënter is bij de verzending van data.

Reputatie 7
Badge +24

Wifi 6 is toch gewoon het.combineren van 2,4 en 5 GHz? 

Ik heb hier alleen een Experia wifi aan mijn Box 12 deze stuurt gewoon 802.11 ax uit. Wij hebben 1 apparaat die dit ondersteunt en deze verbind gewoon via dat protocol.

 

Het verbaasd mij dit te lezen.

De Experia WiFi zal zeker nooit WiFi 6 uitzenden.

Ja er staat "802.11 ax" bij de instellingen. Dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk sprake is van WiFi 6.

 

Ik heb hier alleen een Experia wifi aan mijn Box 12 deze stuurt gewoon 802.11 ax uit. Wij hebben 1 apparaat die dit ondersteunt en deze verbind gewoon via dat protocol.

 

De Experia WiFi zal zeker nooit WiFi 6 uitzenden.

Ja er staat "802.11 ax" bij de instellingen. Dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk sprake is van WiFi 6.

Dat de Experiawifi zelf geen 802.11 ax ondersteund volledig mee eens.

Maar dat die funtionaltteit op de Box 12 zelf weg zou vallen want zo lees ik deze opmerking : Als u daar een Experia WiFi aan toevoegt, dan vervalt WiFi 6. De KPN Box en de zwarte SuperWiFi 2.0 punten zullen geen WiFi 6 meer uitzenden.

ik zie geen reden waarom de Box 12 zijn wifi6 functionaliteit zou verliezen door er een experiawifi op aan te sluiten. Met die redenatie zou die box ook wifi 5 verliezen door er een wifi 4 accespunt op aan te sluiten.

zover ik weet blijft elk toegangspunt zijn eigen maximale eigenschappen behouden.

in ieder geval een tablet die wifi6 ondersteund heeft de volle wifi6 linksnelheid als deze met de box12 is verbonden. Is dezelfde tablet met de experiawifi verbonden dan daalt die linksnelheid.

 

Reputatie 5
Badge +6

@Galdor68 , @Nick83  , ik heb de V12 en 3 SW 1.0 bekabeld. Idd als ik dicht bij de V12 ben en mijn mobiel schakelt hier op heb ik gewoon wifi6 bandbreedte,  ben ik id buurt vd SW dan schakelt deze hiernaar toe en vervalt wifi6, als ik de SW 2.0 zou hebben dan zal deze ook wifi6 ondersteunen.