Beantwoord

Ik krijg een etws melding op mijn telefoon, mag ik weten waar dit over gaat?

  • 13 May 2020
  • 7 reacties
  • 304 keer bekeken

Ik krijg een etws melding op mijn telefoon, mag ik weten waar dit over gaat? Ik heb een simkaart van de hema en die zitten dus op het netwerk van KPN. Melding lijkt vanuit KPN te komen. 

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 17 May 2020, 20:52

Bekijk origineel

7 reacties

Ik heb dezelfde vraag. Ik kreeg ook een melding op 11-mei-2020 om 11u09. Google-en levert op dat het gaat om ETWS = Earthquake and Tsunami Warning System. Het valt onder de noemer van NL-Alerts. Dus een overheid-gestuurd alarm.

Vreemd is dat je er nergens iets over kunt vinden (dat ze deze testen gaan uitvoeren o.i.d.) en een ETWS bericht wordt normaal alleen elders in de wereld gebruikt; niet in Nederland.

 

Ik heb via tweakers.net doorgekregen dat meer mensen dit hebben ontvangen, echter dat gaat telkens om mensen met een telefoon van one plus /OPPO. Ik heb een xiaomi mi mix 3. Het blijkt echter om een tekstbericht te zijn gegaan. Vraag me wel af waar ik het bericht kan terugvinden / lezen op mijn telefoon. Moest door het geluid zeer snel wegklikken. Ik kan het bericht nu niet meer vinden. Lijkt me in een echte noodsituatie wel handig als je het terug kan vinden in ontvangen berichten. 

Hier ook, heb 3 van deze meldingen ontvangen vanochtend. Is inderdaad een bericht in de categorie van de NL-alerts. Ik heb een Sony Xperia Compact 3. Deze berichten kun je terugvinden via settings → apps en meldingen → noodmeldingen (Android 9).

Mijn dochter kreeg ook 2 ETWS meldingen. Waarom is dit? Moet ze op ok drukken? 

Bij mij kon het geen kwaad, is kennelijk gewoon een test zoals nl alerts 

Badge

Ik heb hem ook gehad, ben wel benieuwd wat de reden hiervoor was. (OnePlus 5T, kennis met een 3T heeft hem ook gehad, terwijl zij geen NL Alerts kan ontvangen, ik vermoed dat het om een ander kanaal gaat)

Beide klant bij Simyo

Reputatie 7
Badge +17

Hoi allemaal! 

Door de drukte een wat late reactie, maar voor degenen die nog nieuwsgierig waren naar de reden; we waren de NL Alerts aan het testen. Hier hadden klanten geen notificatie van moeten ontvangen, maar dit is wel gebeurd. Daarom is het testen ook weer stopgezet. Vandaar de alarmbellen dus, maar het was geen echte alert. :slight_smile:

Reageer