13 februari: Wereld Radio Dag

  • 13 February 2024
  • 38 reacties
  • 519 keer bekeken
13 februari: Wereld Radio Dag
Reputatie 7
Badge +16

Ik weet dat we een aantal gepassioneerde radioliefhebbers in onze community hebben die de kracht van radio waarderen. Gefeliciteerd met vandaag: 13 februari, Wereld Radio Dag! Het is een dag ingesteld door UNESCO om het belang van vrije en onafhankelijke radio te benadrukken.

 

En dat radio nog altijd een tijdloos medium is en kracht heeft, las ik op Radiowereld:

Volgens organisator Unesco bereikt radio nog altijd ruim 90% van de wereldbevolking. Naar schatting zijn er meer dan 40.000 radiostations. 

Bron

Mooie vraag van de dag, hier op kantoor, niemand wist namelijk het juiste percentage te raden 😝!

Naar schatting zijn er meer dan 40.000 radiostations, maar in Alabama is er één tijdelijk uit de lucht. Onbekenden hebben daar een 60 meter hoge zendmast gestolen. Je leest hier het volledige artikel: Onbekenden stelen 60 meter hoge zendmast in Alabama, 'Hoe bedoel je de mast is weg?'
Het is een hele opmerkelijke diefstal, waarvan ik mij afvraag wat de reden is achter zo’n gedurfde actie. En waar laat je een zendmast van 60 meter hoog…?!

Spotlight
Ik breng graag twee hele leuke tips die gedeeld zijn in onze community extra onder de aandacht.


Met de eerste tip van @driemaster, kun je luisteren naar één van de 40.000 radiostations én luisteren waar de rest van de wereldbevolking naar luistert 😉: 

Hallo mede forummers, ik heb weer een nieuwe zeer leuke interactieve site ontdekt met zeer veel leuke en interessante radio stations waar ook op deze planeet. Een initiatief van Beeld & Geluid te Hilversum

www.radio.garden

Deze tip deelde hij in het topic Waar word jij nou echt blij van? :-)

En een andere tip van @PeterG: 17 februari 2024 is er een beurs voor liefhebbers van oude radiotechniek: 


Dit soort tips kunnen wij wel waarderen! 😃

En nu jij! 

Wat is jouw favoriete radiostation? 


38 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @GerritS76 

Alle lokale omroepen moeten zoveel mogelijk gaan samenwerken en fuseren tot een streekomroep onder één naam.
Vaak zijn dat enkele lokale zenders van aansluitende gemeentes, die elkaar al enigszins kennen en dan verder gaan onder één en dezelfde naam.

RTV Connect is een radio- en televisie omroep voor de Gemeente Arnhem, Gemeente Renkum, Gemeente Westervoort, Gemeente Duiven, Gemeente Doesburg en Gemeente Zevenaar.
En werkt nauw samen met Omroep Gelderland wat betreft de nieuwsvoorziening.

Ditzelfde geldt ook voor RN7de radio- en televisie omroep voor 9 gemeenten.

In de provincie Flevoland, zijn het nog echte lokale omroepen, omdat het daar lastig is om een streekomroep te kunnen vormen.
In feite vervuld Omroep Flevoland al deze rol, en Flevoland is daarnaast niet zo groot.

Ik vindt dit persoonlijk geen slechte ontwikkeling, omdat je een groter uitzendgebied krijgt, je vanuit één en dezelfde studio de radio- en televisieprogramma’s laat komen, een centrale nieuwsredactie hebt die ook nog een samenwerkt met de nieuwsredactie van de regionale omroep.

Reputatie 7
Badge +16

One Button Radio met 1 bedieningsknop voor mensen met dementie (bol.com; foto zonder het klepje / knop. Heeft alleen am en fm). Behoorlijk aan de prijs, dat wel.


Poeh ja, @PeterG! Je kon het daar huren, via de slimotheek (en ik heb ook weer wat geleerd: de SlimoTheek is een uitleenpunt voor slimme technologie voor langer thuis). 
 

Reputatie 7
Badge +9

Leuk topic :)

Hier staat tijdens het werk altijd de radio wel aan, en dan meestal toch Radio 10 of Veronica (ik ben per slot van rekening al oud 😋 )

Ook ik voeg me in het rijtje van mensen die in het verleden al behoorlijk lange tijd radio gemaakt hebben. Ook bij streekomroepen in de gemeentes Rheden, Brummen en Zutphen. Met name bij die laatste heb ik lange tijd gezeten en daar maakte ik niet alleen programma's, maar was ik o.a. ook bestuurslid en de hoofd techniek (waarbij je op het ene moment een nieuwe studio aan het ontwerpen en bouwen bent, en het andere moment weer tientallen meters hoog bovenop een flat staat om onderhoud aan de zender en antenne te plegen). Leuke en leerzame dingen.

 

Er komt een tijd, dat het huidige NPO 3FM zijn ether frequenties 📶 kwijt gaat raken aan NPO Radio 5, die veel beter scoort dan NPO 3FM, vanaf dan is NPO 3FM alleen nog via online, DAB+ of je provider te ontvangen.
Deze geruchten gaan al lange tijd de ronde, zelfs Erik de Zwart (tegenwoordig actief op NPO Radio 5), is daar een grote voorstander van.

Natuurlijk is Erik daar een grote voorstander van, want het zou zijn eigen luisterbereik vergroten. De beste man heeft in het verleden leuk radio gemaakt, maar een beetje hypocrysie is hem niet geheel vreemd zullen we maar zeggen. Die frequenties zie ik dan ook echt niet naar Radio 5 gaan.

Ja, 3fm is een bende momenteel en is dat de afgelopen jaren ook geweest, maar laten we niet vergeten dat het een enorm belangrijke zender is geweest die een hoop nieuw talent uit het land wel groot gemaakt heeft, en ze enorm op de kaart gezet hebben.

Als er tzt weer een goeie stationmanager op komt te zitten, dan kan het echt wel weer groeien. Ik heb ook wel het gevoel dat het zo langzaamaan wel weer de goeie kant op aan het gaan is.

 

Reputatie 7
Badge +17

Ik ben fan van Sublime FM! Al luister ik ook erg weinig radio. 😅 Alleen in de auto eigenlijk. Vind Sublime fijn omdat het chille muziek is, maar ik ben ook geen fan van al het gepraat tussendoor.
Heb er denk ik ook afkeer voor gekregen door in de horeca te werken tijdens de feestdagen met Sky Radio. Kon geen kerstnummer meer horen begin november.
Nieuwsberichten word ik ook niet erg vrolijk van… dus ik houd het voornamelijk op Youtube Music, Spotify en de platenspeler die ik thuis heb staan. 

Radiogarden heb ik ook veel gebruikt! Moet die misschien ook weer eens oppakken. Vond het leuk om naar Japanse radiostations te luisteren. Zelfs de reclame is dan minder erg, je verstaat er toch niks van. 🤪

Reputatie 7
Badge +10

Vroeger luisterde ik vaak naar de radio (bijv. als ik mijn huiswerk maakte). Gewoon een “ouderwetse” radio “ met een “ouderwetse” antenne (zie mijn eerdere post in dit topic). Ik had niet echt een voorkeur voor de ene of de andere radiozender. Bijv. Hilversum 3, Radio 10 Gold, etc. maar ook bijv. piratenzenders. Zolang de zender maar leuke muziek uitzond.

Ik had ook een tijd dat ik naar buitenlandse zenders luisterde. Bijv. radio Teheran. Radio Tirana (Albanië), uit Zuid Afrika, uit de VS (Voice of America), de BBC Worldservice, de nederlandstalige uitzending van Radio Moskou, etc. En dan blijkt dat er in de rest van de wereld “ook mensen wonen".

Ondanks de propaganda die deze zenders uitzonden (en nog steeds uitzenden) , was/is het toch leuk om naar iets anders te luisteren dan de nederlandse eenheidsworst en te leren over mensen in andere landen. Met name van de BBC WorldService kunnen de nederlandse radiozenders nog een heleboel leren, (qua kwaliteit en breedte van het nieuws.)

Tja, de goede oude tijden ……....………..

@Sanne van KPN 

Helemaal mee eens. De grote hoeveelheid kerstliedjes die vanaf eind november op de nederlandse radio worden uitgezonden is ook voor mij een reden om tijdelijk een andere zender op te zoeken zonder kerstliedjes.

Reputatie 6
Badge +8

Mijn favoriete zender is 3FM! Vooral als Jorien draait tussen 10 en 13 op doordeweekse dagen. Helaas gaat zij 3FM binnenkort verlaten :( Benieuwd of ik straks nog steeds naar 3FM luister, of dat ik over ga op mijn Spotify playlist.

Jorien gaat over naar Q, ga je niet mee? 😋

Ik luister vooral veel SLAM! MixMarathon (extra internetstation)/SLAM! en van de grote jongens heb ik het meest met Qmusic. Ik vond dit jaar 3FM met het Glazenhuis eindelijk weer eens oud en vertrouwd aanvoelen! Hoop dat dat ook in de komende jaren weer terug mag komen.

Niet afgelopen kerst, maar daarvoor naar Top2000 Café geweest! Ook wel echt een vibe!

En alleen met kerst staat Skyradio wel eens aan.. toch wel die kerstsferen!

En.. @driemaster bedankt voor radio.garden, ik kende het al maar ging weer eens random stations luisteren. (En wist niet eens dat het door Beeld&Geluid was gemaakt) En toen heb ik ineens via een random radio station in Rusland een nieuw nummer kunnen toevoegen aan m’n Spotify!! Heerlijk 😀

 

Zelf al vanaf m’n 12de een “liefde” voor de radio, heb ook vanaf die leeftijd al radio gemaakt. Tijdje geleden ook bij lokale omroep met oa eigen programma, verslag Sport Radio en zelfs eens een live verslag (met beeld!) van een Avond4Daagse bij mij in het dorp. Alleen ooit eens een demo gemaakt voor NPO Campus, maar niet doorgekomen. Helaas zijn mijn (Engelse) uitspraken niet fantastisch, en toen heb ik de moed een beetje opgegeven.. maar de liefde is en blijft wel altijd wel bestaan! Leuk topic :)

Reputatie 7
Badge +13

Ik ben door de jaren heen ook steeds minder radio gaan luisteren merk ik. Op het werk staat vaak Spotify aan en thuis draai ik regelmatig een LP voor de albumbeleving 😁. Onderweg in de auto vaak Radio 1 of BNR maar rond de kerst vaak Radio2 met de Top2000 uiteraard. Radiogarden kende ik nog niet, binnenkort maar eens checken!

Reputatie 7
Badge +28


Naar schatting zijn er meer dan 40.000 radiostations, maar in Alabama is er één tijdelijk uit de lucht. Onbekenden hebben daar een 60 meter hoge zendmast gestolen. Je leest hier het volledige artikel: Onbekenden stelen 60 meter hoge zendmast in Alabama, 'Hoe bedoel je de mast is weg?'
Het is een hele opmerkelijke diefstal, waarvan ik mij afvraag wat de reden is achter zo’n gedurfde actie. En waar laat je een zendmast van 60 meter hoog…?!
 

 

 

Het blijkt een broodje Aap verhaal te zijn. Die zendmast was jaren terug al weggehaald. 

https://radiowereld.nl/medianieuws/2024/02/vs-60-meter-hoge-stalen-am-zendmast-gestolenof-toch-niet-filmpjes/

Reputatie 2

Wellicht al bekend, maar zenders (en handige radio apps) vinden gaat heel makkelijk via https://www.radio-browser.info/

 

 

Reputatie 7
Badge +17

@Michel.uit.Arnhem Toen ik op de middelbare school zat, luisterde ik heel veel 3FM. Ik heb toen zelfs acties opgezet voor het Glazenhuis. Het geld dat ik toen samen met vrienden ophaalde, brachten we met een klein groepje naar het Glazenhuis toe.

Daarna ben ik 3FM uit het oor verloren. Ik vond het lange tijd niet zo leuk meer. Tot een jaar of 2 terug, denk ik. Op 3FM draaiden ze toen nog We Want More Zeroes tussen 9 en 10. Als Millenial is dat wel echt mijn muziek. Heerlijk. En ik ben blijven hangen voor Jorien.

Ze gaat inderdaad over naar Q, maar ik weet niet of ik mee ga, @ikheetjeff. Ze draait straks alleen in het weekend tussen 7 en 9 uur. Zo vroeg staat de radio bij mij niet eens doordeweeks aan, laat staan in het weekend, haha. Ga d'r wel missen hoor. :(

Reputatie 7
Badge +9

in het weekend tussen 7 en 9 uur. Zo vroeg staat de radio bij mij niet eens doordeweeks aan,

Waarschijnlijk omdat je dan zelf ook nog niet aan staat? 🤣

Reputatie 4
Badge +2

Radio is er voor mij altijd geweest.

Als kind kreeg ik de transistorradio van mijn vader. Alleen middengolf en langengolf. Luisteren naar alle zenders. 

Later een Philips buizenradio van mijn opa/oma. Wat was het heerlijk om alle banden af te fietsen al liggend in bed voor het slapen gaan om al die zenders te horen op de middengolf. Heel Europa kwam binnen.

Rond 1980 een wekkerradio met FM. Alleen een draadje met als gevolg dat je de hele slaapkamer door moest voor een goede ontvangst. Het beste was als je midden in de kamer stond op een stoel met het draadje boven je hand.

Wat was en dan ook een verademing dat er CAI kwam en de ontvangst gewoon goed werd. Het draadje aan de CAI koppelen gaf eindelijk een goede ontvangst zonder gelispel en vliegtuig gefaded.

Door de jaren heen is de ontvangst steeds verbeterd.

Nadat ik bij mijn UPC abonnement met analoge FM ontvangst overging naar KPN Glasvezel, was ik eerst niet blij dat KPN die doorgifte niet had. De praktijk is echter dat ik dit niet meer mis.

Ziggo is inmiddels al een paar jaar gestopt met de analoge FM doorgifte en ik heb inmiddels de gewoonte om met een hoofdtelefoon te luisteren naar de radio via de website zelf. Buren hebben nu ook geen overlast en ik kan knallen wat ik wil. Dat kan perfect via de stream en daardoor heb ik nu de volledige beleving van de radio net als de afgelopen decennia.

Kortom, ik vind het een mooie reis door de geschiedenis. Van de middengolf naar de FM, naar Kabel FM en nu via Glasvezel de optimale radio-ervaring.

Wat de zenders aangaat. Eind jaren 70 en begin 80 altijd Hilversum 3. Heerlijke radio met verticale programmering. Elke dag een vibe van de week. Een dinsdag is wat anders dan een donderdag enz. met de volle vrijdag van Veronica als climax. Ik snap dat horizontale programmering beter is voor de omroepen en DJ's, maar dat elke dag zijn eigen sound had, vond ik wel wat hebben. Een baaldag maandag is immers wat anders dan een vrijdag als opmaat naar het weekend. 

Sinds 2007 is het voor mij NPO Radio 2. Heerlijke zender die voor mij prima het evenwicht biedt tussen informatie en een goede muziekmix. Toen ik instapte was de zender wat oubollig met een te hoog Boudewijn de Groot gehalte, maar gedurende de jaren is de zender steeds meer naar me toegegroeid.

Reputatie 7
Badge +17

in het weekend tussen 7 en 9 uur. Zo vroeg staat de radio bij mij niet eens doordeweeks aan,

Waarschijnlijk omdat je dan zelf ook nog niet aan staat? 🤣

Jij snapt hem 😉😋

Reageer