4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON

  • 22 January 2024
  • 39 reacties
  • 3957 keer bekeken
4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON
Reputatie 7
Badge +30

Sinds eind oktober 2023 bieden we het 4 Gbit/s SuperFiber abonnement aan. Daarmee wordt met ongekende snelheden internetten mogelijk voor een deel van de Nederlandse glasvezelhuishoudens. Maar, dit betekent dat er ook een deel is die dit nog niet kan krijgen. En dat gaan we veranderen!

 

Verschillende soorten glasvezelverbindingen

Bij glasvezelverbindingen zijn er globaal gezien twee verschillende soorten: AON en PON

AON is het type glasvezelverbinding dat we tot 2021 aanlegden. Hiermee kun je maximaal 1 Gbit/s aan snelheid krijgen via een techniek die Gigabit over Fiber heet.

Vanaf eind 2019 zijn we begonnen met PON. In eerste instantie met GPON, hiermee is al meer dan 1 Gbit/s mogelijk. Maar als snel zijn we overgegaan op XGS-PON. Hiermee zijn nóg hogere snelheden mogelijk. Theoretisch tot wel 10 Gbit/s.

 

Voor meer informatie over deze termen, en de techniek achter glasvezel, zie dit artikel:

​​​​​

 

Die hogere snelheid hebben we afgelopen jaar dan ook in de praktijk kunnen brengen met de introductie van het 4 Gbit/s abonnement. Maar, dit betekent wel dat het 4 Gbit/s SuperFiber abonnement alleen beschikbaar is voor klanten met een XGS-PON aansluiting. En dus niet voor het deel van de klanten die nog op een AON verbinding zit. Dat willen, en gaan, we nu veranderen.

 

 

Ombouwen van wijkcentrales

Dit doen we door de grote wijkcentrales in AON-gebieden om te bouwen naar XGS-PON. De kabel in de grond hoeft niet aangepast, deze is geschikt voor beide.

Deze omzetting heeft als bijkomend voordeel dat XGS-PON een energiezuinigere technologie is. Wat ook weer bijdraagt aan onze groene doelstellingen!

In de grote wijkcentrales (officieel City POP genoemd) wordt de stroomvoorziening omgebouwd. We vervangen de huidige 230Vac stroomvoorziening door 48Vdc.

Ook passen we de interne bekabeling aan. Dit zorgt ervoor dat de de XGS-PON apparatuur in de POP geplaatst kan worden en verbonden is met de buitenring aan wijkcentrales.

 

Aanpassingen in het systeem en bij de klant

Dit is echter nog maar de helft van het verhaal. Nadat de fysieke aanpassingen gedaan zijn moeten ook onze systemen aangepast worden. Zodat deze ook weten dat een bepaald adres nóg sneller internet kan krijgen. 

Als nu een klant in een van deze omgebouwde gebieden het nieuwe SuperFiber 4 abonnement zou willen bestellen, dan kan dit ook!

Wel moet dan een deel van je glasvezelkastje (het NT) vervangen worden. Als je het nieuwe 4 Gbit/s abonnement bestelt, dan sturen we daarvoor een monteur. En in sommige gevallen kun je dit zelf doen. Dan sturen we je alleen een nieuwe NT.

 

Wanneer kan ik 4 Gbit krijgen?

We zijn vorig jaar begonnen met deze omzettingen. In Middenbeemster is de wijkcentrale in november omgezet naar XGS-PON. Woon je dan ook daar, dan kun je nu kiezen voor 4 Gbit! 

Ook zijn we al bezig in Enschede en Nunspeet, en gaan we in 2024 verder los met omzettingen naar XGS-PON. Helaas kunnen we niet van te voren zeggen of en wanneer jouw gebied aan de beurt is voor omzetting. Gebruik de postcodecheck in onze shop om te kijken of SuperFiber 4 voor jou beschikbaar is. 

 

Wat vind jij?

De keuze voor een 4 Gbit/s verbinding hangt, naast de technische mogelijkheden, af van je eigen wensen en budget. Niet iedereen heeft de behoefte aan deze snelheid. Wat is voor jou de afweging om de overstap naar 4 Gbit/s wél te maken?


39 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Mijn huidige NT, met  AON mijn 50/5 glasvezelverbinding, kan ik gewoon blijven gebruiken op het XGS-PON netwerk?

 

Reputatie 7
Badge +8

Mijn huidige NT, met  AON mijn 50/5 glasvezelverbinding, kan ik gewoon blijven gebruiken op het XGS-PON netwerk?

 

Nee deze is niet geschikt voor XGS-PON

 

Reputatie 7
Badge +8

Leuk dat dit kan, voor bedrijven ook wel leuk voor thuis overkill voor velen.

Net voor de gein een check gedaan zag dat ik het nu al kan aanvragen bij Odido bij mij thuis die heeft ze apparatuur al wel aangepast op de pop 

Mijn huidige NT, met  AON mijn 50/5 glasvezelverbinding, kan ik gewoon blijven gebruiken op het XGS-PON netwerk?

 

Nee, zoals je kunt lezen moet dat aangepast worden @j3roentje 

Reputatie 7
Badge +21

Mijn NT is in 2012 geplaatst en die is inmiddels antiek, maar hij doet het nog prima gelukkig.

Ik ga vast wel een proef doen als het hier beschikbaar is.
en ja ​​​​​​@wjb ik weet wat je zeggen wilt 😋

Reputatie 7
Badge +9

Mijn NT is in 2012 geplaatst en die is inmiddels antiek, maar hij doet het nog prima gelukkig.

Ik ga vast wel een proef doen als het hier beschikbaar is.
en ja ​​​​​​@wjb ik weet wat je zeggen wilt 😋

Als je al lid bent bij Tweakers.net, kan je daar meedoen met een proef voor 4GBps: https://tweakers.net/plan/4108/zes-maanden-4-gigabit-internet-meld-je-aan-voor-het-kpn-superfiber-4-testpanel.html

Reputatie 7
Badge +21

Als je al lid bent bij Tweakers.net, kan je daar meedoen met een proef voor 4GBps: 

Ben ik geen lid van en ga ik ook niet lid van worden, maar toch bedankt voor je voorstel.

Reputatie 5
Badge +5

Mijn huidige NT, met  AON mijn 50/5 glasvezelverbinding, kan ik gewoon blijven gebruiken op het XGS-PON netwerk?

 

Nee, zoals je kunt lezen moet dat aangepast worden @j3roentje 

Er staat dat als je kiest voor 4Gbps de NT vervangen moet worden.

Maar iedereen in de omgebouwde wijk krijgt dus automatisch een nieuwe NT? 

Mijn huidige NT, met  AON mijn 50/5 glasvezelverbinding, kan ik gewoon blijven gebruiken op het XGS-PON netwerk?

 

Nee, zoals je kunt lezen moet dat aangepast worden @j3roentje 

Er staat dat als je kiest voor 4Gbps de NT vervangen moet worden.

Maar iedereen in de omgebouwde wijk krijgt dus automatisch een nieuwe NT? 

Nee @j3roentje alléén als je voor de 4GB-variant kiest.

 

Reputatie 7

De omzetting van AON naar XGS-PON zal, zoals ik het lees, dus alleen plaatsvinden als de abonnee een 4Gbps abonnement afsluit. Dat betekent dat ik dus mijn AON aansluiting zal behouden.

Reputatie 7
Badge +8

De omzetting van AON naar XGS-PON zal, zoals ik het lees, dus alleen plaatsvinden als de abonnee een 4Gbps abonnement afsluit. Dat betekent dat ik dus mijn AON aansluiting zal behouden.

Je kan het ook pas aanvragen als de POP bij jou is omgebouwd.

Je kan niet van te voren aangeven dat je 4Gb wil en dat ze dan wat gaan omzetten.

Reputatie 7
Badge +9

Ik begrijp dus dat de POP wordt omgebouwd voor XGS-PON.

Komt dat dan naast AON te draaien en word een AON klant pas overgezet als diegene een 4GBps verbinding aanvraagt? Op gegeven moment wil je toch iedereen in zo’n POP over hebben op XGS-PON, worden de andere klanten dan op een ander moment gemigreerd?

Reputatie 7

Ik begrijp dus dat de POP wordt omgebouwd voor XGS-PON.

Komt dat dan naast AON te draaien en word een AON klant pas overgezet als diegene een 4GBps verbinding aanvraagt? Op gegeven moment wil je toch iedereen in zo’n POP over hebben op XGS-PON, worden de andere klanten dan op een ander moment gemigreerd?

Het ombouwen van een PoP zal vast en zeker geleidelijk gaan. Naast de AON infrastructuur wordt de infrastructuur voor XGS-PON in de PoP opgenomen en dan is het daarna feitelijk het ompatchen van AON naar XGS-PON van de glasvezels van abonnees die een 4GB abonnement afsluiten.

Ik denk dat van het omzetten van AON naar XGS-PON op initiatief van KPN zelf voorlopig nog geen sprake zal zijn, alleen al vanwege het feit dat daarvoor bij elke abonnee de NTU vervangen moet worden door een ONT en bij veel abonnees met een Genexis NTU ook de FTU vervangen zal moeten worden. Dat is wel heel veel werk om in één keer te doen en kost ook wel heel veel geld.

Reputatie 7
Badge +9

Daar was ik al bang voor @wjb .

Deze omzetting heeft als bijkomend voordeel dat XGS-PON een energiezuinigere technologie is. Wat ook weer bijdraagt aan onze groene doelstellingen!

Die groene doelstellingen zijn dus een wassen neus, aangezien er voorlopig twee thechnologieën naast elkaar blijven draaien. Dus meer energieverbruik.

Pas als AON ook echt weg is, is er sprake van vergroening. Nog eventjes los van de E-waste die al die op AON gebaseerde NTU’s en FTU’s opleveren.

Reputatie 7

Die groene doelstellingen zijn dus een wassen neus, aangezien er voorlopig twee thechnologieën naast elkaar blijven draaien. Dus meer energieverbruik.

Pas als AON ook echt weg is, is er sprake van vergroening. Nog eventjes los van de E-waste die al die op AON gebaseerde NTU’s en FTU’s opleveren.

Elke AON aansluiting die omgezet wordt naar een XGS-PON aansluiting leidt tot een lager energieverbruik. De AON netwerkkaart in de PoP waar de glasvezel op aangesloten is wordt daarbij uitgeschakeld en de glasvezel wordt omgepatcht naar een XGS-PON aansluiting.

Er is dus sprake van vergroening bij elke aansluiting die omgezet wordt.

Het pro-actief vervangen van AON aansluitingen door XGS-PON aansluitingen leidt inderdaad tot een hogere “e-waste” en het zou maar zo kunnen dat dat dan ook een reden is waarom KPN niet kiest voor het pro-actief omzetten van AON naar XGS-PON.

Reputatie 7
Badge +30

Ik begrijp dus dat de POP wordt omgebouwd voor XGS-PON.

Komt dat dan naast AON te draaien en word een AON klant pas overgezet als diegene een 4GBps verbinding aanvraagt? Op gegeven moment wil je toch iedereen in zo’n POP over hebben op XGS-PON, worden de andere klanten dan op een ander moment gemigreerd?

Het ombouwen van een PoP zal vast en zeker geleidelijk gaan. Naast de AON infrastructuur wordt de infrastructuur voor XGS-PON in de PoP opgenomen en dan is het daarna feitelijk het ompatchen van AON naar XGS-PON van de glasvezels van abonnees die een 4GB abonnement afsluiten.

Dit klopt. Het gaat echt om het pro-actief aanpassen van de POP. Het aanpassen van klantaansluitingen, zowel het ompluggen in de POP als het vervangen van de NT, doen we alleen als de klant in kwestie ook daadwerkelijk het 4 Gbit/s abonnement afneemt. 

Wellicht dat we op een bepaald moment, als we zien dat het grootste deel van de klanten op een POP over zijn gegaan naar PON,  dan wel de rest ook zouden gaan doen. Maar dat is toekomstmuziek. 

Reputatie 7

Erik van KPN schreef:

Het gaat echt om het pro-actief aanpassen van de POP. Het aanpassen van klantaansluitingen, zowel het ompluggen in de POP als het vervangen van de NT, doen we alleen als de klant in kwestie ook daadwerkelijk het 4 Gbit/s abonnement afneemt

Dat is dus niet pro-actief maar re-actief, het is immers als reactie op de bestelling van een 4Gbps abonnement. Ik den, ook dat je dat bedoelt maar dat je het woordje "niet" vergeten bent. Pro-actief zou zijn als KPN op eigen initiatief die AON aansluitingen zou gaan omzetten naar XGS-PON maar daar is, zoals je zelf ook al aangeeft, (gelukkig) geen sprake van.

Reputatie 4
Badge +1

Erik van KPN schreef:

Het gaat echt om het pro-actief aanpassen van de POP. Het aanpassen van klantaansluitingen, zowel het ompluggen in de POP als het vervangen van de NT, doen we alleen als de klant in kwestie ook daadwerkelijk het 4 Gbit/s abonnement afneemt

Dat is dus niet pro-actief maar re-actief, het is immers als reactie op de bestelling van een 4Gbps abonnement. Ik den, ook dat je dat bedoelt maar dat je het woordje "niet" vergeten bent. Pro-actief zou zijn als KPN op eigen initiatief die AON aansluitingen zou gaan omzetten naar XGS-PON maar daar is, zoals je zelf ook al aangeeft, (gelukkig) geen sprake van.

Nee de POP wordt pro-actief klaargemaakt voor XGS-PON, echter wordt de daadwerkelijke verbinding van de klant re-actief naar XGS-PON omgezet bij het afsluiten van het 4Gb abonnement.

Reputatie 4
Badge +3

Interessant. Toch heeft ook de AON apparatuur naar ik aanneem een maximale levensduur, en zal op enig moment afgeschreven zijn. Ik vraag me af of alleen de kaarten in de apparatuur vervangen worden, of werkelijk alles? En, is er sprake van migratie naar een andere leverancier van apparatuur?

Daarbij kan meespelen dat uiteindelijk het in bedrijf houden van twee verschillende, elkaar (deels) overlappende netwerktechnologieën en -leveranciers ook extra kosten met zich brengt. Op enig moment zou KPN misschien willen standaardiseren.

Reputatie 7

Toch heeft ook de AON apparatuur naar ik aanneem een maximale levensduur, en zal op enig moment afgeschreven zijn.

Ik denk dat die apparatuur is veel gevallen al lang afgeschreven is maar dat wil niet zeggen dat de maximale levensduur ook bereikt is.

Mijn Genexis gigabit NTU draait het al zo'n 10 jaar en heeft nog nooit een storing vertoont.

Toch heeft ook de AON apparatuur naar ik aanneem een maximale levensduur, en zal op enig moment afgeschreven zijn.

Ik denk dat die apparatuur is veel gevallen al lang afgeschreven is maar dat wil niet zeggen dat de maximale levensduur ook bereikt is.

Mijn Genexis gigabit NTU draait het al zo'n 10 jaar en heeft nog nooit een storing vertoont.

Precies, je hebt een technische levensduur en een boekhoudkundige levensduur en de technische levensduur kan veel en veel langer zijn.

 

Reputatie 4
Badge +3

Dat mag zo zijn, maar waar schreef ik dat de afschrijftermijn de (enige) motivatie is van KPN om apparatuur te vervangen? Ik probeer slechts aan te geven dat er veel factoren zijn die mee kunnen spelen in een investeringsbeslissing van KPN.

Reputatie 7
Badge +12

@NHendriks 🤩

Dan moet ik dus mijn Fritzbox 5530 voorzien van een XGS-PON SFP? Kost weer ~€100,-.

Terwijl er een router en een ONT van KPN netjes in doosjes niks liggen te doen. Ik zou het wel wat vinden, indien KPN een korting geeft, indien je deze overbodige apparatuur teruglevert. Beter voor het milieu ook...

Dan moet ik dus mijn Fritzbox 5530 voorzien van een XGS-PON SFP? Kost weer ~€100,-.

Terwijl er een router en een ONT van KPN netjes in doosjes niks liggen te doen. Ik zou het wel wat vinden, indien KPN een korting geeft, indien je deze overbodige apparatuur teruglevert. Beter voor het milieu ook...

Je hoeft helemaal geen kosten te maken voor de glasvezelaansluiting @MOmax , als je gewoon de standaard meegeleverde LAN-kabel vanaf de glaskast aansluit op je router ben je klaar.

Reageer